Nieuw systeem kinderbijslag vanaf 2019

Jef Vermeulen

Nieuw systeem kinderbijslag vanaf 2019

Berichtdoor Jef Vermeulen » 26 mar 2018, 18:28

Beste mede-forumgebruikers,

Ik zal mij even kort voorstellen, ik ben een dertiger die in oktober vorig jaar vader is geworden van zijn eerste kindje. Mijn vriendin en ik vinden dit zo tof dat we waarschijnlijk in de toekomst nog voor een broertje en/of zusje gaan.

Nu komt er echter een dikke streep door de rekening qua kinderbijslag... Ik zal even uitleggen waarom:
In het oude systeem krijg je maar een beperkt bedrag voor het eerste kind (92,09€), voor elk volgend kind krijg je stelselmatig meer (2de: 170,39€ - 3de: 254,40€ - ...).
In het nieuwe systeem is de kinderbijslag echter voor elk kind gelijk; nl. 160€. Ook is er geen leeftijdstoeslag meer in het nieuwe systeem, die was er wel in het oude systeem.

Nu blijkt, dat voor gezinnen die al een eerste kindje hebben voor 2019, en waarvan de volgende kinderen na 2019 geboren worden, dat zij de nadelen van beide systemen ondervinden. Voor het kindje geboren vóór 2019 krijgen zij het lage "starters" bedrag van 92,09€, voor de kinderen geboren in 2019 of nadien vallen zij onder de nieuwe regeling en krijgen ze 160€ per kind, en dus niet de stelselmatig hogere bedragen die ik eerder opnoemde.
Op deze manier gaan deze "overgangs"gezinnen (waarvan wij er dus één zijn) in de loop der jaren tienduizenden euro's aan kinderbijslag mislopen, zowel tegenover de gezinnen die volledig in het oude systeem zitten, als tegenover de gezinnen die volledig in het nieuwe systeem zitten. Wij vallen volledig "tussen wal en schip" en de Vlaamse overheid, die voor de kinderbijslag bevoegd is, heeft al laten weten dat het systeem onverminderd in deze vorm zal uitgevoerd worden.

In een Terzake op Canvas vorige week was er een interview met minister Jo Vandeurzen te zien waarin deze tot 4 of 5 maal toe niet inging op de vraag wat er moest gebeuren met de overgangsgezinnen. Er was in dezelfde reportage ook enig weerwerk van de Gezinsbond te merken, maar uit een mail die ik van de Gezinsbond heb ontvangen, blijkt dat ze zich kunnen vinden in de nieuwe regeling, omdat ze de schade naar hun mening hebben kunnen beperken... Maar dus niet voor de overgangsgezinnen, die volledig het gelag zullen moeten betalen.

De Raad van State heeft over de nieuwe regeling al een negatief advies uitgebracht wegens discriminatie, maar de Vlaamse regering hoeft hier geen rekening mee te houden

Ik wou eens horen of er misschien lotgenoten zijn die zich ook niet willen neerleggen bij deze onrechtvaardige situatie. Ik zie mij namelijk, ook tegenover mijn vriendin en kind(eren), verplicht om actie te ondernemen zodat de schade op één of andere manier wat kan beperkt worden. Een mogelijkheid is bijvoorbeeld een procedure starten bij het Grondwettelijk hof (die tip kreeg ik van de Gezinsbond). Hoewel dit geen garantie is op succes natuurlijk.

Terug naar “Juridisch, financieel, sociaal, ...”