Wat allemaal regelen vóór geboorte en wanneer?

Aa

Wat allemaal regelen vóór geboorte en wanneer?

Berichtdoor Aa » 09 jan 2008, 12:03

Hoi,

Ik ben zo stilletjesaan aan het uitzoeken wat ik allemaal nog moet regelen. Ben nu 18 w wanger maar wil overal toch op tijd mee beginnen en klaar zijn. Zo vroeg ik mij af wanneer jullie aan geboortekaartjes, lijst, doopsuiker enzo beginnen. Welk papierwerk we nog allemaal moeten regelen en welke instanties wanneer moeten verwittigd worden? Alvast bedankt om ons te helpen!

groetjes Aa!

Veerle

RE: Wat allemaal regelen vóór geboorte en wanneer?

Berichtdoor Veerle » 09 jan 2008, 12:47

Hey,

Ik ben ook 18w.
ik ga nu nog wachten tot eind van de maand, als de gyne met zekerheid zegt wat het geslacht is (alhoewel ik niet denk dat ze twijfeld hoor) en dan ga ik informeren voor mijn geboortekaartjes en het weekend daarna voor de doopsuiker rondkijken om toch al zeker te weten waar ik dat juist ga doen.

Ik heb vorige week mijn eerste werkdag al toestemming gevraagd aan mijn baas om een maand ouderschapsverlof te nemen, maar de papieren hiervan stuur ik maar op tijdens mijn zwangerschapsverlof.

Als je zes maand zwanger bent kan je (als ik me niet vergis) de papieren opsturen voor het kraamgeld.
Rond maand 7 mijn kamer reserveren in het ziekenhuis.

Het zaaltje voor onze babyborrel ligt al vast, dus dat is al geregeld.

Gast

Berichtdoor Gast » 09 jan 2008, 18:06

kamer reserverne in het ziekenhuis, moet dat? Je weet meestal toch niet eens wanneer je gaat bevallen...?

Bloemme

Berichtdoor Bloemme » 09 jan 2008, 18:23

Hey dames,

Ik ben 16 weken zwanger en ik ben mij ook aan het informeren, heb nog niks in orde behalve de creche en we hebben ook al een kamertje gekocht.
In de winkel waar ik mijn geboortelijst wil leggen zeiden ze dat we dat best doen op 5 maanden zwangerschap. Dan zijn zij zeker dat alles tijdig zal binnen zijn, ook al beval je wat vroeger dan voorzien.

Groetjes,
Bloemme

33 weken en 6 dagen zwanger

Berichtdoor 33 weken en 6 dagen zwanger » 09 jan 2008, 18:42

Op zes maanden gingen wij naar de winkels (2, omdat onze familie ver uit elkaar woont) om onze geboortelijsten te leggen. Tijdens de kerstvakantie kochten we alles voor het doopsuiker, want dat vul ik zelf. De babykamer werd eind november geverfd en toen bestelden we ook de gordijntjes. Het kraamgeld vroegen we aan toen ik zes maanden was en de papieren voor het ouderschapsverlof liggen klaar.

En de geboortekaartjes ... Pffff ... vraag me af of dat ooit in orde komt. We geraken er niet meteen uit, want onze smaak blijkt te verschillen. Eind deze week moet de knoop doorgehakt zijn. Pas dan zal ik gemoedsrust hebben.

Het babybed maakte handige opa helemaal zelf. Maar als je een babykamer wil bestellen, moet je rekening houden met een leveringstermijn van 12 weken, denk ik.

Ah ja, als je nu je geboortelijst gaat leggen, kan je wel profiteren van de soldenprijzen, denk ik.

Janne

Berichtdoor Janne » 09 jan 2008, 18:48

Heey Bloemme!! da's lang geleden :-) 16 weken al... alles goed?!

Aa: De crèche regel je zo snel mogelijk, als het effe kan nog voor je zwanger bent :-)
Ik ben 27 weken en ben vorige week begonnen aan een kaartje, gaat nog wel effe duren voor dat drukklaar is denk ik want ik blijf er maar aan prutsen en heb nu al 3 ontwerpen...

Lijst zeiden ze mij ook 3 maand op voorhand leggen, vooral omdat er op buggy's en dergelijke soms gruwelijk lange levertijd zit.

Je kan kraamgeld aanvragen vanaf 24 weken ofzo denk ik, maar mijn gyn kwam daar zelf mee op vorige controle hoor. Krijg je van hem papiertje dat jij of je man moet afgeven op't werk. Ik heb ook al'ns naar de ziekteverzekering gebeld (onafhankelijke) en die hebben me prompt uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek waarin ze alles overliepen. Was wel handig! Meteen ook via hen kraamhulp en vroedvrouw (kga proberen polyklinisch te bevallen) aangevraagd, dan is er zeker meteen iemand beschikbaar.

Lies

Berichtdoor Lies » 09 jan 2008, 20:57

Als jullie niet getrouwd zijn en je wil dat je kindje de naam van de papa krijgt, dan moeten jullie naar het gemeentehuis voor de erkenning.
Weet wel niet meer hoeveel weken je dan moet zijn, kan je best eens aan je gyn vragen.

Holly

Berichtdoor Holly » 09 jan 2008, 21:06

Die kamer "reserveren" in het ziekenhuis is idd relatief. Maar het moet wel gebeuren. Meestal kan je dat doen op één van de info-avonden ofwel via je gynaecoloog (die je daar ook wel zal op wijzen, denk ik).

Gast

Berichtdoor Gast » 09 jan 2008, 21:16

Erkenning kan al vanaf 3e maand, maar hangt misschien af van de gemeente. Alleszins vanaf de zesde! Gewoon met 2 langsgaan en handtekeningen zetten.

Gast

Berichtdoor Gast » 10 jan 2008, 07:15

De reservatie van een kamer in het ziekenhuis is naar mijn mening niet in elk ziekenhuis expleciet nodig hoor.
Ik denk dat je best eens bij je gynae informeert maar het lijkt mij dat mensen die hier nog niet van gehoord hadden, dit ook niet hoeven te doen.
In het ziekenhuis waar ik beval is het alleszins helemaal niet nodig.

onthaalmama & zelf zwanger (19weken)

Berichtdoor onthaalmama & zelf zwanger (19weken) » 10 jan 2008, 10:14

Hier is toch al het een en ander inorde
- de kamer is al aanwezig (kasten werden al gebruikt voor de opvang) alleen de muren moeten nog een kleurtje krijgen.
- de geboortelijst is al opgemaakt op papier en vandaag gaan we naar de winkel gaan om ze effectief daar te leggen
- de doosjes van het doopsuiker zijn ook al aanwezig,deze ga ik zo stillekes beginnen klaarmaken (vouwen,versiering) maar de bonen daar wachten we nog mee
- kaartjes zijn al gekozen online maar nog niet besteld zal in februari of zo gebeuren denk ik
- opvang is hier ook geen probleem want de kleine mag bij mij blijven
- we zijn ook al langs geweest bij de pastoor voor de doop datum en uur liggen vast
- babyborrel is ook al voor een deel georganiseerd (tafels en stoelen, annimatie en we weten wat er zal gegeten worden)
- papieren voor het kraamgeld liggen ook klaar op mijn man zijn werk, bij het volgende gynae bezoek krijgen we dan ook dat attest.
- de kraamhulp voor thuis ga ik ook dan wel eens regelen, misschien best eens langsgaan bij het ziekenfonds want we hebben nog infopakketten tegoed ook.

dus ik denk wel dat ik redelijk op schema zit, of misschien wel iets te ver .... komt ook wel omdat ik ganse dagen thuis zit zeker (door de kinderopvang ben ik op 1.5maand al kunnen stoppen met werken)

groetjes

Gast

Berichtdoor Gast » 10 jan 2008, 12:24

Zeg die kamers reserveren, is dat niet vooral voor't gemak van kleinere ziekenhuizen, zodat die op voorhand een beetje zicht hebben op het aantal logees dat ze mogen verwachten voor hun planning en aankopen enzo...?

heleen

Berichtdoor heleen » 10 jan 2008, 12:28

@onthaalmama: ik denk inderdaad dat je wat voor zit op schema! Ik ben 35 weken ver, maar sta nog niet zo ver als jij! Het is ook wel al ons tweede, maar toch. Bij het eerste waren we op 36 weken aan het verhuizen!
Bijvoorbeeld: nu bezig met de geboortekaartjes, vandaag alles voor de doopsuiker gekocht, kamer zijn we nog aan het verven, geboortelijst wel al klaar natuurlijk, alle kleertjes en het park e.d. zijn nog aan het verstoffen op zolder. Maar weet je, in het begin heb je nog maar zo weinig nodig voor je baby: een draagmand, pampers en 2 borsten ...

Een tip: een vriendin van mij had haar doopsuiker al op 7 maanden gemaakt, nl. in glazen potjes. Toen de baby geboren was, stond daar flink wat schimmel op en zijn ze helemaal opnieuw kunnen beginnen. Dus wacht tot het laatste met vullen.

Gast

Berichtdoor Gast » 10 jan 2008, 12:29

kamer reserveren verschilt van ziekenhuis tot ziekenhuis. In mijn ziekenhuis (ook een klein) is dit niet nodig.

@ Heleen

Berichtdoor @ Heleen » 10 jan 2008, 12:45

Hey seg, meen je dat van die suikerbonen?
Ik ben nu 33 weken en heb net mijn laatste glazen potje dichtgedraaid! Ik dacht dat suikerbonen kei lang goed bleven???
Wendy

heleen

Berichtdoor heleen » 10 jan 2008, 13:14

Oeps, wou niemand doen panikeren maar het is echt gebeurd ... Ze blijven lang goed, maar misschien heeft mijn vriendin ze op een vochtige plaats bewaard?
Ik heb nog moeten helpen met de nieuwe doopsuikers, dus ik verzin hier niks.

Wendy

Berichtdoor Wendy » 10 jan 2008, 13:47

ik zal ze toch maar heel goed in de gaten houden, die suikerbonen! Elke week eens piepen of alles nog ok is!!
Wendy

Marijke

Berichtdoor Marijke » 10 jan 2008, 14:05

Mijn zoon is ondertussen een jaar en zijn doopsuikers zijn nog steeds goed, maar ondertussen wel een beetje hard geworden...

Dus niet te vlug panikeren!

Gast

Berichtdoor Gast » 10 jan 2008, 16:09

hier 28 weken zwnager en we zijn bezig met de kaartjes
we weten welke kaartjes we willen ,maar we moeten wel nog lettertype kiezen en beslissen wat er moet oipstaan enzo.....
de suikerbonen daar gaan we volgend weekend ne keer voor kijken,we gaan ze zelf vullen en gaan eens bezien wat er zoal te koop is.
lijs leggen we niet want het is ons derde kindje al en we hebben bijna alles nog van de andere kindjes en ik ben dan ook onthaalmoeder wat maakt dat ik veel spullen heb
hetgeen we nog moeten hebben dat hebben we in baby dump gekocht....

verder is vandaag het formulier opgestuurd om het kraamgeld te antvangen,je kan dat al laten invullen wanneer je 5 maanden zwanger bent door je gyn.

bij je ziekneofnds moet je eens rondhoren wanneer je andre dingen in orde moet laten maken zoals wanneer je kraamhulp wil,mss krijg je kindskorf of andree geboortegeschenken
na de bevalling krijg je van gemeentje,vakbond,ziekenkas ook premie's dus vraag ernaar ......ook na de bevalling moet je papier opsturen voor aanvraag kinderbijslag
na de bevalling moet je ook de hielprik laten doen bij je kindje en dat moet je ook bijhouden dat je dat hebt gedaan ,net zoals je een papier krijgt wanneer je kindje 3 poliovaccins heeft gehad,dat moet je dan afgeven bij de gemeente.....
maar de meeste dingen die worden je wel gezegd in de kliniek hoor.

ik heb nog geen enkele keer mijn kamer moeten reserveren in de materniteit,net zoals iemand hierboven maak ik de opmerking dat je toch niet weet wanneer je kindje geboren wordt.
4 dagen vroeger of later en het heeft geen zin want dan is je kamer toch niet nodig voor je......

groetjes

A.

Berichtdoor A. » 11 jan 2008, 08:53

Wat de kamer reserveren betreft. In een aantal ziekenhuizen hebben ze "luxe-kamers", hetzij beperkt in aantal. Sommige hospitalisatie-verzekeringen zoals DKV betalen deze volledig terug. Dus is het wel handig zo'n kamer te reserveren. Natuurlijk, als jij binnenkomt en alle "luxe" kamers zijn op dat moment bezet zal je het toch moeten doen met een gewone kamer. Maar inderdaad je kan het beter op voorhand aanvragen.

Erkenning als je niet getrouwd bent: let wel op in sommige gemeenten aanvaarden ze het pas vanaf 24 weken. Dus best even informeren. Het is het makkelijkst als je dit effectief voor de geboorte doet. 5 min op de gemeente en de papa kan zelf het kindje gaan aangeven nadien, ook belangrijk voor aanvraag kraamgeld.

Gast

Berichtdoor Gast » 11 jan 2008, 09:40

Bij mijn vorige zwagerschap ging het ongeveer zo:

op 20 weken kinderkamer geschilderd/ geboortepremie aanvragen via werk papa
op 28 weken papa aangegeven dienst bevolking
op 29 weken geboortelijst (beviel in oktober dus geen vakantieperiode) nu ga ik al rond 23 weken door zomervakantie.
op 30 weken kinderkamer was klaar voor de baby, kleertjes gewassen en gestreken...
op 31weken doopsuiker en geboortekaartje besteld. nu op 30 weken wegens grote vakantie.
op 32 stond mijn zak al klaar. Gelukkig want ben dan opgenomen geweest met weeën dus een kleine week in het ziekenhuis.
tussen 33 en 35 weken om schuimwijn, fruitsap, chips enzo voor in het ziekenhuis. Centjes klaarleggen voor de doopsuiker, alles op een papier geschreven voor de papa wat hij moet doen met telefoonnummers.
extra koken voor diepvries (spagettisaus, macaroni in hesp en kaassaus, ...) voor na de bevalling.

Veel succes

Op 34 weken mutualiteit in orde brengen voor bevallingsverlof.
6 weken na bevalling briefje borstvoedingsverlof voor mutualiteit aan gynico vragen, je gaat dan toch op controle (verpleegkundige van beroep)
Bij mij op het werk 2 maand op voorhand alles regelen ivm ouderschapsverlof, werkvermindering voor je terug gaat werken.

Terug naar “Je bent zwanger!”