papa wil het beter doen (hulp gevraagd)

Mama of papa worden, voor het eerst of opnieuw ... het blijft een ongelooflijke ervaring.
ne lieve papa

papa wil het beter doen (hulp gevraagd)

Berichtdoor ne lieve papa » 20 aug 2007, 20:45

Mijn vrouw is opnieuw in verwachting van ons tweede kindje en ziet er veel van af.
Graag zou ik tips en raad willen om het huishoudelijk werk en een fulltime job beter aan te kunnen. Ik zou meer voor mijn zoontje van 2 en mijn vrouw willen doen om haar zwangerschap zo makkelijk mogelijk te maken.

Alle raad is welkom.

2de keer papa

RE: papa wil het beter doen (hulp gevraagd)

Berichtdoor 2de keer papa » 20 aug 2007, 21:13

hallo,
mijn vrouw is ook voor de 2dekeer zwanger,en het verloopt niet vlotjes,ik heb nu ook het huishouden,de opvoeding van ons 2jarig dochtertje,en werk fulltime.
dit is perfect combineerbaar,ikzelf heb alle hobby's aan de kant gezet tot ze bevallen is zo heb ik veelmeer tijd om het huishouden te doen en voor ons dochtertje te zorgen.
ik kan zelfs s'avonds nog rustig tv kijken terwijl mijn vrouw zich rust,het is een zware periode dat je gaat meemaken maar je krijgt erzo een mooi kindjes bij,en dat maakt het het allemaal waard.mijn vrouw bevalt normaal over een 2a3tal weken met een keizersnede,ondertussen gaat ons dochtertje wel naar een collega onthaalmoeder in de streek.
ook ga ik ouderschapsverlof aanvragen,zo ben je na de bevalling 3maanden voltijds thuis,of 6 maanden halftijds of 15 maanden 1dag per week thuis,de tijd dat je thuis bent word je betaald door de rva(dop),je moet wel 1jaar in vaste dienst zijn bij je huidige werkgever.
ik wensje alvast veel succes met je vrouw haar zwangerschap en een mooie bevalling

ne lieve papa

Berichtdoor ne lieve papa » 20 aug 2007, 21:25

Uw dochtertje en mijn zoontje zijn even oud, echte bengeltjes hé.

Kan je wat meer info geven over ouderschapsverlof want daar had ik nog niet aan gedacht. Krijg je volledig vergoed of is het een bepaald percentage?
Ik ben van Belgie.

Alvast bedankt voor je reactie en voor jullie ook een goede komst van je tweede kindje.

2de keer papa

Berichtdoor 2de keer papa » 20 aug 2007, 21:32

hallo,
ik ben van zoutleeuw,en ja het zijn echte (B)engeltjes,ik ga dit nu ook pas aanvragen omdat ik bij mijn huidige werkgever pas een jaar vast in dienst ben,daarvoor was het altijd interim werk.
ik weet dat je het aan je baas 3 maanden opvoorhand moet vragen,het liefste aangetekend,want hij kan dit 3 maanden tegenhouden,ik vraag het hemzo en zal dan een brief opsturen,omdat mijn vrouw onthaalmoeder is kan ik het mij veroorloven om elke middag thuis te komen eten,ik werk op 10min van men werk.
toch in de carrosserie waar ik werk zijn we maar met 2 en mijn collega werkt al 4/5 wegenw zijn leeftijd dus zou dit voor men baas een struikelblok kunnen zijn.dan moet je ook aan de rva aanvragen dat je vaderschapsverlof wilt en welke formule je wilt 3maanden voltijds,6maanden halftijds od 15 mlaanden 1dag thuis,je kan dit vionden op de website van de meeste vakbonden of via google "vaderschapsverlof"je krijgt als je 1dag thuis blijft ongeveer 96¿ bruto per dag hebben ze mij gezegtdus zal je ongeveer 75¿ netto overhouden .

2de keer papa

Berichtdoor 2de keer papa » 20 aug 2007, 21:34

ik was nog vergeten te zeggen dat je dit ook nog kunt aanvragen voor je zoontje nu je kan dit tot 4jaar geloof ik ale zo ga ik het doen eerst voor ons dochtertje aanvragen en dan voor ons zoontje dat nu gaar geboren worden zo ben je toch al 30 maanden lang 1dag per week thuis.

ongeruste bijna mama

Berichtdoor ongeruste bijna mama » 22 aug 2007, 19:29

Mijn man staat hier alleen voor het huishouden en zit er helemaal door.
We hebben nog geen kinderen. Ik moet volledig plat liggen. Dus kan niks doen de hele dag. We hebben wel een kuisvrouw die één keer in de week langs komt.
Hij moet koken en de was doen. Maar hij zit er door zegt hij. Hij kan het niet meer aan. Als ik lees dat jullie het kunnen zonder hulp en met een kindje dan begrijp ik het niet. Ik wou dat ik zelf wat meer kon doen. Maar ik mag niks doen. Ik word hier moedeloos van.

Gast

Berichtdoor Gast » 23 aug 2007, 12:58

Vergeet de premie van de Vlaamse gemeenschap niet aan te vragen! Meer info op de site van de Vlaamse gemeenschap.

Gast

Berichtdoor Gast » 23 aug 2007, 13:02

Er is nog altijd een verschil tussen een zwangere mama die nog het een en het ander kan doen en een zwangere bijna mama die niets mag doen. In jouw geval zou ik je aanraden om gezinshulp te vragen. Die kunnen X aantal keren per week komen om te wassen/strijken, eten te maken, kleine huishoudelijke klussen te doen.
gezinszorg of thuiszorg, je meot maar eens kijken op hun websites. In bepaalde gevallen komt de ziekenkas zelfs tussen in de kosten.

Sterkte in ieder geval

@ne lieve papa

Berichtdoor @ne lieve papa » 23 aug 2007, 13:12

Kook je ook? Maak dan grotere porties die je dan kan invriezen. Zo maak ik bijvoorbeeld steeds een megapot spaghettisaus met veel verse groenten waar we vier keer van kunnen eten. Dit spaart je veel tijd uit.
Dat gaat ook met kip in currysaus, stoofvlees, ratatouille, chili con carne en zo van die tostanden.
Of als je aardappelen schilt, schil dan ineens genoeg voor 2 keer. Zo kan je een keer gekookte aardappelen eten en de volgende dag gebakken aardappelen, maar je eten is dan sneller klaar.

Als je zoontje in bad zit, kan je die tijd gebruiken om de badkamer vluchtig schoon te maken: wastafel afkuisen, spiegel schoonmaken, eventueel handdoeken vervangen, ... Laat hem maar lekker spetteren. Wanneer hij uit bad is, even met de dweil over de vloer en de badkamer kan er weer even tegen.

Als de zoon net in bed ligt, een uurtje gebruiken om eventuele rondslingerende spullen op te ruimen (de discipline hebben om de dingen meteen op hun juiste plaats leggen, is nog beter, maar dat lukt niet altijd natuurlijk ;))

Als de was bijna droog is, nog even in de droogkast steken. Zo gaat het sneller vooruit zonder dat de was te veel afziet of gaat krimpen. En wanneer je die was dan nog opvouwt wanneer hij nog warm is, moet je er maar eens goed over wrijven en vaak is strijken niet meer nodig.

vrouwke van ne lieve papa

Berichtdoor vrouwke van ne lieve papa » 25 aug 2007, 13:03

Hallo allemaal, ik ben de echtgenote van ne lieve papa die hier om hulp vraagt. Ik wil gewoon even zeggen dat ik erg fier op hem ben en dat ik er zeker van ben dat al jullie vrouwkes dat ook zijn op jullie, ook al komt dat er soms door al die hormoonswisselingen niet altijd uit!
Aan de bezorgde bijna mama wil ik even zeggen dat niet iedereen hetzelfde is en de een er zotter van wordt dan de ander :) ik kan zo goed als niets meer doen in het huishouden en de centjes voor buitenshuishulp zijn er niet aangezien ik ben moeten stoppen met werken als onthaalmama. Wat wel helpt is een simpel schema opstellen met de weekdagen en wat er moet gebeuren die dag, ik heb er niet alles opgezet wat ik normaal doe omdat het voor mij op dit moment niet opgeruimd en vreselijk netjes moet zijn maar wel hygienisch en dat is al een hele opgave voor mijn lieve schat die uiteraard ook nog fulltime gaat werken. Door dit schema weet hij ook dat als hij alles die dag gedaan heeft het ook gedaan is en hij nog rustig kan genieten van wat vrije tijd. Dus nu komt hij thuis en begint er aan ipv het uit te stellen zodat alles opgestapeld werd.
Zo is hij een heel deel minder gestresseerd.
Vergeet wel niet eerst even te vragen of hij het wel leuk zou vinden als je een schema maakt, soms kan deze hulp ook overkomen alsof hij in je ogen faalt en dat is zeker zo niet. Je kan ook zeggen tegen hem dat je je schuldig voelt en het echt rot en frustrerend vind dat je niet kan helpen.
voor jezelf wil ik er nog even aan toevoegen dat het inderdaad op bepaalde dagen echt frustrerend is maar dan moet je denken wat je je ventje terug geeft zo een lief klein bolletje en na 9maand is het ook weer voorbij hé tis niet je hele leven!

groetjes en veel sterkte allemaal

Ineke

Berichtdoor Ineke » 27 aug 2007, 02:05

Hoi,

Ik woon sinds een half jaar samen met een schitterende jongen. Hij had geen kids, ik 2, ene van 2 en ene van 3.

Het liep hier ook niet van een leien dakje hoor, we deden eerst veel samen, aangezien ik in het begin nog thuis was, en leerde hem de trucken van het vlotte mama zijn. Ik woonde namelijk alleen van sinds de oudste 1 was, de jongste was toen net 3 maanden. Ik ging fulltime werken en was alleen met werk en kids bezig , het moest dus snel en vlot gaan.

Nu, wij deden dus veel samen, nu ben ik onlangs terug gaan werken, voltijds nacht, en hij trekt heel goed zijn plan; aan de mama's zou ik zeggen, leer je man op tijd alles, ook als je tijd hebt, leer hem vanalles. Ik was thuis en heb hemgeleerd te wassen, drogen, srtijken, kuisen en met de kinderen omgaan. Mijn vriend is een echt mama's kindje dat niks kon van die huishoudelijke dingen.

Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat vrouwn beter scoren in dingen plannen, dus mannen maak een lijstje of een schema, zodat je zeker bent dat alles gedaan is. Daarbij an je vrouw je zeker helpen, zelfs vanuit haar bed en de inspanning die je daar al mee doet wordt ongetwijfeld geapprecieerd.

Mijn zus maakt voor haar vriend een boodschappenlijstje op pc, met foto's bj. Hij print het af - op 't werk dus kost niks - gaat ermee naar de winkel en brengt altijd de juiste mayonaise mee. Hij gaat ook steeds naar dezelfde winkel, en weet nu al veel staan.

Er zijn makkelijke dingen om klaar te maken, als je weinig tijd hebt om te koken of niet handig bent in de keuken. Diepvries lost al veel op, er bestan ook kant en klare gerechten en met instructies erbij kan zelfs een kluns spaghetti maken. Pannekoekmix, puddingpoeder, rijst koken in microgolf of koude schotel met frietjes zijn ook eten, nog gezond en makkelijk te maken. Maak ook eten voor 2 dagen en vries de rest in, duik je vriezer in als je tijd tekort hebt en je hoeft alleen maar vlees te bakken.

Probeer zoveel mogelijk op voorhand te doen, zet je wasmachine al klaar voor 's avonds, vul de stop vuile afwas meteen in de machine, om 22 uur hoef je alleen maar op de knop te duwen en moet je dan geen was meer bij elkaar te gaan zoeken. Betrek de kids in de mate van het mogelijke bij het huishouden, die van mij vullen de wasmachine met wat ik ervoor leg, ruimen hun schoenen op, kleden ichzelf uit, poetsen alleen hun tanden, wassen hun gezicht en weten wat in welke vuilbak moet. Ze gooien hun vuile kleren i!n het wasluik en ik sorteer meteen in twee wasmanden. Ondertussen zijn ze bezig, je hoeft er niet mee te spelen en als je alles optelt ben je vlugger klaar...

Veel succes allemaal, en dikke proficiat aan diegenen die zich willen inzetten voor vrouw en kinderen, schitterend topic, chapeau papa's!!!

Groetjes, Inge

f

Berichtdoor f » 08 sep 2007, 13:04

Het is nog erg gesteld met de emancipatie als ik dat hier zo lees. Allez, lijstjes maken omdat die eenvoudige zielen het anders zelf niet snappen, een simpel (vooral simpel!) schema moeten maken omdat ze anders gene benul hebben van hygiëne, eten-uit-een-pakske want ochot koken dat kunnen mannen niet,...

Waarom toch vinden nog zo veel mensen het vanzelfsprekend dat een man niet sowieso evenveel zou aankunnen of moeten doen in het huishouden als een vrouw? een vrouw wordt verondersteld te kunnen huishouden én fulltime te werken, ene man die een paar maand het huishouden moet doen krijgt promot de raad van ouderschapsverlof te nemen!!

Waarom leren mannen pas op het moment dat hun vrouw verplicht platte rust krijgt en het écht niet meer anders kan, hoe een dweil werkt en hoe hun hemden zo miraculeus kreuklos in de kast komen te hangen? Ik snap dat niet hoor. Ik hoop we ldat jullie gaan blijven jullie deel doen na de bevalling!!

Greet

Berichtdoor Greet » 12 sep 2007, 11:53

Waaw f wat een positieve benadering (=ironie)
Onze mannen kunnen zo weinig omdat hun moeders het hun niet geleerd hebben! Mijn man heeft nooit van zijn ouders ook maar iets moeten doen terwijl ik al van heel klein moest meehelpen. Gevolg dat ik wel weet hoe de was te sorteren, koken, kuisen,... en mijn man wist dat dus niet.
Vanaf dat wij zijn gaan samenwonen is hij meer en meer beginnen oppikken. Wij zijn een beetje intuitief tot een taakverdeling gekomen waarbij het huishouden en de zorg voor ons dochtertje 50/50 verdeeld is. Maar soms als wij allebei een ganse dag gewerkt hebben is het ons ook teveel en passeren wij ook langs de frituur. Waarom zou dan een man die er helemaal alleen voor staat niet eens een kant en klare maaltijd mogen opwarmen. Die van de delhaize zijn zelfs door topchefs gemaakt en best wel lekker.
Moest ik nu voor een 2de keer zwanger en moeten blijven liggen ben ik er toch van overtuigd dat mijn man in de problemen komt. Natuurlijk is het niet evident om het ganse huishouden en de zorg voor een kindje op jou te nemen samen met een full-time job. En dat mama's dan vanuit bed proberen te helpen door schema's op te stellen is alleen maar handig voor de papa's. Zo weten zij zeker dat ze niets vergeten. Ook dat neemt volgens mij bij hun een groot deel van de onzekerheid weg die je als man toch moet voelen als je er ineens alleen voor staat.
Ik ben allesinds super trots op mijn man en stoef er dan ook regelmatig mee dat wij een echt goedlopend team zijn. Ook ben ik ervan overtuigd dat de mannen die nu moeten bijspringen omdat hun vrouwtje aan bed gebonden is na de bevalling niet op hun lauweren zullen rusten. Ze weten nu hoe zwaar het huishouden/kindjes en de fulltime job is. Dus ze zullen hun vrouwtje wel bijstaan.
Misschien f moet jij eens naar jouw man kijken want je komt behoorlijk gefrustreerd over. Maar dat is dan jouw probleem en hoeft niet afgereageerd te worden op mannen die wel hun best doen!

Terug naar “Ouder worden”