Eerste kindje rond je 40ste

Mama of papa worden, voor het eerst of opnieuw ... het blijft een ongelooflijke ervaring.
Cindym78

Eerste kindje rond je 40ste

Berichtdoor Cindym78 » 11 jul 2015, 00:05

Hallo iedereen.
Ik verlang al gans mijn leven naar een kindje en door omstandigheden er nooit van gekomen.
Nu heb ik al jarenlang een relatie en er over gepraat zijn we van plan om eraan te beginnen, volgend jaar.
Maar de vraag is nu of dit ok is, we zien het beide totaal zitten en zijn beide gezond. Moest ik dan direct zwanger zijn zou ik bevallen als ik 39 ben en mijn man zou er dan 54 zijn.
Zien jullie hier positieve of negatieve dingen in.

Graag eerlijke reacties

Thx xjes

boogschutter65

Re: Eerste kindje rond je 40ste

Berichtdoor boogschutter65 » 11 jul 2015, 11:00

Waarom pas volgend jaar?

LienV

Berichtdoor LienV » 11 jul 2015, 11:42

Zelf zou ik het laat vinden, mijn papa werd grootvader op zijn 54ste, maar als jullie het goed vinden zo en jullie zien het zitten, waarom niet?

anonymous_5b5497567c980

Berichtdoor anonymous_5b5497567c980 » 11 jul 2015, 12:26

Door omstandigheden werd ik ook pas laat mama.
Het heeft zeker ook voordelen !!!
Ik sta nu veel stabieler in het leven dan 10j geleden.

blijdschap

Berichtdoor blijdschap » 11 jul 2015, 12:45

Ik persoonlijk vind het te oud maar uiteindelijk is zoiets een heel persoonlijke keuze.
Wat de voor en nadelen zijn kan ik niet zeggen. Ik was op mijn 24 al mama van 2 .
+*

LienV

Berichtdoor LienV » 11 jul 2015, 13:27

Het klinkt misschien raar, maar het hangt ook wat af van hoe je zelf bent op je 40/50ste vind ik. Als je nog 'jong' bent qua doen, qua uiterlijk, vind ik het anders dan dat je echt al bijna aan 't uitbollen bent bij wijze van spreken. Ik heb het al gezegd, mijn papa werd grootvader op zijn 54ste en ging 4 jaar later op brugpensioen. Een 'gepensioneerde' met een peuter/kleuter, ik vind het wat vreemd...

Wij hebben ooit een gezin leren kennen op vakantie en die mensen waren pas na hun 40ste ouders geworden. Ik was een jaar of 14 op dat moment en ik was aan het zwemmen met één van de kinderen toen ik haar domweg vroeg "waar is je oma naartoe?", terwijl het dus haar mama was... Die mensen zagen er ook wel ouder uit moet ik zeggen, dat waren geen 'hippe' mensen voor hun leeftijd.

desertrose

Berichtdoor desertrose » 11 jul 2015, 14:44

lien V aan 't uitbollen op je 40 ste ??

Ik denk dat dat persoonlijk is, ik was 19 bij de oudste, 30 bij de kleinste, nu ben ik naar de 40 aan het gaan en heb nog een sterke kinderwens. Maar de leeftijd is bij mij toch een beetje het struikelblok. Alhoewel dat er tegenwoordig nog zoveel op latere leeftijd mama worden.

boogschutter65

Berichtdoor boogschutter65 » 11 jul 2015, 15:01

LienV schreef:Het klinkt misschien raar, maar het hangt ook wat af van hoe je zelf bent op je 40/50ste vind ik. Als je nog 'jong' bent qua doen, qua uiterlijk, vind ik het anders dan dat je echt al bijna aan 't uitbollen bent bij wijze van spreken.

Persoonlijk vind ik dat dit er niet toe doet. Dat zijn maar uiterlijkheden. Feit blijft dat een vrouw vanaf haar 38 meer kans heeft op miskramen, op kinderen met afwijkingen, complicaties tijdens de zwangerschap. En dat geldt evengoed voor vrouwen die er nog jong uitzien als voor vrouwen die er ouder uitzien. Dat lichaam wordt vanbinnen niet jonger omdat je je hippe kleed hoor.
Bovendien is de kans om nog zwanger te geraken op die leeftijd sterk gedaald en eindigen zwangerschappen bij 40-jarigen in 25% van de gevallen in een miskraam. Daarom dat ik dan ook niet snap waarom TS nog een jaar zou wachten.
En 54 jaar om papa te worden, vind ik al helemaal te oud, maar dat is dan ook weer persoonlijk.

LienV

Berichtdoor LienV » 11 jul 2015, 15:31

desertrose schreef:lien V aan 't uitbollen op je 40 ste ??

Neenee, ik doelde eerder op in de 50 hé met dat uitbollen (op het werk dan toch). Zoals ik al zei, iemand gelijk mijn vader, die dan al op brugpensioen is eind de 50, ik vind het vreemd om dan nog echt jonge kindjes te hebben.

Pammeke

Berichtdoor Pammeke » 11 jul 2015, 16:01

Als het voor jullie allebei goed is, dan zou ik er gewoon voor gaan. Maar waarom nog een jaartje wachten?

Ikzelf was 32 toen onze zoon geboren werd, en in mijn geval was dat de beste leeftijd. 10 jaar jonger zou ik dat echt niet gewild hebben, 10 jaar later misschien ook niet meer, eerlijk gezegd. Dat hangt echt af van persoon tot persoon.

40 jaar zou misschien nog meevallen, maar eerlijk gezegd 54 jaar van je man vind ik ook vrij oud. Maar ook dat is weer persoonlijk, dus als het voor jullie goed zit, zou ik het gewoon doen.

lonicera

Berichtdoor lonicera » 11 jul 2015, 22:30

Voor een kind kiezen is een beslissing die jullie helemaal zelf moeten nemen. Eigenlijk zou je je daarin niet moeten laten leiden door wat anderen ervan vinden, het is jullie gezin ! Als je al zolang naar een kind verlangt, waarom zou je leeftijd je dan tegenhouden ? Tuurlijk zijn er mensen die vinden dat 40 te oud is en wat dan nog ? Wat is eigenlijk belangrijk voor een kind : dat het jonge ouders heeft of kan opgroeien in een liefhebbend gezin ? Welk kind is het slechtste af: het kind dat opgroeit bij oudere ouders in een harmonieus gezin of het kind dat opgroeit bij jonge ouders die altijd in ruzie leven ? Ik vind die leeftijd eigenlijk geen punt.

Mijn moeder was trouwens 39 toen ze mij kreeg. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik een "oude" moeder had. Mijn mama is wel heel "jong" zowel fysiek als van geest, ook nu nog (misschien net omdat ze op oudere leeftijd een kind kreeg, haha). Ik vind haar eigenlijk veel jonger dan mijn schoonouders die 20 jaar jonger zijn dan haar.
Ik heb een geweldige band met mijn moeder en zij heeft nu ook een heel sterke band met mijn kinderen (ik ben er nu zelf 40 en zij zijn 6 en 4). Laat je in je beslissing niet leiden door je leeftijd, er zijn zoveel andere dingen die maken of een kind gelukkig is of niet.

anonymous_5b8a192b4afee

Berichtdoor anonymous_5b8a192b4afee » 12 jul 2015, 11:27

Ik zie er geen probleem in, puur wat je leeftijd betreft. Je man is wel al wat ouder, maar tja, bijvoorbeeld in nieuw-samengestelde gezinnen gebeurt het zo vaak. Ik zou wel geen jaar meer wachten. Echt waar, door zelf vruchtbaarheidsproblemen te ervaren, weet ik hoe kwetsbaar dat is. Op jouw leeftijd heb je al veel minder kansen op zwanger worden, meer kans op miskraam en afwijkingen,... Ik bedoel dit echt niet slecht hoor, maar het is de realiteit. Ik zou naar je gyn/huisarts stappen en eraan beginnen ;). Heel veel succes en een wolk van een baby toegewenst!

anonymous_5b13cd5e4f53e

Berichtdoor anonymous_5b13cd5e4f53e » 12 jul 2015, 17:48

boogschutter65 schreef:Waarom pas volgend jaar?

Vraag ik me ook af. Voor de rest: als jullie het OK vinden, waar schuilt het probleem? ;-)

Ellemie1978

Berichtdoor Ellemie1978 » 24 jul 2015, 12:01

Ik zie ook geen enkel probleem maar ik zou dan ook niet meer wachten... Stel je het niet uit naar volgend jaar omdat je er nog niet helemaal zeker van bent?

Je moet heel goed weten dat je vruchtbaarheid met het jaar serieus vermindert en dat je meer kans hebt op een miskraam of complicaties tijdens de zwangerschap. Maar mits een goede medische opvolging mag dat je niet tegenhouden als je echt nog een kinderwens hebt!

Zelf ben ik op mijn 36ste voor het eerst mama geworden en dat is niet vlekkeloos verlopen (spoedkeizersnede omwille van HELLP-syndroom) maar uiteindelijk is alles goed afgelopen en ben ik heel blij met mijn prachtige dochter. We hopen ooit nog voor een 2de te gaan, maar het is natuurlijk een beetje afwegen... Ik ben serieus ziek geweest dus ik wil mijn lichaam voldoende tijd geven om te herstellen, maar ik heb natuurlijk ook niet meer alle tijd van de wereld...

Ik zou vroeger ook gedacht hebben dat ik al eerder mama zou worden, maar het leven loopt niet altijd zoals je wil of denkt. En persoonlijk zou ik het me niet kunnen voorstellen om al als prille twintiger mama te worden. Nu heb ik veel meer financiële stabiliteit en sta ik veel sterker in mijn schoenen. Mensen die jong mama zijn geworden kunnen het zich meestal niet voorstellen om op hun 40ste nog in de pampers te zitten, maar die hebben ook een heel ander leven gehad he. Wij hebben veel gereisd en van het leven genoten en ik denk dat we op onze leeftijd ook alles veel meer kunnen relativeren. Een kind in huis houdt je trouwens ook jong.

Ik zou dus zeggen: GA ERVOOR! Maar ga er nu voor, je moet echt niet nog een half jaar wachten...
Afbeelding
Pilstop 03/11/2013 - Zwanger van ons eerste kindje in ronde 6!

-zappymama-

Berichtdoor -zappymama- » 25 jul 2015, 12:15

Met wat ik intussen weet als mama van drie, zou ik het nooit doen. Het blijft niet bij een baby op je veertigste, kinderen hebben minstens 20 jaar begeleiding nodig, en een moeilijke puberteit vraagt ook voldoende reserves aan de ouders. Mijn schoonouders zijn dol op hun kleinkinderen maar zouden dat tienergeweld niet meer dagdagelijks kunnen verdragen. Ze zijn nochtans niet ziek of depressief, integendeel. Zwanger zijn en de babyjaren doorkomen is 1 ding, in de fase van kleuter tot lagere schoolkind kan je nog heel sterk sturen en de zaken regelen zoals het in jouw tempo past, maar mispak je niet aan wat daarna nog komt.
Deze werkt ook terug... zappymoeke@yahoo.com
paswoord op aanvraag

Voor wie liever even anoniem over zwangerschap, kinderen en andere zaken wil babbelen...

hannah7

Berichtdoor hannah7 » 25 jul 2015, 12:58

Het is gemakkelijk om te zeggen dat het te laat is als je leven als een sprookje verloopt. Ik vond vroeger 30 te oud, maar ik geloofde ook nog in het sprookje. Uiteindelijk is mijn leven niet verlopen zoals ik het zelf wilde en heb ik altijd maar mijn grens verlegd, eerst 30, dan 35. Uiteindelijk was ik 36 en 38. Ergens vind ik het jammer. Ik moet er wel bijzeggen dat iedereen mij 35-37 schat terwijl ik 44, bijna 45 ben.

Maar uiteindelijk moet je het voor jezelf doen en niet naar anderen kijken. Ik heb er niet aan getwijfeld omdat ik echt wel kinderen wilde. Ik moet zeggen dat ik van niemand commentaar heb gekregen dat ze mij te oud vonden, dat valt nog wel mee. Allé, alleszins niet in mijn gezicht. En ik heb nog niet echt nadelen ondervonden om eerlijk te zijn. MIsschien dat ik dat later nog wel ondervind. Ik heb wel 2 kinderen dus op het moment dat wij er niet meer zijn hoop ik dat ze veel aan mekaar gaan hebben.

Maar ik zou mij niet te veel aantrekken van de meningen van anderen. Als je echt kinderen wilt ga je ervoor, als je je teveel aantrekt van anderen, en je twijfelt vraag ik me of je wel echt kinderen wilt.

Dus denk goed na of je echt wel kinderen wilt, indien ja, ga ervoor zou ik zeggen. Ik zou wel geen jaar wachten want als het moeilijker gaat ga je nog ouder zijn natuurlijk.

hannah7

Berichtdoor hannah7 » 25 jul 2015, 13:01

Ik moet er nog bijzeggen dat zowel het zwanger worden, zwangerschap en bevalling (bij mij wel ks omdat mijn bekken te smal is), heel vlotjes verlopen zijn.

blijdschap

Berichtdoor blijdschap » 25 jul 2015, 13:17

De opstarter kiest er natuurlijk bewust voor om nog te wachten e.
Als er geen deftige relatie is of uw financiële situatie is alles behalve ok op een bepaalde leeftijd dan wacht je idd best of begin je er beter niet aan.
Maar als alles in orde is en alles loopt goed, waarom dan wachten/uitstellen ?
Er zijn nu eenmaal bepaalde nadelen en risico's en die worden er niet minder op.

Het leven loopt idd niet altijd zoals je wil maar zou dit altijd de reden zijn waarom mensen wachten ? Ikzelf ken er genoeg die zelf KIEZEN om zo lang te wachten omdat ze bepaalde zaken niet willen opgeven en de klik nog niet hebben.
+*

-zappymama-

Berichtdoor -zappymama- » 25 jul 2015, 13:46

Een kind krijgen mag een sprookje zijn - of lijken - maar als het er eenmaal is, is de kous niet af. Het stopt niet bij wat voor jou een sprookje is. En eigenlijk zou het niet om jouw sprookje, maar dat van het kind moeten gaan. Toch zeker als je er op oudere leeftijd nog aan begint.
paswoord op aanvraag

Voor wie liever even anoniem over zwangerschap, kinderen en andere zaken wil babbelen...

lonicera

Berichtdoor lonicera » 27 jul 2015, 09:56

Zeg Zappymama, het is niet omdat je op je 40ste een kind wil dat je méér onbezonnen bent dan iemand van 25 of van 30 hé. Nee, het is niet altijd een sprookje, maar dat is niet anders voor iemand van 30 of iemand van 40.
Ik heb maar één raad voor TS doe wat je goed lijkt. In zulke beslissingen heeft niemand, buiten jouw partner, inspraak.

SenSi

Berichtdoor SenSi » 27 jul 2015, 12:24

Ik kan er best inkomen dat het door omstandigheden niet gelukt is om eerder aan kinderen te beginnen dan tegen je 40e.

Maar wat ik persoonlijk niet snap, is dat je op je 38e (zo begrijp ik het toch) nog gaat wachten tot volgend jaar om eraan te beginnen?!

Ik zou dan denken, je hebt gezien je leeftijd echt geen zeeën van tijd meer, begin er meteen aan. Dat jaar extra wachten maakt misschien wel het verschil tussen nog een (gezond?) kind op de wereld kunnen zetten, of niet meer.

-zappymama-

Berichtdoor -zappymama- » 27 jul 2015, 21:44

Het gaat niet om meer of minder onbezonnen zijn dan wanneer je 25 bent, je bent gewoon al van middelbare leeftijd dan, en er zijn er veel die tussen hun 40ste en 60ste - de leeftijd waarin je kind nog afhankelijk van je is - kanker krijgen, zwaar ziek zijn, zelfs sterven. In die leeftijdscategorie is kanker een stuk agressiever ook dan wanneer je ouder bent. In diezelfde levensfase krijg je gegarandeerd te maken met ouders die ziek worden en zorgen nodig hebben. Combineer dat met peuters, kleuters, kinderen met hobby's die regelmatig taxidiensten vragen. Het blijft niet bij een kindje krijgen, het gaat veel verder dan dat.
paswoord op aanvraag

anonymous_5b13cd5e4f53e

Berichtdoor anonymous_5b13cd5e4f53e » 27 jul 2015, 23:08

Ja, OK, maar dat kan je ook allemaal op je 25e of 30e overkomen. Voorbeelden genoeg. Uiteraard is er meer kans wanneer je ouder bent. Hier ook voorbeelden genoeg ;-)
Het leven is wat het is ...

SenSi

Berichtdoor SenSi » 28 jul 2015, 08:19

Zappymama, ik denk dat je het allemaal wel wat zwart ziet. Je kan op eender welke leeftijd "pech" hebben. Het is gelukkig niet de standaard op om op je 40e, 50e, ziek te worden en dood te gaan. Het is ook niet standaard om dan al voor je zorgbehoevende ouders te moeten gaan instaan.

Geen haar op m'n hoofd dat eraan denkt om (ben begin 40er) nu nog kinderen op de wereld te zetten. Maar ik heb makkelijk praten, mijn kinderwens is allang vervult. Dat is het 'm gewoon hé. Als bijna veertiger zonder kinderen, kan ik mij voorstellen dat eierstokken keihard gaan rammelen, 't is bijna de laatste kans. En waarom zouden deze mensen het niet goed doen, niet evengoed als een 25 jarige?
Als het kind er is, staat men ervoor en komt men er ook wel door.

Alleszins ik zou op mijn leeftijd gek worden van nog kleine kinderen om mij heen (mag op dit moment zelfs niet denken aan kleinkinderen :lol: ). Om idd nog maar te zwijgen over de puberperiode waar ze door moeten, en last but not least de kosten die een hogeschoolstudent (of unief-student) met zich meebrengt, tegen dat je bijna op pensioen bent, of toch aan 't uitbollen.

Maar helemaal zonder kinderen eindigen, dat zou ik dan toch nog erger vinden (ik persoonlijk hé, ik spreek niet voor een ander).

Ellemie1978

Berichtdoor Ellemie1978 » 30 jul 2015, 11:43

Zo negatief Zappymama, precies of je bent al afgeschreven op je 40ste! Ziek worden kan altijd he, ik heb in mijn omgeving ook al 20-ers en 30-ers gekend met kanker en op die leeftijd is dat nog veel agressiever. Zullen we dan maar helemaal geen kinderen meer op de wereld zetten? Mijn ouders zijn op hun 66 voor het eerst oma en opa geworden en dat zijn echt geen oude mensen. Die zijn actief, sporten nog regelmatig en zijn gewoon fit. Gemiddeld gezien leven we veel langer dan vroeger en blijven we ook langer goed. Vroeger was je echt versleten op je 65, dat is nu toch al lang niet meer het geval. Maar ik kan me voorstellen dat als je zo negatief bent ingesteld en al spreekt van "uitbollen" dat je je dan ook effectief snel een oud mens zal voelen. 't Is allemaal een kwestie van ingesteldheid.
Afbeelding
Pilstop 03/11/2013 - Zwanger van ons eerste kindje in ronde 6!

Terug naar “Ouder worden”