heel veel glas aan huis: welke zonnewering?

Rita

heel veel glas aan huis: welke zonnewering?

Berichtdoor Rita » 20 jul 2007, 10:15

Wij gaan een nieuw huis bouwen, en de architect heeft in het concept heel veel glas voorzien in de benedenverdieping. Daar zijn wij wel voor te vinden, maar we willen niet dat het telkens als de zon uitkomt snikheet is bij ons thuis. Welke zonnewering is goed? Wat is een waardevol alternatief voor rolluiken (rolluiken zijn natuurlijk zeer efficiënt als zonnewering, maar niet zo mooi en houden ook het licht buiten... vandaar dat we iets anders zouden willen)

Gast

RE: heel veel glas aan huis: welke zonnewering?

Berichtdoor Gast » 20 jul 2007, 10:25

zonnewerend glas + screenvents zijn het bij ons geworden.
PS de grote ramen zitten bij ons NIET aan de Zuidkant

Gast

Berichtdoor Gast » 20 jul 2007, 11:32

Wij hebben aan de zuid-zuidwestkant een gigantisch raamoppervlak.
We, wij hebben speciaal glas (isolide Sun, 4-seizoenenglas) en hebben geen last van de warmte! En in het voor- en naseizoen komt de warmte dan weer wel binnen, waardoor we bijna nooit hoeven te verwarmen.
Ik zou dus opteren voor 4-seizoenenglas, dan is een extra zonwering niet meer nodig, én heb je profijt van de warmte in koudere maanden.

Gast

Berichtdoor Gast » 20 jul 2007, 12:48

Een gouden tip, zorg voor een voldoende grote oversteek boven grote ramen op het zuiden.

In de winter, als de zon laag staat, kan de zon volop binnendringen in uw huis. In de zomer, als de zon hoog staat, houdt de oversteek een groot deel van de zon tegen.

En daarnaast hebben wij 4S glas van climaplus genomen.

Ik vind, het grote nadeel van screens, is dat je niet meer binnen- en buiten kunt lopen zonder elke keer de screen naar boven te moeten doen.

Gast

Berichtdoor Gast » 20 jul 2007, 12:55

Wij hebben heeel veel glas, heel de achterkant is glas. Maar dat zit op het Zuid oosten, en het is in ons huis altijd fris, zonder zonnewering! We hebben wel superisolerend glas. Maar ramen op zuid, is miserie...
om 12.30 is de zon van onze glaswand af, en echt, zalig!!

Rita

Berichtdoor Rita » 20 jul 2007, 13:34

Er is 1 groot raam op het zuiden, maar daar denken we aan een (deels) overdekt terras, zodat de zon daar niet binnen kan.
Krijg je dan nog voldoende licht binnen?

De grootste raampartij is pal op het westen.

Ik heb hier wel al een paar goede tips gesprokkeld:
- vierseizoensglas bv. Is dat veel duurder dan "gewone" ramen?
- een "grote" oversteek. Wat is een grote oversteek? 1 meter? of meer? of minder?

Gast

Berichtdoor Gast » 20 jul 2007, 13:36

verticale screens.....

Gast

Berichtdoor Gast » 20 jul 2007, 15:09

Wij gaan buitenlamellen gebruiken als zonwering. Gezien bij een neef in het buitenland. Leek me wel praktisch. Geen idee of het lang zal meegaan, maar het was dat of screens, en die vond ik niet zo mooi.

Gast

Berichtdoor Gast » 21 jul 2007, 19:20

Rita,
Grote raampartijen op het westen, dat is in de zomer al even heet als naar het zuiden. Vanaf de middag heb je tot zonsondergang de zon op je ramen staan. Wij hebben dat hier ook (nieuwbouw, dus ook superisolerend glas) en ik ben blij dat ik rolluiken laten installeren heb want anders is het hier niet te doen. Mensen in de buurt hier hebben er geen en zij hangen lakens voor hun ramen, das ook niet echt een zicht.
Boven hebben we ook rolluiken + airco.

Rita

Berichtdoor Rita » 30 jul 2007, 23:15

Oei, meen je dat?
Ik dacht: in de zomer staat de zon pas om 14u pal op het zuiden, dus duurt het nog zeker tot 15 à 16u voor je echt zon binnenkrijgt als je ramen op het westen zijn (een kleine oversteek boven de ramen in acht genomen).
Pffft, dit is wel moeilijk.

Gast

Berichtdoor Gast » 31 jul 2007, 09:30

Wij hebben heel veel glas pal op het zuiden, climaplus 4s. We hebben géén buitenzonnewering, maar wel zowel op gelijkvloers als de verdieping een grote oversteek. Ik kan je in alle eerlijkheid zeggen, dat de hoogste temperatuur die hier vorige zomer (juli) werd opgemeten, 26° bedroeg. We moeten wel alle ramen goed dichthouden met zo'n superwarm weer.

Ik vind rolluiken persoonlijk aartslelijk, en zeker bij grote ramen in een strakke woning. Bovendien creëren ze vaak koudebruggen.

Screens waren voor ons geen optie, je kan dan geeneens meer binnen- en buitenlopen omdat de screens telkens naar boven moeten...

Gast

Berichtdoor Gast » 31 jul 2007, 17:31

Bij ons is het isolerend glas + buitenlamellen geworden. Gezien bij kennissen in het buitenland, gevonden via Luxaflex.

Gast

Berichtdoor Gast » 01 aug 2007, 20:40

Hoeveel kost zo'n 4 seizoenenglas?
Is dit een groot prijsverschil met gewoon glas en hebben jullie ook namen van leveranciers? Bedankt

Gast

Berichtdoor Gast » 01 aug 2007, 21:25

Iedereen vergeet hier precies wel dat de zonnewering niet enkel voor de warmte gebruikt kan worden maar bij (grote) ramen ook om de zon buiten te houden, anders zien je meubelen of parket er na een jaar niet meer uit!

Gast

Berichtdoor Gast » 01 aug 2007, 21:27

In de zomer komt de zon nooit tot op m'n meubels, door de oversteek.

In de winter laat ik het laagstaande zonnetje veel liever binnenkomen, dan weg te stoppen met een zonnewering ...

Parket hebben we (gelukkig) niet.

Gast

Berichtdoor Gast » 03 aug 2007, 17:47

Zelf hebben we ook geen parket maar wel meubels en veel glas. Elke zon (zelfs de winterzon) is heel schadelijk voor je meubels. Dan laat ik liever (vooral als ik niet thuis ben) de zonnewering of rolluiken omlaag dan dat ik na 2 jaar met schandalen van meubelen zit!

Gast

Berichtdoor Gast » 03 aug 2007, 17:56

Je zegt dat je nog moet bouwen: in dat geval zou ik zeggen: Bouw je huis op een dusdanige manier dat je amper of geen zonnewering nodig hebt. Onder andere door grote oversteken, en door speciaal glas te steken.

rita

Berichtdoor rita » 05 aug 2007, 23:23

Kan iemand zeggen hoeveel procent dat vierseizoensglas ongeveer duurder is dan "gewoon" dubbel glas? Dat lijkt me wel een goede optie om te overwegen, maar dan wil ik wel kunnen inschatten wat ons dat zal kosten + of het écht wel efficiënt is.

En heeft iemand ervaring met van die uitschuifbare luifels boven de ramen?

Gast

Berichtdoor Gast » 06 aug 2007, 07:55

Wij hebben ook superveel glas waar de zon vanaf 13u binnenkomt en pas weggaat bij zonsondergang :--)
Ok, het is soms warm, maar dat is het me waard met zo'n uitzicht!!

Sinds vorig jaar hebben we brustor zonnewering. Niet zozeer om schaduw op ons terras te hebben maar wel om de zon buiten te houden. Dit helpt perfect. We hadden 'maar' 23 graden binnen terwijl we toch veel binnen en buiten hebben gelopen (schuifraam open en toe...)

Je vind ze op de site van eurosol. Aangezien we een donkergrijs huis hebben, hebben we de "kast" donkergrijs en het doek lichtgrijs gekocht! (zonnewering buiten => Terrasschermen)

Veel succes!
PS: schaf je dan maar dadelijk een goede ramenwasser aan ;--)

luxafoil

Berichtdoor luxafoil » 06 aug 2007, 14:42

bij ons hebben we superisolerend glas maar in de zomer is het dus ook snikheet. Morgen komen ze zonnewerende folie installeren. Een alternatief misschien voor als het al te laat is (al geplaatste ramen). Kostprijs 70 euro /m² + btw.
Voor meer informatie: www.luxafoil.be

karolien

Berichtdoor karolien » 06 aug 2007, 20:10

ja ook wij laten luxafoil plaatsen op de zuidelijke ramen. anders is het echt niet te doen!!!! + ze houd ook alle schadelijk uv tegen die de meubles laten verkleuren. dus 2 vliegen in één klap!!!

Gast

Berichtdoor Gast » 06 aug 2007, 22:34

@ Karolien
Dat zal helpen voor de UV ja, maar volledig oplossen niet hoor!

karolien

Berichtdoor karolien » 08 aug 2007, 09:05

ok alle uv is wel wat veel. maar tenminste 90 procent las ik op de site. dus dat is toch wel al een pak. + er hangen nog american stores voor mijn ramen. dus dat zal ook wl alweer een pak schelen!! groetjes!!

Gast

Berichtdoor Gast » 14 aug 2007, 23:30

up

Gast

Berichtdoor Gast » 15 aug 2007, 14:45

ons huis volledig naar het zuiden gericht met zeer veel grote vensters. Wij hebben speciale glazen genomen (superisolerend) , maar dit is absoluut niet voldoende. momenteel hebben we airco geïnstalleerd en hebben we een plan (na 5 jaar te wonen in de nieuwbouw) om ons huis uit te breiden en eveneens een oversteek te plaatsen. volgens mij is dit de beste oplossing : ofwel rolluik ofwel oversteek die voldoende breed is. natuurlijk moet je ook zorgen dat je nog zon hebt op uw terras in de zomer en dat gans je tuin nadien niet in de schaduw ligt. wij hebben wel een heel grote tuin. het kan hier echt wel superwarm zijn, niet uit te houden zonder airco. architect heeft ons hier in 't verleden echt niet goed in geadviseerd en ik had het hem nochtans gevraagd. hij zei dat de speciale vensters voldoende zouden zijn. neem zeker een goed architect !!

Terug naar “Naar huis met de baby”