baby gevallen, kan maar niet bekomen :-(

Letterlijk alle soorten gezinnen. Klik door voor Pleegouders, Gescheiden ouders, Nieuw samengestelde gezinnen, Eenoudergezinnen, Tienermoeders, Multiculturele gezinnen en Holebi ouders
N (opstartster)

RE: baby gevallen, kan maar niet bekomen :-(

Berichtdoor N (opstartster) » 07 dec 2007, 11:24

Honeybee: neen, mijn schoonouders vragen NOOIT iets aan ons ivm die dingen..Het is wel algemeen geweten dat zij nogal betweters zijn die denken dat ze nooit uitleg moeten hebben voor iets, ze denken alles al te kennen en te weten, met alle gevolgen van dien...
Ik wil nu hier niet als de verbitterde schoondochter overkomen, maar zo is het nu eenmaal.
Ik heb het maar al te vaak willen duidelijk maken aan mijn schoonouders hoe ik erover denk, maar het ontbreekt mij aan moed, ze vinden mij daar al zo'n drama queen dus wil niet teveel ophef veroorzaken en laat die dingen liever aan mijn man over, het zijn tenslotte zijn ouders en ik denk dat ze dat van hem beter zouden aannemen. Probleem: hij vindt ook dat IK het moet doen, dat ik eens moet laten zien dat ze niet met mij moeten sollen...

Nu mijn volgend probleem: Gisteren was de schoonmama hier en ik had nog maar mijn rug gedraaid of ze haalde mijn dochter uit haar wiegje (ik dacht dat ze, nu ze zo geschrokke was van het incident, dat zei ze toch alleszins, het toch zeker eerst ging vragen eer ze ze oppakte). Ik durfde eerst niks zeggen en liet haar met een bang hartje begaan...ik hoopte vurig dat ze zou gaan zitten, want ze hield mn dochter niet in haar rugje vast, en dit terwijl mijn dochter al een paar weken heftig heen en weer schudt met haar lichaampje, dus je moet ze heel goed vasthouden of ze is weg. Toen ik er uiteindelijk toch iets van zei ("hou ze maar goed in haar rugje") negeerde ze dit gewoon :s Ook toen ze daarna de fles gaf aan mijn dochtertje, verslikte deze zich meermaals...zo onhandig (ben ik paranoia omdat dit mij nu pas opvalt sinds het incident???) ik kon het niet meer aanzien en besloot toch iets te zeggen...wat natuurlijk werd afgewimpeld als zijnde: "ik heb er 2 opgevoed, en nu ga JIJ me even zeggen hoe het moet?" Ze zei het niet letterlijk in deze woorden, maar zo kwam/komt het toch over...

Mijn man zag er gisteren geen erg in en blijft zeggen dat ik maar mijn mond moet opendoen als ik er problemen mee heb...Makkelijk gezegd als ze er toch niet naar luisteren... Kweet me weer ff geen raad meer.

Honeybee @ N

Berichtdoor Honeybee @ N » 07 dec 2007, 13:41

Goh meid, ik ken dat!

Mijn schoonma heeft haar enige kind "laten" opvoeden, en nu gaat ze ons eens vertellen hoe wij het moeten doen! Ik vraag mij hardop af hoe ze mijn man heeft "grootgekregen", want de persoon worden die hij nu is, van wie ik hou, heeft hij volgens mij zélf gedaan (sterke persoonlijkheid).

Soit, terug naar de kids.
Mijn mening: ze niet laten klungelen, zeker niet met een kleintje van 11 weken!!
En ja, je man inschakelen...zelfs op de manier van "mama, da's nu toch al lang geleden dat je dat nog hebt gedaan,...en dan eerst even kijken en jou laten doen.

Wil ze echt niet luisteren en blijven de blunders zich opstapelen, dan moet hij ingrijpen!! ('t is ZIJN ma, en zo maakt hij duidelijk dat hij JOU steunt...)

Veel moed en tot schrijfs!

Gast

Berichtdoor Gast » 09 dec 2007, 21:47

Lieve opstartster N
je moet inderdaad je mond luid opentrekken. Vraag hen om van je kindje af te blijven.
dat ze je beschuldigen van te overdrijven, trek je daar niets van aan
Leer je mond open te doen ! LUid!
Als je kindje dodelijk ten val zal komen (voor het zelfde geld, valt het slecht), zal het te laat zijn. Deze schoonouders zijn zoals je zegt: egoistisch, onhandig en betweters en houden helemaal geen rekening met jou !!!

Gast

Berichtdoor Gast » 10 dec 2007, 09:08

Grootouders moeten VRAGEN wanneer en hoe ze hun kleinkind mogen vastpakken ???
Je bent inderdaad een drama queen ! Echt niet te doen waar jij je allemaal zorgen over WIL maken !
Wordt volwassen, je hebt een kind !

Gast

Berichtdoor Gast » 10 dec 2007, 09:23

WorD volwassen (gebiedende wijs).

Grootouders moeten in normale omstandigheden idd niet vragen of ze hun kleinkind mogen vastpakken. Echter, wanneer zo'n klein prutske door toedoen van grootmoeder is gevallen, is enige nederigheid wel op zijn plaats.

(en zo'n kleintje dat valt is echt geen bagatel!)

N (opstartster)

Berichtdoor N (opstartster) » 10 dec 2007, 11:17

@ 10:18: voor zover ik weet ist nog steeds MIJN kind en mag ik zelf beslissen wie ik ze wanneer laat vastpakken. Mijn moeder (de oma dus) respecteert dat maar al te goed en geeft mij gelijk. In bepaalde situaties, als mijn kindje rustig ligt te slapen in haar wieg bijvoorbeeld dan heb ik graag dat ze vragen of ze ze mogen oppakken ja, dat heb ik dan niet graag want dan wordt ze wakker en is ze de hele tijd moeilijk en zitten wij er wel mee derna. Mijn schoonouders trekken zich dat echter niet aan, ze kunnen soms echt respectloos zijn over onze manier van doen.

Dit vind ik allesbehalve dramatisch, maar eerder normaal (als dat niet overeenkomt met jou manier van doen, ook goed, ieder zijn ding toch!)...enne...ik volwassen worden? Tja, anoniem komen schelden (inclusief spelfouten) is volwassener zeker???

N (opstartster)

Berichtdoor N (opstartster) » 10 dec 2007, 11:23

Ahja nog even iet vertellen: gisteren waren we zoals elke zondag weer bij de schoonouders...de schoonmoeder pakt mijn dochter WEER op zonder te vragen, ineens had ze ze weer vast zonder dat wij het gemerkt hadden (het begint wel op te vallen dat mijn schoonma telkens zorgt dat wij even met iets anders bezig zijn terwijl zij dat doet), waarop mijn vriend zei toen hij het gemerkt had: "ja we hebben eigenlijk liever dat je vraagt of je ze mag oppakken, want als ze rustig is blijft ze liever zelf in haar relax liggen" (wat echt wel zo is, anders wordt ze enorm moeilijk achteraf). Schoonmoeder lachte het weeeeeral weg, zo voor te zeggen: wat weet jij er nou van :?

Tja, mond opentrekken heeft hier dus zeer weinig effect..Achja, kzal mij der maar bij neerleggen dat die mensen nooit zullen luisteren..Dat versterkt nog maar mijn gevoel om, zolang ze niet veranderen, mijn dochter steeds bij mijn ouders te laten in plaats van bij hen om te babysitten (ook al vragen zij er constant achter), dat zal de enige manier zijn denk ik om hen te doen omslaan...

Gast

Berichtdoor Gast » 10 dec 2007, 12:24

Elke week naar de schoonouders en die arme mensen moeten VRAGEN wanneer ze hun kleinkind eens mogen vastpakken.
Inderdaad WORD volwassen !

@ hierboven

Berichtdoor @ hierboven » 10 dec 2007, 13:23

Als jouw baby van nog geen 3 maanden eens op zijn/haar hoofd valt door toedoen van een derde, zullen we nog eens praten...

mieke

Berichtdoor mieke » 10 dec 2007, 14:59

opstartster,

ik begrijp heel goed je paniek, ik zou zeker zelf zo in paniek zijn. bij mijn 1e en 2e kindje, het hoeveelste het ook is. Zooo klein en gevallen... Gelukkig is alles in orde, en je hebt er zeker goed aangedaan naar spoed te gaan!
Ik zou mijn schoonmoeder wel wantrouwen nu. En eignelijk bij ons in de familie, vroeg iedereen spontaan en zelf of ze de baby mochten nemen. Ik heb dit erg geapprecieerd.
Laat je niet doen!
Jij moet je er goed bij voelen, jij bent de mama en je baby is geen poppetje.

Gast

Berichtdoor Gast » 10 dec 2007, 15:44

ivm dat de mensen vragen om je kindje te mogen pakken...

Ik vind dat niet meer als normaal of ben ik nu zo beleefd opgevoed? Aan mij hebben ze altijd gevraagd of ze de kleine mochten pakken... Als hij sliep dan zei ik altijd "nu liever niet, maar als hij wakker is mag je hem opnemen". Hier is daar nooit een probleem over gemaakt...

ook bij mn familie naar de babykes toe vraag ik altijd ofk ze eens mag opnemen ofzo... Ik zal dat nooit doen zonder het te vragen of zonder dat er aan mij gevraagd word of ik ze wil pakken of opnemen...

Dat is toch maar kwestie van beleefdheid of zijn wij in onze familie gewoon zo goed opgevoed ten opzichte van al de rest? want als ik da zo lees... amai soms..

N (opstartster)

Berichtdoor N (opstartster) » 10 dec 2007, 19:35

ewel als antwoord op bovenstaande reacties: dank je, kvroeg me al af of ik de enige was, voel ik me eens niet zo abnormaal om het normaal te vinden van dat te vragen! Is idd een vorm van beleefdheid en respect.

10 dec 2007 16:44

Berichtdoor 10 dec 2007 16:44 » 10 dec 2007, 23:01

@ opstartster: zo kan je zien dat opvoedingen en vormen van beleefdheid en respect soms heel anders liggen. Of mensen die vinden dat ze dat wel mogen omdat ze "toch de grootouders" of godweetwat zijn...

Ik vind als de kindjes mooi slapen dan laat ze slapen. als ze huilen of ze zijn wakker kan je nog zeggen van pakt ze maar ens ofzo.. Het komt bij mij zelfs niet eens op om een slapend kind te pakken...

Ik kom nu zo vaak bij mn nicht bvb. Heb zelf een zoontje van 2 waar ze meter van is, zij heeft een zoontje van 4 en een pasgeboren dochter... maar als we elkaar zien of ik ben bij haar op bezoek dan vraag ik altijd of ik haar dochter eventjes mag pakken, of als zijzelf bezig is met koken of iets anders dat ze vraagt aan mij of ik haar eventjes wil nemen... maar uit mezelf zal ik dat eigenlijk nooit doen...

Ok dat ge mss eens gaat kijken als de baby ligt te slapen... maar als ze zo mooi liggen te slapen dan laat die toch liggen... Ik word trouwens ook ni graag wakkergemaakt :D stel je maar es voor dat je ligt te slapen en dat je om de vijfbotten wakkergemaakt word door iemand :)

mja... respect en beleefdheid is nog heel weinig van deze tijd vrees ik :)

groetjes

E

Berichtdoor E » 11 dec 2007, 17:19

Hoi N,
Ik begrijp je volkomen hoor. Ik zou ook niet zomaar een baby uit zijn wiegje nemen zonder het even te vragen, zeker niet als het slaapt. Mijn ouders en zus deden dat ook. Even een "mag ik?" kan toch wel?
En ik vind ook niet dat je overdrijft ivm de val van je kindje. In jouw plaats zou ik hem terug hebben "afgepakt", in de MC gezet en was er direct mee naar de spoed gereden. "Spijtig" van het bezoekje, maar je kindje gaat voor. Je kan nooit weten of het een hersenbloeding of een schedelbreuk had. (mijn zoontje is ook gevallen toen hij 10 weken was, en hij had idd een scheddelbreuk). Ik ben in ieder geval erg blij dat jouw kindje ok was.
Trouwens, kan je niet proberen hem gewoon terug uit haar armen te nemen met een korte "dank u" als ze er weer mee begint te sleuren?
In ieder geval heel veel moed en succes.
Van iemand die ook niet met haar schoonmoeder omkan.

Gast

Berichtdoor Gast » 12 dec 2007, 07:17

Hier ging het nog een stapje verder, als de baby lekker lag (in de box/wieg/relax/oid) dan liet iedereen die gewoon liggen, ze stonden er boven te kijken. Als ik dan zei: je mag ze wel oppakken, kreeg ze een mooie glimlach: kom maar 's hier!
En dat heb ik niet afgedwongen, babies zijn gewoon beter af als ze rustig blijven.

@ opstartster, er zit niks anders op dan - heel kinderachtig - via je dochter te praten. Normaal luisteren ze niet, ach dan doe je het toch zo:
Als ze ze weer eens oppakt als ze rustig ligt: ach meiske, word je nu weer zo bruut uit je spel gehaald?
Als ze ze niet vastpakt: wegnemen en zeggen: O, weet oma nu nog niet hoe wild jij bent? Je zou zo uit haar armen springen als ze je niet goed vastpakt.

En zo maar door... Als oma het terug doet: zeg gewoon: ik luister wel als je het direct tegen mij zegt hoor, hoef je ... niet mee lastig te vallen.

Sterkte en succes.

PS probeer je man wat te ontzien, want zo te lezen doet hij wel z'n best, maar hebben die mensen gewoon een enorme plaat voor hun hoofd.
PPS mijn schoonmoeder past 1 dag in de week op - totdat de jongste ook naar de creche zal gaan, en ze permiteert zich wat meer dan de rest - maar niks levensbedreigends en niks storends. Ze is gewoon een fiere oma. En zo moet dat zijn...

N (opstartster)

Berichtdoor N (opstartster) » 13 dec 2007, 09:10

@ 18u17: ewel, dat is geen slecht idee, misschien als ik het zo eens probeer dat het dan wél tot hen doordringt.. het is een poging waard, want hoe het nu verloopt..pfff ben het meer dan beu! Zeker met die feestdagen in het vooruitzicht, dan bij alle families langsgaan en ja, mijn man zijn familie..daar kijk ik nu niet echt naar uit, surprise surprise :)

Over mijn man...ja ik weet dat hij er niets aan kan doen, enja het zijn natuurlijk nog altijd zijn ouders, dus ik begrijp zijn kant ook wel een beetje, ik mag me idd enorm gelukkig prijzen dat hij hierin toch achter mij staat, hij zou alleen liever hebben dat ik eens laat zien dat ik me niet laat doen, volgens hem zou dat echt helpen bij zijn ouders, maarrrrr volgens mij gaan ze mij dan gewoon nog meer bezien als de 'evil' schoondochter :) Achja, we zien wel hoe het vordert hee!

ach familie:-)))

Berichtdoor ach familie:-))) » 17 dec 2007, 21:48

hoi N,

wat begrijp ik je zo goed! Hier is het anders uitgedraaid, mijn man stond 100% achter me en heeft éénmaal een opmerking gemaakt (ook na een incident zoals bij jou), resultaat: zijn vader (schoonouders zijn gescheiden) heeft gewoonweg alle contact verbroken! Het stond hem niet aan dat zijn zoon hem de les spelde (zo kwam dat bij hem over terwijl mijn man echt zijn woorden gewikt en gewogen had)!! Ik kan het nog steeds niet geloven, zo'n egoïst die man! Vooral dat we nog grotere kindjes hebben en die zich afvragen waarom opa ze niet meer wil zien!
Ach, ik vind het heel jammer voor m'n man en kindjes, maar ben wel opgelucht langs één kant want geen spanningen meer bij familiebezoek en de feestdagen zullen er een stuk relaxter aan toe gaan (want dat wou hij ook altijd op zijn manier doen en 5 min te laat toekomen was gegarandeerd een avond om zeep, steeds opletten dat we geen scheef woord zeiden, telkens grote en dure cadeaus moeten schenken of hij was er een jaar slecht gezind om enz enz). k'begrijp alleszinds dat mijn schoonmoeder (is wel een zeer leuke madam) het er niet lang mee vol gehouden heeft:-))

Gast

Berichtdoor Gast » 30 dec 2007, 19:12

ik heb mijne kleine hik hik ook al veeeeeeeeeel laten vallen en mee zijne kop tegen de kast geklopt as hij moest boeren

Gast

Berichtdoor Gast » 31 dec 2007, 09:55

Postster ik begrijp je volledig hoor, ik zou ook geschokt zijn en mijn baby niet uit handen gegeven hebben! Het is verdorie jouw kind en trek je niets aan van de reactie van je schoonouders of schoonbroer of whatever! Je mocht haar gerust uit hun handen genomen hebben!
Dat je hier nog huiverend aan terugdenkt is maar heel normaal, dat slijt wel.
Ik denk dat ik mijn schoonmoeder een heel lange tijd niet meer zou vertrouwen met mijn kind.

Gast

Berichtdoor Gast » 31 dec 2007, 14:42

Tuurlijk dadde dat andere mensen moeten vragen of ze jou kindje mogen eventjes vastnemen,je neemt toch niet zomaar iemand anders baby'tje in je armen! was me da nu zeg! Is kwestie van respect en beleefdheid.

N (opstartster)

Berichtdoor N (opstartster) » 31 dec 2007, 15:11

@ 10:55: Tis al bijna een maand geleden ondertss, maar idd, mijn schoonmoeder vertrouw ik nog steeds niet. Ben wel niet meer zo hyper als toen ik het oorspronkelijk berichtje postte, maar de schrik blijft er enorm fel inzitten als mijn schoonmoeder mijn kindje vastpakt ofzo..;

Ivm de situatie van vragen of ze ze mogen oppakken enzo: nog altijd geen verandering daarin :( Je kan wel raden hoe de kerstdagen zijn verlopen dus..Het is zelfs al zover gekomen dat ik, als we net van bij de schoonouders komen zo gestresst ben dat ik al misselijk word bij de gedachte van daar binnen een week of een paar dagen alweer naartoe te moeten...dat zou toch niet mogen he...Kvind de situatie waar ik nu inzit echt niet leuk, maarja, kzal er toch doormoeten...Mja moet er wel bijzeggen dat het em niet alleen te doen is om hoe ze met mijn dochter omgaan (das wel natuurlijk het belangrijkst), maar ook hoe ze mij tegenwoordig behandelen, bij Kerst bij hun familie hebben ze constant zitten grapjes maken om mij te vernederen (omdat ik nog niet werken ga momenteel, ik wacht een polsoperatie af, eerder kan ik niet terug aant werk), en zo steken geven naar mij toe enzo, goh, theeft mij allemaal toch wat tefel gekwetst, ze hebben duidelijk laten blijken dat ze niet al te veel van mij moeten hebben ook :( (mijn man heeft naar eigen zeggen die grapjes/opmerkingen niet gehoord, maar probeerde toch zn ouders te verdedigen toen ik het hem vertelde :()

Maarja ondanks alle akkefietjes (ja zo noem ik dat nu, er zijn ergere dingen int leven, bij mijn opa is 2de kerstdag kanker vastgesteld, is mss zn laatste kerst geweest ):( ) wens ik iedereen toch nog een prettige jaarwisseling en de beste wensen voor 2008! Ik heb alvast een goed voornemen: een beetje meer assertiever worden ;)

Gast

Berichtdoor Gast » 02 jan 2008, 07:44

ze zal nog vele keren vallen hoor! bij mijn eerste was ik ook voor het minste in paniek, als ze kroop, kroop ik haast met haar mee opdat ze zich geen zeer zou doen. tot iemand me zei dat ik haar moest laten doen, dat ze nog vele keren zich pijn zou doen, wel, dat heb ik gedaan, meteen de dag er na heb ik haar maar laten doen en je zag het meteen, ze kroop veel beter en leerde ook veel meer bij en ja, ze viel afentoe, maar ja, dat hoort er gewoon bij

maar ik begrijp je wel

Gast

Berichtdoor Gast » 02 jan 2008, 07:58

Vallen hoort er inderdaad bij. Dwz. vanaf het moment dat de kinderen mobiel worden.
Een baby van 11 weken, dat is iets totaal anders!

Terug naar “Alle soorten gezinnen, oud en nieuw”