Afvallen met Intuitief eten

Heeba

RE: Afvallen met Intuitief eten

Berichtdoor Heeba » 29 dec 2007, 21:08

Hi Tessa,

hoe is het met je, vermaak je je een beetje bij je ouders?
Hier gaat het redelijk, ben nog steeds bezig met het boek van Allen Carr, zit veel waarheid in, hij schrijft b.v., " Wat u goed moet begrijpen is dat er niets vervelends staat te gebeuren. Integendeel, u staat op het punt iets uit de weg te ruimen dat een steeds grotere schaduw over uw leven wierp en al jarenlang de kwaliteit van uw leven aantastte." Klopt als een bus wat mij betreft.

Wat zijn voor jou de hoogtepunten uit het SK boek?

Ik duik vroeg mijn bedje in, mijn zoontje heeft de afgelopen 2 nachten 4 tot 5 keer gedronken, ben best wel moe, tot later,

groetjes,

Heeba

Tessa

Berichtdoor Tessa » 30 dec 2007, 21:23

Hallo,
ik ben hier echt aan het uitrusten, de kindjes zijn de hele tijd met mijn ouders en wij gaan elke dag een lange wandeling doen en voor de rest zitten wij hier voor de pc of tv en - wat denk je?- eten! Alles wat los hing voor het vertrek, spant nu weer. Maar ik vind mezelf nog steeds ok en aanvaard de situatie zoals ze is. Vrijdag keren wij terug naar huis en dan kan ik zelf beslissen wanneer wat wordt gegeten.
Ik heb SK boek niet bij me, ik zou er eigenlijk dringend terug in moeten beginnen lezen. Dat citaat van AC klopt hier ook, hoor.
De laatste tijd probeer ik mezelf niet meer te ondermijnen met de negatieve gedachten en het lukt meestal. En als het mij lukt, ben ik ook een zonnig en opgewekt mens en kunnen de anderen er ook van genieten. Deze vakantie is de eerste na jaren dat mijn man geen werk mee heeft genomen en ik dacht dat wij, zoals altijd tijdens de vakanties, de hele tijd ruzie zouden maken, maar het is nog niet gebeurd en grotendeels door mijn beslissing om mij goed te voelen. Anders ben ik constant chagrijnig omdat ik 'dik' ben. Awel, nu niet meer. Dik ben ik nog steeds, maar ik laat het mijn verdere leven niet verpesten. Pas als ik daarin kan slagen om mij langer goed te voelen, zal mijn gewicht ook op gepaste wijze dalen en zal ik mij kunnen verdedigen in de situaties zoals deze nu is.
Mijn man vindt mij geweldig en ziet mij graag. Ik heb twee superschattige kinderen die gezond zijn en goed groeien. Wat ik met mezelf doe door mezelf te pijnigen, is gewoon belachelijk. Als er lekker eten op tafel is, zal ik ervan eten.
Het grootste obstakel is het verblijf bij mijn familie omdat ik daar een compleet vertekend beeld van het eten heb gekregen: hier wordt constant gegeten, vanalles ongezond en zoet tussendoor + drie hoofdmaaltijden, maar dat is gewoon veel te veel. Jammer dat ik het moet zeggen, maar ik ben blij dat ik er 'maar' een keer om de twee jaar kom. Voor de rest probeer ik ze naar mij te laten komen en daar heb ik veel betere controle over wat ikzelf eet.
Mijn ouders zouden allebei wat gewicht moeten verliezen, eerst voor hun gezondheid, maar ze geraken niet uit hun vicieuze cirkel en voederen elkaar dik. Ze eten niet veel, maar ze eten om de kwartier en dat is volgens mij nog erger. En als ik er dan ben, heb ik geen kracht om neen te zeggen, heel erg van mij ik weet het, ik laat mij 'doen', maar ik wil dat zeker niet doorgeven aan mijn eigen kinderen. Ik wil niet dat mijn dochter zo'n gedachten mee moet dragen zoals ik de laatste 30 jaar (vanaf morgen ben ik op dieet of meer van dat)!
Sorry als het chaotisch geschreven is, ik schrijf met tussenpozen waarin ik antwoorden moet geven op verschillende vragen, pampers moet verversen, kinderen te slapen leggen.
Nu ga ik zelf slapen.
Tot de volgende.

Tessa

Tessa

Berichtdoor Tessa » 01 jan 2008, 20:16

Hey Heeba,

een heel gelukkig en gezond nieuwjaar!!!

Ik ben aan het aftellen tot vrijdag, dan vliegen wij terug naar huis (nu zitten wij nog in het buitenland)! Ik ben niet gekraakt, ik blijf mezelf observeren in deze situatie en probeer het een en het ander te begrijpen. Het is quasi onmogelijk om niet mee te doen met het algemene over-eten. Alles is zo verschrikkelijk anders dan mijn manier van eten thuis dat ik me gewoon nog even laat 'gaan', dat lijkt me nu de enige oplossing.

Hier zijn er al solden en ik heb een hemd en een vest gekocht - gelukkig hangen er in de winkels genoeg kleren waarmee je vanalles kan verbergen.
Morgen ga ik nog wat rondkijken. Even verstand op nul en mezelf heel mooi denken.

Groetjes,

Tessa

Heeba

Berichtdoor Heeba » 02 jan 2008, 21:45

Hi Tessa,

Een gelukkig en tevreden Nieuwjaar.

de drukte is weer even voorbij, de eerste visite voor de verjaardag van mijn man is weer weg, de volgende lading komt er aan.
En ja hoor alles draait weer om eten, ze komen de eerste vraag is, "wat eten we".

Wat vreselijk jammer dat je relatie er onder lijdt dat jij niet lekker in je vel zit, ruzie maken is zoiets onzinnigs en kost zoveel energie.
Ik ben blij voor je dat het deze vakantie niet zo is en dat dat deels komt door je eigen instelling wil zeggen "je bent op de juiste weg", al is die weg nog zo lang.

Wat je schrijft over het doorgeven van slechte eetgewoonten aan je dochter ken ik maar al te goed, mijn moeder is al haar hele leven op dieet, nu nog en mijn beide zussen en vader ook, vreselijk.
Mijn zusje was hier gisteren en ze vroeg me, "ga jij morgen ook weer op dieet", waarop ik antwoorden "neen, ik ga nooit meer op dieet", je had haar gezichtje moeten zien, kostelijk en geen enkele calorie ;)
Mijn zusje is een lieve hoor, maar heeft een gestoord eetgedrag dewelke nog veel erger is dan de mijne, maar ze is nog niet aan IE toe, misschien komt dat nog, alles en iedereen op zijn tijd.

Maar je kinderen nemen nu eenmaal snel gewoonten van hun ouders over daar doe je niets aan, behalve dan deze slechte gewoonten op tijd corrigeren, daar zijn we nu mee bezig.

Moeilijke momenten horen er ook bij en die moeten we dan maar gewoon accepteren, ik heb het ook moeilijk gehad, ook zoveel visite, man net terug van cursus, gezellig en dus eten.
Ik moet naar een gedachte zoals, ze komen op visite wat gaan we DOEN i.p.v. ETEN, nog een lange weg, maar ik ga er geraken.

Ik ben ook nog niet veel verder gekomen in het AC boek, gewoon te weinig tijd, ik merk dat ik snel in mijn oude patroon terugval als het "ritme" weg is, zoals nu met de feestdagen.

Ik kruip mijn bedje in mijn zoontje had het de laatste dagen weer moeilijk, maar nu weet ik ook waarom, vandaag kwam zijn eerste tandje piepen, zucht hij word zo groot......

Groetjes,

Heeba

Heeba

Berichtdoor Heeba » 04 jan 2008, 22:33

Hi Tessa,

vandaag de hele dag in de keuken gestaan, morgen visite en dus eten.
De visite blijft het hele weekeinde, dus ga ik niet veel op zappy geraken, maar jij bent nu waarschijnlijk toch onderweg van je ouders naar huis.

Ik moet zeggen heb er wel veel zin in om weer serieus aan mijn probleem te werken, gelukkig gaat mijn ventje maandag ook weer normaal aan het werk en kan ik mijn dag veel beter indelen, en ook weer even tijd vinden om in het AC boek te lezen, de hoogtepunten laat ik je weten.

Ga mijn bedje in, ben moe, waarschijnlijk tot maandag, hou je goed.

Heeba

Tessa

Berichtdoor Tessa » 06 jan 2008, 20:47

hallo Heeba,

ik hoop dat jij het weekend hebt overleefd!
Wij hebben een ziek peutertje gehad maar ondertussen weer gezond en wel. De was is gedaan, strijk nog vanavond doen en morgen terug aan het werk.
Ik ben gisteren weer begonnen met 'de rest van mijn leven'. Ik had een hele dag vreselijke hoofdpijn en honger, allemaal afkick-verschijnselen na al dat overeten dat wij de vorige twee weken gedaan hebben.
Ik moet wel toegeven dat ik eigenlijk heel weinig aangekomen ben, gezien de andere jaren en manier van eten. (ik heb mij niet gewogen, gewoon op de kleren voel ik het). Deze keer heb ik mezelf niet gepijnigd, maar toegelaten om van de dingen te genieten. Met in het achterhoofd: als ik terug thuis ben, doe ik het op mijn eigen manier. Ik probeer ook niet op dieet te zijn, ik eet gezond en dat vind ik belangrijk. Waar ik aan moet werken zijn de hoeveelheden en daar pas ik de raad van SK toe: eten tot ongeveer 2/3 van het bord en dan stoppen (ik stop op het moment dat ik eigenlijk nog een beetje honger heb). Als ik na 20 min nog steeds honger heb, eet ik de rest ook op. Maar dat is hier dus nog nooit gebeurd.
Ik probeer afleiding te zoeken tijdens die 20 minuten: meestal is er hier een pamper te verversen, of iemand die op schoot wil, en dat doe ik dan terwijl de rest nog aan het eten is. Tegen de tijd dat ze gedaan hebben zijn die 20 minuten al om en ik heb geen zin meer in eten. Als ik ga werken, neem ik de rest van het bord mee in een doos (of thermosfles voor het eten) voor 's avonds, ik vul het nog wat bij met groentjes. Na een tijdje zijn er geen restjes omdat de porties vanzelf kleiner worden.
Zo kan ik zeker verder omdat ik geen aparte schotels voor mezelf moet koken, ik eet alles mee met de rest van mijn gezin. Ik hou wel 'gezond' in het oog: ik wil geen junkfood eten, geen snoep, eet veel liever fruit dan koeken, ik probeer alle belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen en aan de rest aan te bieden.
Omdat ik uit een ander cultuur kom waar anders (zuiders) wordt gegeten, heb ik ook geen enkel probleem met room, witte sauzen, en nog van dat, omdat ik het gewoon niet kan klaarmaken en zeker niet wil leren. Ik heb wel een superkieskeurige echtgenoot die bijna geen groenten lust, gelukkig eet hij weinig thuis, zodat ik de kinderen toch wat groentjes kan leren eten.
Ik ben nog niet begonnen met het boek, morgen zware dag op het werk, maar dan begin ik eraan.

liefs,
Tessa

A'tje

Berichtdoor A'tje » 07 jan 2008, 15:43

"Wie werkelijk tevreden is met zichzelf zal haar natuurlijke, gezonde gewicht als van zelf vinden en behouden, zonder dat er een centje wilskracht bij te pas komt. "

Zelf heb ik jaren enkele kilo's teveel meegedragen.
Na mijn zwangerschap had ik zo'n 10kilo over.
Toen ik met borstvoeding gestopt ben ben ik gaan 'opletten' wat ik at en vlogen ze eraf, meer zelfs, ik verllor 14kg (dus werd slanker dan voor mijn zwangerschap).
Nu blijf ik op mijn gewicht, reeds 2 jaar, zonder enige moeite.
Inderdaad, ik ben heel tevreden met mijn gewicht en voel me goed. Ik eet graag en ik eet graag lekkere dingen en ontzeg die mezelf niet (zoals ik veel vriendinnen wél zie doen...). Ik eet alles maar met mate (vroegr at ik soms tot ik kon 'rollen', dat doe ik mezelf niet meer aan).
Dus in feite komt mijn eetstijl een beetje overeen met hetgeen ik lees in je eerste post. Dit dan zonder dat ik er weet van had, want volg geen 'dieet'.
Dus het kan inderdaad.
Succes alvast.

Heeba

Berichtdoor Heeba » 07 jan 2008, 20:23

Hi Tessa,

fijn voor je dat je weer thuis bent en je eigen manier van eten weer hebt verder gezet, je wordt volgens mij ook niet dik van 2 weken ongezond en te veel eten, maar van altijd ongezond en te veel eten.
Die afkick-verschijnselen zijn wel een typisch signaal van je lichaam, en als je daar dan nog naar luistert........

Ik ben ook weer helemaal in beeld, alhoewel de communicatie met mijn lichaam niet helemaal op peil is, heb altijd nog moeite mijn verzadigingspunt te vinden, heb jij daar nooit moeite mee gehad?
Maar goed ik ben happy met mezelf heb weer wat kleding gekocht, eet wanneer ik honger heb en stop op het moment dat ik denk dat ik verzadigd ben.
Ik mag alles en dat is een heel fijn gevoel.

Het boek van AC heeft een iets wat minder goede wending gekregen, de goede man wilde me vandaag wijs maken dat koffie niet goed smaakt!
Hij ging nog verder, alleen gezond eten zou echt goed smaken ook koekjes zijn vies!!!!! Hopelijk heeft hij zich in de rest van zijn boek herpakt anders vrees ik er een beetje voor.

Ik ga ook eens met de regel van SK aan de slag, laat je wel weten hoe het gaat, eten weggooien is niet mijn sterkste punt.

Groetjes,

Heeba

Heeba

Berichtdoor Heeba » 07 jan 2008, 20:33

Hi A'tje,

een "dikke" proficiat met je resultaat,
het motiveert ons en das altijd fijn.

Ook ik at af en toe tot ik kon rollen, wat is dat toch een vervelende gewoonte, en een akelig gevoel, dat doe ik dus ook niet meer.

Het is raar maar de mensen dewelke zelf hun eetprobleem oplossen, en ook echt oplossen, dus zonder op dieet te gaan, doen dit vaak vanzelf op deze manier.
Het is voor veel "slanke" mensen de normaalste zaak van de wereld om te eten als ze honger hebben en te stoppen als ze geen honger meer hebben.
We zijn in ieder geval op de juiste weg.

Eventjes dacht ik dat Tessa en ik er een deelgenote bij hadden, want het begint hier steeds meer op een duootje te lijken, wat ik niet erg vind.
Maar uit je berichtje blijkt dat je ons alleen even een positieve noot komt brengen, wat ik ook heel leuk vind, dus.... A'tje bedankt daarvoor.
Je bent natuurlijk altijd welkom meer van je ervaringen met ons te delen.

Groetjes,

Heeba

Heeba

Berichtdoor Heeba » 09 jan 2008, 21:02

Hi Tessa,

alles goed bij jou?
Ik heb het vandaag gedaan.................. voor de eerste keer......................
Ben heel trots op mezelf, ik heb zeker 20 % van mijn bordje laten staan, en het was nog zo lekker, en na de 20 minuten heb ik het niet opgegeten, wat een mijlpaal.
Als ik dit kan leren dan ben ik alweer een stapje verder bij mijn doel, het leert me een andere verhouding aan te gaan met voedsel.
De reden dat ik het niet verder opat was meer omdat het eten "afgesloten" was of zo, ik weet niet, je bent toch al gestopt met eten dus ligt het niet voor de hand de rest ook nog op te eten.

Ik stoei nog steeds met mijn verzadigingspunt, volgens mij heb ik gewoon een enorme maag ;)
Goed ik ploeter verder, hoe gaat het met jou?

Groetjes,

Heeba

Tessa

Berichtdoor Tessa » 09 jan 2008, 22:23

Oh neeeeeeeeeee, ik heb gisterenavond hier een heel epistel geschreven en die is gewoon verdwenen!!!!!

A'tje, dat is echt flink van jou, zo wil ik ook binnen twee jaar!!!!!!

Heeba, zie je, het kan echt werken! Ik ben echt heel blij voor jou. Doe zo voort! (zo schrijf ik in de rapporten van mijn goede leerlingen ;) ).
Mensen met een grote maag moeten hun verzadigingsgevoel weer (of leren) ontdekken. En op deze manier werkt het echt bevrijdend omdat je zelf beslist wat en wanneer. Geen aparte kookboeken, punten of calorieen, gewoon weten wanneer je van wat genoeg hebt.
SK zegt dat je dit zeker 8 weken moet proberen vol te houden, volgens haar ben jij daarna zo ver dat je niet meer terug wil (en bij mij is het zo geweest, waarschijnlijk zal het deze keer ook lukken).

Ik probeer ook's avonds niets meer te eten na de avondmaaltijd en ook niets behalve water te drinken. Eerste paar dagen is het opstaan 's nachts om naar toilet te gaan, maar je blaas went snel aan de nieuwe volume en daarna moet je niet meer opstaan. Als je 's avonds alleen water drinkt, dan geef je je verteringssysteem de kans om alles te verwerken, en dan heb je 's morgens echte honger. Dat was voor mij ook een openbaring, dat gevoel leren kennen. Ik at 's morgens omdat het 'hoort' maar nu geeft mijn lichaam ook zelf het signaal om het te voeden. Dat is ook van hetzelfde boek: ze adviseert om je ingewanden 10 tot 12 uur met rust te laten.

Mijn zoontje heeft een heel erge buikgriep en ligt volledig van de kaart in de zetel, ik moet nu naar hem om hem wat drinken te geven en voor een knuffel en dan ga ik mijn bedje in.

Heeba, veel succes, jij bent vertrokken op een lange mooie reis!!!

Heeba

Berichtdoor Heeba » 11 jan 2008, 21:59

Hi Tessa,

vandaag weer een redelijk goede dag, heb van een heerlijke maaltijd toch weer iets laten staan en na 20 minuten aan de hond gegeven ;)
Ik kan toch nog wat extra motivatie gebruiken en heb me eens op het net georiënteerd en een site gevonden, misschien kun je er eens naar kijken ben benieuwd wat je ervan vindt. nooitmeeropdieet.nl
Ik ben van plan daar wat begeleiding te volgen beetje een extra stok achter de deur kan geen kwaad.
Ik denk veel na over de slechte relatie die ik heb met eten, zou dat dringend moeten veranderen, eten is TE belangrijk voor mij.
Tevens zit ik steeds met het feit dat ik zo een enorme hoeveelheden gewoon ben te eten ik raak niet zo snel verzadigd of moet dat inderdaad weer leren herkennen.
Ik moet af van dat hongergevoel maar tevens is het iets tussen de oren, ik DENK teveel aan eten, wat is het toch een vervelend probleem.

Ik ga er eens op letten dan mijn ingewanden die 10 tot 12 uren rust krijgen.
Ben niet verder gegaan in het AC boek, zou ik wel moeten doen maar ik vrees er een beetje voor.

Hoe gaat het bij jou??

Groetjes,

Heeba

Tessa

Berichtdoor Tessa » 13 jan 2008, 17:43

Hallo Heeba,
ik heb buikgriep, voel mij ellendig en kan geen eten zien of proeven.

Als ik me wat beter voel, kom ik terug schrijven.

Groetjes

Tessa

Heeba

Berichtdoor Heeba » 13 jan 2008, 19:55

Oei Tessa dat is niet leuk, ik wens je veel beterschap.

Heeba

Heeba

Berichtdoor Heeba » 14 jan 2008, 22:57

Hi Tessa,

hopelijk voel je je al wat beter?

Terug naar “Gewicht en afvallen”