Breien...

Gast

Breien...

Berichtdoor Gast » 26 sep 2007, 15:43

Wie brijt er hier allemaal? Voor jezelf of de kids? Wie zit er in een breiclub en waar? Volgen jullie modellen op van een bepaald merk?
Groetjes

Bet

RE: Breien...

Berichtdoor Bet » 26 sep 2007, 18:50

Het is wel brEIen he opstarter?

Ik brei heel veel, voor mezelf, soms voor mijn man ook (maar dat is dan een hele grote trui dus dat doe ik niet zo veel) en ook veel voor de kindjes. Mijn wol koop ik altijd bij nafra. Die site heb ik hier op zappy gevonden, de bordurende dames hier waren er tevreden over en daarom heb ik het ook maar eens geprobeerd en ik moet zeggen ik heb er nu al heel wat bestellingen gedaan en het valt mij altijd heel goed mee.

Momenteel ben ik sjaals aan het breien voor de kindjes, in hele zachte wol, in streepjes met 5 kleuren, 1 bol van elke kleur, ik wissel na iedere naald de kleur en zo kan ik een paar sjaaltjes breien uit dezelfde kleuren. De kindjes vinden ze súper, ze hangen al iedere avond aan mijn armen om toch maar rap voort te doen, het kan niet rap genoeg gaan. Ze zitten ze altijd te strelen terwijl ik aan het breien ben, nogal een zicht ze, maar wel plezant om te kunnen breien met zulke supporters :)

Gast

Berichtdoor Gast » 27 sep 2007, 16:47

Ook ik brei heel veel, maar bijna altijd baby kleertjes om aan vrienden en familie cadeau te doen bij geboortes (omdat ik zelf nog geen kinderen heb, eenmaal het zo ver is dan zal ik natuurlijk veel voor hun breiën). Ik bestel vooral patronen uit Engeland (ben half Engelse en mijn moedertaal is Engels) maar ook veel uit Frankrijk, vooral van Phildar. Wol koop ik van verschillende merken. Ik probeer een stock te kopen tijdens de solden, want als je echt goede wol wil (en een keer dat je ermee begint kan je niet meer terug gaan! ;)) wordt het rap duur hé. Ik maak inderdaad uit van een breigroepje, we komen weekelijks samen en drinken koffie, babbelen en breiën. De jongste van de groep is 20 (ik ben er 28) en de oudste voorbij de 60, echt wel leuk! :) Ik vind het ook wel leuk om te weten of er nog veel mensen hier breiën... :)

Nath

Berichtdoor Nath » 28 sep 2007, 10:18

Vind het ook leuk te lezen dat er "jonge" mensen breien. Ben zelf 24 en brei vooral met phildar. Het enige ambetante is dat die modellekes zo breed zijn (of ligt het aan mijn dochters). Ikzelf zit niet in een breiclubje, maar zou het wel willen. Ben niet zo goedin mijn streek ingeburgerd (ben afkomstig van leuven en zit in brugge).
Het is waar dat dat redelijk duur uitvalt, maar je kan echt iets unieks maken. Ben ook altijd superfier als iemand zegt dat ze een mooie pull aanhebben. Momenteel vind ik niet zoveel tijd om te breien dus neem ik alleen nog maar modellen die ik met grote naalden moet breien.

An

Berichtdoor An » 28 sep 2007, 14:06

Ik brei ook graag en gebruik altijd goede kwaliteit wol. Ik ben het niet helemaal eens dat het duur zou zijn, een zelfgebreide trui gaat veel langer mee, je smijt dat ook niet weg na een winter want je draagt die veel te graag. En kwaliteit is op termijn altijd goedkoper, dat is met alles zo, niet alleen met wol.

Mijn favoriete winkel is [url]www.nafra.be[/url]

sabinneke

Berichtdoor sabinneke » 28 sep 2007, 14:11

Hey , breien is geweldig ! Ikzelf volg breiles in Antwerpen bij Aters ,veel jonge mensen die terug ' de draad oppakken ' en beginnen breien. De wol koop ik daar omdat die goedkoper is dan de meeste handwerkwinkels, maar koop soms ook wel via het net partijen op , maar dat is maar zelden.

Gast

Berichtdoor Gast » 28 sep 2007, 16:10

Leuk dat we dus toch met velen zijn, en vele "jonge" mensen! :) Anders moeten we hier eens fotos plaatsen van wat we maken! :)

Nele

Berichtdoor Nele » 29 sep 2007, 13:19

Hey , ik ben helemaal niet zo een breidster , maar heb 2 weken geleden op een opendeur in Antwerpen een breimolen van Prym gekocht... zalig ! ik heb mischien al wel 25 sjaals en mutskes klaar ... zalig en verslavend maar de echte breisters zullen dit maar niks vinden..

Gast

Berichtdoor Gast » 29 sep 2007, 20:17

en ook ik ga binnekort breeeeeeeeeeiieeeeeeeeeeeuh !!! :) ik kijk er naar uit!

Martine

Berichtdoor Martine » 30 sep 2007, 11:00

Voor mij is het lang geleden dat ik nog gebreid heb. Van in mijn 'jongere' jaren. En toen was het alleen maar een sjaal ofzo. Ik kan dus rechts en averechts breien, maar weet niet goed meer hoe ik steken moet opzetten en afzetten.
Maar ik heb de kriebels toch ook weer terug te pakken. En nu ik zwanger ben van mijn eerste begint het serieus te jeuken om aan zo'n schattig truitje of vestje te beginnen. Ik zal van't weekend de hulp van ons mama eens inroepen en dan kijken wat ik ga maken.

H.

Berichtdoor H. » 30 sep 2007, 12:50

Hallo!

Nele, ik ben wat jij een "echte breidster" noemt maar ik vind breiën met een breimolen helemaal niet niets hoor, het is gewoon anders! Maar amai, je gaat wel vlugger vooruit dan ons met onze twee naalden hé! ;) Ik zou zeker graag eens een foto zien van wat je hebt gemaakt. Is het trouwens duur, zo een machine?

En aan wie twijfelt over weer beginnen breiën: niet twijfelen en gewoon doen, het is zoooo leuk! We zijn nog niet zwanger dus nu brei ik voor de babys van vrienden en familie, maar als het zo ver is ga ik stapels truitjes, sokjes, mutsjes, broekjes, dekentjes, etc. breiën, ik kijk er zo naar uit!

En over breigroepen: inderdaad een hele leuke manier om nieuwe mensen te leren kennen in je buurt!

Hier alvast een eerste foto van een truitje dat ik onlangs maakte voor het nieuwe zoontje van mijn neef, hopelijk volgen er meer!

Groetjes! H.

Attachment : Valentin.jpg

H.

Berichtdoor H. » 30 sep 2007, 12:53

Wat ik hierboven bedoelde met "hopelijk volgen er meer" is "fotos" hé! ;) Hier nog een tweede, van het truitje voor het dochtertje van een nicht.

Nu aan jullie!
H.

Attachment : bear 008.jpg

Gast

Berichtdoor Gast » 30 sep 2007, 13:16

saaie wijven, breien?!? hahahahahahaha

ikke

Berichtdoor ikke » 30 sep 2007, 21:29

Hey!

Ook ik ben begonnen met breien, maar omdat er niet zoveel mensen in mijn vriendenkring zijn die zich daarmee bezighouden, heb ik ook al van plan geweest om een clubje te zoeken. Kent iemand zo'n clubje in de streek van Sint-Niklaas? Ik ben er 24...
Moest er nog geen ebstaan, kunnen w ehet misshcien zelf oprichten? ;-)

xxx

Vera

Berichtdoor Vera » 01 okt 2007, 09:52

He, ik brei ook sinds kort (een jaartje of 2). Ben er al goed mee weg. Ik brei vooral truien voor mezelf (ben proefkonijn he) en sjaals, een hele hoop heb ik er al in de kast.

Ik koop graag breiwol van Lang en ik koop dat meestal op internet.

goed van kwaliteit en ik ben er nu aan gewend.

Bie

Berichtdoor Bie » 02 okt 2007, 14:14

Ik brei ook al jaren.
De ene periode al wat meer dan de anderen.
Vorig jaar terug begonnen met sokken te breien voor mijn man. En dat werkte verslavend. Nu heb ik een breicafé opgericht en zijn we reeds voor de eerste maal bijeen gekomen. We doen dit om de 14dagen. Het was een gezellig boel. Die echt niet konden breien, op het einde van de avond konden ze opzetten,rechts en averechts breien en gingen tevreden naar huis.

Wordt vervolgd.

Sanne

Berichtdoor Sanne » 02 okt 2007, 20:59

Hoi Bie,

Is er nog plaats in jullie breicafé? En waar is het?

Groetjes.

Elke

Berichtdoor Elke » 03 okt 2007, 09:54

hallo allemaal,

ikzelf krijg ook ieder jaar als de herfst begint weer de kriebels om te breien. Helaas ben ik er niet zo ervaren in (kan opzetten, rechts en averechts breien, meerderen en minderen en afkanten, maar dat is het zowat). Ik begin altijd vol goeie moed aan iets, maar na een tijdje begin ik over vanalles te twijfelen en op den duur geef ik het op. Zo gaat het al een paar jaar ieder jaar opnieuw. Ik ken eigenlijk niemand anders die breit en dat vind ik heel jammer, want het zou wel fijn zijn mocht er iemand zijn aan wie ik af en toe eens wat advies zou kunnen vragen. Misschien dat ik dan eindelijk eens iets kan afmaken ;-)

Zijn er hier soms mensen uit het Gentse die breien?

hanne

Berichtdoor hanne » 03 okt 2007, 12:12

is er per toeval geen breiclubje in de kempen? (geel-westerlo-herselt)

aan H

Berichtdoor aan H » 03 okt 2007, 19:41

aan H zou je het patroon eens willen door sturen ? van alletwee?

groetjes

Gast

Berichtdoor Gast » 03 okt 2007, 22:20

hallokes, welke breiboeken zijn de beste ? ik zou heel graag voor mijn dochterke zo van die wikkeltruitjes willen breien en zo mutsen

En, welke winkels kun je dat kopen

groetjes

H

Berichtdoor H » 04 okt 2007, 11:56

Aan de persoon die vroeg om de patronen, ik kan ze jammer genoeg niet doorsturen want ze komen uit boeken/leaflets, maar ik kan je wel zeggen waar je ze kan vinden:

Het blauw truitje is gemaakt volgens patroon 745 van Peter Gregory. Ik kocht het een paar jaar geleden terwijl toen ik nog in Engeland woonde, maar je kan het zeker op het Internet bestellen. Hier is het bijvoorbeeld in een Amerikaanse web-winkel, maar het moet op een Engelse ook wel te vinden zijn:

...

Het paars truitje is volgens een patroon in het boek "Simple Knits for Cherished Babies" van Erika Knight, dat boek kan je van Amazon etc. bestellen of van heel veel online (Engelse) breiwinkels, ik raad het absoluut aan, het heeft prachtige patronen, ik vind ze echt allemaal leuk, maar het is wel in het Engels natuurlijk (is niet vertaald naar andere talen).

Voila! Hopelijk heb je er iets aan. Wil er niemand anders zijn "breiwerk" delen? Ik vind het zo leuk om hand-gemaakte kleertjes te zien!
En aan de mensen met breiclubs/groepjes: hebben jullie ook blogs of websites?

Groetjes! H.

Gast

Berichtdoor Gast » 04 okt 2007, 11:59

PS: aan de persoon hierboven: ik woon niet in België dus weet niet echt wat je daar kan vinden, maar ik weet dat Phildar in België bestaat en zij hebben hele leuke patronen voor baby kleertjes. Kijk eens op hun website onder "layette"

http://www.phildar.com/catalogues/catalogue-interactif.aspx?menu=LAYE

Ik heb "Tricot Bebe" (met de foto van de zwangere buik met sokjes op) en er staan hele leuke patronen in!

Groetjes! H.

Gast

Berichtdoor Gast » 04 okt 2007, 12:34

Moest ik aan breien ooit beginnen, sla me dan dood aub
beter zal het dan niet meer worden
dementie zal om de hoek komen kijken!

Gast

Berichtdoor Gast » 04 okt 2007, 21:43

ok deal!

Terug naar “Creatief is in”