Afvallen met Intuitief eten

Heeba

Afvallen met Intuitief eten

Berichtdoor Heeba » 02 dec 2007, 21:38

Hoi,

Ik ben veel aangekomen tijdens de zwangerschap en had ook voor de zwangerschap al gewichts problemen.
Ik geloof niet in het volgen van een dieet, het eten wordt dan zo'n obsessie.
Nu heb ik onderstaand artikel gelezen en het lijkt me wel goed, wat vinden jullie ervan?
Zou misschien best leuk zijn om er samen met andere aan te beginnen.

Groetjes,

Heeba

Wat is Intuïtief eten
Intuïtief Eten is een manier om van obsessies rondom het eten en rondom het afvallen af te komen door innerlijke ontwikkeling en bewustwording.
Het uitgangspunt van Intuïtief Eten is, dat als je durft te vertrouwen op je ¿innerlijke wijsheid¿, je het voor jou gezonde lichaamsgewicht en de voor jou gezonde eetgewoontes als vanzelf zult hervinden!

Naar je lichaam luisteren
Een intuïtieve eter luistert naar haar eigen lichaam, en eet wanneer zij honger heeft en stopt met eten wanneer zij verzadigd is. Bij keuze van voedsel vertrouwt de intuïtieve eter ook op haar eigen lichaam, en eet dat, wat haar lichaam het liefst op het bewuste moment wilt hebben.
Alle uiterlijke regels en richtlijnen zoals calorieën tellen, balansdagen, minder eten of meer bewegen zijn hierbij overbodig.

Bewust worden
De methode van Intuïtief Eten leert je te herkennen wanneer je eet, omdat je voedsel nodig hebt, en wanneer je eet uit sociale of emotionele redenen of uit gewoonte.
Bewust worden van je eigen patronen hierin zal je helpen om af te vallen en om af te komen van obsessies rondom het eten, maar dit is eigenlijk een bijzaak.
Het belangrijkste bij Intuïtief Eten is het proces dat je aangaat om jezelf te leren accepteren en respecteren zoals je bent, nu op dit moment.

Jezelf accepteren
De eerste stap van Intuïtief eten is dan ook: accepteer jezelf zoals je bent en laat alles los wat te maken heeft met lijnen en willen afvallen. Je bent goed zoals je bent. Je hoeft niet af te vallen om geaccepteerd te kunnen worden of om iets te kunnen bereiken of om ergens mee te kunnen beginnen. Je bent precies goed zoals je bent op dit moment.

Liefdevolle acceptatie van wat er is heeft een ongekende genezende kracht! Begin het intuïtief eten met het ontwikkelen van liefdevolle acceptatie van je zelf, je obsessies en je lichaam.

Als ondersteuning voor dit proces is meditatie en/of therapie aan te raden!

Eten wat je lichaam nodig heeft
Er zijn vele redenen om te willen eten: verveling, vermoeidheid, verdriet, onzekerheid, behoefte aan gezelligheid, eenzaamheid, honger, koud hebben, je zelf willen vertroetelen.

De tweede stap van Intuïtief Eten is dat je leert herkennen waarom je wilt eten, en dat je leert luisteren naar de behoeftes van je lichaam. Wil je eten omdat je echt honger, en dus behoefte aan voedsel hebt, of wil je eten uit emotionele of sociale redenen of uit gewoonte?

Langzaam leer je de behoeftes van je lichaam serieus te nemen en ernaar te luisteren. Je leert te eten alleen als je lichaam echt behoefte aan voedsel heeft, je leert dan dat eten wat je lichaam nodig heeft en net zo veel of weinig als je lichaam nodig heeft.

Oude pijn verwerken
De derde stap van Intuïtief Eten is het verwerken van de innerlijke pijn, die onder het overgewicht, de obsessies en het te veel willen eten zit, en het zoeken naar vervulling in je leven, die het overgewicht en het overeten overbodig maakt.

Stap voor stap eraan werken
1. Stop met lijnen en met alles wat je doet om af te vallen.
2. Accepteer jezelf precies zoals je bent op dit moment.
3. Beschouw jezelf, je lichaam en je obsessies met eten met liefdevolle acceptatie.
4. Geniet van het eten, neem er de tijd voor, doe het openlijk en vrij; je bent het waard om te mogen genieten!
5. Observeer je zelf voor, tijdens en na het eten. Wordt bewust van emoties, gedachtes en lichaamsgevoelens, die met het eten, met het jezelf te dik vinden en/of met het willen lijnen of afvallen verbonden zijn.
6. Durf de gevoelens en emoties die er zijn werkelijk te voelen; blijf aandachtig aanwezig bij je lichaamsgevoel of emotie, onderzoek het gevoel of de emotie van alle kanten, ga er steeds dieper in.
7. Leer de stem van je ¿innerlijke rechter¿ te herkennen en hem wegsturen als hij je begint te bekritiseren. Je bent goed zoals je bent, er hoeft niets te veranderen! Je bent al helemaal klaar, het is al goed zoals het is! Leer jezelf positief toe te spreken en jezelf te verdedigen tegen innerlijke kritiek.
8. Haal alles wat je lekker vindt in huis en eet altijd dat, wat jou lichaam op dat moment het liefst wilt eten, ook al is het volgens jou ongezond of niet verantwoord; vertrouw op de wijsheid van je lichaam hierin. En -een toetje mag altijd!
9. Concentreer je op je hongergevoel en eet meteen als je honger hebt en stop meteen met eten als je honger verzadigd is; met respect voor je lichaam en haar behoeftes.
10. Observeer je lichaam tijdens het eten. Voel hoe het eten in je mond voelt, en hoe het je maag langzaam vult.
11. Observeer je lichaam na het eten. Voel wat het eten met je gedaan heeft en hoe je maag zich nu voelt.
12. Observeer je lichaam als je merkt dat je wilt eten. Wordt bewust van waarom je wilt eten: wil je eten omdat je honger hebt of wil je eten uit emotionele of sociale redenen of uit gewoonte?
13. Als je merkt, dat je geen fysiek honger hebt, en je wilt toch eten, vraag je hart, je hoofd en je lichaam één voor één óf, en waaróm, ze willen eten. Luister goed naar het antwoord van elk van de drie, en schrijf het desnoods voor jezelf op.
14. Zoek naar alternatieven om de behoeftes van je hart, je hoofd of je lichaam op dat moment te vervullen, zodat het eten (wanneer je geen honger hebt) overbodig wordt.
15. Als je toch besluit te eten, ondanks dat je niet echt fysiek honger hebt (omdat je hart, je hoofd of je lichaam er behoefte aan heeft), ¿vergeef¿ het je zelf en geniet van dat, wat je besluit te eten; smak er gelukzalig bij en vertel iedereen hoe heerlijk je het vindt. Het is beter om te eten, dan om obsessieve gevoelens te kweken!
16. Wees lief en aardig voor jezelf!
17. Vertrouw op de wijsheid van je lichaam. Vertrouw je intuïtie en de impulsen, die van binnenuit komen.
18. Ga op zoek naar dingen, die je werkelijk voldoening in het leven kunnen geven. Wat vind jij belangrijk? Wat vind jij fijn? Waar ligt jouw passie? Waar ligt je hart? Waar liggen jouw talenten? Waar ligt jouw creativiteit? Wat is jouw waarheid? En hoe kun je aan dit alles in je dagelijkse leven vorm geven?
19. Zoek naar de hulp en de begeleiding, die bij jou en je proces past!
20. Sta open voor verandering en vernieuwing. Sta open voor een wonder!
Je natuurlijke gewicht vinden
De weg van Intuïtief Eten is zeker niet voor iedereen geschikt. Het is een weg die vertrouwen, doorzettingsvermogen, toewijding en intense aandacht vraagt. Het is een weg, die alleen succesvol kan zijn bij degene, voor wie niet het afvallen, maar het leren respecteren en liefhebben van zichzelf zoals zij is de hoofdzaak is.

Wie werkelijk tevreden is met zichzelf zal haar natuurlijke, gezonde gewicht als van zelf vinden en behouden, zonder dat er een centje wilskracht bij te pas komt. Maar hoelang dit duurt, hoe de weg ernaar toe zal verlopen en wat het juiste gewicht uiteindelijk zal zijn, is niet te voorspellen¿. Welkom op deze avontuur!

Tessa

RE: Afvallen met Intuitief eten

Berichtdoor Tessa » 04 dec 2007, 21:53

Hallo Heeba,

ik heb de artikel gelezen en ik vind dat er veel waarheid in zit.
Na mijn eerste zwangerschap ben ik 17 kilo vermagerd, onder andere na het lezen van het boek van Sonja Kimpen. Ze heeft een soortgelijk aanpak in een deel van haar boek, en het heeft mij toen enorm gemotiveerd. Na de tweede zwangerschap zijn er nog 14 kg die ik kwijt wil spelen, maar ik slaag er niet in om mezelf iets op te leggen.
Dat 'zichzelf graag zien' is voor mij het moeilijkste. Als ik dat overwin, dan ben ik vertrokken.
Veel succes!

Gast

Berichtdoor Gast » 05 dec 2007, 00:31

Hi Tessa,

bedankt voor je reactie.
Ik kamp ook nog met zwangerschapkilootjes, maar was zo wie zo al aan de mollige kant.
Voor mij is nu ook het mezelf accepteren zoals ik NU ben heel moeilijk, maar ik ben toch goed op weg.
Misschien kunnen we het hier eens verder over hebben, elkaar wat tips geven.

Wat mij ook heel moeilijk lijkt is eten weggooien, een lekker broodje eten, verzadigd zijn en het broodje dan weg gooien, of je bord vol lekkers niet opeten omdat je lijf zegt dat je "genoeg" hebt, neen dat zie ik mezelf wel niet zo snel doen hoor.

Dat "luisteren" naar je lichaam is iets dat me enorm aanspreekt, dat doen mensen met een normaal gewicht, lees mensen zonder eetprobleem, vaak uit zichzelf, voor hun is dit vanzelfsprekend, voor mij niet, dit wil ik terug leren.
Dus ik wil stoppen met diëten en beginnen met naar mijn lichaam te luisteren, genoeg is genoeg.
Maar het begin is dus, mezelf accepteren zoals ik NU ben, wie doet er mee??

Groetjes,

Heeba

Tessa

Berichtdoor Tessa » 05 dec 2007, 19:58

En gek genoeg, ben ik vorige keer echt afgevallen toen ik eten begon weg te gooien. Echt waar! Ik vond het altijd zielig om mama's van peutertjes te zien eten van de restjes van het eten van hun kindjes en heb mij voorgenomen om het nooit te doen. Toen mijn zoontje groente- en fruitpap begon te eten, heb ik soms restjes moeten weggooien en dat voelde helemaal niet raar aan.
Later ben ik het boek van SK gaan leen en ze heeft mij overtuigd dat het helemaal niet fout is. Onderweg leer jij je verzadigingsniveau wel kennen en kan jij je porties beter afwegen. Weet jij wat ik doe als ik een heel lekker broodje wil eten en het is te veel? Ik hou de rest bij en eet ik het 's avonds op als avondeten.
Jij hebt gelijk als jij zegt dat de mensen zonder overgewicht dat automatisch doen: hoeveel keer heb ik slanke mensen op restaurant maar de helft van wat er op hun bord staat zien eten, terwijl die van mij al lang helemaal op was? Ik ben een echte emo-eter, ik eet zonder dat ik honger heb en dat moet ik zien af te leren. Het grootste probleem voor mij nu is dat mijn dochtertje nog steeds niet doorslaapt waardoor ik constant moe ben en geen discipline kan opbrengen om mezelf een halt toe te roepen.
Ik heb vandaag voor mezelf kleren gekocht en dat is voor mij een heel grote stap in de richting van 'zichzelf accepteren zoals ik nu ben'. Ik wacht al zo lang met kleren kopen, omdat ik wacht totdat ik vermagerd ben, maar zo zal het niet gaan. Ondertussen ben ik vreselijk ongelukkig in de kleren die ik draag, de helft nog zwangerschapskleren, en geraak maar niet vooruit.
Nu heb ik mij voorgenomen om wat meer voor mezelf te zorgen en wat verzorgder voor de dag te komen, niet altijd die slobberkleren en paardenstaart.
Het heeft mij echt geholpen om dat artikel hier te lezen, hopelijk betekent het een nieuwe start.
Veel succes Heeba! Ik ben benieuwd of wij hier met ons tweetjes zullen blijven.

Heeba

Berichtdoor Heeba » 05 dec 2007, 21:45

Hi Tessa,

ik herken mezelf enorm in je verhaal, vooral over de kleding.
Ik maak zelf reuze graag kleding, heb nogal een eigen stijl en wilde altijd van alles en nog wat maken.......als ik slank was........., ja ik wacht er nog op, en ja ook ik ben ongelukkig in de kleren die ik nu heb, ook nog deels zwangerschapskleding en slobber dingen, dus...
Vandaag heb ik wat mooie patronen uitgezocht en daar zoek ik nu nog wat stoffen bij, en ik ga beginnen, goed dan heb ik maat, schrik niet hé....44, ik ben mooi en ik wil dito kleding waar ik me goed in voel.
Ook wat je schrijft over beter verzorgen, herken ik helemaal, het leek/lijkt wel of ik het leven "uitstel", heel raar en daar moet ik mee stoppen en wel NU.

Je hebt het over een boek van SK, wat is dat voor boek?

Ik heb nog geen eten hoeven weggooien van mijn zoontje, want hij is pas 20 weken oud en krijgt nog borstvoeding, maar ik kan me de moeders voor de geest halen dewelke de restjes opeten hoor, daar mag ik dus niet aan beginnen.

Goed ik ben dus volop bezig met stap 1, mezelf accepteren zoals ik ben, en ik moet zeggen nu ik er een paar dagen, want dit is echt nieuw voor mij, mee bezig ben voel ik me al beter, alsof er een tamelijk "zware" ;) last van me afvalt, ik geloof dat ik me er goed bij voel, ik denk dat het me gaat lukken, deze stap 1.

Ik eet ook zonder dat ik honger heb, en ik overeet me telkens weer, ik heb ook altijd ZIN in eten, ik dacht dat ik altijd HONGER had maar wat blijkt, dat is niet zo.

Ik ben echt reuze blij dat je met me meedoet en ook ik hoop dat er nog andere bijkomen.

Succes,

Heeba

Heeba

Berichtdoor Heeba » 05 dec 2007, 21:47

Hi Tessa,

heb even teruggelezen en met SK bedoel je natuurlijk Sonja Kimpen,
ik ken het boek wel niet.

Tessa

Berichtdoor Tessa » 06 dec 2007, 21:50

Hallo Heeba,

ik heb het boek toen gekocht, beginnen lezen en twee maanden daarna was ik voor de eerste keer in mijn leven een slank mens! En nu zou ik het weer willen bereiken. Het lastigste is dat ik 's avonds altijd alleen thuis zit en uit verveling begin ik dan te eten: een stukje kaas, een yoghurtje, een glas melk, noem maar op. Dat moet ik zeker afleren.
Ik heb ook maat 44, nog een gelijkenis met jou.
Nu heb ik echt besloten om mij niet meer obsessief bezig te houden met mijn gewicht en maten, ik kan het ook niet meer aan, want ik ben al een paar maanden op het randje van een depressie. Ik heb echt veel slaap nodig en onze dochter wil het maar niet snappen. Ik maak mij er niet meer druk in, maar het weegt zwaar door.
In ieder geval voel ik dat er iets aan het kantelen is. Alleen al het feit dat er nog iemand is met hetzelfde lot, betekent al veel voor mij.

Hoe ging het vandaag bij jou?

Heeba

Berichtdoor Heeba » 07 dec 2007, 00:54

Ben ziek

Tessa

Berichtdoor Tessa » 07 dec 2007, 12:53

Veel beterschap!!!

Tessa

Berichtdoor Tessa » 07 dec 2007, 22:24

Hey Heeba,
hoe gaat het met jou?

Hier +/- ok. Kindjes zijn alletwee ziek en ik ben constant in de weer met de thermometer en suppo's.
Hopelijk duurt het niet lang meer....

Hou je goed!

Heeba

Berichtdoor Heeba » 08 dec 2007, 19:35

Hi Tessa,

het gaat wel weer, buikgriepje gehad.

Zielig hoor als kindjes ziek zijn, hoe oud zijn ze?, een jongen en een meisje, leuk hoor.

Ik probeer hier mijn verzadigingspunt te leren herkennen, maar dat was een beetje moeilijk door de misselijkheid.
Eten deed ik altijd tot ik vol zat, en verzadigd of vol das een groot verschil, ik kan nog niet zeggen dat ik al iets verder ben, misschien moet ik eerst nog even beter uitzieken.

Heb mijn man eens alles verteld, hij vindt het ook een goed artikel, echt een prater is hij niet, maar hij begrijpt en steunt me wel, hij is zelf altijd slank geweest en kan alles eten wat hij wil, ben daar wel stikjaloers op.

Ik houd het even kort ben nog niet 100 %,

sterkte met je kindjes,

Heeba

Tessa

Berichtdoor Tessa » 09 dec 2007, 21:00

Hoe ik het geleerd kreeg vorige keer (en nu weer aan het proberen ben):
ik at ongeveer 60-70% van mijn bord en dan stopte ik voor 20 minuten. Als ik na 20 minuten nog honger had, mocht ik de rest ook opeten, en als ik geen honger had - de vuilbak in! Geloof mij: na die 20 minuten heb ik nooit iets aangeraakt, ik had genoeg! Klinkt raar maar het is echt zo.
Later leer je je porties 'afwegen' en moet je niets weggooien.
Ik heb vandaag echt mijn best gedaan en sta ik voor de honderdste keer versteld van de hoeveelheiden die ik eigenlijk nodig heb: als het niet 'opgelegd' is, maar iets dat je echt lekker vindt en graag eet, dan geniet je ervan en eet je het veel bewuster, je bent blij dat je het gegeten hebt en hebt geen nood aan nog extra's.
Nu nog proberen zo vol te houden.

Je vroeg naar mijn kindjes: zoontje is 27 maanden en dochtertje 7 maanden. Vandaag al bijna helemaal genezen, behalve een vervelende hoest...Het is heel druk, ik had mij voorbereid op de veranderingen die het tweede kindje met zich meebrengt, maar het is nog zoeken naar het evenwicht.
Ze gaan twee dagen per week naar de om en de rest van de week ben ik thuis met hen.
En je zoontje, hij is je eerste kindje? Goede zwangerschap gehad? Bevalling? Ben je aan het werk (jij geeft bv, dus ik veronderstel van niet)? Mijn bv is twee keer grandioos mislukt, jammer, ik had het echt heel graag gegeven.

Ik hoop dat je ondertussen genezen bent.
Groetjes,
Tessa

Heeba

Berichtdoor Heeba » 10 dec 2007, 22:32

Hi Tessa,

daar ben ik dan weer redelijk fris en fruitig.

Ik ben (toevallig?) ook met dezelfde methode begonnen te eten, maak minder klaar schep minder op en "mag" altijd meer eten, maar heb gewoon genoeg, raar maar waar.
Dat even wachten is ook een goede manier , zo even het lijf laten nadenken, in plaats van maar volscheppen zonder te denken.
Op de één of andere manier is die "drift" om te eten minder, ik "mag" alles en dat doet toch wel wat in mijn bovenste kamertje.

Vroeger, lees voor een week ;) , waren bepaalde dagen of situaties echte eetmomenten, ik mocht daarvoor en daarna natuurlijk "niets" maar de dag zelf alles, en daar maakte ik dan gretig gebruik van, b.v. een dagje naar familie is je vol eten en dan op de terugweg (260 km) nog een zal chips, omdat dat vandaag mag, die zat ik dan natuurlijk alleen op te eten want mijn man had geen honger meer, en ja ik ook niet maar ja het was wel "een feestdag", en dus....

Het is een hele omschakeling deze nieuwe manier van eten, voor mijn gevoel is het de juiste weg, maar wel een lange weg, het zal zeker niet vanzelf gaan, omdat die eet gevoelens er al zo lang zijn, ben dus echt blij dat je met me mee doet.

Ik ben dus nog volop bezig met het herkennen van mijn verzadigingsgevoel, en das niet gemakkelijk, ik moet me daar echt op concentreren, ik ben het gevoel van VOL zijn zo gewoon, is een moeilijke stap, had jij daar geen moeite mee?

En dat gedeelte van jezelf accepteren zoals ik ben, ja das ook een probleem, weet je ik kan mijn gewicht met wat moeite wel accepteren, maar ik heb nu 5 maanden na de bevalling nog een enorme buik, ben precies 5 maanden zwanger, deze buik toestand is een beetje een familie kwaaltje, ouders hebben dit beidde ook. Ben natuurlijk bezig met oefeningen, maar ik ben niet zo sportief en hoe zou dat nu zitten, wel gewicht accepteren maar niet het figuur, beetje lastig. Moet dus nog dringend aan gewerkt worden.

Leuk hoor 2 kindjes en dan nog een jongen en een meisje, maar het zal wel druk zijn inderdaad, ik vind mijn kleine al druk.
Het is mijn eerste kindje en er is nogal aan gewerkt zenne, 3 jaar mee bezig geweest, is uiteindelijk een ICSI kindje geworden, en ik mag van groot geluk spreken dat ik hem heb, want het stond eerlijk gezegd niet in de kaarten, er was van alles mis met mijn lijf, maar alles is toch heel goed gegaan, de zwangerschap en bevalling ook, dus dat is toch weer een reden om extra van mijn lijf te houden, het heeft me toch mijn jongen geschonken, op een moment dat ik echt wel geen hoop meer had.

BV lukt prima, alhoewel dat niet direct goed liep, na 10 heel moeilijke dagen was de melk er eindelijk, ik bedoel dan voldoende melk, een hele toestand geweest, maar gelukkig toch gegaan, nu al 5 maanden volledige BV.
Jammer dat het bij jou mislukt is, ik snap dat heel goed, zoiets kan om zoveel redenen mislukken, ik heb het wel 100 x bijna opgegeven.

Ik ga inderdaad nog niet werken, we zijn onze boerderij aan het verbouwen, en daarin krijg ik weer een werkplaats (atelier) tot dan ben ik met andere dingen bezig.

Tot later,

groetjes,

Heeba

Tessa

Berichtdoor Tessa » 11 dec 2007, 20:17

Hallo,

ik herken mezelf helemaal in je verhaal over 'familiedag' - ik doe (deed) net hetzelfde!!! Hopelijk krijg ik het onder controle.
Wij zijn vertrokken, he, en ik vind het niet eens zo moeilijk. Ik ben al sinds september bezig om mijn manier van eten te veranderen, maar pas nu begint het een beetje te lukken.
Wat ik nog probeer te doen is veel water drinken. Puur water. Zeker na de laatste maaltijd, geen thee of sap, gewoon plat water. Neen, ik moet niet veel opstaan 's nachts, zelfs helemaal niet, en 's morgens heb ik een zalig 'licht' gevoel.
Ik ben een verkoudheid aan het krijgen en probeer het binnen de perken te houden, want ik vind het helemaal niet leuk, snotteren en niezen. Daarom ga ik ook nu al mijn bedje opzoeken en proberen veel te rusten.

Tot morgen,
Tessa

Tessa

Berichtdoor Tessa » 12 dec 2007, 20:28

Heeba? Ben jij er nog?

Over dat figuur.... Ik vind mijn figuur ook niet echt denderend - verre van, maar ik heb besloten dat ik voor mezelf echt ok ben en alles wat met mezelf in pakket komt. Telkens als ik mezelf betrap met de negatieve gedachten over mijn eigen lichaam, probeer ik mij te herinneren dat ik zelf andere mensen nooit keur volgens hun lichaamsbouw, maar meestal op de uitstraling en persoonlijkheid.
Het is wel zo dat in jouw geval oefeningen echt nodig zijn en jij hebt gelijk als jij zegt dat jij ermee bezig bent, maar laat dat niet overheersen. Het komt zeker goed als jij je doel voor je ogen houdt. Ik zou dringend moeten beginnen meer te bewegen, mijn buik is een grote blubber, maar voorlopig stel ik mij tevreden met af en toe een wandeling met de buggy.

Ik heb vandaag een warm buffet op het werk overleefd zonder twee keer te gaan opscheppen, en zelfs met iets over op mijn bord. Ik was daar zoooooo trots op, en ik had echt genoeg. En het dessert was heel lekker, maar ik heb alleen maar gegeten totdat ik genoeg had. Dat is dan weer een dag gewonnen, een dag zonder die eeuwige frustratie dat ik weeral teveel heb gegeten.

Hoe is het bij jou gegaan?

Groetjes
Tessa

Heeba

Berichtdoor Heeba » 12 dec 2007, 22:07

Hi Tessa,

tuurlijk ben ik er nog ;) ben een hele trouwe, ik heb niet altijd tijd, mijn zoontje heeft het de laatste dagen erg moeilijk en ik sta er momenteel alleen voor, mijn man is al voor de 6e week op cursus, nog één weekje en hij is er weer, dan kan ik onze zoon eens aan hem geven en heb ik mijn handen vrij.

Proficiat wat betreft je warm buffet, das altijd moeilijk he, zoveel lekkers.
Je kunt terecht trots op jezelf zijn dat is tenminste in mijn ogen een hele prestatie.

Wandelen doe ik elke dag, heb namelijk een viervoeter, dus dan moet je wel, baby gaat mee, want ja ben alleen hé.

Ik vind het knap dat je jezelf al helemaal geaccepteerd hebt, ik ben er nog mee bezig, is best moeilijk, vooral die buik, moet dus oefeningen blijven doen, maar daardoor heb ik het gevoel niet aan de eerste regel te voldoen
Heb jij ook oefeningen gedaan en zo ja hielpen ze een beetje, je zegt nog een blubberbuik te hebben is het wel iets verbeterd.

Hoe vindt je man trouwens je figuur? mijn ventje vind mijn lijf nog mooi, hij is wat dat betreft verder met de eerste regel als ik.

Het idee achter Intuïtief eten vind ik geweldig, maar ik blijf mezelf te dik vinden, soms denk ik kan ik de regels zelf niet een beetje buigen, er een nieuwe husselmus van maken en omdopen tot Heeba's Intuïtief Afvallen, maar ik weet dat werkt niet.
Ik moet daar nog dringend aan werken dus, maar hoe is dat nou bij jou, verander je je eetgewoonten niet met in het achterhoofdje toch een beetje "zou toch nog een paar kilootjes kwijt willen", of niet?

Mag ik vragen hoe oud je trouwens bent, ik ben 35.

Wat ik wel al knap vind van mezelf is dat ik hiermee begin "voor" de feestdagen, normaal is dat niets voor mij, dan loop ik al dat lekkers mis ;)

Groetjes,

Heeba

Tessa

Berichtdoor Tessa » 13 dec 2007, 22:14

hallo,

dan nog een weekje doorbijten voor jou! Wel leuk dat jij elke dag naar buiten moet, ik zou dat ook graag willen, maar daar komt heel weinig van in huis. Met twee kindjes is het niet evident, nu ze nog op verschillende momenten hun dutjes doen. In de voormiddag slaapt de jongste, en in de namiddag slapen ze alletwee tot een uur of vier en dan is het donker en kom ik niet meer buiten. Ik troost me met de gedachte dat het snel weer langer licht wordt.

Ik doe helemaal geen oefeningen voor mijn buik, en eigenlijk zou ik ze moeten doen. Het is aleen zo dat mijn 'over'gewicht overal verspreid is en niet bepaald op een plaats. Maar ik maak mij niet druk over die blubbers en tonnen cellulitis. Dit is mijn lichaam en het moet nog eventjes mee, dus moet ik het nemen zoals het is. Ik begrijp wel dat er idealen bestaan, maar daar hoor ik niet bij: ik verdien geen geld met mijn figuur en ik ben geen groen blaadje meer.
Ik ben 38. Mijn man vindt mijn figuur altijd ok, voor hem ben ik altijd dezelfde 'ik' en even aantrekkelijk. Ik heb gewoon besloten om mezelf met zijn ogen te bekijken. ;)
Ik verander mijn eetgewoonten met in het achterhoofd: dit is goed voor mij en voor mijn lichaam. Ik voel me goed, heb bergen energie, ben goed gezind, gezond, en wil het zo houden. Sinds ik bezig ben, nu een kleine week denk ik, kan ik ineens veel meer aan: ik heb minder slaap nodig, ik kan gemakkelijker beslissingen nemen die ik dan ook realiseer. Dat er nog een paar kilootjes zullen sneuvelen, daar ben ik zeker van en dat is ook een van de gevolgen van mijn 'goed gevoel'.
Waar ik heel lang problemen mee gehad heb is de familie die om de haverklap een commentaar geeft op mijn gewicht (dat door de zwangerschappen op en af ging). Ik zie ze al 'wegen' als ik ze tegenkom. Vroeger kroop ik dan helemaal in mijn schelp, maar nu vind ik het zielig en wil daar geen nota van nemen. Dat is voor mij ook een serieuse overwinning.

Ja, feestdagen komen eraan, en voor mij komt er ook nog een lastige periode: tijdens de feestdagen zijn wij twee weken bij mijn ouders in het buitenland en dan is het gevaar enorm dat ik constant iets ga knabbelen (patroon van mijn ouders). Hopelijk concentreren ze zich op hun kleinkinderen en vergeten ze al dat overvloedig eten.
Ik ga ook niet met de gedachte dat ik alle lekkere dingen zal missen: ik neem wat ik echt lekker vind en probeer het niet helemaal op te eten. Als er maar een beetje overblijft op het bordje, dan ben ik al content. Dat is een goed begin.
groetjes
tessa

Heeba

Berichtdoor Heeba » 13 dec 2007, 23:05

Hi Tessa,

ik ben de bron vergeten te vermelden bij de tekst, hier komt ie:

Meer informatie
¿ Een tweetal boeken over Intuïtief Eten van de schrijfster Geneen Roth zijn in het Nederlands vertaald.
¿ Engelstalige boeken over dit onderwerp zijn er meerdere; o.a. van de schrijfsters Evelyn Tribole en Carol Normandi.
¿ Engelstalige informatie is te vinden onder andere op www.beyondhunger.com of www.geneenroth.com
Vragen en begeleiding
U kunt voor aanvullende informatie, vragen en begeleiding mailen naar Jaana Siltasalmi uit Arnhem, adres silta000@planet.nl

Bronnen
Dit verhaal is gebaseerd op de bronnen gemeld bij ¿meer informatie', op de discussies waar ik aan deel nam op de ¿message board for Intuitive Eating' en op mijn eigen ervaringen.

Arnhem, maart 2006, Jaana Siltasalmi

Hoe is het gegaan vandaag?
Ik heb veel "zin" gehad, in van alles en nog wat, en dat betekend meestal niet veel goeds, vandaag helaas ook niet.
Maar we zullen doorgaan.
Hoe is het met de verkoudheid, al over?

Een paar dagen geleden schreef je over een depressie, ook ik zit daar al een tijd mee, geen zware depressie maar zo ene die sluiert, hij is er wel maar openbaart zich niet zo duidelijk, en ik voel hem wel maar niemand anders weet ervan, mensen die me kennen, zelfs die me goed kennen zouden zeggen, "jij een depressie, ach kom nou".
Ik ben me zeker dat één en ander met elkaar te maken heeft, en ook dat één en ander anders zal worden, maar wanneer, na de depressie, na het afvallen, als "de buik" weg is, als Pasen en Pinksteren op dezelfde dag vallen, ik schijn ergens op te wachten.

Invulling geven in mijn leven die de behoefte aan overeten gaat opvullen, waarmee, wat mis ik?
Creatief zijn dat is waar ik behoefte aan heb en het liefst van allemaal wil ik dat ten gelde maken, ik heb een atelier nodig, maar kan ik daar op wachten, want dan vraag ik mezelf af, hoeveel ga ik tegen dan wegen? We zijn al 4 jaar aan het verbouwen, ons droomhuis hoor dus ik heb het er zeker voor over, maar hoe het er nu naar uit ziet is dat er nog wel 4 jaar bijkomen, en mijn atelier staat niet op de eerste plaats.
Nu heb ik met mijn man afgesproken dat ik in januari weer een beetje tijd ga vrij maken om te werken, al is het maar 2 of 3 uurtjes per dag, dus dat is heel positief, weer "aan de slag", gedaan met wachten.

Ik moet zeggen dat ik me daarbij heel goed voel, en als ik nu nog mijn weg kan vinden met Intuïtief eten zijn de dagen van mijn depressie geteld.
Hoe zit dat bij jou, wat moet er gebeuren om je depressie weg te werken.

Vandaag even een kletsje gedaan met een leuke buurvrouw, een tamelijk gezette, we hadden het over mijn zoontje en op wie hij lijkt, en ik hoor mezelf zeggen "hopelijk heeft hij mijn man zijn metabolisme", waarop zij antwoord, "de enige in ons gezin die slank is dat is de hond", maar gaat ze verder, "onze tijd komt nog", toen dacht ik even "komt nog", wanneer dan, ik ben 35 jaar ik zou midden in mijn "tijd" moeten zitten, m.a.w., we zijn blijkbaar niet de enige die ons leven "on hold" hebben, er zijn er nog,
maar of die ons hier gaan vinden.......

Groetjes,

Heeba

Heeba

Berichtdoor Heeba » 13 dec 2007, 23:23

Hi Tessa,

ik heb nogal lang gedaan over het vorige berichtje, zoontje huilde tussendoor, en ik zag dat jij in de tussentijd "langs" bent geweest, dus reageer ik nog even op jou tekstje.

Over dat buiten komen als het donker is, awel ik doe dat als volgt.
Ik woon dus op de buiten, piepklein dorpje waar iedereen me kent, pikkedonker 's avonds, maar ja ik moet eruit voor mijn viervoeter.
Ik pak de baby goed in, en ga met de kinderwagen op pad, mijn man heeft de kinderwagen voor de veiligheid omgebouwd met fietslampen, dus de mensen kunnen niet om me heen, vaak zie ik dan teggenliggers opeens heel zacht rijden, vooral vreemden, de dorpbewoners kennen mijn met lichtuitgevoerde wagen al, goed ze zien dus al dat licht en denken, wat komt daar dan aan, rijden heel langzaam voorbij en zien dan pas dat het een kinderwagen is.
Nu kom ik niet veel tegen hoor soms eens een auto of misschien twee, toch ben ik blij als mijn man er weer is dan is dat hele theater niet meer nodig.

Dat van die familie en hun commentaar dat herken ik oooo zo goed, ik heb er ook, ik woon wel ver weg dus zie ik ze niet zo vaak, maar ik voel gewoon hun blikken die me opnemen, altijd weer iets om tegenop te zien.

Ik denk dat je al een stuk verder bent als ik, en ik hoop je snel te volgen, zeker als je schrijft, minder slaap meer energie, dat is erg herkenbaar.
Misschien neem ik "als er maar een klein beetje overblijft op mijn bord", maar als een goede tip en ga er mee aan de slag.

tot later,

groetjes,
Heeba

Tessa

Berichtdoor Tessa » 16 dec 2007, 13:16

Hier ben ik weer.
Mijn depressie lijkt heel erg op die van jou. Ze hangt ook van mijn rust en slaap af: als ik de kans krijg om te slapen en te rusten, dan kan ik het beter onder controle houden. Bijv. vorige drie dagen waren een hel, want mijn dochter was weer heel slecht aan het slapen en om de kwartier wakker, en na twee zo'n nachten ben ik al helemaal kapot. Vrijdag was het heel erg en dan heb ik ook mijn onrust geprobeerd weg te eten (ja, ik val wel in mijn oud patroon), maar tegen de avond had ik mezelf weer 'gevonden'.
Ik heb geen zin om buiten te gaan, want ik zie tegenop al dat gepak en gedoe met de kinderen: jasjes, schoenen, de oudste wil niet of wil iets anders, begint te krijsen, de jongste doet mee met het gekrijs, brrrrrr....tegen de tijd dat ik buiten ga ben ik zo gestresst dat ik het niet meer zie zitten. Maar als het mij lukt om over die streep te gaan, dan geniet ik wel van mijn wandeling en van buiten zijn.
Ondertussen weet ik ongeveer wat mijn gemoedstoestand heel snel kan veranderen: tegelijkertijd krijsende kinderen, mijn zoon zijn peuterkuren, een onverwachte rekening te betalen- ik ben echt een stresskonijn als het op geld aankomt: ik panikeer helemaal zonder reden en heb altijd nog mijn man nodig om mij gerust te stellen.
Door de veranderingen op mijn werk die plaatsvonden tussen mijn twee zwangerschappen, heb ik nu ook last van mijn werk of beter gezegd van het 'niet werken'. Ik ben op twee jaar tijd bijna een volledig jaar buiten strijd geweest dor mijn zwangerschappen en bevallingsverloven. Tijdens die jaren heb ik een soort werk gekregen waar ik altijd van had gedroomd, maar ik heb nog geen volledig jaar met dat werk meegemaakt. Ik sta in het onderwijs en sinds september ben ik weer aan de slag en alles gaat prima, maar ik voel mij heel slecht omdat ik, door de aard van mijn werk, nu maar twee dagen per week moet gaan werken. Tegen het einde van het schooljaar wordt het drukker en dan zal ik meer moeten doen. Iedere jonge mama zou nu tekenen voor zo'n werk - veel thuis, altijd bij je kinderen, die twee dagen zijn zo om, en ik word toch fulltime betaald. Vroeger was ik zo'n beetje een carrierebeest en werkte ik dag en nacht en nu ineens ben ik veel thuis en zorg ik allen voor de kindjes. Ik heb daar last mee, mezelf zo aanvaarden en mezelf toelaten om gelukkig te zijn!
Maar, er zit een addertje onder: vanaf het moment dat ze mij meer nodig hebben, kan ik nooit afbellen, ziek worden, laat staan dat er met de kinderen iets gebeurt: ik moet er zijn, punt! Daar lig ik wakker van: mijn man is zogoed als nooit thuis, wij werken allebei tot 's avonds heel laat, wie zal dan voor mijn kroost zorgen en wat als........ En dan begin ik van alle mogelijke doemscenario's te verzinnen en mezelf op te jagen.
Terwijl ik een om heb uit de dromen, ze doet alles voor mijn kinderen en ze mogen bij haar blijven tijdens die drukke maanden. Ik weet dat ik gek ben, maar zo zit ik in elkaar: problemen op voorhand zoeken terwijl ze er niet zijn en zich waarschijnlijk nooit zullen voordoen.

Sorry voor mijn gezaag, maar misschien heb jij er iets aan.
Ik ben naar de huisarts geweest met mijn depressieve klachten en pilletjes gekregen die op het moment wel hebben geholpen, maar de haard is er nog en daar geraak ik niet in een-twee-drie vanaf. Ik geloof niet in pillen voor mijn hoofd, er moet een schoonmaak in komen, maar ik denk dat ik ergens in de toekomst een goede therapeut zal moeten raadplegen. Ik kan er zelf niet veel verder mee dan waar ik nu sta, ik heb iemand nodig die het voor mij kan ordenen. Daar ergens tussen zit ook het probleem met eten.

Jij bent nog een gelukzak, bij mij zit 40 al op de loer en ik heb zo ergens voor mezelf een doel gesteld dat ik in de tweede helft van mijn leven (ik ben weer ambitieus, ik hoop dat ik 80 ga worden) niet meer ongelukkig wil zijn met mezelf.

Moet nu weg, wij gaan op bezoek.
Groetjes,
T

Heeba

Berichtdoor Heeba » 16 dec 2007, 20:45

Hi Tessa,

een depressie is iets heel moeilijk te omvatten, zodra je het voor jezelf kunt definiëren ben je volgens mij al een heel eind op weg naar beterschap.
Jezelf het antwoord kunnen geven op de vragen, "waarom ben ik depressief", en "wat moet er gebeuren om er weer uit te komen", is denk ik een teken dat je er zelf weer uit kunt komen, zonder hulp, anders inderdaad moet je hulp inschakelen.
Maar om dan nog echt in actie te schieten, ja dat is weer een ander verhaal.
Ik moet zeggen ik paniekeer niet snel, kan wel eens uit mijn slof schieten maar dat is maar even, verder ben ik een heel positief ingesteld iemand, gelukkig maar anders had ik nog dieper in een depressie gezeten.
Maar ik moet in actie schieten, moet aan de slag.

Mijn eetgewoonten zijn ook een onderdeel van mijn depressie, ik ben niet depressief omdat ik dik ben maar dik omdat ik depressief ben.
Ook heeft het bij mij te maken met slaap, maar anders als bij jou, ik slaap teveel, ben te weinig actief, vind ik zelf, dan word ik onrustig en depri.
Pas op ik ben helemaal geen depri persoon, de depressie is er éne dewelke zich niet steeds uit in het alledaagse leven, maar ik voel hem, hij is aanwezig en dat geeft me soms een enorme vervelend gevoel.

Ook bij mij is de haard er nog en moet er grote schoonmaak komen, maar dat kan alleen als ik heel eerlijk met mezelf ben, en in actie schiet.
Over dat ordenen dat moet ook bij mij gebeuren, maar ik wil dat zelf doen, ik weet dat ik dat kan, maar "wanneer begin ik er eens mee".

Ik had vroeger ook meer ambities maar er was ook meer ruimte, ik heb ook een beetje faalangst denk ik, ik heb kunstacademie gedaan, textiele vormgeving, en je de mensen "verwachten" wel wat van mij, en veel erger nog IK verwacht iets van mezelf, en ik ben een beetje bang dat ik dat niet ga waarmaken, geeft een behoorlijke druk.
Toch heb ik ook een gezonde portie zelfvertrouwen hoor, maar het is nu allemaal echt serieus als ik aan iets begin is het niet meer om te spelen.
Mijn doel was altijd op mijn 40 ste begin ik met mijn carrière, maar waarom zolang wachten?, beetje angst misschien?

Waarom heb je moeite jezelf zo te aanvaarden, je hebt geweldige condities bij je job, is het omdat het "maar" 2 dagen zijn en je dus veel thuis bent? De job klinkt heel goed hoor, er zouden inderdaad veel moeders zijn die ervoor willen tekenen.
Misschien moet je de problemen die je op voorhand zoekt op papier zetten en er proberen op voorhand oplossingen voor te zoeken, dan ben je misschien veel rustiger.
Eén van mijn sterkere kanten is dat ik altijd heel creatief ben in het vinden van oplossingen, kan heel handig zijn.

Ik zie het hele gebeuren rond "gaan wandelen met 2 kindjes" helemaal voor me, en begrijp je kompleet, ik heb er maar 1 en als die aan het krijsen is en ik moet hem in de kinderwagen leggen dan krijst hij nog harder, maar ik moet nog mijn schoenen aan doen, jas, licht, de hond is aan het piepen, de zaklamp doet het niet, harde regen, wind, donker, dan kan ik ook goed stressen hoor, geloof me vrij.

Gisteren nacht kon ik niet slapen, ineens dacht ik, "ik wil een pony", in mijn haar bedoel ik dan.
Ben opgestaan heb een deel haar van de voorkant gepakt en afgeknipt heb namelijk heel lang haar en kan er zo weinig mee.
Vanmorgen maakte mijn man me wakker met de vraag of ik kaal was, hij had het afgeknipte haar zien liggen.
Een pony wilde ik al een hele tijd, nu heb ik hem, zo zie je maar er veranderd iets in mij, er zit een slank, gelukkig en totaal nieuw mens in mij, moet ze alleen zien te herkennen en opnieuw ontdekken, en tot dan doen we voort........

Groetjes,

Heeba

Tessa

Berichtdoor Tessa » 18 dec 2007, 22:32

Hallo,

het was even druk bij ons, maar vanaf vanavond is voor mij vakantie begonnen!

Ik heb besloten om zoveel mogelijk te genieten van alle kleine dingen die rondom mij gebeuren en mij niet meer druk te maken over 'wat als...?' De periode van het jaar is wel ideaal voor zoiets: iedereen komt stilaan in feeststemming.

Mijn 'dikke' broek (gekocht na zwangerschap om de ergste 'dikte' door te komen) begint serieus te hangen! Ik wil niet op de weegschaal gaan staan, ik wil mezelf niet onder druk zetten. Dit is fijn, met de kledingstukken gaat het ook en ik voel mij goed zo.
Geleidelijk aan zie ik dat ik in bepaalde situaties helemaal anders reageer (ik grijp in veel gevallen niet meer nar het eten als ik geen honger heb) en het is al lang geleden dat ik me een echte looser voelde. Als ik dit gevoel over mezelf zou kunnen behouden, dan ben ik al op goede weg.

Ik denk dat het een goede beslissing van jou is om binnenkort weer 2-3 uur per dag bezig te zijn. Dat zal je misschien een 'frame' geven om de rest van de dag ook een beetje te ordenen en je zal je zeker beter voelen daarbij. Jij geeft jezelf wel een heel grote marge als je pas op je 40 aan je carriere gaat beginnen. (of ben je van plan die resterende jaren tot dan iest helemaal anders te doen?) Zo kan je ook eeuwig wachten....
Als je textiele vormgeving hebt gedaan, wat houdt dat in? Wat ben je van plan om te doen?
Ik zit ook in de kunsten, heb piano gestudeerd en geef nu les en speel. Dat is wat ik altijd wou doen, maar het ging ook een beetje vanzelf, ik heb er niet echt superhard voor moeten werken. Ik kan heel goed en snel noten lezen en dat is nu cruciaal in mijn job als begeleidster: ik kan een hoop partituren spelen zonder dat ik ze ooit heb gestudeerd. Ik heb daar niets voor gedaan, ik kon het al altijd, en nu is dat mijn job geworden. En eigenlijk geniet ik ervan en ben ik heel gelukkig en ik doe mijn best om gelukkig te blijven daarover. (ik heb gewoon besloten om het te zijn! Zoals de pony, he?).

Hoe gaat het met jou?

Heeba

Berichtdoor Heeba » 22 dec 2007, 18:05

Hi Tessa,

sorry dat het even stil bleef aan deze kant, zoveel te doen, man is vrijdag teruggekomen en je dan weet je het wel.
Verder ben ik al 2 dagen zeer geërgerd een woordenwisseling met mijn vader gehad, en tot overmaat van ramp, vanmorgen tijdens het flossen heeft er er vulling gelost, moet dus ook nog naar de tandarts.

Uiteraard resulteert de ergernis in het zoeken naar eten, val dus weer even terug in het oude "vertrouwde" eetpatroon, en dat ergert me dan opnieuw.

Fijn dat je al iets merkt aan je kleding, dat moet toch motiveren.

Lijkt me geweldig om piano te kunnen spelen, dat is helaas niet één van mijn talenten, kan helemaal niets van muziek maken, behalve dan ernaar luisteren.

Ik ontwerp stoffen en dessins, deze worden dan normaliter door een agent op de beurs verkocht, maar ik zou me liever ook willen bezig houden met het eindresultaat.
Ja ik geef mezelf zeker de tijd om weer in te stappen, ik moet dan ook geen (carrière) ladder beklimmen of zo, dus wat dat betreft heeft het geen haast en dat is ook prima zo.
Wat ik in de tussentijd doe, verbouwen, 300 jaar oude boerderij de verbouwing doen we helemaal zelf enne das veel werk zenne.

Verder hoop ik stiekem op nog één kindje, en het moederschap is voor mij toch ook wel een belangrijke bezigheid, dus die 2 zaken combineren lijkt me wel wat.
Verder ligt mijn "werk" nooit helemaal stil, ik verzamel al jaren inspiratie en maak hier en daar proefstukjes en probeer ik serieus uit te dokteren welke richting ik nu toch uit wil.

We dwalen hier wel af, wat natuurlijk niet erg is maar om even op IE terug te komen, ik lees nu een boek van Allen Carr, "en nu : afvallen", is natuurlijk geen goede titel, maar ik heb ergens op het net gelezen dat zijn methode op dezelfde wijze is uitgelegd als IE en vandaar dat ik nieuwsgierig was geworden, wie weet kan ik er wat van oppikken.

De laatste dagen is het dus niet zo goed gegaan, en nu is mijn man ook weer thuis, even een vraagje, associeer jij gezelligheid ook zo met eten? ik wel en dat is moeilijk tijdens deze dagen ik zou op zoek moeten gaan naar bezigheden om de gezelligheid uit te drukken daar moet dus nog iets aan veranderen.
Jij schreef dat je de kerstdagen naar je ouders gaat, ben je dan niet on-line?

Morgen ben ik er niet gaan we naar de Bompa en Bomma, schoonouders, maar ik kom vanavond nog even kijken.

Groetjes,

Heeba

Tessa

Berichtdoor Tessa » 25 dec 2007, 15:13

Hallo Heeba,

ik zit bij mijn ouders maar ben nog steeds online.
En omdat het feestdagen zijn en ik in mijn oorspronkelijke omgeving ben, gaat het met mijn eten ook niet meer zo denderend.
Met gezelligheid net hetzelfde bij mij. Ik probeer wel veel te wandelen om het te compenseren, al dat eten, maar het is niet eenvoudig.
Voor zo van die zaken zal ik echt hulp moeten inschakelen, want dit zijn nu de momenten waarop ik altijd herval, hoe gemotiveerd ik ook ben om het voor mezelf goed te doen. Ik kan het echt niet alleen want ik geraak er niet! Het enige dat ik kan is mezelf vreselijk slecht voelen, maar ik wil mezelf niet meer beschuldigen, want dan komt die depressie weer....Als ik mij goed blijf voelen over mezelf, dan kan ik misschien af en toe iets overslaan, vanuit de 'sterke' positie. Wanneer het zal gebeuren, dat weet ik niet.
Dat boek zal ik ook eens proberen te lezen. Alles wat nieuwe motivatie kan aanwakkeren is welkom.
Wij gaan nu eten (rare gewoontes hier, maar soit)!
Groetjes
Tessa

Heeba

Berichtdoor Heeba » 27 dec 2007, 21:48

Hi Tessa,

ben er weer eens geraakt, blij als alle feestdagen voorbij zijn, mijn man is ook nog jarig op 1/1 en dan krijgen we weer visite en dat betekend.........eten.
Ik herken weer heel veel in je vorige tekstje, en weet je ik denk dat we niet zo hard moeten zijn voor onszelf, zoals IE al zegt we zijn al goed zoals we zijn en ons eetprobleem hoort daar bij.
Vervallen in je oude patroon is ook iets wat denk ik heel normaal is, het zal zeker lang duren eer je zo iets zelf kan corrigeren, je doet het al zo lang hé.

Het is zo raar dat ik, als ik aan gezelligheid denk, direct aan eten denk, en als beloning denk ik wederom aan eten, er moeten toch ook andere manieren zijn om die momenten op te vullen, ja die zullen we moeten uitvinden.

Je moet je dus niet al te slecht voelen en je zult er waarschijnlijk best geraken, maar niet van de één op de andere dag, zoiets heeft tijd nodig en die moet je jezelf wel gunnen, en in de tussentijd kunnen we werken aan ons zelfbeeld, hoe "perfect" we wel niet zijn ;)

Hebben je ouders ook gewichtsproblemen en de rest van je familie, bij mij de hele familie, dus ik heb al van kind af aan diëten om me heen, en inderdaad die werken niet.

Ben nog niet zo ver in het boek, kan de tijd niet vinden, mijn ventje is er weer en dan doen we veel samen, kom morgen nog eens kijken hoe het met je gaat.

nog fijne dagen,

groetjes,

Heeba

Terug naar “Gewicht en afvallen”