voor de platliggende mama's

Isabelle

RE: voor de platliggende mama's

Berichtdoor Isabelle » 13 okt 2007, 16:17

Hey Sara,
Als je er meer dan 10/dag hebt, best wel laten controleren.
Bij m'n eerste kindje had ik vanaf 28weken al harde buiken, op routine controle bij huisarts was er niets te voelen, geen opening of verweking en 1 week later zat ik al met verweekte hals en 1.5cm verstrijking.
Ik wil je niet nodeloos ongerust maken maar toch best even laten checken. Ik ben uiteindelijk na een controle bij gyne op 34w5d rechtstreeks naar ziekenhuis moeten gaan, had de hele ochtend door al harde buiken maar zonder al te veel pijn (bij een eerste weet je dat natuurlijk ook niet echt, is allemaal zo moeilijk) en 3u later bevallen van een gezonde dochter.
Nu moet ik zeggen, dat wanneer ik nu harde buiken heb, dat wel weer overgaat als ik naar het toilet ben geweest, maar af en toe zijn ze wel pijnlijk en ben ook ik heel ongerust.
Vind het wel vreemd dat je van de gyne morgen nog uit eten mag. vraag eens raad op de materniteit van de kliniek, zij zullen je wel verder kunnen helpen.

Sterkte nog en laat iets weten hé

jody

Berichtdoor jody » 13 okt 2007, 17:12

hoi allemaal

sara wat is buscopan?

isabelle wat is utrogestan? en weet je ik ben nu 17.1wk en heb ongeveer tussen de 1 en 3 hele lichte harde buiken , die duren ongeveer 15 sec. maar wat me idd opvalt als ik geplassen heb is het weg of minder. kan het komen doordat je blaas wat vol zit? weet jij dat misschien. want vaak als ik het krijg voel ik niet dat ik moet plassen maar als die lichte harde buik is geweest dan voel ik vaak dat mijn blaas wat vol zit.

mama in spe hier is alles goed. nergens last van en afgelopen dinsdag zat me bmhals nog helemaal dicht(3.7cm). is het mogelijk om in een paar dagen erge funneling te krijgen. vind het best wel eng zoals je weet. bij elk dingetje dat ik voel denk ik ,.... .... het is open gegaan maar tot nu toe bij elke controle zat het dicht.nu voel ik de kleine ook meer schoppen en gisteren leek het net of het in me bmhals schopte. dat vond ik wel een eng gevoel en toen dacht ik , straks schopt ie me bmhals nog open. maar ik weet natuurlijk niet of dat wel kan maar je haalt je gewoon van alles in je hoofd hahaha. ik moet dinsdag weer op controle en vrijdag. en dan heb ik om de 2 wk een controle. pfff..... dat is wel klote dat ik 1 week zonder controle moet doen hoor. hoe is het verder met jou.

xx jody

jody

Berichtdoor jody » 13 okt 2007, 17:30

ps mama in spe

de reden dat ik me nu wel af en toe druk maak is omdat een kennis van mij, ze is 3wk verder als ik en ze heeft ook een hoog vaginaal cerclage maar met 17 wk had ze al 5.5mm funneling. en nu ligt ze in het zh omdat ze slijm verloor en de funneling is bijna tot aan het cerclage. terwijl mijn bmhals normaal korter is dan die van haar.haar bmhals is normaal 2.8cm en die van mij is normaal 2.6cm en na het cerclage is die van haar gegroeit tot 3.4cm en nu is heel erg verkort.wat denk jij? dan is die van haar wel heel erg zwak of niet. ik vind het zo erg en ik weet het sinds gisteren daarom maak ik me nu best wel druk. ik wacht dinsdag wel ff af. en ik moet zeggen dat ik nog steeds best wel veel doe. kleine boodschappen ,afwassen , de was. omdat ik helemaal niet het gevoel heb dat ik het niet kan doen. ik ga het nu toch maar rustiger aan doen denk ik.

gr jody

Isabelle

Berichtdoor Isabelle » 14 okt 2007, 20:01

hey Jody,

Wat betreft die harde buiken, had dat ook zo rond de 16 weken. En ook nu, als ik een harde buik heb en ik ga dan plassen verdwijnt dit meestal erna. Een volle blaas of je darmen die overhoop liggen kunnen ervoor zorgen dat je baarmoeder geprikkeld raakt wat je dan harde buiken geeft.

Utrogestan werkt ontspannend op de baarmoeder en ik neem dit in combinatie met een zakje magnesium (kan absoluut geen kwaad want is ook een voedingssupplement) en tot hiertoe werkt dit heel goed.
Nu ja, als bebe toch perse wil komen, zal er denk ik wel niet veel zijn dat edit tegenhoud.

Hopelijk heb je hier wat aan en succes nog alsook aan alle anderen.

PS Marie2, bedankt voor je tip omtrent dit forum hé. En houd ons op de hoogte he. Ik duim voor je dat alles goed gaat, en voor de anderen uiteraard ook!

Groetjes
Isabelle

anneke

Berichtdoor anneke » 15 okt 2007, 10:22

hoi iedereen,
bedankt voor jullie antwoorden.
De cerclage is donderdag en begin er zenuwachtig voor te worden. Vooral ook omdat ik niet weet of mijn baarmoederhals nog verder verweekt is of niet en of alles goed gaat met het babietje.
Wel fijn om te weten dat er veel mamas platliggen of het heel rustig aan moeten doen, dan voel je je toch niet alleen.
Veel succes aan iedereen en ik blijf meelewen hier hoor
Groetjes
An

J. (34w 4d)

Berichtdoor J. (34w 4d) » 16 okt 2007, 09:09

Hallo allemaal,

Mag ik even jullie raad vragen? SInds een week verlies ik redelijk wat slijm, nogal dik, dus ben bang dat ik stilaan de slijmprop aan het verliezen ben. Heb ook veel last van lage rugpijn, baby zit heel laag. Vorige vrijdag bij de gyn had ik 1 cm ontsluiting en was de cervix nog 2cm. Ik ben zo bang dat het nu snel in gang zal schieten...

Wat denken jullie?

Bedankt,
J.

jody

Berichtdoor jody » 16 okt 2007, 11:05

ik denk dat je je niet teveel zorgen moet maken. je bent al 34.4wk. er kan bijna niets gebeuren als de kleine een deze dagen zal komen.hij/zei zal alleen wat kleiner zijn dan normaal. maar ik zal wel de verloskundige bellen of het zh voor advies.

gr jody

Marie 2

Berichtdoor Marie 2 » 16 okt 2007, 11:25

J,

Ik heb ook de laatste dagen meer slijmverlies. Zou ook wel graag eens weten of dat de bevalling aankondigt. Ik denk het niet... Maar weet het ook niet. Ik hoop zeker voor jou dat het gewoon maar wat de hormonen zijn of zo, want je beebje moet er nog wat in blijven. Heel veel sterkte.

Groetjes Marie 2

J.

Berichtdoor J. » 16 okt 2007, 11:37

Bedankt voor jullie reacties.

Ik weet het wel, het is geen drama als het nu begint, maar ik wil écht die 37w zo graag halen, zo graag de couveuse vermijden. Probeer er rustig in te blijven en heb ook al gelezen van vrouwen die pas een week of 2,3 na het verliezen van de slijmprop bevallen. Misschien is het zelfs helemaal geen slijmprop die ik verlies. Vanavond ging ik sowieso naar een infosessie in het ZH en zal daar eens raad vragen aan de vroedvrouw.

Marie 2, voor jou is het spannend, hè! Kan nu voor elk moment zijn, zeker? Kan je nu nog wat genieten van het zwanger zijn, zonder angst te moeten hebben dat het te vroeg komt?

GRtjs,
J.

Isabelle

Berichtdoor Isabelle » 16 okt 2007, 12:08

Hey J,

Hier 34w3d en verlies ook wat meer slijm, echt wit en kan soms wel dik zijn.
Ik denk wel niet dat dit je slijmprop is maar toch best es gyne bellen.

Kan je maar 1 advies geven, heeel veel rusten alhoewel dat ook niet altijd makkelijk is he. Elke dag erbij is er eentje gewonnen, en wie weet geraak je toch nog aan 37. Versta je heel goed, zou toch wat meer een geruststelling zijn mocht je er nog een paar dagen/weken kunnen bijdoen en je kindje niet op de couveuseafdeling dient te blijven.
Ikzelf ben van mijn eerste op 34w5d bevallen, weliswaar een gezonde dochter maar is toch hard als je je kindje niet bij je kan houden en in couveuse moet liggen. Deze keer hoop ik echt op een minder onverwachte bevalling en dat ik ons kindje bij me op de kamer mag houden.

Marie2, hoeveel weken ben jij? Alvast veel succes

Anneke, ik duim voor jou donderdag.

En aan alle anderen, nog veel moed en tot binnenkort en we gaan nog proberen een beetje te genieten van ons buikje he.
Groetjes

sara

Berichtdoor sara » 16 okt 2007, 12:47

Goeiemiddag iedereen!
Is al terug een paar daagjes geleden hé van me. Maar heb eigenlijk bijna niet aan pc gezeten doordat ik heel het weekend last heb gehad van harde buiken en toch wel wat ongerust was. Durfde eigenlijk echt niet meer langer of 10 min aan mijn computer zitten. Mocht wel nog eventjes zitten van gyn maar daarna terug rusten maar ja die schrik hé. Heb dus vanaf vrijdagavond tot maandagmorgen enorm veel last gehad van harde buiken. Gelukkig niet pijnlijk maar toch eventjes gebeld met gyn. Hij raadde mij aan om gisterenavond toch eventjes langs materniteit te gaan om even aan monitor te liggen. Nu zo gezegd zo gedaan en je gaat het natuurlijk nooit anders zien maar die tijd dat ik daar gelegen heb heb ik geen enkele harde buik gehad!!!! Kindje heeft toen ik geen enkele keer geschopt. Normaal gezien vanals ik lig begint het echt te schoppen en dan meteen erachter een harde buik maar toen echt niets hé. Dus ja ze hebben toen gyn opgebeld en ik moet nu een soort vit B dat ik zal neem verhogen naar 2/dag en magnesium zakjes bijnemen. Normaal gezien zou dit dan moeten beteren. Maar ja nog steeds enorm veel rusten hé!!! En hopen dat ik nog zo lang mogelijk zonder opening zal zitten!!!!!!! Zoals jullie hé zo lang mogelijk rekken. Maar dat rekken mag nog heel lang zijn hoor van mij want nog maar goeie 20w hé. Maar we kunnen maar rusten hé. En bij jullie is het zo aan het naderen hé!! Jullie geduld en lang platliggen zal binnenkort beloond worden. Ik lig ook al bijna 9w plat (allé ja met een week of 3 dat ik eens iets mocht doen maar ook niet veel) en weet ook al wat het is. Het is moeilijk maar zoals jullie zeggen je krijgt er iets moois voor in de plaats!! Hoop voor jullie dat je het nog wat kan volhouden maar als het toch zou komen is het toch al goed dat jullie zo ver geraakt zijn. Meestal is geraken tot 32w al goed maar ja natuurlijk hoe verder hoe beter. Veel succes nog aan allen en zeker iets laten weten moesten jullie bevallen zijn hé!!!!! Groetjes x

Marie 2

Berichtdoor Marie 2 » 16 okt 2007, 14:11

Hoi,

Isabelle: Donderdag ben ik 39 weken. Wel ja tis te zeggen, volgens de gyn. In het begin sprak hij altijd van 23 oktober. Maar voor mijn werk deed hij er twee dagen bij, om zeker te zijn. Dus ja rekenen we nu de 25 sten oktober. Dus kan voor elk moment zijn. Ik had nooit gedacht dat ik het zover zou brengen. Dat denk niemand trouwens.

Maar aan iedereen, probeer goed te rusten. Is heel lastig, maar het komt wel goed. En zie maar hier op het forum, velen kunnen het nog een eindje rekken door te rusten. En dan kan je misschien net als ik op het einde nog even van je zwangerschap genieten en eens met je buikje pronken. Ik gun het iedereen echt heel hard. Ik weet wat het is om er mee in te zitten ivm longrijping, gewicht... Ik wil iedereen dan ook een knuffel geven, want dat kan iedereen wel gebruiken.

Veel liefs
Marie

L.

Berichtdoor L. » 16 okt 2007, 16:31

Hej hej,

@Marie2: wow al 39 weken! Da's fantastisch hé! 'k Heb een vraagje voor je. Volgende week ben ik zelf 36w en zou ik terug mogen beginnen rondlopen/bewegen. (weliswaar op het gemak in het begin) Was dit bij jou lastig in het begin? Na al die weken platliggen. Ik vrees daar een beetje voor dat m'n spieren (of wat er nog van overschiet) niet echt meer mee gaan willen. 'k Heb al gedacht om misschien eens op onze hometrainer te kruipen (maar dan wel op de gemakkelijkste stand). Maar 'k weet niet of dit mag of niet. En, 'k moet zeggen dat ik daar wel enorm naar uitkijk om (liefst) nog enkele weken vrij te kunnen bewegen. 'k Denk dat ik in het begin ook niet alleen ga buiten durven komen. Hoe was dit bij jou?

Allé vele groetjes aan iedereen!

L.

Marie 2

Berichtdoor Marie 2 » 16 okt 2007, 17:12

Hoi,

Beste L;

Ik vond het lastig in het begin, was erg vlug moe, heb het dan ook allemaal nog op het gemak gedaan, ben eigenlijk maar pas echt beginnen rondlopen rond 37 weken, mijn beebje is ook een lichtje, vandaar ik wilde dat het nog wat zou aankomen. Ik had het erger verwacht dan het was, eerlijk gezegt. In het begin ging ik enkel al eens iets uit de frigo halen, eens iets uit de kast nemen, aan tafel eten... Na een paar dagen was ik dat al weer wat gewend. Als je rustig aan begint zal dat zeker wel lukken hoor, je hoeft je daar niet teveel zorgen over te maken. In het begin kwam ik ook niet buiten, nu nog niet zoveel eigenlijk. En ik ga ook nergens alleen, buiten naar de bakker om de hoek...

groetjes en veel succes
Marie

Lieze

Berichtdoor Lieze » 16 okt 2007, 17:26

Hallo,

Mag ik er ook bij?
Ben Lieze, vandaag 29 weken ver en vorige week opnomen in het ziekenhuis voor longrijping en weeënremmers. Had 1cm ontsluiting en een verstreken baarmoederhals. Dit kwam allemaal heel pots. Had al sinds week 16 harde buiken maar nooit pijnlijk dus ik dacht dat het wel geen kwaad kon. Niet dus!!!
Vandaag men eerst dag thuis met platte rust. Maar maak me doodongerust.
Heb nog steeds veel harde buiken maar nog steeds niet pijnlijk. Maar omdat deze de voorbije weken ook niet pijnlijk waren en toch blijkbaar met (een niet positef) resultaat maak ik me zorgen.
Wanneer weet ik nu of het echt kwaad kan? Misschien is dit een domme vraag maar ben doodongerust.

Groetjes Lieze

Isabelle

Berichtdoor Isabelle » 17 okt 2007, 14:48

hey lieze,

Welkom!
weet eigenlijk niet echt hoe dat zit? ik heb nl ook nooit echt pijn, pijn gehad en dus ook ongemerkt bmh welke bijna volledig verstreken was en weeënremmers en longrijping op 32 weken.
Het enige wat ik je kan aanraden is echt veel, veel te rusten en af en toe naar de kliniek te gaan voor monitoring. Ik doe dit ook ens per week, moet dan wel lukken dat ik uitgerekend dan niets van harde buiken of contracties heb!
En bij de minste twijfel bel dan de gyne voor extra controle.

Heb jij ook magnesiumsupplement en utrogestan voorgeschreven gekregen om de baarmoeder te ontspannen en zo contracties tegen te gaan?
Ik wens je alleszins het allerbeste, is niet makkelijk dat platliggen maar hopelijk krijgen we er een wolk van een baby voor in de plaats!
En elke dag is er toch alweer 1 gewonnen!

Het beste nog alsook aan alle anderen.
Groetjes
isabelle

Saar

Berichtdoor Saar » 17 okt 2007, 19:22

Hey meiden,

Ik wil jullie ff een hart onder de riem komen steken!!!! In het begin schreef ik ook mee in dit topic, maar na de geboorte van mijn dochtertje had ik niet zoveel tijd meer...

Jody, met jou heb ik ook nog een tijdje samengeschreven bij de cerclagemama's.

Zal ff mijn verhaal doen... nadat ik in september 2005 mijn dochtertje ben verloren omdat ik bevallen ben aan 23 weken, was ik in november 2006 eindelijk weer zwanger!! Zowiezo stond al vast dat ik een cerclage zou krijgen half januari, maar aan 13 weken, de dag na nieuwjaar had ik al zo'n hevige harde buiken dat ik ben opgenomen in het ziekenhuis en weeënremmers heb gekregen. Ben er gebleven tot een week na mijn cerclage, in totaal zo'n drie weken dus. Terug thuis moest ik Prepar pilletjes blijven nemen om de vier uur en drie keer per dag twee bolletjes utrogestan nemen, geen seks meer en volledige platte rust :( De weken gingen maar traag voorbij maar ik moest echt volhouden, wou niet nog een keer een kindje verliezen. Maar op 22 weken ging het weer mis... hevige weeën ondanks de prepar-pilletjes en de utrogestan, gelukkig toch nog kunnen stilleggen met een infuus. Ben dan in het ziekenhuis gebleven tot ik 28 weken was en het grootste gevaar geweken was, moest wel nog pilletjes prepar blijven nemen om de 2u. Terug thuis ging het redelijk goed, zolang ik mij maar kalm hield en goed bleef platliggen. Omdat ons meisje heel goed groeide mocht ik vanaf 34 weken weer stilletjes beginnen rondlopen in huis.

We spraken af dat aan 37 weken, op 20 juni dus, de cerclage zou weggehaald worden, maar die datum heb ik net niet meer gehaald, op 12 juni ben ik opgenomen met weeën maar heb het toch nog een paar dagen volgehouden in het ziekenhuis dankzij weeënremmers. Op 14 juni moest mijn cerclage er echt uit omdat de druk erop te groot werd en mijn baarmoeder anders zou kunnen scheuren, op 15 juni om 8u39 's morgens werd ons dochtertje Ana-Lucia geboren via keizersnede (omdat ze in stuit lag). Ze heeft 36w 3d in mijn buik doorgebracht, woog 3070 gram en mat 50cm bij de geboorte... ze heeft nog een paar daagjes in de couveuse doorgebracht omdat ze vruchtwater in de longetjes had, maar uiteindelijk zijn we samen naar huis gegaan!

Nu vier maand later, meet ze al zo'n 65cm en weegt ze 7440 gram! 't Is echt een droomkind, ze was al die miserie meer dan waard!

Dus kop op meiden! Jullie kunnen het ook! Het is heel lastig, 't is vooral ook een emotionele periode, laat de traantjes af en toe vloeien, roep eens om je hart te luchten, zelfs zagen kan, daarna kun je weer ff met opgeladen batterijen verder!

Ik plaats nog ff een foto van het resultaat van al die maanden platliggen, hoop dat het jullie moed kan geven om door te gaan!

Liefs
Saar

Attachment : Ana-Lucia2007_0906_1419592.JPG

Isabelle

Berichtdoor Isabelle » 18 okt 2007, 09:32

Hallo,

Wat een prachtige flinke dochter zeg!
Bedankt om een hart onder de riem te steken, dat doet altijd deugd.
Ja, dan is het inderdaad wel het wachten waard maar de platte rust is inderdaad niet altijd even makkelijk. Geniet nog van je dochtertje!

Groetejs
Isabelle

Lieze

Berichtdoor Lieze » 18 okt 2007, 09:58

Dag Saar,
Proficiat met jullie prachtige dochter.
Is inderdaad de moeite waard!!!

Aan iedereen bedankt voor de steun!!!
Heb nog een klein vraagje... Blijven jullie echt een hele dag in bed liggen of gaan jullie ook op de zetel liggen. Bij mij is iedereen(men man en de rest van de familie) zo ongerust dat ik van iedereen alleen maar in bed mag liggen. Maar doordat we op onze slaapkamer enkel veluxen hebben is dat wel heel triest. Kan zelfs eens niet naar buiten kijken. Daarom vraag ik me af of de zetel ook niet mag. Wil deze vraag voorleggen aan men gyne maar moet nog wachten tot maandag.
Wil zeker geen onnodige risico's nemen.

Groetjes en sterkte voor iedereen
Lieze

Lieze

Berichtdoor Lieze » 18 okt 2007, 10:10

Dag Isabelle,

Was vergeten te antwoorden op je vraag ivm medicatie. Ik moet dus niets meer nemen thuis en dat vind ik wel raar. De gyne zei me dat het weinig zou uitmaken en ik waarschijnlijk toch nog contracties zou hebben. Dat had ik in het ziekenhuis ook ondanks de weeënremmers.
Ze vertelde dat ik een heel gevoelige baarmoeder heb en omdat ons prutske zo aftief is dit nog meer stimuleert.
Maar ga het maandag voor de zekerheid toch nog eens vragen want heb nog steeds heel veel harde buiken.
Groetjes

Saar

Berichtdoor Saar » 18 okt 2007, 11:49

Lieze, ik lag altijd in de zetel, vond het ook deprimerend om de hele tijd in een donkere slaapkamer te liggen.

Ik heb ook zo'n gevoelige baarmoeder, zodra ons meisje bewoog kreeg ik al een harde buik. Zou het dus ook nog eens navragen maandag en als je teveel harde buiken hebt zou ik tussenin eens gaan naar de materniteit, dan kunnen ze je eens aan de monitor leggen.

Liefs
Saar

Isabelle

Berichtdoor Isabelle » 18 okt 2007, 19:44

Hey Lieze,

Ja, hier ook supergevoelige BM
Wel, vind het zo deprimerend om 24h/24h in bed te liggen dat ik "s morgens gewoon naar beneden kom, rap een boke smeren en tas koffie maken en hup zetel in.
Volgens mijn gyne moet ik dus zo plat mogelijk liggen, gisteren na conbtrole geprobeerd en hele dag maagzuur gehad!
Dus nu heb ik de zetel wat rechter gezet en zorg ik ervoor dat ik vanaf net onder m'n borst plat is. En ik steek kussen onder mijn bekken en voeten zodat die delen klein beetje hoger liggen.

Oh ja, voor alle platliggende mama 's wil ik wel even vermelden dat het heel BELANGRIJK is om tijdens platliggen je voeten en kuiten toch wat te bewegen om trombose in je benen te voorkomen. Mijn gyne had dit niet vermeld, gelukkig is n1 van onze vrienden arts die me hier toch op attent gemaakt heeft en ook veel op je zij liggen om de druk op baarmoeder wat te verlichten en doorbloeding te bevorderen.
Zo, dit wou ik even met jou/jullie delen.

Zo, tot de volgende dames

Helene

Berichtdoor Helene » 19 okt 2007, 10:41

Dag platliggende mama's.

Volhouden is de boodschap. Ik heb ook moeten platliggen van mijn tweeling. Had al van mijn 24 weken enorm veel contracties, in het begin zo'n 10 à 15 per dag en naarhet einde toe waren het echt hevige. Op 33 weken kreeg ik een maag en darminfectie en zo ben ik in arbeid gegaan. Een opname in het ziekenhuis en infuus remden gelukkig alles af.

Dit was de meest onrustige periode die ik heb gehad , ik had nog een zoontje thuis lopen en ik weende enorm veel. Ik voelde me echt ongelukkig maar achteraf gezien is het echt de moeite waard van er alles aan te doen om je kindjes zo lang mogelijk bij jouw te houden. Zelfs al ben je 36 weken en mogen ze ter wereld komen ik zou nu veel meer moed hebben om plat te liggen. éénmaal geboren gaan ze direct naar de couveuze en mijn hart brak in 2, het verdriet en je kindjes echt niet bij jouw te hebben was nog 100.000 keer erger.

Hou dus allemaal vol, het is echt de moeite waard.
Helene

marie 2

Berichtdoor marie 2 » 19 okt 2007, 13:50

Eventjes vermelden...

Onze zoon is geboren, op 18 oktober. Kobe is zijn naam, weegt 3,30 kg en is 50 cm. Je ziet dat platliggen echt de moeite is, veel succes allemaal....

groetjes Marie 2

L.

Berichtdoor L. » 19 okt 2007, 15:44

Hej Marie 2,

Een hele dikke proficiat met je zoon! Dit geeft idd moed voor velen onder ons!
Geniet er maar van!

Vele groetjes

L.

Terug naar “Prematuurtjes”