geen tijd?!

ikke

geen tijd?!

Berichtdoor ikke » 03 dec 2007, 12:24

Amai als je deze topic opent, is het vlug duidelijk hoeveel tijd de mama's hebben voor hunzelf...
Het enigste wat ik mezelf alle weken probeer te gunnen, is een kwartiertje zonnebank en zelfs schiet er soms bij in...

Gast

RE: geen tijd?!

Berichtdoor Gast » 03 dec 2007, 13:31

Je hebt dan wel tijd gehad om diene zever hier te plaatsen.

En ik heb hier tijd omdat het hier op het moment komkommertijd is. Op het einde van het jaar loopt het bij ons op zijn einde. Ik geef dat toe.

Isa

Berichtdoor Isa » 08 dec 2007, 19:38

Hallo,

het is idd moeilijk om tijd te vinden voor jezelf, ofwel is het je werk, manlief, kids, of vriendenkring!

Ikzelf heb en schema, ma strijk, di was, woe winkel, do poetsen(stukje), vrijdag niet koken! zaterdag verwenvoormiddag (pedicure ed) zondagmorgen doet manlief de kinderen in bad en gaat om kipje of iets anders en zet lekker de tafel!
Deel je dagen in! Het werkt!

Gast

Berichtdoor Gast » 12 dec 2007, 20:08

Hallo,

Ik heb zelf nog geen kinderen, en hoor van iedereen altijd dat, eens er kinderen zijn, jullie het zo ontzettend druk hebben. Mijn, allicht rare vraag : wat moeten jullie dan altijd doen? Of je nu voor 2 of voor 3 moet koken, dat maakt toch niet veel verschil? , een paar kleren per week meer wassen en strijken, is toch ook niet zoveel? eten kan je toch makkelijk in de diepvries kwijt zodat je niet constant naar de winkel moet?
Afin, ik wil het echt niet onderschatten, maar ik vraag me soms ook af of het niet te maken heeft met hoe hoog je de lat voor jezelf legt.
Ga me nu alstublieft niet afschieten hé, en ja, ik zal allicht nog verschieten eens er kinderen zijn, en neen, ik onderschat het echt niet. Maar ik heb gewoon ook veel collega's die er echt nog wel in slagen om regelmatig nog eens een avondje uit te gaan, die in het weekend gezellig gaan winkelen, en die ook nog eens fulltime werken én een drukke job hebben...

aan hierboven

Berichtdoor aan hierboven » 13 dec 2007, 11:56

amai, dan zal je nogal schrikken!
het is niet gewoon iets meer koken en wassen, hoor. Het is de aandacht die ze vragen, alles voorbereiden, klaarleggen, in bad doen, voorlezen, er zijn bij ziekte, vroeg opstaan, extra boodschappen doen etc..
maar je zal wel zien als je er zelf hebt,

Gast

Berichtdoor Gast » 13 dec 2007, 11:57

en dan nog te zwijgen van hoeveel energie het allemaal kost. 's avonds voor de TV uitrusten zegt me momenteel vele meer dan nog weggaan

Gast

Berichtdoor Gast » 13 dec 2007, 14:34

Het allergrootste verschil vind ik dat je niet kan doen wat je wil op het moment dat je wil.
Uitslapen? Haha, daar is je kindje alweer.
Als je kindjes nog heel klein zijn, gaat dat zelfs over naar het toilet gaan...
Wat je allemaal moet doen: als de kinderen nog heel klein zijn, moet je apart koken (fruitpap, groentenpap) (dus voor 2 of drie koken maakt wel degelijk verschil). Troosten, "helpen" spelen, verversen, bad geven enz...
Als ze groter zijn: naar school brengen, helpen met hun huiswerk, zorgen dat alles voor school in orde is (zwempak, agenda...) Overal rondbrengen naar sportclub, muziekles enz... Bij ons is dat net allemaal te ver om terug naar huis te komen, dus dat is een uur wachten ter plaatse. (of boodschappen doen)
Veel meer opruimen in huis, paar kleren meer per week? Zeg maar gerust een berg meer. Twee meisjes: schoolkleren vuil na 1 dag, sportkleren, slaapkleren...
Ja, je kan een avondje uitgaan, maar een babysit kost hier algauw 15 tot 25 euro per avond, dat loopt op. En onverwachts moet je dat ook niet doen.

Martine

Berichtdoor Martine » 14 dec 2007, 18:06

Na twee jaar heb ik eindelijk wat meer "tijd". De oudste gaat sinds november naar school en dus heb ik door de dag (als ik niet moet werken) maar ene kleine om in de gaten te houden. Ik kan nu beter mijn werk en het huishouden combineren want er is er maar eentje die me wil "helpen". Elke leeftijd heeft zijn fijne dingen maar ik zal nooit de eerste drie maanden vergeten van na de geboorte. Om de drie vier uur eten geven, pampers verversen, nachten die onderbroken worden. Met de oudste heb ik geluk gehad die sliep al vroeg door en enkel bij ziekte moest ik opstaan. Maar de jongste is nu zeventien maanden oud en ik kan me zelfs niet meer herinneren wanneer ik nog eens een nachtje heb kunnen doorslapen. Hij droomt veel en weent dan echt ontroostbaar. Eer hij gekalmeerd is en terug slaapt is er al gauw een half uur om en dat soms meerdere keren per nacht.

Ik ga wel een keer om de twee weken gezellig met de kinderen iets drinken in de stad en dan eten we een kleinigheid. Om de paar maanden ga ik dan ook eens met mijn man goed eten (lunch garden is ook al heel goed). Dan praten we eens goed bij en dan genieten we. Het voornaamste is dat we gelukkig zijn, met of zonder tijd.

Gast

Berichtdoor Gast » 15 dec 2007, 21:37

Ik mis echt tijd voor mezelf. Ik ben onthaalmoeder en werk van 7 u tot 18u30. Heb zelf drie kinderen. Veel was, plas, strijk... Ik heb tegenwoordig gewoon geen tijd meer voor mezelf. Tegen dat mijn eigen kindjes in hun bed liggen en heel de boel hier opgerommeld is is het voorbij 21 u à 21u30 en dan heb ik geen puf meer. ik mis het sporten en het sociaal contact. Ieder weekend is het vliegen en springen. Gen enkel rustig weekend, maar daar geniet ik dan ook van, ik zit al binnen van maandag tot vrijdag!

Gast

Berichtdoor Gast » 16 dec 2007, 12:12

Awel, ergens herken ik me wel in de persoon die niet verstaat hoeveel meer werk een kind in huis is! Ik herinner me dat ik dat, zonder kinderen, ook wel eens afvroeg. Als mijn collega's het hadden over drukte, geen tijd voor hobby's enz dan dacht ik bij mezelf: alee hoe kan da nu zoveel 'meer' werk zijn? Ik zou het nooit zo uitgesproken hebben zoals 21.08 deed, maar ergens moet ik zeggen dat het wel eens in mijn hersencellen omging.. Maar ondertussen heb ik een kindje van 5 maand oud, ik begrijp nu volledig dat je geen tijd meer voor jezelf hebt en ik had het van te voren nooit zo kunnen inschatten! je moet er altijd zijn, alles plannen, je bent constant bezig met alles rond je kindje en tijd voor jezelf? vergeet het maar! En dan is hij nog maar 5 maand, wat moet het worden als hij ouder is? Ik denk dan maar, als al de rest dat kan zal me dat ook wel lukken zeker? maar de tijd die kruipt in zon baby'tje is toch echt niet te onderschatten! gelukkig krijg je er zooveel liefde van terug, want daar doe je het voor he!
enne chapeau voor de onthaalmoeder hierboven. Ik zou het niet kunnen, zoveel dagen thuiszitten! om zot te worden!

Gast

Berichtdoor Gast » 17 dec 2007, 15:24

Ik heb 1 dochter en ik vind dat ik nog altijd tijd heb voor mezelf. Het poetswerk geef ik uit, de rest doe ik zelf. Ik werk voltijds en ben zelden s avond na 20u nog bezig. In het weekend doe ik niets behalve de strijk en was plooien.
Ik kan weggaan als ik zin heb, mijn man ook. We gaan 1 keer per maand ook samenweg. Eigenlijk heb ik echt wel tijd voor mezelf.

Ik geniet van elk moment samen met mijn dochter, maar ik geniet er ook van als ze slaapt!

wendy

Berichtdoor wendy » 19 dec 2007, 16:58

ik vind het erg om te zeggen dat ik jaloers ben op mijn nieuwe vriend
ik heb twee kindjes 4 en 2 jaar en ben aan het schieden ;
heb nu terug iemand gevonden waar het goe mee klikt alleen
hij heeft veel tijd na zijn werk gaat hij op cafe ene drinken en komt meestal alle dagen laat thuis ;
ik die dan niks anders kan dan kooken ; kuisen en de kinderen ;
vraag me dan af is dit nu mijn leven ?
ik mag nu ook niet meer gaan werken ben invalide door slagen en verwondingen door mijn ex man ,
dus da contact heb ik ook niet meer ik voel me vaak alleen en zou zo graag terug een leven hebben maar met mijn kindjes bij
zou ze niet kunnen missen maar soms word het me te veel ;

Gast

Berichtdoor Gast » 26 dec 2007, 06:09

wendy, laat die "nieuwe" vriend dan maar snel schieten, want ene die u nu al ganse dagen alleen laat voor op café te gaan zitten...? Zoekt u liever nen goeien die u helpt met uw kindjes én u graag ziet...

Lorelai

Berichtdoor Lorelai » 26 dec 2007, 12:48

Het is inderdaad drukker met kindjes dan zonder, maar je kan toch inderdaad nog wel tijd voor jezelf maken. De kindjes zitten toch rond acht uur in hun bed, dus 's avonds kan je nog sporten, met iemand afspreken, etc. Wij spreken ook wel met vrienden en ons kindjes af.
Maar ik denk dat velen te weinig tijd hebben omdat ze alles te perfect willen doen.
De babytijd vond ik zelf het drukste, omdat je met een baby heel erg veel bezig bent (tenzij je een babytje hebt dat heel veel slaapt en weinig weent). Maar vanaf ze naar school gaan, valt het toch wel mee.

Gast

Berichtdoor Gast » 26 dec 2007, 18:01

Wat mijn gezin betref (man, dochter en ikzelf):

In de week als er school is, is het soms stressen om dochterlief op tijd met een vol buikje en gewassen in bed te krijgen.

In het weekend en vakantiedagen: dan leven we gewoon op ons tempo.
We slapen wat langer, ontbijten op het gemakje, doen een activiteit (biscoop, schoppen - onze dochter van 5 vind dit heel leuk, ...
Dan zijn we niet aan het bedtijduurtje gebonden en kan alles dus veel relaxer.

Wat ook helpt: samen het huishouden doen: vb: ik doe de afwas, terwijl hij stofzuigt. Of ik doe de strjik, terwijl hij de boodschappen doet.
Op die manier worden er meerdere huishoudtaken tegelijkertijd afgehandeld, wat dan ook meer vrije tijd voor het gezin oplevert.

@ Lorelai

Berichtdoor @ Lorelai » 02 jan 2008, 18:54

Dan mag je es een hobby als fitness proberen te combineren met een zoontje van bijna 1.5 en een man die in ploegen werkt!

De weken dat manlief vroege heeft, zou het misschien nog lukken, maar de weken dat man late heeft, is ie pas om half 11 thuis en heb ik dus geen opvang voor zoonlief.
En nee, nog es betaalde opvang zoeken voor 's avonds (hij gaat overdag naar OM) 2 keer per week doe ik niet! Daar heb ik geen kinderen voor op de wereld gezet, om ze continu in een opvang of bij een babysit te droppen.

Hier ben ik dus ook tijdens mijn zwangerschap mijn hobby stopgezet. Elke 2 maand spreek ik nog es af met een vriendin en heel af en toe gaan we (man en ik) int weekend es samen weg, maar daar blijft het nagenoeg bij.

Samen huishouden doen deden wij trouwens al van voor zoonlief er was :). Het voordeel van een nieuwe man in huis te hebben, die vijf jaar alleen had gewoond voor ik 'em leerde kennen.

Ik heb dus wel af en toe tijd over, maar meestal blijf ik dus gewoon thuis ... Wat rondsurfen op internet, wat (vrij veel) lezen, ...

Terug naar “Tijd voor jezelf!”