eerste kindje geboren op 35 weken

Gast

eerste kindje geboren op 35 weken

Berichtdoor Gast » 31 dec 2007, 12:16

Dag mama`s,

Mijn eerste zwangerschap verliep heel goed. Wel had ik vanaf 16 weken harde buiken. Volgens mijn gyn kon dit geen kwaad omdat deze niet pijnlijk waren. Op 35 weken was ik nog op controle geweest. Geen opening, geen verkorte baarmoederhals. Dus alles ok. streptokokken-test was ok. Wel was dit wat pijnlijk. Toch braken de dag erna mijn vliezen. Totaal onverwacht. Mijn zoontje werd geboren. Gewicht van 2120 g en 45 cm. Met hem was voor de rest alles gelukkig wel in orde!
Ik vraag me nog steeds af of het kan dat hij de vliezen raakte bij het uitvoeren van de streptokokkentest?

Nu ben ik zwanger van mijn tweede kindje en zo bang dat ik nog veel vroeger zou bevallen. Er is geen reden gevonden voor het vroegtijdig breken van de vliezen. Geen infectie. Ik heb een hysteroscopie laten doen en de baarmoeder is perfect normaal dus daar ligt het niet aan. Dus volgens de gyn is dit wel geruststellend.

Nu word ik nauwkeurig opgevolgd. De gyn wil medicatie geven bij het begin van harde buiken. Ook zou ik dan moeten stoppen met werken. Dus dat is ook wel allemaal goed, maar die schrik zit er goed in!

Graag zou ik verhalen horen van mama` s die iets gelijkaardigs meemaakten. Hoe verliepen jullie volgende zwangerschappen??
Ik heb het echt wel over babies die voor de 37 st week (dus prematuur) geboren werden.

Ik hoop wat reactie te krijgen...
Groetjes

Gast

RE: eerste kindje geboren op 35 weken

Berichtdoor Gast » 31 dec 2007, 12:53

Ik heb ook zo iets gelijkaardigs meegemaakt. Ik ging naar de gynaecoloog ( op 35 weken en een paar dagen), alles was op schema, nog geen opening, geen verweking. Toen ik van zijn onderzoekstafel kwam kreeg ik een vreemd gevoel in mijn buik, éénmaal thuis kreeg ik constant harde buiken maar die waren niet pijnlijk. De dag erna kreeg ik voorweeën, ik ben naar de kliniek geweest waar ze mij een infuus gaven om de weeën tegen te houden, alles zag er gunstig uit. Toen ik naar huis ging deden ze nog een inwendig onderzoek, en ik had 7 cm opening en ik had niets gevoeld, een uur later ben ik bevallen. Mijn zoon is geboren op 36 weken, woog 25OO gr. en had een lengte van 46 cm, gelukkig was alles in orde. Volgens de arts heeft de prikkeling van het inwendig onderzoek (op de consultatie) alles in gang gezet, dit is het risico ervan. Ik ben ook bang en onzeker naar de volgende zwangerschap, had ook graag ervaren gehad.

K

Berichtdoor K » 31 dec 2007, 15:11

Bij de eerste zwangerschap had ik vanaf de 19de week harde buiken die GEEN pijn deden maar wel hun werk deden! Ik bedoel hiermee dat mijn baarmoederhals inkortte en ik kreeg ontsluiting.
Weeënremmers en bedrust was het verdict want ons ventje had immers totaal geen kansen op die zwangerschapsduur.
Op 33 weken zijn mijn vliezen gebroken en is hij geboren, alles was redelijk ok maar zijn ademhaling en spijsvertering waar nog niet "klaar".
Heeft nog een maand op neonatologie gelegen.

Tijdens mijn tweede zwangerschap heb ik op mijn 14de week preventief een cerclage gekregen en vanaf het moment dat ik weer harde buiken kreeg weeënremmers maar gelukkig zonder volledige bedrust!
Alles ging prima al bleef de schrik er constant...

Mijn man kreeg griep...ik kreeg griep...hoge koorts en als reactie daarop begonnen mijn weeën. Alweer op 33 weken!
Niet te geloven gewoon. Ik vraag mij nog altijd af of het ene met het andere te maken heeft...
Mijn lichaam kan niet verder tellen dan 33 denk ik :hihi

Kelly

Berichtdoor Kelly » 03 jan 2008, 15:09

Ik had de eerste helft van mijn zwangerschap geen enkel probleem.
Op 20 weken kreeg ik last van pijnscheuten. Op controle geweest en dit bleken reeds weeën te zijn en mijn baarmoederhals was verkort. Dus weeën remmers en volledige bedrust. Ik heb tot mijn 35 weken bedrust gehouden en ging dat weekend op controle in het ziekenhuis omdat ik wat urine verloor en wou het toch eens laten controleren. Twee dagen later braken mijn vliezen en ben ik bevallen van een gezonde dochter. 2.875 kg en 46 cm. Uiteraard weet ik niet hoe het komt dat ik vroeger ben bevallen. Uiteraard was de kans bij mij groot, maar denk ook dat het zou kunnen van het inwendig onderzoek in het ziekenhuis...
Ik heb nog geen tweede kindje, dus weet niet hoe een tweede bevalling zou lopen. Ben hier toch wel benieuwd voor.

Evie

Berichtdoor Evie » 03 jan 2008, 19:06

Op 32 weken was ik nog op controle geweest bij de gyn. Alles ok, baby deed het goed enzo, niks aan de hand.
Een week later werd ik 's ochtends wakker van bloedverlies. En heel erg bloedverlies, het liep er echt uit.
Direct naar ziekenhuis, heb er een week gelegen en zoon is geboren op 34 weken en 5 dagen. Ik had waarschijnlijk een loslatende placenta.

En nu ben ik ook doodsbang dat dit een tweede keer zou gebeuren...

Evie

Berichtdoor Evie » 03 jan 2008, 19:07

Oh ja, zoon was bij geboorte 49cm en 2kg550. Ne lange smalle en dat is hij nu, 7 maanden later nog steeds ( op zijn 6 maanden was hij 70cm en 7kg880).
Hij heeft zijn 6 weken achterstand al volledig ingehaald zenne...

kathy,mama van een prematuur

Berichtdoor kathy,mama van een prematuur » 03 jan 2008, 21:19

Hallo,

Ik ben bevallen van een zoontje op 27,5 weken 28 december 2004
6 december nog op controle geweest alles liep normaal.
Toch 3 maanden te vroeg bevallen,hoe het kwam weten we niet en de artsen ook niet.
Onze zoon woog bij de geboorte 1.090 kg en was 35 cm,heeft 3 maanden in edegem gelegen.
Hou de moed erin!
Je mag gerust eens op zijn site kijken hoe het verlopen is en hoe hij nu is.

www.bloggen.be/gianni

Attachment : 28 december 2004.jpg

kathy,mama van een prematuur

Berichtdoor kathy,mama van een prematuur » 03 jan 2008, 21:22

Hier nog een fotootje hoe hij nu is

Attachment : nieuwjaarsbrief lezen voor meter nans 31.12.2007.jpg

Gast

Berichtdoor Gast » 11 jan 2008, 20:59

hier ook veel vragen daaromtrent hoor. De schrik zit er toch goed in! Onze dochter is op 30w geboren na het breken van mijn vliezen. Oorzaak nooit achterhaald maar zij had een zware, zeer zeldzame infecie dus waarschijnlijk heb ik deze doorgegeven ondanks de negatieve testresultaten bij mij.

wat percentages (voor wat ze waard zijn ;) )
bij een normale eerste zwangerschap heb je 7 a 8% kans op een vroeggeboorte.
Als je al een prematuur hebt gehad stijgt dit percentage.
Was je prematuur 35weken of ouder heb je 15%kans
Onder de 35weken 20 a 25%
Als je al twee keer te vroeg bent bevallen 40%

Dus voor jou valt het eigenlijk allemaal wel nog mee? Je hebt al het zwaarste achter de rug vind ik...de stap naar een volgende zwangerschap! ;)
Het enige wat je kan doen is jezelf en je kindje goed verzorgen en je goed laten opvolgen. Wil je daar wat meer over kwijt hoe ze dat 'beter en meer opvolgen' nu eigenlijk doen?
Maar het allerbelangrijkste is genieten van dat nieuw en groeiend leven in je buik hé! Ik hoop dat dat, ondanks dat de angst je waarschijnlijk soms bekruipt, toch lukt?
Veel geluk
anneke

Terug naar “Prematuurtjes”