kans op incest ?

Mama of papa worden, voor het eerst of opnieuw ... het blijft een ongelooflijke ervaring.
x

kans op incest ?

Berichtdoor x » 08 dec 2007, 20:55

Toen mijn man 19 was, is bij hem in het gezin de bom gebarsten ; zijn vader bleek zijn zus jarenlang sexueel misbruikt te hebben. Zijn ouders zijn dan gescheiden, mijn man heeft vanaf dan alle contact met zijn vader verbroken. Mijn man werd door zijn vader vroeger wel vaak geslagen, maar had geen vermoeden dat zijn zus ergere dingen te verduren kreeg. Mijn man heeft het met de hele affaire heel moeilijk gehad, maar heeft het nu wel min of meer een plaatsje kunnen geven.
Nu, 15 jaar later hebben we een (meestal) leuk gezinnetje met 2 dochters. Al kan mijn man verbaal wel eens agressief uit de hoek komen, nooit heeft hij mij of onze kdn pijn gedaan. Mijn man is zo'n leuke papa en heel erg betrokken bij hun leven. Maar ergens zit ik met de schrik ; zit incest in de genen ? Ik denk wel dat het belangrijk is dat mijn man zelf geen slachtoffer was, maar is het erfelijk ? Zal hij als onze dochters opgroeien wel zulke gevoelens beginnen ontwikkelen ?
Ik ben wel van plan om er met hem over te praten, maar ik denk dat ik hem ook wel zou kwetsen, gewoon door deze vraag te stellen.
Wat denken jullie ? Dank voor uw antwoord.

Gast

RE: kans op incest ?

Berichtdoor Gast » 10 dec 2007, 06:52

Ik ben er zeker van dat dit NIET in de genen zit. Je kan mss je huisarts eens raadplegen hierover.

Gast

RE: kans op incest ?

Berichtdoor Gast » 17 dec 2007, 14:32

Het is nIEt erfelijk. Wel is het zo dat slachtoffers later vaak het gedrag waar ze slachtoffer van waren gaan herhalen, omdat ze cru gesteld zijn opgevoed met het idee dat dit de norm is, ook moesten gaan geloven dat dit 'normaal' was om zichzelf recht te kunnen houden. De kans is veel groter dat je man net extra alert is en onzeker over het feit of hij wel een goede papa is, net omdat hij weet dat het ook mis kan gaan...

Terug naar “Ouder worden”