relatieprobleem met mijn oudste

Letterlijk alle soorten gezinnen. Klik door voor Pleegouders, Gescheiden ouders, Nieuw samengestelde gezinnen, Eenoudergezinnen, Tienermoeders, Multiculturele gezinnen en Holebi ouders
Hopeloos

relatieprobleem met mijn oudste

Berichtdoor Hopeloos » 26 dec 2007, 20:24

Hallo,
HEt is een beetje moeilijk om hiermee over de vloer te komen maar graag wou ik eens een stukje van mijn probleem kwijt.
Mijn vriend en ik vormen een NSG, waarbij ik een zoon heb uit mijn eerste huwelijk en een zoontje van ons beiden. Mijn zoon uit mijn eerste huwelijk, 11j, is nogal moeilijk handelbaar. Tussen zijn papa en mij is er een co-ouderschap. Het moeilijke is dat mijn zoon in twee culturen opgroeit, en het meest inleeft in de cultuur van zijn vader. Vrouwen worden onderdanig aangezien...
Bij mij heeft hij moeite om te luisteren, denkt dat alles vanzelf gaat, en alles voor hem wordt gedaan. En als hij zijn zin niet heeft dan begint hij te schelden tegen mij, met de uitleg dat het zijn schuld niet is. Wil nooit luisteren en niks doen. Ikzelf heb het moeilijk om hem in toom te houden maar mijn vriend heeft het nog moeilijker. Voor hem zijn de weken dat mijn zoon bij ons is een hel. Alles loopt in het honderd! Conclusie hij ziet het niet meer zitten... kan iemand raad geven?
Zelf probeer ik het goede uit mijn zoon te halen, maar dat werkt niet, met het gevolg dat ikzelf dagelijks ben teleurgesteld dat ik mijn zoon niet degelijk kan opvoeden.
Wat geeft nog hoop als je elke keer met je hoofd tegen een muur loopt?
Ik zie mijn zoon ontzettend graag, en heb er toenertijd alles voor gedaan om hem bij mij te mogen hebben (anders was hij mee met zijn pa naar het buitenland), maar soms denk ik dat mijn moeite tevergeefs wat en dat ik hem beter aan zijn vader had overgelaten. Misschien was de situatie voor hem dan ook beter, want hij denkt nu toch dat ik hem haat!
Mijn vriend aanvaard hij liever niet als stiefvader. Neen, zij komen totaal niet overeen. Dit ook omdat mijn zoon principes en respect aan zijn laars lapt.

Dag na dag zoek ik een oplossing voor dit probleem, want ik ben bang, dat mijn vriend het op een dag totaal niet meer ziet zitten, en dat wil ik niet, want ik hou zo ontzettend veel van hem en een leven zonder hem is totaal niet zinvol meer.

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik hier probeer te omschrijven... moeilijke situatie maar hopelijk kunt u me toch wat tips ofzo geven...
Dank...

Gast

RE: relatieprobleem met mijn oudste

Berichtdoor Gast » 26 dec 2007, 21:00

Probeer je je vriend niet teveel op te werpen als stief'vader' ?
Tenslotte is het kind al 11, het begrijpt het verschil wel tussen zijn echte en de surrogaat 'vader'.
Dat hij dan rebels wordt lijkt mij wel duidelijk.
Had misschien beter geprobeerd een vriendschapsband op te bouwen, gewoon 'kameraden' ipv 'stiefvader', dat werkt beter.

Gast

Berichtdoor Gast » 27 dec 2007, 07:06

Wat mij vooral opvalt is hoe je je uitlaat over de cultuur van je ex man: 'Vrouwen worden onderdanig aangezien'. Je aanvaard zijn cultuur door ermee te trouwen en dan breek je ze af...
Ik ben er ook van overtuigd dat, mocht je ex ooit de intentie gehad hebben om met zijn zoon naar zijn land van herkomst te gaan, dan had hij dat ook gedaan, met of zonder co-ouderschap regeling.

Ik heb zo de indruk dat je de cultuur van je ex wil misbruiken als zondebok. Ikzelf was een prille tiener toen mijn ouders gingen scheiden en heb het hen heel erg lastig gemaakt, de nieuwe partners nog meer. Onderschat de impact van een scheiding op een kind niet, vooral van puberende kinderen. En zeker als er in de NSG kinderen komen die als een bedreiging worden gezien.

Hopeloos

Berichtdoor Hopeloos » 27 dec 2007, 09:10

Teneerste wil ik de cultuur van zijn vader niet afbreken. Ik heb dus mijn formulatie hierover verkeerd uitgesproken en jullie hebben dit dus opgevat als een aanval op de cultuur.
Ik wil er alleen mee zeggen dat het moeilijk is voor mijn zoon om in 2 verschillende culturen/ 2 verschillende opvattingen en levenstijlen op te groeien. Daar heeft hij het zelf ook al over gehad. Hij weet dat hij bij zijn pa meer mag dan bij mij.
Mijn zoon heeft ook een hekel aan het co-ouderschap, en zou liever op één plaats willen, alleen weet hij niet waar. Voor hem liever zijn ma en pa samen.

Met de vrouw van zijn pa en mijn vriend, ja daar heeft hij het zeker moeilijk mee.
Zijn zusje (bij pa) en broertje (bij ma) die ziet hij ontzettend graag!

Hopeloos

Berichtdoor Hopeloos » 27 dec 2007, 09:13

Ik probeer mijn vriend niet af te schrijven als stief'vader'. Mijn zoon zit hem meer als een oom of gewoonweg de vriend van zijn mama.

Wel wel

Berichtdoor Wel wel » 29 dec 2007, 23:12

Ik zou jouw uitleg zelf kunnen neerpennen. Alleen is mijn zoon intussen 13 en dus ook flink aan het puberen.

Wat ik wel kan zeggen is, probeer eens met zijn vader te praten. Als jullie over een lijn akkoord kunnen gaan, zal je ineens zien dat jouw jongen rustiger zal worden. Hou er ook rekening mee dat kinderen uit gescheiden koppels wat vroeger aan hun tienergrillen beginnen EN vooral maak elke week eens tijd voor hem alleen.

Gast

Berichtdoor Gast » 30 dec 2007, 14:47

Ik zou dit eens bespreken met mijn huisarts of met de CLB-contactpersoon van de school waar je zoon naartoe gaat. Het lijkt me niet slecht dat een derde hem er eens op wijst dat hij niet alleen 'rechten' maar ook 'plichten' heeft tegenover de mensen waar hij mee samenwoont.
Niet mee wachten... slechte gewoontes die er eenmaal zijn, leer je moeilijk af ;)

Terug naar “Alle soorten gezinnen, oud en nieuw”