Vader ontloopt zorgplicht

Single Mom

Vader ontloopt zorgplicht

Berichtdoor Single Mom » 21 jan 2020, 13:38

Hoi
Ik ben mama van een 7-jarige.
De vader liet het afweten toen ze zes maand was en betrok zichzelf amper in haar leven. Het was dan ook op aandringen van mijn kant dat ze om de twee weken eens een kort weekend naar hem ging. Steeds vaker tracht hij het tweewekelijkse bezoek af te wimpelen, dropt hij haar bij zijn moeder... allemaal om zijn hobby te kunnen blijven uitoefenen.
Bij een bemiddelingsgesprek vroeg ik hem om meer in beeld te zijn. Meer bij te dragen in haar opvoeding door haar vaker bij hem te laten zijn.
Ik sta al al die jaren alleen in voor haar, spendeer elke verlofdag en moest me zelfs al 'ziek zetten' omdat er geen opvang was. Toen ze een longontsteking had en twee weken moest thuisblijven zei hij me letterlijk ‘trek je plan, ik kan je niet helpen’.
In dat bemiddelingsgesprek is hij ontploft en kwam de ware reden van zijn gedrag naar boven.
Hij verweet me dat hij haar nooit heeft gewild, terwijl ik me herinner dat hij zo fier was toen ik zwanger was. Ook kwam hij er rechtstreeks voor uit dat hij geen zin heeft om zijn verantwoordelijkheid te nemen omdat hij zijn vrije tijd niet wil opgeven. Er zijn ongeveer 4 maanden (alles bij elkaar) schoolvrije dagen en ik moet die jaar in, jaar uit zien te regelen qua opvang. Tijdens de week is ze ook continu bij me. In dat gesprek verweet hij me zelfs dat hij me nooit zal vergeven dat ik haar wou houden... Stel je voor? Het kind is 7 jaar oud.
Hij is door de jaren heen zo'n slecht beeld van me gaan ophangen overal, heeft zichzelf zo in de slachtofferrol geduwd dat hij nu z'n eigen leugens gaat geloven.
Dat ze niet van hem is, dat ik hem erin heb geluisd, hij durft zelfs te zeggen dat hij geen band met haar heeft omdat ik dat in de weg stond terwijl hij net degene is die geen interesse toonde. Ik heb duizenden berichtjes die aantonen dat ik aandring en wil dat hij zich meer over haar ontfermt.
Hij trekt zich van niets iets aan en blijft maar liegen naar de buitenwereld toe dat hij haar amper mag zien terwijl hij net degene is die het afwimpelt. Ik zou zo graag zij boekje opendoen en alles blootleggen maar daar bereik ik ook niets mee. Toch voel ik me machteloos, misbruikt en vooral niet rechtvaardig behandeld. Wanneer er bij hem een familiefeest is, moet ik me volledig naar zijn wensen schikken en neemt hij haar mee om de familieman te gaan uithangen. Ook zijn familie heeft een totaal verkeerd beeld over de situatie.
Ik ben woest en wil stappen zetten maar weet niet goed waar de wet me hier al dan niet in ondersteunt.

Terug naar “Juridisch, financieel, sociaal, ...”