kleuter 3,5 jaar : verlatingsangst???

clementine

kleuter 3,5 jaar : verlatingsangst???

Berichtdoor clementine » 28 feb 2007, 14:21

Ik ben echt ten einde raad. Mijn zoontje van 3 en half reageert de laatste tijd zo raar dat ik er niet meer aan uit kan en niet meer weet hoe ik het beste kan reageren. Hij wil constant bij mij zijn. Daar wij binnen enkele weken een avondje weg moeten heb ik al een paar keer een babysit laten komen zodat hij deze al gewoon zou zijn als we weg moeten. De eerste keer dat ze kwam was hij heel verlegen, maar ik vond dat nog normaal, het was trouwens de eerste keer dat hij ze zag. Nu de tweede keer, kroop hij met zijn gezicht in de kussens van de zetel en zei niets. Ik ben toen even blijven zitten mee in de zetel en babbelde een beetje over koetjes en kalfjes met de babysit. Ineens staat mijn zoontje recht en gaat naar de voordeur. Ik ga hem achterna en hij is aan het wenen. Ik vraag wat er is, heeft hij pijn,... maar hij zegt niets. Ik heb hem toen opgepakt en terug mee naar de zetel genomen. Nu dit weekend moesten wij voor het werk een weekendje weg en zoontje moest bij oma en opa gaan slapen. Dit heeft hij al verschillende keren gedaan en hij ziet zijn grootouders ook meestal 2 keer per week dus ik dacht geen probleem. Als we vertrokken schreeuwde hij moord en brand en hield mij zo stevig vast dat het een worsteling was om hem aan mijn ouders te geven. Ik ben toen met een bang hartje vertrokken, maar dacht toch eenmaal we weg zijn hij wel terug gewoon zou spelen. De volgende ochtend belde ik naar mijn ouders en zelfs mijn mama was aan het wenen dat ze mijn zoontje met niks kon troosten. Hij blijft maar wenen en vraagt achter ons. Mijn hart brak en ik wou zo vlug mogelijk terug thuis zijn, maar dat ging natuurlijk niet (met vliegtuig weg, pas dag erna vlucht terug). Overdag speelde hij wel (maar heel rustig!! normaal is hij heel uitbundig en fel), maar s'avonds weende hij zich in tslaap en smorgens werd hij wenend wakker. Nu zijn we terug thuis en hij is nog kalmer als normaal en vandaag moest de babysit terugkomen en zij is geweest maar hij heeft zijn hoofdje weer weggestoken en deed alsof hij sliep (ik wist niet dat zo een kleine kinderen al kunnen doen alsof). Daar het ondertussen al een uur verder was, zei ik tegen de babysit dat ze dan wel naar huis mocht gaan want dat zij zo maar moest zitten zitten, het ook niet leuk was. Dus ik sta recht en zoontje kijkt naar mij en begint terug te wenen. Ik heb hem dan bij mij even genomen en heb dan toch maar de babysit naar huis gestuurd (zoontje wou mij niet meer loslaten). Hij reageert toch zo raar. Is dit een fase of wat is er eigenlijk aan de hand. Als ik hem vraag wat er is vandaag, zegt hij dat hij de babysit niet leuk vind en ik zeg dan : wie mag er dan op jou komen oppassen: antwoord: niemand niet. Ook is hij de laatste weken ook geen vrolijk kind meer, zeer teruggetrokken. Ik weet echt niet wat er aan de hand is en begin zelf geen raad meer te weten (ik slaap er zelfs niet meer van)
Weet iemand raad??

s

RE: kleuter 3,5 jaar : verlatingsangst???

Berichtdoor s » 28 feb 2007, 20:29

amaj, dat moet echt moeilijk zijn... toch een paar vragen; heeft je zoontje het altijd al moeilijk gehad met afscheid nemen? Zeker als dat niet het geval ws moet je nagaan wanneer het is begonnen...en in welke omstandigheden hij het wel en niet heeft... gaat vb naar school gaan wel? Mag jij echt niet niet weggaan en is hij heeft hij het ook als je man bij hem blijft?
Zijn er onlangs veel veranderingen (verhuisd, iemand overleden, nieuw broertje, huisdier weggelopen, bestge vriendej op school weggegaan beertje verloren...een aantal dingen samen) geweest waardoor hij misschien het gevoel heeft dat 'de zekerheden' (+mama komt terug) niet meer zo zeker ervaart.
Probeer op een rustig moment eens een gesprekje met hem te voeren en te weten te komen hoe hij zich voelt, wat zijn bezorgdheden zijn, waarom mama niet even weg kan...
succes

Gast

Berichtdoor Gast » 28 feb 2007, 21:07

Geen tips, wel herkenning, dus ik lees mee (onze zoon wordt 4 in mei). Zelfs naar school brengen is elke dag een drama (dat is met tussenpozen beter geweest). Ik word er ook moedeloos van, elk dag weer opnieuw dat gehuil, alsof de wereld vergaat en ge nooit meer terug zou komen. Het geeft mij ook een onzeker gevoel... Als ik ga werken is het al 10 minuten op voorhand: "en moet ge nu weg?", en dan begint het drama - om dan zowel thuis als op school na 1 minuut terug rustig te zijn, in het merendeel van de gevallen.
Ook wat je zegt over die vrolijkheid herken ik, soms denk ik op zo'n momenten dat hij een depressieve aanleg heeft of zo, terwijl hij daarnaast ook heel vrolijk en enthousiast kan zijn.

Hopelijk nog meer ervaringen...

clementine

Berichtdoor clementine » 01 mar 2007, 08:09

Inderdaad, zoontje heeft het altijd al wel moeilijk gehad met afscheid nemen, maar als ik door ging was het wel na 5 min gedaan, nu blijft het wenen duren.
Het enige waar ik aan denk is dat hij al vanaf de kerstvakantie ziek is geweest: het is begonnen met de windpokken, dan 2 weken terug naar school, terug thuis met longontsteking, terug 2 weken school en en week geleden een keel en oorontsteking, terug thuis. Het is op dat moment ook geweest dat we een babysit hebben laten komen: is dit allemaal teveel geweest ik weet het niet, maar nu is hij terug genezen en hij blijft zo reageren.
Soms denk ik dat ik misschien te flauw met hem ben of misschien verkeerde aandacht geef? Ik weet het echt niet meer. Gisteren heeft de papa al spelenderwijze hem proberen uit te horen en heeft hij gezegd dat hij de babysit niet leuk vond en dat hij gewoon bij mama wil blijven. In school daarentegen gaat hij niet meer zo vrolijk naar binnen dan vroeger, maar daar weent hij toch al niet meer. Ik zal misschien straks eens vragen aan de juf of hij in de klas zich ook ineens anders gedraagt of niet.
Aan hierboven: uw zoon wordt al vier jaar, is het ook begonnen rond 3 jaar en half of al vroeger? Hangt uw zoontje ook zo hard aan jou, of eerder aan de papa?
Nog tips altijd welkom.

Joni Segers

Re: kleuter 3,5 jaar : verlatingsangst???

Berichtdoor Joni Segers » 18 mar 2018, 15:37

Hoi

Mijn zoontje heeft het ook out of the blue gekregen rond zijn 3.5 jaar. Niet alleen bij mij maar ook op school bij zijn juf. Niet dat hij heel dag aan haar been hangt, maar hij zal nooit een kaartje trekken om buiten de klas in de zandbak te spelen of boven in de poppenhoek want dan is de juf uit zijn zicht. Vaak huilt hij ook dat hij niet naar school wil en is het echt drama 's ochtends. Onze kindjes hebben een separatiestoornis. Ik ga in april met hem naar een psychotherapeut want het is voor niemand gemakkelijk zo. Hij kan goed mee op school maar hij zou het beter kunnen doen als de angst weg is. Ik zie dat het al een redelijk oud topic is en vraag me dan ook af hoe het intussen met jullie kindjes gaat? Hebben jullie tips of is het gewoon even doorbijten en uitzitten?

Terug naar “De kindjes van voor 2005”