maart-mama's (ex-zwangerschap)

Rebekka

RE: maart-mama's (ex-zwangerschap)

Berichtdoor Rebekka » 02 apr 2007, 15:15

Ja hier hetzelfde van de flessenvoeding geeft ze rapper over. Verteert ook moeilijker. Ze heeft soms ook moeite met een boertje laten en dan geeft ze na een half uur over. Als ze goed geboerd heeft (om het maar zo te zeggen) dan gaat het meestal goed. Welke pap gebruik je trouwens?

Maar ons dochtertje is echt geen slaaptype. pfff... ze is heel vaak klaarwakker en dan moet je haar al echt bezig houden... ik wist niet dat dat zo vroeg al ging zijn... Je moet voor haar zingen, er tegen praten of zo een speelgoedje in haar gezichtsveld doen. Maar ze word daar allesbehalve moe van. Ze heeft ook moeite met in slaap te vallen. Je kan 100keer terug lopen voor haar tutje. Ze tuft het dan uit en begint te huilen omdat ze haar tut verloren heeft. Als ze een keer 'echt' slaapt dan tuft ze haar tut ook wel uit. Ze valt vaak in slaap op onze arm... maar durf ze dan niet terug te leggen want dan oei oei... ogen open en klaarwakker en wenen. Ik weet dat het niet goed is ze altijd op de arm te laten slapen maar als je erdoor zit dan laat je ze rap liggen als ze stil is...

Van wanneer lachen baby's eigenlijk bewust? want eerst is dat een reflex. Maar ons meisje lacht nu soms toch al bewust (of is dat te vroeg). Anders lacht ze wel op heel toevallige momenten...

Iedereen blijft maar zeggen dat het wel beter gaat worden enzo... ik vrees dat ik gewoon een heel koppige baby heb die al beetje eigen willetje heeft... (dat zal het italiaans temperament van de papa zijn dan!) Is het omdat ik nu in de moeilijke periode zit dat het lijkt alsof het altijd zo gaat blijven??? Ik ben al blij dat ze nu in haar relax kan... oh ja.. we hadden een draagzak gekregen... heel goed idee voor een baby als de onze maar ze moeten minimum 3,5kg wegen en ons meisje weegt nog steeds geen 3,5kg. Ze wordt donderdag al 6weken. Gisteren een baby van 3weken gezien die bijna dubbel zo groot en dubbel zo dik was als ons dochtertje.. dat was raar om te zien. Wij hebben echt maar een klein fijn poppetje.

Ze zal sffs willlen eten... Dus ik ga het hierbij laten.
Groetjes

mama van 3

Berichtdoor mama van 3 » 02 apr 2007, 17:54

hoi

@rebecca
je kan je baby beter dragen in een draagdoek, dat is veel beter dan zo een draagzak als ze nog zo klein zijn. minder belasting voor het ruggetje

ik vind het wel spijtig in jullie plaats als ik hoor dat er al een paar gaan stoppen met de bv. als j echt zelf nog verder wil doen, bel dan een vroedvrouw, als je een goeie hebt, dan zal die er wel tijd voor maken en zou het toch moeten lukken.
toen ik zwanger was van de eerste, heeft de vroedvrouw eens gezegt: "borstvoeding is natuurlijk maar niet vanzelfsprekend!!!". daar denk ik toch ook nog dikwijls aan.

met ons kleintje gaat alles prima, is een braaf dutske en weegt rond de 4 kg, terwijl ze woensdag 3 weken wordt.
ze drinkt flink aan de borst, maar eens de melk toeschiet verslikt ze zich wel eens en dan wil ze boeren, wat dan niet zo goed lukt en dan kan ze wel even lastig zijn! maar dat is een bijkomstigheid, als ik zie hoe voldaan ze achteraf is!

groetjes, kga met men kroost nog wat genieten van het goede weer!

Sophie, mama van Mette

Berichtdoor Sophie, mama van Mette » 02 apr 2007, 21:05

Hey mama van 3,

Ik heb al alles geprobeerd om die borstvoeding te doen lukken: vroedvrouwen op de materniteit, vroedvrouw aan huis, lactose deskundige, ... Stonden allemaal dag en nacht voor ons klaar! (Alleen al om hen te bedanken voor hun inzet, had ik dolgraag willen slagen) We hebben alle trukjes uitgeprobeerd die er bestaan: borst naturel, plastiek tepelhoedje, een glazen exemplaar met fopspeen, druppeltjes water om haar te stimuleren, druppeltjes melk, eventjes afkolven en haar daarna aanleggen, met kleren, zonder kleren, ... en... de truk met de sonde (ene kant buisje bij de tepel, andere kant in een flesje melk: als ze zuigt krijgt ze nog wat extra melk van het flesje). Die laatste was geweldig: ons dochtertje kende de truk om de tepel met haar mondje lichtjes achteruit te duwen en vervolgens enkel op het rietje te zuigen en zo het flesje leeg te drinken zonder te moeten zuigen op de borst. De vroedvrouwen staan voor een raadsel, want blijkbaar hebben ze dit nog nooit meegemaakt (best wel grappig ook al is het triest). Anyway, we zijn nu twee weken verder, het ganse gamma van trukjes is gepasseerd, mama is doodmoe, heeft een borstontsteking en een gamma andere kwaaltjes van de stress, ... Door de stress neemt nu ook stilaan mijn melkproductie af dus het gaat alleen van kwaad naar erger. Neem van me aan dat ik niet lichtzinnig deze keuze maak om te stoppen! Doet me dan om eerlijk te zijn ook een beetje pijn om geconfronteerd te worden met jouw reactie. Overal waar je kijkt, wordt je trouwens geconfronteerd met promotiecampagnes voor borstvoeding. Ik keek bv enkele dagen geleden 5 min. tv (had ik in geen dagen meer gedaan) en jawel borstvoeding; zat in de wachtzaal bij de dokter van wacht, ook hier een poster met borstvoeding; ... Eerlijk, je voelt je bijna een loser omdat het bij jou niet lukt. Gelukkig hoor je af en toe eens dat je toch niet alleen bent. Mijn mama was kleedjes gaan kopen voor onze kleine meid (ik kon de afgelopen dagen helemaal niet meer van huis weg, want ofwel moest ik rusten ofwel moest zij eten) en kwam toevallig een kennis tegen waartegen ze aan het vertellen was dat de bevalling goed verlopen was, maar nu de borstvoeding... Een jonge moeder die achter hen stond met een klein ventje bij haar kwam opeens tussen het gesprek en vertelde dat ook zij zo gesukkeld heeft met borstvoeding. "Ware nachtmerrie". Uiteindelijk ook de knoop doorgehakt en gestopt en de band tussen haar en haar kind is vervolgens opengebloeid (de afgelopen dagen voelde ik de borstvoeding ook steeds meer als een gevecht tussen mij en mijn dochter). Ik ben nu twee dagen bezig met flessenvoeding (nog wel aan het afkolven, want je stopt natuurlijk niet van de ene dag op de andere) en we zijn nu met ons gezinnetje al twee prachtige wandelingen gaan maken (We hebben nu minstens 3,5 uur tussen de voedingen, terwijl we bij de borst dik 1.5 uur aan het sukkelen waren om haar te doen drinken en vaak dan nog eens 30 minuten moesten afkolven/ mijn ventje onze dochter een flesje geven omdat het niet gelukt was. Er schiet dan echt niet veel meer over om iets ontspannends met je gezinnetje te doen!). Heeft me echt deugd gedaan!
Ik ga eens rustig mijn bedje nu inkruipen. Er eens van profiteren, want vandaag is het mij ook gelukt om op tijd klaar te zijn met haar badje.

Groetjes

Sophie, mama van Mette

Berichtdoor Sophie, mama van Mette » 03 apr 2007, 13:12

Vandaag is de vroedvrouw nog eens langsgeweest. Heel ervaren vrouw, maar ook zij heeft na twee succesvolle voedingen bij haar derde kindje moeten erkennen dat het niet wou lukken. Het kind wou niet aan de borst. Heeft me echt goed gedaan dit verhaal. Ook zij vindt het een vrij gevaarlijke tendens hoe momenteel de borstvoeding als hét ideaal opgedrongen wordt. Borstvoeding is inderdaad ideaal, maar soms lukt het niet.
Groetjes
Hopelijk morgen terug mooier weer, want kijk uit naar de wandelingen met ons kleintje!

mama van 3

Berichtdoor mama van 3 » 03 apr 2007, 13:50

hoi

@sophie
Wil wel ff duidelijk maken dat ik nu niet vind dat je "een slechtere moeder" (als ik het zo mag omschrijven) zou zijn, je hebt zo te lezen echt alles wel geprobeerd en hoeft je dus nergens zorgen om te maken. je kan natuurlijk niet toveren he, en die kleintjes moeten ook wel meewillen he.

Ik heb nu voor de derde keer een heel goei drinkertje, was er vanaf de 1e keer goed mee weg, heeft geen tijd gekost om het haar te leren. das natuurlijk wel plezant he, al ken ik van de vorige ook het fenomeen "kloven", "stuwing" ... en alle andere ongemakken.
ons meisje weegt ondertussen 4.220 kg en is morgen 3 weken oud. deze nacht heeft ze voor de eerste keer wat langer dan 3 uren tussen de voedingen gelaten, wat heel leuk is en hopelijk geen alleenstaand voorval.

ik ga er eentje wakker maken om te eten (overdag slaapt ze anders veel te lang)

groetjes en nog veel genot van jullie kleintjes, hopelijk wordt het snel terug wat warmer zodat we met ons voituurke buiten kunnen he

groetjes

mama van 3 kapoenen

Rosine

Berichtdoor Rosine » 03 apr 2007, 17:06

Hallo mede-mama's,

Eindelijk hier eens goed nieuws! Ons meisje heeft deze nacht geslapen van 12u tot 8.30u!!! Ik schrok deze morgen wakker, dacht dat ik de nachtvoeding gemist had, maar nee hoor, ons meisje had besloten door te slapen!
Wil je dan eens iets grappigs horen, ik voel me net of ik nog minder geslapen heb dan anders. Is het nu omdat ik zo wakker geschrokken ben deze morgen of is het echt waar wat ze zeggen dat als je eens langer kan slapen dan normaal je lichaam dan ook zwaarder in slaap raakt en je precies vermoeider opstaat? Enfin, hoe het ook zij, ik (en mijn ventje uiteraard ook!) ben heel gelukkig met deze doorbraak en wie weet, wordt het wel een gewoonte!
Ze is er wel vroeg bij zenne, met haar 5 weken, maar ik moet toegeven dat mijn andere jongens ook tussen de 1 en de 2 maand de nacht doorsliepen. Dus wie weet... Yippie!

Eeneuh.. wat betreft het heilige van borstvoeding, lukt het niet, dan lukt het niet, trek jullie dat niet aan wat een ander daarvan denkt. In mijn ervaring en met wat ik al van andere moeders heb gehoord lukt het bij veel meer mama's NIET om de borstvoeding vol te houden dus die enkelingen waar het wel bij lukt, proficiat, maar daarom moet je die waar het niet bij lukt zeker niet afbreken. Wij doen allemaal ons best, niemand start met borstvoeding om het dan lichtzinnig op te geven, we doen allemaal ons best en willen allemaal het beste voor onze kindjes maar als het niet lukt, dan moet je je daar willens nillens bij neerleggen en dan stap je over naar het 2e beste ding, flesvoeding en dat geef je dan met evenveel liefde, en die kindjes, ach, daar komt het allemaal best wel goed mee, ik moet nog het 1ste verhaal horen over een kindje waar het met flesvoeding niet met goed gekomen is!

kristel

Berichtdoor kristel » 03 apr 2007, 20:24

Hoi,
onze derde spruit is alweer vier weken. Weegt ruim 3.700 kg (geboorte 3330) en doet het overhet algemeen goed. Geef nog steeds BV en verloopt goed. Alhoewel...bij andere waren tegen de volgende voeding de borsten gespannen en voelden ze "vol" aan maar nu zijn ze al enkele dagen slap...er komt nog steeds voeding uit maar vraag me af of dit geen teken is dat ik niet zo lang BV zal kunnen geven als ik wil....
Vandaag heeft hij wel een erge dag hoor..is wakker van half zeven deze morgen en heeft op gans de dag misschien alles samen al vier uur geslapen...veel geweend maar enkel rustig als je hem je op de arm neemt en er tegen bezig bent...is precies al veel aandacht gewend ("verwend").
Raakt ook steeds moelijker in slaap na de voeding. Ligt al enekel dagen zeker nog één uur wakker. Ook snachts!! Anderzijds slaapt hij daarna dan soms wel al vier a vijf uur aan één stuk en dat is een grote verbetering. Paar dagen terug zelfs al van 21u tot half vier!!

Hij heeft ook veel uitslag op zijn gezichtje...zo precies witte puistjes...was tot vorige week beperkt tot enkele maar nu staat gans zijn gezichtje vol...sommige witte puntjes (zoals puistjes) en sommige gewoon puistjes zonder witte "vulling". Kent iemand dit? Wat doe je ertegen??? of moet ik bij de dokter?? Oh ja ze vallen meer op tijdens de voeding en als hij weent (bij inspanning).

Sophie, mama van Mette

Berichtdoor Sophie, mama van Mette » 04 apr 2007, 09:46

Hey Kristel,

Ons meisje had/ heeft (ene dag wat meer dan de andere) ook wat last van witte puistjes in het gezicht. Als haar gezichtje gespannen is (bij de voeding of als ze weent) vallen ze ook meer op. Ik heb het eens aan de vroedvrouw gevraagd, (want met heel die miserie van borstvoeding/ flessenvoeding ben ik nogal allert op allergieën etc.) en haar antwoord was om me zeker niet ongerust te maken, het is gewoon hormonaal (zoals ook tieners puistjes krijgen). Ben wel blij dat ze momenteel weg zijn, want uiteraard vind ik dat ons poppemieke zo'n mooi gezichtje heeft waar geen puistjes op thuis horen :)
Ik maak me ondertussen wat zorgen over de temperatuur van ons meisje. Als ik me niet vergis is normaal tussen 36.8 en 37.5°. Sinds ze thuis is heeft ze meestal een temperatuur van rond de 36.6°. Ok, iets te laag, maar aanvaardbaar, denk ik. Deze morgen was het echter 36.3°. Zelf voelde ze nochtans lekker warm aan. Handjes wel iets kouder (had nochtans haar krabwantjes aan), maar voetjes en gezichtje ook normaal. De omgevingstemperartuur is trouwens 20°, dus als je volgens het boekje werkt al 2° te warm om te slapen. Verder doet ze volledig normaal (eten, slapen, rondkoekeloeren). Tja, als straks K&G belt voor hun afspraak toch eens navragen.
Groetjes

kristel

Berichtdoor kristel » 04 apr 2007, 13:06

hier zelfde met de temperatuur.....voeltsoms heel warm aan (vooral hoofd) maar heeft steeds koude handjes.....alsik dan de temperatuur meet is die ook steeds rondde 36.8. Meeste dat hij al gehad heeft is 37.6. Dus ook niet overdreven.

Ben blij dat die puistjes niets ergs zijn...amaai die dutskes zo jong en nu al acne...dat beloofd ;-)

Rosine

Berichtdoor Rosine » 04 apr 2007, 13:25

@ kristel
Als ik het goed voor heb dan zijn die witte "puistjes" idd hormonaal en worden ze ook wel melkpuistjes genoemd. Is geen erg en gaat vanzelf weer weg na een tijdje. Ons meisje heeft er wat kleintjes op haar neusje staan. Is niet echt een knap zicht maar de meeste babietjes hebben dat en ach, het is iets typisch dus niet zo erg.

Wat betreft die temperatuur, ik heb me laten wijsmaken dat een baby een lichaamstemperatuur heeft die lager ligt dan van volwassen mensen dus 36° is niet slecht dacht ik. Je kan het uiteraard nog eens navragen bij K&G, dan weet je het zeker en desnoods eens langs de dokter maar ik zou me geen zorgen maken. Zolang je baby voor de rest normaal reageert en normaal eet en zo, zal alles wel goed zijn. Vertrouw op je moeder instinct, da's meestal juist.

Trouwens, hier dus deze nacht weer doorgeslapen! Dit keer van kwart na 1 tot 9u... geweldig!!!! Ze drinkt nu ook 150ml melk en op de doos staat dat ze dan maar 5 flesjes meer hebben dus het zou logisch kunnen zijn...

Sophie, mama van Mette

Berichtdoor Sophie, mama van Mette » 05 apr 2007, 12:55

Ik weet niet of die puistjes op het neusje echt dezelfde zijn. Ons dochtertje had die al van bij de geboorte constant en volgens de kuisvrouw in het ziekenhuis (tja, ben het telkens aan de kinderarts vergeten te vragen en de kuisvrouw begon er zelf over :) ) hebben alle kindjes dat en noemen ze dat inderdaad melkpuistjes. De puistjes op de rest van haar gezichtje komen en gaan. Anyway, geen zorgen over maken was dus het advies van de vroedvrouw.
Vandaag K&G over de vloer. Staat helemaal achter mijn beslissing om te stoppen met borstvoeding (oef!). Volgens haar hebben de kindjes, in zo'n situatie als hier waar het na 2 weken echte gevechten worden tussen mama en kind en waar de mama toch blijft volhouden, ook meer kans op latere eetstoornissen. Ze leren dan dat eten een kwelling is ipv er van te genieten. De flessenvoeding is ook echt wel een verademing hier.
Temperatuur moet ik me ook geen zorgen om maken. Als het onder de 36° zakt wel, maar 36,3° kan wel eens.
Verder ook heel fijn nieuws gekregen. Zelf had ik het idee dat onze dochter wat voor is op haar leeftijd van 2.5 weken, maar dacht er meteen bij dat dit typisch is voor een mama die automatisch denkt dat haar kind een geniaal wondertje is ;) De vrouw van K&G begon er nu zelf over dat ze qua temperament, allertheid en reactie op de omgeving toch wat voorzit. Ik natuurlijk zo fier als een pauw :)
Allez, ik ga eens kijken wat ons klein wondertje nodig heeft, want ik hoor haar protesteren.

Alexandra

Berichtdoor Alexandra » 06 apr 2007, 23:29

Hoi!

Ik ben in maart voor het eerst mama geworden! Was uitgerekend voor de 14e en met 3 dagen vertraging is Franka geboren op 17 maart. Ze woog 3kg570 en was 52 cm. Ik geef borstvoeding, dat liep de eerste dagen moeizaam maar gaat nu ok. Ik gebruik tepelhoedjes sinds ik een ferme kloof heb gehad in mijn rechtertepel. Die is intussen genezen, maar ik blijf die hoedjes gebruiken - ik vind dat dit het voeden vergemakkelijkt.
Franka komt goed bij, ze zit nu 600 gr. boven haar geboortegewicht en is al 3cm gegroeid.

Slapen deed ze eerst de hele dag, nu begint ze meer en meer wakkere momenten te hebben. Ik voed haar om de 3 uur en na haar laatste voeding rond middernacht, heeft ze ons de laatste 3 nachten toch fijn 6 uurtjes laten doorslapen. Hopelijk blijft dat zo?!

Hierbij een foto die ik gisteren van haar heb genomen toen ze lag te slapen.

Groetjes!

Attachment : Franka 5-04-07.jpg

Sophie, mama van Mette

Berichtdoor Sophie, mama van Mette » 07 apr 2007, 17:57

Fijn om de ontwikkeling van je kind te zien, he. Mette is bijna 3 weken en ze begint nu stilletje aan interesse te krijgen voor speelgoedjes. In een huilbui kan je haar bv stil krijgen met een rammelaar en haar oogjes blijven er dan sterk op gefixeerd. Prachtig! De klokken zijn dan ook meteen al langsgekomen bij de meter met een activity tapijt (Nee hoor, ze wordt helemaal niet verwend ;) )en ook dit blijkt ze super interessant te vinden.
Groetjes

Attachment : Mette2.jpg

Sophie, mama van Mette

Berichtdoor Sophie, mama van Mette » 08 apr 2007, 10:05

Vrolijk pasen!

Rebekka

Berichtdoor Rebekka » 09 apr 2007, 13:19

Vannacht zalige nacht gehad. Om 20.15 had Ileana gegeten. Om 22.00 is ze in slaap gevallen en om 6.00 was ze pas wakker geworden!!! en wij waren zo slim geweest om zelf ook om 22u te gaan slapen!!! als het elke nacht zo zou zijn zou het overdag allemaal wat makkelijker worden.

Ik heb wel een vraagje. Ons meisje eet echt heel onregelmatig qua hoeveelheden. Ze weegt nu 3,5kg. En ze zou eig flesjes van 135ml moeten leegdrinken maar daar zit ze nog lang niet aan!! Ze drinkt soms zelfs maar 60-70ml. Wat eigenlijk te weinig is. Maar je krijgt er echt niks bij want ze houdt haar mondje dicht dan.
De KA had gezegd dat ze 6 keer 90ml zou moeten drinken... ze heeft aan 5voedingen genoeg precies. maar als ze een keer 70ml heeft gedronken drinkt ze de keer erna wel 110ml.

Gisterenavond om 20.15 heeft ze dus maar 70ml gedronken. En toch de ganse nacht rustig geslapen. Ik ga ze toch niet wakker maken om te eten he!!? En het is niet dat ze niet bijkomt want ze was op een week tijd 220gr bijgekomen. Ze is gezond zeggen ze bij K&G. En de KA die zegt dat ik meer moet aandringen met eten.. maar ik denk als ik echt aandrink dat ze een hekel aan eten gaat krijgen. Och ja...Ik ga ze niet dwingen om te eten hoor! niet elk kindje is hetzelfde toch??

Ze is ondertussen 6weekjes oud. gek dat ze nu pas aan 3,5kg zit. sommige zijn al zo zwaar bij de geboorte. Ileana zit helemaal onderaan bij de groeicurves. met alles. Zo is ze nu pas 52cm. En ze heeft ook een heel klein hoofdje. De papa is zelf ook heel mager. Moet eten om op gewicht te blijven dus.. ze heeft het van geen vreemden dan!!

Overdag is ze zo braaf geworden tegenwoordig. Ze kan haar eigen al amuseren. In het park ligt ze onder een speelboog en ze slaat al tegen de speelgoedjes. Vandaag zagen we dat ze zich van de rug naar de zij had gedraaid... ik weet niet wanneer baby'tjes dat normaal doen.. maar ik dacht dat 6weken wel heel snel was. Ze is nogal hevig. Ze is heel sterk in haar armen en benen. En als ze tegen zo een speelgoedje slaat is het echt SLAAN. en ze kan ook erg kwaad worden. Wat een temperament zit er in ons kindje!! het is soms echt lachen met wat ze allemaal doet. Ze trekt haar tut ook weg door er een vinger tussen te steken. Of ze spuwt haar tut heel ver weg. echt wel grappig soms!

Ik ga jullie laten. Sefes zal ze willen eten!

Groetjes

Sophie, mama van Mette

Berichtdoor Sophie, mama van Mette » 09 apr 2007, 16:46

Ons kleine pruts is vandaag 3 weken oud, maar ook hier een vrij onregelmatig etertje. Ene keer slechts 60 ml volgende keer de volle 100 ml (water, zonder het poeder gerekend). Wel nog 7 flessen op 1 dag. Volgens de info op de doos melkpoeder zou ze nu naar 120 ml moeten gaan en naar 5 flessen, maar dat lijkt me toch wat te hoog gegrepen. Anyway, K&G zei me vorige week dat ik ze mocht blijven voeden op verzoek, dus als zij er 7 wil. Trouwens als ze haar mondje dicht houdt, kan je er inderdaad weinig aan veranderen :). Als ze blijft bijkomen zou ik me geen zorgen maken. Ben wel benieuwd hoeveel ze nu weegt (moet nog tot donderdag wachten :( ), want ik vind dat ze enorm veranderd is.
Kan ook niet volgen met wat ze allemaal bijleerd. Als ik bv super fier aan de papa meld dat ze haar hoofd kan optillen, moet ik de volgende moment hem al terugroepen om er bij te vertellen dat ze speelgoedjes volgt met haar ogen en haar hoofd er naar draait. Super fijn om die evolutie te zien.

jootje

Berichtdoor jootje » 10 apr 2007, 16:53

Hallo,
ik lees al een tijdje mee (ook bij maartzwangerschap) maar ben niet zo'n schrijver maar nu moet er me toch iets van het hart. Ik ben op 2 maart bevallen van een zoontje en hij is nu dus bijna 6 weken en hij volgt helemaal nog niet met zijn oogjes. Ik heb toch niet het gevoel dat hij al ziet, laat staan dat hij naar speelgoedjes zou slaan, hij kan wel heel geconcentreerd en doordringend kijken maar als je voor hem staat en je zegt niets, dan kijkt hij precies doorheen je
? Wel reageert hij op geluid, stem en ook muziekjes, daar wordt hij tevreden van, dan krult zijn mondje een beetje maar lachen zou ik dat toch ook niet durven noemen. De oogjes zitten ook steeds vol met slapers en plakken vaak toe. Moet ik mij nu zorgen maken over zijn ontwikkeling, en over die oogjes ? Kind en gezin komt pas volgende week !

Rosine

Berichtdoor Rosine » 10 apr 2007, 21:06

Jootje, trek het je niet aan. Ons meisje is nu 6 weken en volgt ook niet echt speelgoedjes, laat staan dat ze er naar zou slaan of pakken. Zelfs al sta ik gelijk een onnozele met dat speeltje "lawaai" te maken, er komt niet echt reactie. Als ze haar flesje drinkt kijkt ze je ook wel indringend aan en als je tegen haar praat als ze in haar relax ligt dan begint ze soms "te lachen" maar voor de rest hier ook weinig effect hoor. Ik moet er ook wel bijzeggen dat ze ook veel last heeft van prutoogjes en naar mijn mening veel hoest en niest maar volgens de dokter is ze gezond dus probeer ik me daar geen zorgen over te maken. Trouwens, iemand een idee vanaf welke leeftijd ze eigenlijk tijd in het park moeten doorbrengen?
Eten doet ze wel als de beste, ze eet zo'n 150ml helemaal uit en ik geef voor de laatste pap zelfs 180 ml en dat gaat ook vrijwel leeg. Wel geeft ze af en toe een hele geut terug en ik vraag me eigenlijk af of het niet tijd wordt om op zwaardere pap over te schakelen. Ze zit in het midden van de curves, dus dat zal dan wel goed zitten hé.
Trouwens, qua slapen maken we ook grote vorderingen, laatste pap tussen 22 en 23u en eerste pap volgende morgen rond 9u. Wij zijn heel tevreden ;-)

kristel

Berichtdoor kristel » 11 apr 2007, 11:33

ondertussen is onze derde spruit ruim 5 weken (5 maart) en wat ik na drie kinderen vooral geleerd heb is NIET te vergelijken..... het ene kind is vlug in het een het ander in iets anders...Zeker op die leeftijd is vergelijken een maat voor niets. Als je kijkt wat een kind kan op pakweg drie jaar dan kan je al iets vergelijken, maar nu gaan de veranderingen zo snel dat het niet mogelijk is. Je zal zien, op de leeftijd van een jaar begint het opnieuw...."haar zoon loopt al en die van mij kruipt pas..."..."de mijne zegt al papa en mama en die van haar zegt nog niets..."

Laat onze kinderen ontwikkelen op hun tempo en laat ons genieten van de soms kleine vorderingen die ze maken. Ze zijn al zo vlug groot.
Hiermee wil ik niet zeggen dat niemand hier meer iets mag zeggen van de vorderingen van haar kind. Integendeel. We mogen zeker fier zijn, maar we moeten niet panikeren als die van ons dat of dit nog niet doet.
Oh ja onze zoon slaat ook nog niet naar speeltjes hoor. Zijn tutter vliegt er soms wel uit maar denk niet dat dit al echt bewust is. Als hij in zijn park ligt dan kijkt hij steeds naar buiten (staat aan venster) maar de mobiel intersseert hem nog maar heel matig.

Voor die prutoogjes....twee keer per dag uitwassen met fysiologisch water zou al veel kunnen verhelpen. Dit is te krijgen in de apotheek.

En hier ook van mening dat de kindjes zelf wel best zullen weten of ze genoeg te eten hebben of niet. Vind het ook niet aangeraden om te forceren. Zou er wel eens terug kunnen uitkomen ofwel ganse tijd lastig kind omdat zijn/haar maag niet goed is...

Sophie, mama van Mette

Berichtdoor Sophie, mama van Mette » 11 apr 2007, 13:15

Hey allemaal,

Sorry als ik sommigen ongerust gemaakt heb met mijn verhaal. Als fiere mama wil ik natuurlijk overal uitbazuinen wat mijn kleine pruts al kan, maar ik sluit me er volledig bij aan dat je het ene kind niet met het andere kan vergelijken. Kind & Gezin zei al dat onze pruts heel vroeg is met rondkijken. Soms staart ze echter ook gewoon voor zich uit en kan je zoveel rammelen met een beertje, het interesseert haar niet, maar op andere momenten is ze echt één en al aandacht (vooral een oude rammelaar van mij en een plat uiltje met krisppapier doen het goed) en volgt ze die objecten al een beetje met haar ogen of draait ze haar hoofd naar het object. Op andere vlakken is ze dan weer minder 'ontwikkeld'. Denk maar aan de borstvoeding die hier mislukt is, omdat mevrouw geen moeite wou doen. Papflesjes lukt gelukkig een pak beter, maar is toch ook niet haar grootste talent. (Smoddert gewoon alles onder). Op gebied van nachtvoeding vrees ik ook dat we dat hier nog een tijdje gaan mogen volhouden, want de 100ml drinkt ze meestal niet uit en om de 3 uur rammelt haar maag.
Groetjes

kristel

Berichtdoor kristel » 12 apr 2007, 11:26

weet je waar onze zoon heel goed in is.....in het zich laten verwennen. Hij weet als de beste wat hij moet doen om gepakt te worden. Hij ligt in zijn bed/park te schreeuwen dat het niet schoon is. Iedereen denkt dat dat dutske toch wel pijn heeft (krampen) en als je hem dan pakt is die pijn wonder boven wonder over. j:)

Hij heft wel al heel goed zijn hoofd op hoor. Hij kruipt ook al (als je het zo mag noemen); Lag gisteren in zijn park ineens met zijn hoofd tegen de spijlen en in zijn bed lag hij (na tijdje wenen en zich boos maken) in de breedte van zijn bed. Was volledig opgeschoven. In zijn park zou ik natuurlijk een omranding kunnen leggen maar dan zien hij niets meer. "Kijkt" graag naar buiten.

Denk dat ik geluk heb met de nachtvoeding...moet(meestal) maar één keer meer uit bed (geef BV). Vb deze nacht.....gisteravond om 21u de laatste keer , dan deze nacht om 2u (tot 3 u) en deze morgen om 8u. Hopelijk blijft dit zo en betert het vanaf nu enkel maar....

Je ziet ik stoef ook graag maar ga nu aub niet vergelijken he

Sophie, mama van Mette

Berichtdoor Sophie, mama van Mette » 12 apr 2007, 13:37

Vandaag K&G over de vloer gehad. Mette is flink aangekomen en zit nu ongeveer op een gemiddeld geboortegewicht. Volledig normaal dat ze nog 7 voedingen per dag wil en geen 100ml steeds drinkt. BTW, gisteren had ik de mama van een zoontje dat een week vroeger dan ons Mette geboren is, aan de telefoon. Kereltje weegt al 5 kg (woog 4.5 bij de geboorte, ons Mette 'slechts' 3.028) en heeft geen nachtvoeding meer nodig. Prachtig bewijs toch dat je kinderen echt niet kan vergelijken.
Heb dus ook eens navraag gedaan over dat rondkijken naar speeltjes. K&G gaat er van uit dat ze dat op ongeveer 6 weken moeten kunnen. Ze moeten dan een speeltje kunnen volgen zonder dat je er lawaai mee maakt. Zelf had ik alleen maar met een beestje gespeeld dat wel lawaai maakt, dus kon het misschien zijn dat ze enkel op het geluid reageerde. We hebben de proef op de som genomen, de vrouw van K&G heeft zelf de test gedaan en jawel, ze volgt. Fier natuurlijk :-).
Ze leren dat rap, he, hoe ze kunnen bekomen dat ze opgepakt worden. Weer volgens K&G vervelen ze zich snel omdat ze nog niet veel kunnen (behalve rondkijken) en dus vragen ze veel om geknuffeld te worden. Er laat hier trouwens iemand stilletjes van zich horen, dus rond hier maar weer af.

jootje

Berichtdoor jootje » 12 apr 2007, 16:04

Bedankt voor jullie antwoordjes
Ben inderdaad niet meer zo ongerust, hij zal het wel op zijn eigen tempo leren en ik vind ook wel dat je fier mag zijn op de vorderingen van je kindje, hoor. Het was gewoon eventjes een paniekaanvalletje, Ik had ook de indruk dat mijn 2 andere kinderen dat ook al konden aan 6 weken maar het is ondertussen al wel 8 en 10 jaar geleden, dus misschien laat mijn geheugen me in de steek. Ongelooflijk hoeveel ik vergeten ben van de babytijd.

kristel

Berichtdoor kristel » 13 apr 2007, 11:10

Bij mij is de oudste ook 10.5 jaar maar de jongste pas bijna 2.5 maar ook ik ben precies al veel vergeten van die baby-tijd. Oud komen zeker ;-)

Ben gisteren op kraambezoek geweest bij iemand die enkele dagen na ons bevallen was. Zij was juist naar K&G geweest. Daar wisten ze haar aan de hand van de groeicurve te vertellen dat haar zoon 1 meter en in de 80 ging worden (weet niet meer juist hoeveel). Ze zeiden dat dit hooguit enkele centimeters ging schelen. Zou dit echt kloppen? Moet wel zeggen dat hun zoon er weken ouder uitziet dan onze zoon. Is veel groter en zwaarder. Ga dat volgende week toch eens vragen.(moet maandag ook gaan) Onze zoon zal denk ik toch zo groot niet worden met een geboorte-lengte van 46.5 cm....
Oh ja schone kleintjes zijn ook niet lelijk (of zo iets)

Sophie, mama van Mette

Berichtdoor Sophie, mama van Mette » 16 apr 2007, 22:41

Tijd vliegt! Donderdag wordt ons meisje al 1 maand.
Voor diegene onder jullie die ook papflesjes geven: geven jullie kindjes ook soms over. Ongeveer 1x per dag is het hier prijs. Het kind zelf heeft er verder geen last van, dus echt zorgen maak ik me niet over haar (komt goed bij etc.), maar het is wel knap lastig (telkens héél voorzichtig zijn als ze pas gegeten heeft; je wil gaan wandelen, trekt haar jasje aan en plots kan je alle kleedjes weer uittrekken en haar wassen; ...) Als ik er trouwens met iemand over praat komt steeds 'verborgen reflux' naar voren, maar hun volgende vraag is dan of ze er last van heeft en zo niet dat het geen kwaad kan. Op zo'n momenten krijg ik het dan weer moeilijk omdat die borstvoeding niet gelukt is, hoewel ik helemaal niet zeker weer of ze daarmee niet overgegeven zou hebben.
Morgen gaan we voor de eerste maal naar zee naar het appartement van mijn ouders. Ben benieuwd, maar vrees dat vooral het vertrek toch wat stress met zich gaat meebrengen (nog wat prulletjes in de valies steken, dochter klaar maken, voor haar eten zorgen en dus voorzichtig zijn erna, ...) Ga nu maar slapen, want straks is het weer tijd voor een flesje en morgen dus een drukke dag.
Groetjes
P.S. Vandaag de rugzak gaan halen om haar in te dragen. Zalig ding. Een fijne wandeling gemaakt met haar dicht bij mij. Zij was er zelfs zo rustig van geworden dat ze amper geweend heeft bij haar badje erna (ze wordt absoluut niet graag gewassen, maar het badje zelf vindt ze wel ok).
P.S. Vandaag ook haar voor het eerst even bij mijn moeder gelaten en zelf met mijn ventje een toertje met de moto gaan maken. Had het echt nodig om er heel even tussen uit te zijn.

Terug naar “De kindjes van 2007”