Thuisbevallen, ervaringen van pappa's en geboorthehuis ENA

Mama of papa worden, voor het eerst of opnieuw ... het blijft een ongelooflijke ervaring.
Slootie

Berichtdoor Slootie » 30 mar 2002, 13:56

Hoi,

Mijn vrouw en ik zijn al 10 weekjes zwanger.We zouden graag thuis willen bevallen. Nu ben ik op zoek naar papa's die al ervaring hebben ;et thuisbevallen. Als er mensen zijn die ervaring hebben met het geboortehuis ENA, laat gerust iets weten.

ALVAST BEDANKT.

Karien

Berichtdoor Karien » 09 apr 2002, 14:31

Ik zit ook vol spanning op reacties te wachten, want wij gaan ook met geboortehuis ENA bevallen binnen een paar maanden. Alleen is mijn man nog niet zo overtuigd om het thuis te doen, terwijl ik dat zelf heel graag zou willen.. Dus positieve (maar ook andere) ervaringen over thuisbevallen.. laat maar komen!

Gast

Berichtdoor Gast » 10 apr 2002, 22:55

Ik wil jullie niet ontmoedigen hoor maar ik zou niet thuisbevallen. Je kan ook polyklinisch bevallen en dezelfde avond of dag nog naar huis gaan en een vroedvrouw aan huis vragen wat de murualiteit volledig terugbetaald. Ik ben gewoon bevallen in het ziekenhuis en hoewel ik de perfecte zwangerschap en de perfect bevalling had ging het toch mis mijn zoontje deed niets, hij ademde niet, bewoog niet, weende niet,... Gelukkig klopte zijn hartje wel en is hij direct beademd en naar een intensieve dienst gebracht. Als de kinderarts met al haar apperatuur niet aan mijn bed gestaan had had hij het nooit gehaald en ik zou hem nu voor geen geld willen missen, het is zo'n schatje. Als ik thuis bevallen was en hij gestorven was had ik het mij nooit vergeven. Ik zou het risico niet nemen. Toen hij na enkele weken thuis was heb ik ook nog een vroedvrouw aan huis gahad, dat is ook heel fijn.

Karen

Berichtdoor Karen » 11 apr 2002, 10:10

Ik ben blij voor jou dat alles goed is afgelopen! Een vroedvrouw die een thuisbevalling doet heeft echter ook beademingsapparatuur bij voor het geval dat en kan de eerste dringende zorgen toedienen.

Cagnatha

Berichtdoor Cagnatha » 11 apr 2002, 16:22

Hoi,

ik heb me ooit laten wijsmaken that thuisbevallen geen prettige zaak is voor de vader omdat het nu eenmaal nogal een bloederige bedoening is......

Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?

Leonie

Berichtdoor Leonie » 11 apr 2002, 17:11

Hoi,
ik ben thuis bevallen en als ik opnieuw zou moeten bevallen, zou ik het weer thuis doen.
De ontsluitingsweeen heb ik op alle mogelijke manieren opgevangen, zittend, hurkend, op handen en knieen, in bad, onder de douche, ben ook nog even gaan wandelen buiten...
De eerste paar persweeen heb ik opgevangen hangend rond de nek van mijn man, de laatste 2 liggend op bed.
Mijn dochtertje werd na de geboorte direct op mijn buik gelegd en begon binnen de 10 minuten te zoeken naar een tepel. Tijdens de nageboorte en het hechten (ik moest helaas geknipt worden) heeft ze afwisselend bij me gedronken en me bestudeerd. Daarna werd ik onder de douche geholpen en heeft de vroedvrouw me gewassen. Terwijl ik nog onder de warme straal zat te genieten, hebben mijn man en de vroedvrouw het bed verschoont. Mijn man heeft toen de vroedvrouw geholpen met het meten en wegen en de andere testjes die ze doen bij nieuwgeborenen en hij heeft haar aangekleed. De vroedvrouw is toen naar huis gegaan en wij zijn met z'n drietjes in een diepe slaap gevallen (onze dochter is om 05.55 geboren).
Een goede vroedvrouw is een expert in de normale bevalling en weet wanneer ze in moet grijpen.
Als je thuis wilt bevallen is een kraamhulp de eerste week onontbeerlijk. Die zorgt dat het huishouden redelijk normaal blijft lopen, helpt je bij de verzorging van je baby, zodat je je de eerste paar dagen volledig kunt concentreren op je baby.
Bij een normale zwangerschap is de beste plaats om te bevallen... daar waar de vrouw zich het veiligst voelt. Als een vrouw zich niet op haar gemak voelt, zullen hormonen er voor zorgen dat de weeen minder sterk worden (of zelfs ophouden) totdat ze op een plek is waar ze zich wel lekker voelt.
Ik voel me nooit op m'n gemak in een ziekenhuis, en wilde daar dus ook niet bevallen zolang er geen medische indicatie voor was.

Karen

Berichtdoor Karen » 12 apr 2002, 16:10

Leonie,
Hoeveel uren kwam die kraamhulp dan per dag? Of kwam ze niet elke dag langs?

Leonie

Berichtdoor Leonie » 12 apr 2002, 17:41

De kraamhulp die ik had kwam via de 'Kraamvogel' in Antwerpen. Je kan kiezen hoeveel uur per dag. Meestal wordt er 4 uur per dag genomen. Ze is 10 dagen lang gekomen (niet tijdens het weekend). Je moet er wel voor betalen, maar dat is afhankelijk van je inkomen.

slootie

Berichtdoor slootie » 13 apr 2002, 11:46

Hoi, Karien

Sorry dat ik effe heb laten wachten op mijn antwoord. Paasvakantie, je kent dat hé. ( Sta in het onderwijs ) Eerst en vooral proficiat met jullie zwangerschap. Je vertelde dat jullie oon met geboortehuis ENA willen bevallen. Tof zeg. Wij hebben ons eerste kennismakingsgesprek gehad en dat is enorm goed meegevallen. Ons eerste bezoekje bij de gynecoloog is ook achter de rug en alles is ok. Hebben jullie bepaalde testen gedaan?
Waarom zouden jullie eventueel willen thuisbevallen? Wij kennen persoonlijk een koppel die thuis bevallen zijn. Wanneer ik die man hoorde praten over zijn ervaringen en zijn betrokkenheid tijdens en na de bevalling, is bij mij het idee stilaan beginnen groeien terwijl dit voor mijn vrouwke al meer evident was. Toch zit ik nog met veel vragen en onzekerheid.

Slootie

Berichtdoor Slootie » 13 apr 2002, 11:55

Hoi Leonie,

Bedankt voor je reactie. Het moet inderdaad een fijne ervaring geweest zijn als ik dit zo lees. Vooral de laatste zinnen zijn heel hard te vergelijken met de woorden van mijn vrouwke. Ook zij voelt zich niet op haar gemak in het ziekenhuis. OOk de angst dat het in gang wordt gezet door medicatie in plaats van de baby het ritme te laten aangeven, doen ons meer kiezen voor een thuisbevalling. Wanneer hebben ze jullie verteld dat je mocht thuis bevallen? Moeten er in huis speciale voorzieningen getroffen worden?
Bedankt voor je reactie !

Lieve 14/07/2002

Berichtdoor Lieve 14/07/2002 » 13 apr 2002, 16:36

Hoi Cagnatha,

Thuis of in het ziekenhuis, het is allemaal even 'bloederig'. Bij ons was er van bloed geen sprake want ze is onderwater geboren. En ik zie trouwens niet onmiddellijk in waar dat bloed kan vandaan komen als er niet geknipt wordt of als er geen scheur is. (ik spreek hier over heel veel bloed he) Dus daar moet je het zeker niet voor laten.

Slootie: wij zijn van in het begin 'gegaan' voor de thuisbevalling maar het licht stond pas echt op groen vanaf week 37. Dus het is wel spannend tot het laatste moment. Trouwens, als het vruchtwater gekleurd is, moet je toch nog naar het ziekenhuis...

Een vraagje voor de anonieme schrijfster: ben je volledig natuurlijk bevallen?? Ik bedoel hiermee zonder inleiding, epidurale en/of kunstverlossing? Hoe lang heeft de bevalling geduurd? Ik ben ook blij om te lezen dat het is goed gekomen maar inderdaad, ook de vroedvrouw heeft alle reanimatie-apparatuur bij de hand. Ik wist trouwens niet dat bij elke bevalling de kinderarts paraat stond?

Groetjes,
Lieve, mama van Hannah (07-05-01)

Leonie

Berichtdoor Leonie » 13 apr 2002, 17:58

Hoi Slootie,
tijdens mijn zwangerschap ging ik naar de gyn voor controle. toen ik 6 maanden zwanger was wist ik dat ik thuis wilde bevallen en heb ik contact gezocht met een vroedvrouw (da's vrij laat, beter iets eerder gedaan). het klikte enorm met de vroedvrouw en ik voelde me zeer bij haar op m'n gemak en ik had vertrouwen in haar. bij de controles van de gyn bleek dat ik een volkomen normale zwangerschap had. baby lag goed, bekken leek niet te nauw etc. 2 weken voor de uitgerekende datum vertelde de gyn me dat hij op vakantie ging en dat iemand anders (voor mij een volslagen onbekende) de bevalling ging doen. ik heb toen verteld dat ik van plan was thuis te bevallen. hij schrok hier een beetje van en wilde weten of ik wel een goede vroedvrouw in de arm had genomen. ja dus. verder kon hij geen bezwaren aantekenen.

wendy

Berichtdoor wendy » 13 apr 2002, 21:09

Ik ben 25 jaar en heb drie kindjes van 3,2 en 1 jaar.Bij mijn eerste ben ik in het ziekenhuis bevallen omdat mijn man niet wou dat ik thuis zou bevallen vanwege de risico's.Na 1 dag ben ik naar huis gegaan en heb ik kraamhulp gehad tijdens 10 dagen.Bij de tweede waren we inmiddels verhuisd naar limburg en leerde een hele lieve vroedvrouw kennen.toen de tweede zich aankondigde kwam ze met een roman van 200 bladzijden binnen maar na 2 uren weeën was onze dochter al daar.Mijn man heeft de bevalling helemaal alleen gedaan (de voedvrouw zei wat hij moest doen ) en mijn moeder heeft de navelstreng mogen afknippen.Na 4 uurtjes zitten babbelen zijn we buiten gaan zitten en heb ik lekker van het zomerzonneke kunnen genieten ( het was juli )Bij de derde heb ik van de 30e tot de 34e week met weeënremmers plat gelegen in het ziekenhuis.Daarna heb ik thuis rond gelopen tot de 41e week.Bij de allerlaatste controle bij de vroedvrouw ( anders moest ik naar het ziekenhuis om de bevalling in te leiden ) bleek ik 7 centimeter opening te hebben zonder 1 wee te hebben gevoeld.'s Avonds om 22uur voelde ik mijn eerste wee en ik heb zitten wegpuffen tot ze thuis aankwam ( ze woont 35 Km van ons )en om 23 uur is onze jongste zoon geboren.Hij is ook door mijn echtgenoot op de wereld gezet en die vind dat nog altijd zijn allermooiste ervaringen die hij mogen meemaken

Karien

Berichtdoor Karien » 15 apr 2002, 15:20

Hoi Slootie
Mijn redenen om thuis te willen bevallen: Bij mijn eerste zwangerschap had ik me voorgenomen om natuurlijk te bevallen, dus zonder epidurale verdoving. Ik stond daar heel weigerachtig tegenover omwille van de risico's die eraan verbonden zijn voor de moeder om er iets aan over te houden en het effect dat die verdoving op de baby heeft. Maar toen mijn weeën thuis begonnen en na 3 keer al om de vijf minuten kwamen, was ik helemaal in paniek en zag ik het niet meer zitten om dat nog uren vol te houden. In het ziekenhuis aangekomen heb ik meteen om een epidurale gevraagd. Oké, ik was meteen lekker relaxed en heb nergens nog last van gehad, maar ik heb ook geen persweeën gevoeld (die hebben ze nog kunstmatig moeten opwekken met een baxter) en moest voor het persen afgaan op de lichtjes van de monitor. De vroedvrouw heeft dan nog heel hard zitten meeduwen op mijn buik. Al bij al is de bevalling heel vlot verlopen, maar achteraf had ik toch het gevoel van een gemiste ervaring, en dat ik het toch op de natuurlijke manier gekund had als iemand mij gesteund had bij het opvangen van de weeën.
Daarom heb ik een zelfstandige vroedvrouw gezocht, die nu thuis mee de weeën kan komen opvangen en die dan ook de bevalling doet. Ook de consultatie vind ik veel persoonlijker bij de vroedvrouw tegen bij de gynaecoloog. Bij mijn gyne. zitten we 3 kwartier in de wachtkamer en 10 minuutjes binnen voor de consultatie. We krijgen enkel uitleg als we zelf vragen stellen en ik voel me daar eigenlijk heel erg een nummer in de rij, terwijl een zwangerschap toch een heel ingrijpende ervaring is. De vroedvrouw daarentegen trekt 45 min. tot 1 uur uit voor de consultatie en geeft alle uitleg die je maar wil en zonder dat je specifieke vragen moet stellen.
Ik wil dus niet meer naar het ziekenhuis om te bevallen omdat je daar volgens mij minder gesteund zal worden, en als je een epidurale vraagt, ze maar al te blij zijn dat ze van jou niet te veel last gaan hebben. Het lijkt me ook moeilijker om daar te bevallen zoals je dat zelf graag wil (bevallngshouding, kindje bij jou mogen houden vlak na de geboorte, enz.)

Evie

Berichtdoor Evie » 15 apr 2002, 15:25

Lectuurtip : Het 'Bollebuikenboek' van Leen Massy, met veel persoonlijke verhalen, tips...

Leonie

Berichtdoor Leonie » 15 apr 2002, 17:27

Nog een lectuurtip: 'Veilig bevallen' van ik geloof Betrijs Mulders (een nederlandse vroedvrouw)

Gast

Berichtdoor Gast » 15 apr 2002, 20:41

Hier de 'anonieme mama'. Ik ben natuurlijk bevallen, de weeën hebben 6 uren geduurd en de bavalling zelf 5 minuten, ik heb maar enkele keren geperst. De kinderarts was erbij omdat zij altijd komt als je nog geen 37 weken zwanger bent, (dit is blijkbaar standaardprocedure), ik was 36 weken en 6 dagen zwanger. Eén dag later was ze er dus niet bij.

Lieve 14/07/2002

Berichtdoor Lieve 14/07/2002 » 16 apr 2002, 08:36

Het kan soms op één dag aankomen he... Je was dan uiteraard ook niet thuisbevallen. (kan pas vanaf 37 weken tot 42) Ik ben blij dat alles goed is in orde gekomen!!

Groetjes,
Lieve

Slootie

Berichtdoor Slootie » 18 apr 2002, 15:35

Hoi Leonie,

Bedankt voor je reactie en de lectuurtip! Ik denk dat ze dit boek zeker in het geboortehuis zullen hebben en dan ga ik het zeker eens uitpluizen. Vanavond gaan we naar een cursus over contact leggen met je baby voor de bevalling. Ik ben benieuwd wat dit gaat geven.

Slootie

Berichtdoor Slootie » 18 apr 2002, 15:48

Hoi Wendy,

Bedankt voor je verhaal. Dat moet zaalig zijn om na de bevalling samen na te genieten in het zonneke. Je vertelde dat je man vooral de bevalling heeft gedaan. Hadden jullie hierover informatie gekregen van de vroedvrouw of werden de instructies ter plekke tijdens de bevalling gegeven? Het moet inderdaad fantastisch zijn om dit samen met je man te mogen beleven. Het lijkt mij een ideaal senario en toch overheerst nog de angst wanneer er iets fout zou lopen of wanneer ik geen weg zou vinden om mijn vrouwke te helpen en te ondersteunen tijdens de bevalling. Je weet immers nooit op voorhand hoe zij de bevalling zal ervaren.

Slootie

Berichtdoor Slootie » 19 apr 2002, 13:06

Hoi Karien,

Bedankt voor je verhaal. Ookwij hebben in dit prille stadium toch ook al de ervaring dat een consultatie bij een vroedvrouw op een veel aangenamere en persoonlijkere manier verloopt. Toch hebben wij ook een gynecologe waar we gaan voor de echo en dat gaat ook wel maar dat is toch anders. Laats ons zeggen dat ze elkaar, voor ons toch, goed aanvullen. Ze kennen elkaar ook en staan open voor een natuurlijke bevalling.

Slootie

Berichtdoor Slootie » 19 apr 2002, 13:09

Ik heb nog een klein vraagje . Mijn vrouw Ka

Slootie

Berichtdoor Slootie » 22 apr 2002, 12:51

Blijkbaar is mijn berichtje niet aangekomen. Ik probeer het maar opnieuw. Ik heb dus inderdaad nog een klein vraagje. Mijn vrouw Karen heeft sinds kort last van de onderrug. Zijn er zaken waarmee je deze vervelende pijn kan verzachten?

Alwin

Berichtdoor Alwin » 24 apr 2002, 21:39

Hallo,

Het is al bijna 10 maand geleden dat ik getuige was van de bevalling van mijn zoontje. Hij was uitgerekend voor 26 juni maar liet zeer lang op zich wachten. De vroedvrouw had gezegd dat we die zaterdag (7 juli, twee weken over tijd) naar het ziekenhuis moest om even aan de monitor te liggen. Als de baby er maandag niet zou zijn, moesten we binnen. Maar het kwam niet zo ver. Vrijdag middag 6 juli kreeg ik een SMS-je: "niet verschieten ... ik denk dat mijn water gebroken is. Niet veel maar geen urinegeur. Bel je even?" Ik direct naar mijn baas en ik mocht niet bellen van hem: ik moest direct naar huis!
Bon, enkele uren later begonnen de weeën te komen en na een warme(!) en lange nacht lag om 8:35 een zoontje in de armen van mijn vrouw. ik denk dat mijn bevallingsverhaal hier nog wel ergens op de site staat. Ik ga eens even zoeken en hem dan naar hier plakken.

Gevonden!

Hallo,

Hieronder het verhaal van de geboorte op 7 juli 2001 van ons eerste kindje Sander. Hij woog 4,040 kg en was 54 cm lang.

Hier ligt hij dan in een draagdoek op mijn buik. Rustig te slapen. Het is een prachtig groot kindje. Helemaal gaaf, helemaal af. Onze eerste nacht heeft hij tussen ons op bed doorgebracht. Ik ben moe maar heb toch uren liggen kijken naar ons grote wonder.

Hier volgt het bevallingsverhaal:
Zoals reeds eerder gezegd: Kristin belt mij vrijdagmiddag om 13:00 uur op. Er druppelt iets helder en het ruikt niet naar urine. En ze kan het niet ophouden. Eindelijk!!! 7 uur na een fikse huilbui van Kristin (waarom wil die er niet uit? Waarom stoppen hevige voorweeën altijd 's nachts???) was haar water gebroken. Het was waarschijnlijk maar een klein scheurtje dus stelde ik mijn baas voor nog even te blijven tot er vervanging was. Niks van, ik moest onmiddellijk naar huis.
Vroedvrouw opgebeld en op de hoogte gesteld van het breken. We mochten haar terug bellen als de weeën regelmatig werden. Op dat moment waren er nog geen weeën namelijk. Die begonnen zo rond 16:00 uur. Geen zware weeën maar er kwam wel een regelmaat in: om de 15 minuten. Wij hebben een vriendin die net afgestudeerd is als vroedvrouw en met haar er bij voelden wij ons super veilig. Dus belden we de vroedvrouw op om 20:00 uur, toen de weeën om de 8 à 9 minuten kwamen.
Het resultaat na 4 uur weeën was mager: één vinger opening en een volledige verweking. Afwachten dus. Het vlies was trouwens niet gebroken aan de onderkant maar ergens bovenaan zat een klein scheurtje. Maar dat was dus geen probleem.
Rond 23:00 uur is Kristin gaan slapen. Hanne en ik zijn een uurtje later ook in bed gekropen. Om 2:20 maakt Kristin mij wakker. De weeën zijn een pak heviger geworden en ze heeft liefst dat ik wat in de buurt ben. Thee klaarmaken en zo. Vanaf dat moemnt beginnen de weeën ook erg pijnlijk te worden. Ze komen ongeveer om de 5 minuten. We moesten de vroedvrouw terugbellen als ze om de 3 minuten kwamen (mocht ook vroeger, maar 3 minuten ten laatste). Om 3:30 hebben we Hanne wakker gemaakt. De weeën komen dan om de 4 minuten en zijn zeer zwaar. Er komt heel veel morele en lichamelijk steun bij kijken. Als ik haar zo bezig zie denk ik dat ze al een serieuze opening moet hebben. Om 4:00 de vroedvrouw gebeld. Als zij om 4:15 arriveert blijkt dat er nog maar 3 cm opening is. De weeën zijn veel te zwaar, Kristin moet zich meer ontspannen. Het bad in dan maar. De weeën worden inderdaad wat rustiger (om de 6 minuten) maar Kristin vind geen goede houding in het bad. Om 5:00 dan maar weer uit het bad. Een ander trukje proberen: hoofd lager dan het bekken. Op handen en voeten dus. De weeën zijn intussen zeer pijnlijk en moeten met veel kracht worden weggepuft. Kristin heeft tussenin het gevoel dat ze niet stoppen. Samen met de vroedvrouw een middeltje gezocht om haar te laten ontspannen. Dat lukte alleen maar door duidelijk aan te geven wanneer de wee gedaan was. En dan samen met haar terug rustig gaan ademen. Om 6:00 ging de vroedvrouw even weg. een half uur later werd het pas echt zwaar. De vliezen waren nu echt gebroken en de weeën kwamen om de twee minuten. Ontspannen tussenin was voor Kristin erg moeilijk. Roepen, schreeuwen, brullen, zuchten, puffen. Om 7:30 was de vroedvrouw terug. Dat was nodig ook want ik had echt het gevoel dat Kristin het niet meer aankon. De minuten voor de inwendige controle waren ook voor mij heel moeilijk. En dan het positieve nieuws. 8 à 9 cm opening. Nog een half uurtje opvangen dus. Dat half uur heeft Kristin op het toilet doorgebracht. Om 8:15 kwam het verlossende sein en in 9 stevige persweeën was Sander er uit.

Het eerste wat ik herkende was een oortje. Daaraan zag ik dat het een mensje was dat geboren was. Direct na de bevalling was er even nog slecht nieuws: Kristin was zeer zwaar ingescheurd. De vroedvrouw had een knip overwogen maar omdat alles nogal snel ging en het er in het begin van de persweeën mooi uitzag heeft ze dat toch niet gedaan. Het half uurtje hechten was er echt wel te veel aan voor iedereen, behalve voor Sander. Die lag na een paar kreetjes en een korte huilbui rustig te kijken op mama's buik.
Om 8:44 heb ik de navelstreng mogen doorknippen trouwens.

We zijn nu anderhalve dag verder. Kristin slaapt, Sander ook. Ik ben enorm fier en trots op allebei. Ze zijn er verdorie toch maar in geslaagd hé.

Alwin

Zo, ik hoop dat jullie een mooie bevaling mogen beleven.

Alwin

wendy

Berichtdoor wendy » 28 apr 2002, 19:14

Hallo, mijn man heeft ter plekke instructies van de vroedvrouw gehad.Toen bij de tweede bevalling de vroedvrouw zei: alé, begin er maar aan schrok mijn man zich een bult.Maar toen ze hem raadgevingen gaf begon hij er onmiddelijk aan.Tijdens de geboorte zei ze telkens wat hij moest doen.Ook hij had heel veel schrik voor als er iets mis zou gaan.Maar onze vroedvrouw heeft hem goed gerustgesteld en op al zijn vragen een antwoord gegeven.Mijn moeder is vijf jaar geleden in het ziekenhuis bevallen en haar kindje is 20 minuten na de bevalling gestorven door en fout van de gyn.Zo zie je maar, ook in het ziekenhuis kan je het risico niet tot 0 reduceren.Nog veel succes met de zwangerschap en bevalling!!!

Terug naar “Ouder worden”