Beetje zielig: zelf speelgoed kopen, waar en wat?

Mona

Beetje zielig: zelf speelgoed kopen, waar en wat?

Berichtdoor Mona » 16 jul 2007, 13:33

Hey allemaal,

Ons dochtertje van 16 maand heeft echt weinig speelgoed. Er zijn nog geen andere kleine kindjes in de familie, en als er een feestje of zo is, krijgen we ofwel kleertjes ofwel knuffelbeertjes. We proberen wel telkens een lijstje door te geven, maar bijna niemand houdt daar rekening mee. Niemand schijnt te snappen wat zo'n kindje leuk vindt, niemand heeft er feeling mee. Zelfs onze geboortelijst geraakte amper voor de helft op. Mensen kochten gewoon andere (vaak onnozele) dingen.

Gevolg: ons meisje heeft bijna geen speelgoed. Als ik bij vriendinnen ga of zo, dan zie ik meestal een hele kamer uitpuilend met allerhande speelgoed, te veel om te overzien. Bij ons kan dat allemaal in één kast (zelfs de helft van de kast). Ik weet wel dat een kind niet zoveel speelgoed nodig heeft, maar af en toe iets nieuws, dat zou wel fijn zijn.

Dus mijn vragen zijn:
- kopen jullie zelf speelgoed voor jullie kindjes of krijgen jullie alles?
- En hoe vaak koop je iets nieuws?
- Waar koop je dingen (wij zijn niet zo bemiddeld)?
- Wat kopen voor een 16-maandertje (waar ze veel mee spelen, en wat niet al te duur is)

Dankuwel alvast!

jennifer

RE: Beetje zielig: zelf speelgoed kopen, waar en wat?

Berichtdoor jennifer » 16 jul 2007, 13:45

ik koop bijna alles zelf voor ons zoontje, want wat we krijgen met de sint of verjaardag is ook niet denderend.

Ik ga nooit specifiek op zoek naar iets, maar als ik iets leuks tegen kom dan koop ik dat. Meestal in het kruidvat. Daar wisselen ze dikwijls van speelgoed, nooit duur en leuke dingen. Soms koop ik dingen die dan een paar maand in de kast staan tot hij er groot genoeg voor is. Soms ook in de kringloopwinkel.

voor 16 maand: - een inlegpuzzel
- stoepkrijtjes
- boekjes
- keukendingetjes (potjes, ed)

goh, weet het zelf al niet meer. Ons ventje is 2 jaar, maar ik ben al vergeten waar hij op 16 maand mee speelde lol.

niet altijd nieuw speelgoed !

Berichtdoor niet altijd nieuw speelgoed ! » 16 jul 2007, 13:49

hoi Mona,

Met verjaardag of nieuwjaar of zo, krijgt mijn dochtertje wel iets nieuws van de grootouders en zo.
Maar als ik zelf speelgoed aanschaf, is dat zelden nieuw. Hoeveel speelgoed bestaat er niet dat na 1 rondje nog perfect meekan ?? Ik snuffel regelmatig eens rond op Ebay, kapaza en dergelijke. Of zelfs hier op zappy.

Er bestaan tegenwoordig al ruil- en sjacherfora en dergelijke, ook daar kan je leuke dingen vinden, die je dan ruilt tegen iets dat je zelf niet meer nodig hebt.
Ik zal het adres hier eens neerzetten van het sjacherforum, tot zo meteen !

Groetjes

emmy

Berichtdoor emmy » 16 jul 2007, 13:51

hey

hier een zoontje van 18 maand

hij speelt graag met lego duplo, inlegpuzzel, stapelbekertjes, auto'tjes , iets met geluid, muziek

als je niet zoveel centjes hebt, kijk dan eens voor tweedehands
op tweedehandsbeurzen van de gezinsbond kan je eens gaan kijken
of op ebay
vaak vind je daar veel mooie dingen

denk dat een keukentje je meid ook leuk zou vinden
of wat potjes en pannetjes

waar liam gek van is , allerlei lege potjes, van yoghurt, platte kaas , pudding

gewoon eens afwassen en een lepeltje geen, pollepel en spelen maar

vaak speelt hij met de onnozelste dingen eerst

stapelbekerjtes kosten nieuw ook niet veel

houten blokken zijn ook leuk, vind je ook vast tweedehands

je vindt vast wel iets

succes !

groetjes

emmy

niet altijd nieuw speelgoed !

Berichtdoor niet altijd nieuw speelgoed ! » 16 jul 2007, 13:55

hier is het adres van het sjacherforum :

http://www.takeforum.com/forum/index.php?mforum=ramses

Is wel een site waar je je (gratis) moet registreren. Gaat er heel gezellig aan toe, zeker niet zoals hier op zappy, waar enkele mensen zitten die niets liever doen dan anderen uit te schelden...

Goh ja, waar speelde ons meisje mee als ze 16 maanden was (ze is er net 2 geworden) ? Blokken, eerste puzzels, kartonnen doosjes,...
Wat ik heel leuk vind en dat heb ik wel zelf gekocht, is zo'n magisch tekenbord. Je weet wel, je kindje tekent op een scherm, en kan de tekening dan weer wegwissen. Da's hier nog altijd een topper, en zijn geld zeker waard (Doodle Pro van Fisher price)...

Succes met je zoektocht in elk geval !!
Groetjes

Gast

Berichtdoor Gast » 16 jul 2007, 13:55

Ik koop voor mijn zoontje van 2 eigenlijk heel vaak speelgoed in de kringloopwinkel. 't Is spotgoedkoop, soms amper gebruikt en als het geen succes is gaat het gewoon terug.

Het enige wat ik nieuw koop zijn duplo of dingen die je daar niet vind.
Vaak zijn het dingen die niet veel kosten die het meeste succes hebben (uitzondering is hier duplo).
bv. een plastic 'lena' loopfietsje van blokker - kost maar 8 euro of zo, google es op lena loopfiets,
of een poppenbuggy om mee rond te rijden

Ik 'verstop' ook vaak spullen een tijdje, als hij ze dan weer ontdekt is dat weer alsof het nieuw is.

Bij oma in de buurt is er jaarlijks een tweedehands beurs voor speelgoed, daar kopen we ook wel es iets.

Gast

Berichtdoor Gast » 16 jul 2007, 13:57

In het kruidvat of blokker kan je soms leuk speelgoed kopen voor een spotprijs.Speelgoed hoeft niet altijd duur en nieuw te zijn, als het maar leuk is.Op rommelmarkten vind je zeker en vast leuk speelgoed voor weinig geld.

Gast

Berichtdoor Gast » 16 jul 2007, 14:20

Hier redelijk wat speelgoed ... maar speelt liever mt doosjes uit de keuken of schoendozen om te vullen met blokjes ...

Gast

Berichtdoor Gast » 16 jul 2007, 14:28

Mijn zoontjes krijgen van de schoonfamilie altijd geld.
Dat vind ik ook zoiets.
Mijn oudste zoontje was vorige maand jarig , bovenop het geld heeft hij van zijn oma net dezelfde auto gekregen als vorig jaar .

Mijn zoontjes spelen graag met megabloks en boerderijen.

Gast

Berichtdoor Gast » 16 jul 2007, 14:58

een goede investering volgens mij is een grote doos duplostenen. misschien kan je er dan eens een klein doosje bij kopen ofzo. wij hebben het poppenhuis van duplo en de zoo. met de zoo speelt ze niet zo vaak, bij het huis kan ze zich veel meer voorstellen. dat is al heel lang een groot succes. en met extra stenen kan je torens maken en huisjes enzovoorts.
verder leuk: gewone ballonnen, bellenblaas, kleurpotloden, een aquadoodle (20 euro ongeveer, om met water op te tekenen). inderdaad ook zo'n theeservies (grote kan met potjes en pannetjes in, dat kost een habbekrats). vormenpuzzel (zo'n blok of bal met gaatjes?) of een houten exemplaar? een soort fietsje? loopauto of driewieler ofzo? heb je buiten plaats? een zandbak met vormpjes kost ook niet zoveel, uren en uren en uren plezier. en boekjes! dat zijn allemaal dingen die heus niet zoveel geld kosten.
je hebt duidelijk ook een pc: sites van de tubbies en hopla enzo. daar vind je nog wel leuke dingen voor je kindje...

Gast

Berichtdoor Gast » 16 jul 2007, 16:11

in de zeeman hebben ze vaak hele leuke dingen voor geen geld, bvb stapelbekers, boekjes, boetseerklei, stickers, kleurboeken, of ander klein speelgoed.

In Action hebben ze ook goedkope dingen, en het is niet omdat het goedkoop is dat het niet leuk of degelijk is.

Kringwinkels hier hebben niet zoveel mooie spullen, vaak 30jaar oud ofwel deels stuk.

Tweedehandsbeurzen van de gezinsbond daar zijn ook wel koopjes te doen, en het voordeel is dan dat je kleding of speelgoed echt ziet want als je op internet koopt heb je vaak een kat in een zak.

S.

Berichtdoor S. » 16 jul 2007, 16:21

Hallo

Is een speel-o-theek misschien een idee voor je dochtertje? Kan je verschillend speelgoed lenen en wat echt een topper is, koop je zelf...
Groetjes

L.

Berichtdoor L. » 16 jul 2007, 16:32

Wij kopen het meeste speelgoed helemaal zelf,
Met haar verjaardag heeft ze wel wat gekregen, Maar anders koop ik regelmatig eens een nieuw boekje (ze is wel al 21 maand) en ze is dol op boekjes, vooral s'avonds voor het slapen gaan,
Ook heeft ze alle teletubbies, heb ik zelf gekocht wantt daar is ze echt gek van ,
Groot speelgoed zoals het laugh and learn huisje van fischer price, Heeft ze gekregen van ons voor haar eerste verjaardag (100 euro) Daar heeft ze echt al alle dagen mee gespeelt, een loopfiets nu heeft ze ook al een driewieler met stang om zelf te sturen, en met zo een zonneschermpje .
bumba en bumbalu is hier ook een sucses (de knuffels) en natuurlijk ook wat dvd's
nijntje die muziek maakt en kleuren en vormen leert,
Nu gaat haar interesse al in play doh klei, met wasco krijtjes zet ze haar eerste krabbels, en ze heeft ook zo een blok, met bord om op te schijven, telraampje kraaltjes die ze kan verplaatsen en daar speelt ze ook zeer graag mee, Waneer ze niet naar de speeltuin kan of niet in de tuin, Anders is zij overdag heel veel buiten.Wij hebben het geluk een grote tuin te hebben en soms loopt ze gewoon rond een perkje of gaat op zoek naar steentjes die ze dan bij mij komt brengen omdat ze weet dat ze die eigelijk moet laten liggen.
Ze speelt heel graag met water (een echte waterat) als ze niet in haar zwembadje kan , vul ik soms gewoon een kleine basin met water en kan ze zo spelen op het terras met wat potjes of haar badeendjes.
Er is zoveeel verschillend speelgoed en je moet natuurlijk wel zien voor welke leeftijd.
Maar niet alles is duur hoor.
Ik neem regelmatig speelgoed weg zodat ze dan een paar weekjes niet meer ziet en daarna is het weer helemaal nieuw en begint ze er terug mee te spelen,
veel plezier. doei

Gast

Berichtdoor Gast » 16 jul 2007, 16:51

Wat ik hier merk op zappybaby en als ik kijk naar wat er in ons huis staat, is dat wij als kinderen vroeger toch heel wat minder speelgoed hadden (en mijn ouders hebben echt wel veel bijgehouden, van houten speelgoed tot poppewiegjes, lego en playmobil). En wij verveelden ons ook niet.

Ik merk bij mezelf dat ik mij moeilijk kan inhouden en eigenlijk meer koop dan mijn zoontje nodig heeft (vooral omdat het tweedehands bijna niks kost). Maar op de duur lijkt het hier wel een creche, ipv een huisgezin met 1 kindje. Is eigenlijk wel decadent, en helemaal niet nodig.

Gast

Berichtdoor Gast » 16 jul 2007, 17:35

Inderdaad bij kruitvat kan je vaak mooi speelgoed kopen aan interessante tarieven. Kijk wekelijks eens in hun folder (kan ook online) dan zie je wat er binnenkomt. Je kan ook op voorhand kopen en wegzetten.

De absolute topper bij ons zoontje was een mini stofzuiger die echt werkt. Hij koste wel 20 euro maar er bestaan nog goedkopere versies. De batterijen zijn nu pas vervangen, na een half jaar. Hij was 18 maanden toen hij de stofzuiger kreeg en heeft er echt al iedere dag mee gespeeld (is nu 26 maanden).
Voor zijn 2e verjaardag kochten we hem een poetssetje (borstel, handvergertje en blik, emmertje, spuitflesje) voor amper 10 euro. Dit vind hij erg leuk.

Als je budget beperkt is maak dan stel dan zelf een serviesje samen uit lege potjes; botervlootje, plastic lepeltjes, ...
Misschien kan je uit een stevige kartondoos zelf een keukentje maken : zet de doos ondersteboven. Schilder op de onderkant (nu bovenkant) vier zwarte rondjes die dienst doen als kookplaat. Tekens er verder knopjes op. Gebruik je fantasie.

Op kapaza kan je ook veel tweedehands vinden maar houd wel rekening met de verzendingskosten. daardoor kan ites wat eerst goedkoop lijkt toch nog duur uitvallen. Soms is het dan beter dat je het toch nieuw koopt.

Zet je vraag eens op het forum 'gratis' en vermeld je omgeving. Misschien zijn er wel mensen uit je buurt die nog iets hebben staan wat ze graag kwijt willen.

sofie

Berichtdoor sofie » 16 jul 2007, 20:56

je moet eens naar een grote rommelmarkt gaan, zoals deze in nieuwpoort, die is heel binnenkort, vorig jaar hadden ze daar veel, mooi en proper speelgoed bij!

Gast

Berichtdoor Gast » 16 jul 2007, 21:00

ALs je wat plaats hebt, zo'n stom fietske van bart smit, zo'n 6 euro of zoiets, heeft ons ventje al kilometers mee gereden. ook had hij een vliegtuigje van winnie de poeh als loopwagentje, heel veel mee gespeeld, auto'tjes en inderdaad kokeneten pullen, potjes, puzzeltjes...(houten op die leeftijd)

N

Berichtdoor N » 16 jul 2007, 21:09

Hallo,
mijn zoontje van net twee heeft eigenlijk veel te veel speelgoed... Maar eigenlijk hebben we bijna niks zelf gekocht (op een degelijke driewieler na). We hebben het geluk dat mijn mama net kleuterleidster-op-pensioen is en omdat zij in de loop van haar carriere veel speelgoed zelf had aangekocht, arriveert er veel hier.
Daarnaast hebben we ook al een paar mooie dingen gekocht op de tweedehandsbeurzen van de gezinsbond. De topper blijft een boerderij van Fisher Prize (waarin wij geen batterijen steken) en die heeft amper 10 EUR gekost.
Het is toch verschrikkelijk he dat de mensen altijd 'hun' dingen willen kopen? Nu mijn tweede kindje geboren is, was mijn buurvrouw komen vragen wat ik het liefste wou (ik weet uit ervaring dat ze absoluut niet mijn smaak heeft w.b; kleren) en ik vroeg haar of ze iets wilde kopen van de lijst (de winkel is amper 3 km van onze deur) en toch heeft ze weer kleertjes gekocht. Totaal niet de dingen die ik zelf zou kopen, en zomerkleedjes van maatje 74 terwijl ze in januari 9 maanden zal zijn ;). Wij hebben expres een lijstje gelegd in de gemeente waar we wonen/werken + eentje in de gemeente waar we vandaan komen, maar zeer weinig mensen doen de moeite om iets daarvan te nemen. Toppunt was vorige week. Iemand die op 100 m van één van die winkels woont, naar die winkel was geweest, iets had gekocht dat niet van de lijst was, maar toevallig wél op onze lijst stond, en we bijgevolg al hadden. Hoe kan je nu toch zo averechts zijn.

Ik ben wellicht ondankbaar, maar weet alleszins dat ik zoveel mogelijk dingen van een lijstje koop voor anderen. Het is toch veel zinvoller om je geld te besteden aan dingen waarvan je weet dat ze het echt nodig hebben of graag zien?????

Y

Berichtdoor Y » 16 jul 2007, 21:20

hoi,
we hebben geen geboortelijstje en kopen ook niks speciaals, maar ons huis zit vol. Veel gekregen, en ons zoontje speelt met alles en nog wat. Leukste speelgoed zijn vaak heel simpele dingen die je zo vindt. toen hij iets jonger was, vond hij zo'n deksel van een potje heel grappig. Nu bijvoorbeeld had hij bij oma 2 pastieke bloembakjes ontdekt, lang en veel plezier kan hij ermee hebben. Leukste vindt hij zijn papa natuurlijk.

Gast

Berichtdoor Gast » 16 jul 2007, 21:37

ik koop zelf heel weinig speelgoed maar krijg veel van tantes, meter, peter, oma, mémé voor sinterklaas, ook voor verjaardag. Ik kreeg van een collega alle bruikbare speelgoed van zijn twee grote dochters omdat hij zijn zolder opruimde, enz...
Wat kocht ik zelf: een picknick tafel van little tikes, een driewieler, en een grote doos tweedehands duplo lego en een grote trampoline.
Mijn zoontje speelt ook ontzettend graag met ballons en die vraagt hij zelf bij delhaize aan de kassa.

k

Berichtdoor k » 16 jul 2007, 21:56

Heb hier dochter van 2.5 en wat ik vooral merk is dat ze veel teveel speelgoed heeft. Zeker omdat ze nu vooral haar fantasie de vrije loop laat en ze rondloopt met "een verrekijker" (twee rolletjes van wc papier aan elkaar), een hoed van een tovenaar (grote trechter op haar hoofd) en toverstaf (gewoon potlood), en vooral veel plastieken bekers en lepels om al haar kindjes (wel echte poppen ) eten te geven.

Wat ik wil zeggen is dat kinderen niet veel speelgoed nodig hebben, dat ze integendeel met de onnozelste dingen ook veel plezier kunnen hebben.
Watik dan wel doe met het vele speelgoed is dit in verschillende dozen steken en er een paar wegzetten en om de paar weken verander ik eens van doos. Dan heeft ze precies terug nieuw speelgoed.

Terug naar “Van peuter tot kleuter”