voor de platliggende mama's

mama in spé

voor de platliggende mama's

Berichtdoor mama in spé » 07 jun 2007, 19:23

Lies en Dolores (en Kristien?),

voila, hier ons onderwerpje om de dagelijkse beslommeringen te delen in de vele maanden platte rust die ons nog wachten! Samen aftellen naar het grote moment!

Iedereen die ook in hetzelfde schuitje zit en zijn zwangershcap maandenlang plat moet doorbrengen is van harte welkom om mee te kletsen!

Morgen neem ik wel even de tijd om mijn eigen verhaal te vertellen... dat is niet op 1 2 3 gebeurd...

groetjes en tot gauw!

Dolores

RE: voor de platliggende mama's

Berichtdoor Dolores » 07 jun 2007, 20:12

Ik ben dus 15 weken ver. Kindje komt normaal op 28 november.
Op 12 weken heb ik een dubbele cerclage gekregen omdat ik al twee kindjes verloren heb door een zwakke baarmoederhals.
Ik ben normaal een actief persoon en het platliggen is een hele opgave voor mij.

Groetjes en tot later

lies

Berichtdoor lies » 07 jun 2007, 20:14

Hoi mama in spé, ik heb het topic gevonden!

Aan alle lotgenoten, ik vertelde mijn verhaal al op het zwangerschapsforum, maar een hierbij een copy-paste voor jullie:

Mijn naam is Lies, ben 28 en ben voor t eerst zwanger. Al ja-ren keek ik uit naar deze zwangerschap, zwanger zijn leek me zo'n plezante tijd :s

Op 6, 8, 10 weken een bloeding. Op 11 weken werd ik een week opgenomen in dat ziekenhuis, met een heftige bloeding, die maar niet stopte. Een dreigend miskraam, zo was de diagnose. Zal maar zwijgen over de verpleegster die me snachts helemaal deed panikeren door te zeggen dat ik moest opletten, want dat ik mijn vruchtwater aan het verliezen was (was dus niets van aan). Ik kreeg tijdens de opname nooit een deftig antwoord, bij het ontslag vroeg ik aan de assistente gynaecologie of er een probleem met de placenta was (had namelijk zelf al veel opgezocht op internet en zo). Neen, zo zei ze, met uw placenta is alles in orde!

Toen ik de ontslagbrief voor de huisarts zelf open deed, stond er nochtans duidelijk in: bloeding ten gevolge van een retroplacentair hematoom van 2cm²!

Het ziekenhuis adviseerde om nog een week thuis te blijven en het daarna rustig aan te doen. Mijn huisarts schreef toen gelukkig nog een weekje voor (want had nog dikke bloedklonters verloren). Het ziekenhuis vond een echo op 16 weken niet nodig. Heb het zelf 2X gevraagd, gesmeekt zelfs. Ondertussen nog 2 keer rood bloedverlies gehad, maar een consultatie was niet nodig...

Op 20 weken kreeg ik een echo: de placenta was ten gevolge van het groter geworden hematoom over een oppervlakte van 6 op 6 cm losgekomen!! En dan nog zei de assistente mij (weer eens een andere) dat ik het maar wat kalmer aan moest gaan doen. Ze vond het vreemd toen ik een attest van de noodzaak van 'relatieve rust' vroeg.

Een week later, bij de opvolging door mijn huisarts, bleek dat in mijn geval absolute platte rust nodig is. Mijn huisarts begreep niet dat ik nog mocht rondlopen, heeft een second opinion gevraagd en blijkt dat de toestand zo erg is dat bij één verkeerde beweging de placenta helemaal kan gaan loslaten!

Nu ben ik dus al 2 dagen thuis, niet in ziekteverlof, want ben onvervangbaar op mijn werk ik werk dus van thuisuit. Vanuit de zetel... Volgende echo over 3 weken, en intussentijd dus rusten...

Ik ben dus helemaal niet te spreken over de behandeling in het ziekenhuis. Een universitair ziekenhuis, een fabriek, waar je maar een nummer bent en ze je liever kwijt zijn precies! Ik vraag gewoon een deftige uitleg, maar dat krijg ik niet, laat staan een kans op een goed vervolg van de zwangerschap. Hadden ze mij op 12 weken platte rust aangeraden, dan was het hematoom misschien niet zo fel gegroeid...

Maar zo heeft iedereen die moet plat rusten tijdens de zwangerschap waarschijnlijk een eigen verhaal hé...

Alleszins veel steun voor ieder van jullie... K zou het fijn vinden om ervaringen met jullie te delen...

Liefs,
Lies

mama in spé

Berichtdoor mama in spé » 07 jun 2007, 20:41

Hey dames!

Ik ben dus ook 15w zwanger, nu voor de derde keer, en ons kindje wordt verwacht op 27 november.

Dolores, ons eerste kindje zijn we ook verlmoren door zwakke baarmoederhals. Vorig jaar ben ik in april bevallen van een gezonde dochter na een cerclage-zwangerschap met de nodige complicaties (ik had ook nog premature contracties).
Nu heb ik op 21 mei dus weer een cerclage gekregen, wel een enkele. Ik heb er goeie hoop in dat het ook nu weer in orde komt.
Ai, jij hebt al twee kindjes verloren! Ik zou dat geen tweede keer aan kunnen. Of was het een tweeling?
Het verplicht liggen is inderdaad ook voor mij lastig, al betert dat met de weken. Vandaag kon ik al tegen mezelf zeggen dat die rommel hier ujteindelijk niet zo erg is als ik door daar op te kijken wel een zwangerschap kan uitdragen.

Lies, heb je dan nu nog steeds last van bloedverlies? Kan me voorstellen dat je je zwangerschap anders had voorgesteld! Het romantische van zwanger zijn is er niet echt bij he zo, 't is eerder een "noodzakelijk kwaad" om een kindje op de wereld te kunnen zetten. Maar weet dat wat je ervoor in de plaats krijgt het mooiste van de wereld is! De liefde voor zo'n klein wezentje is onvoorstelbaar groot!
Je moet waarschijnlijk heel vaak op controle. In elk geval zullen we hier duimen en supporteren om iedereen aan de 36w-lijn te halen!

groetjes en tot morgen!

Mams

Berichtdoor Mams » 07 jun 2007, 21:00

Hier ook een mama met zwakke baarmoederhals. Derde zwangerschap waarvan tweede met cerclage.

Ben telkens vanaf een week of 14 moeten stoppen met werken om thuis goed te kunnen rusten.
Ik moet wel niet de hele dag platliggen. Zou trouwens onmogelijk zijn met 2 kleuters ! Alles doe ik rustig aan, op mijn gemak ...

Ik ben nu aan 33 weken en begin serieus af te tellen.
Als dit jullie wat moed kan inspreken: de eerste weken zijn echt de moeilijkste weken. Je moet aan je nieuwe situatie gewoon worden en dat is af en toe wel eens deprimerend. Maar met de tijd gaat het steeds vlotter. Hier vliegen de dagen echt voorbij !

Succes aan allen met de zwangerschap !

Mams

lies

Berichtdoor lies » 07 jun 2007, 21:18

Mama in spé en dolores,
ai, reeds een kindje verloren... moet verschrikkelijk zijn... ik duim des te meer dat het deze keer heel erg goed verloopt...

Mama in spé, momenteel heb ik geen bloedverlies meer, maar 2 en 4 weken geleden wel nog... de gyn zei dat het wel nog zal voorvallen...
Zwangerschap en bloedingen gaan gewoon niet samen vind ik... iedere keer bij een bloeding ben ik dus erg ontgoocheld... Soms durf ik zelfs niet naar t toilet gaan en zo.

Zeg, een vraagje: als ik het goed begrijp dan wordt een cerclage uitgevoerd bij een verzwakte baarmoederhals. Maar worden jullie dan steeds vaginaal onderzocht? Sedert 10 weken heb ik geen vaginale echo meer en heeft geen enkele gyn nog een vaginaal onderzoek gedaan... Of voel je zelf wanneer een baarmoederhals verzwakt is? je weet, ik vertrouw de gyns niet meer...

Nog een vraag: als je altijd platligt, is het dan aangewezen om kine te volgen?

Groetjes en hou jullie haaks,
Lies

Gast

Berichtdoor Gast » 07 jun 2007, 21:54

Je moet zeker kiné volgen en van die steunkousen dragen als je platligt.
Ik heb aan 16 weken mijn vruchtwater verloren ten gevolge van een punctie en heb toen twee weken platgelegen in het ziekenhuis. En met plat bedoel ik echt plat, dus op de bedpan, wassen op bed, en zelfs het hoofdeinde wilde ik niet naar boven laten doen om te eten. Na 2 weken mocht ik naar huis en moest het "kalm " aan doen.
Ik ben dan aan 26 weken bevallen. Mijn zoontje is nu bijna 4 en stelt het uitstekend.

Saar

Berichtdoor Saar » 07 jun 2007, 22:13

Lieve meiden,

Ik wil jullie even moed komen inspreken!! Ook ik ben een kindje verloren aan 23 weken wegens een zwakke baarmoederhals, ik wist dus op voorhand dat ik nu een cerclage zou krijgen en veel zou moeten rusten. Maar veel rusten veranderde al snel in volledig platliggen omdat ik op 13 weken al heel veel harde buiken had. Sindsdien moest ik Prepar nemen, ben begonnen met 1 pilletje om de vier uur en gedurende de zwangerschap moeten opbouwen. Aan 22 weken weer opgenomen in het ziekenhuis door premature contracties, dan zes weken daar gebleven tot week 28. Ondertussen ben ik 35w 4d!!!!!!!!!! Het einde is dus in zicht!! Neem nu nog 2 pilletjes Prepar om de 2u en neem nog steeds 3x2 Utrogestan ook. Op 19 juni krijg ik een keizersnede omdat ons meisje in stuit ligt... ik zal zo blij zijn als ik ze eindelijk in m'n armen heb!!!

Zoals een van de vorige dames als zei... de eerste weken zijn het moeilijkst! Daarna wen je wel aan de situatie! En je ziet, het loont de moeite! Jullie raken er wel!!!

Ik blijf jullie volgen en zal jullie af en toe een hart onder de riem komen steken!!

Veel liefs
Saar

Dolores

Berichtdoor Dolores » 07 jun 2007, 22:20

Hallo allemaal,

Mama in spé, we zijn in 2005 een dochterje verloren en in 2006 een zoontje.
De eerste keer door de zwakke baarmoederhals, tweede keer door een infectie op de cerclage. Dus ja, bang afwachten hier.
Op hoeveel weken ben jij bevallen van het tweede kindje?

Lies, vreemd dat ze in een Uz bloedverlies niet serieus aanpakken...
Op 8, 9 en 10 weken had ik ook veel bloedverlies (maandverbanden vol) en dan moest ik platliggen.
Vaginale echo's doen ze bij ons in het ziekenhuis niet meer vanaf 12 weken. Wel wordt de baarmoederhals onderzocht. Maandag moet ik trouwens weer op controle. Misschien moet je toch een second opinion vragen.
Als je moeilijk een andere gyn te pakken kan krijgen (agenda volzet en zo) eens op een avond naar spoed gaan.

Mams, het eens goed te lezen dat je toch al 33 weken ver bent met een cerclage. En zoals gezegd hopelijk halen we allemaal de 36 weken.
Wanneer ben je de vorige keer bevallen? Heb je zwangerschap voldragen?

Ik ga nu slapen...

mama in spé

Berichtdoor mama in spé » 08 jun 2007, 08:58

Saar, jij bent er bijna! Eens ik de dertigste week voorbij was bij mijn vorige zwangerschap was ik al heel veel geruster, dus dat is nu ook mijn eerste streefdoel.

Dolores, ik ben vorig jaar bevallan op 37w, wel ingeleid toen een week nadat de cerclage verwijderd was. Door de cerclage was er strak littekenweefsel gegroeid en mijn baarmoederhals is heel erg lang op 4-5cm opening blijvne staan. Dan is hij daardoor "geschoten" en ben op drie kwartier dan van 5cm naar kindje op de buik gegaan. Ik ben ingeleid omdat ik gans mijn zwangerschap lang ook nog zwaar problemen gehad heb met mijn lever die constant sterk verhoogde waarden gaf. Ben opgenomen geweest voor premature contracties en toen reageerde mijn lever heel sterk op de berotec. Op 37w begonnen mijn enkels fel te zwellen en toen wou de gyn geen risico meer nemen.

Oei, nu doe je mij lichtjes schrik krijgen... een ionfectie op de cercalge... Hoe merk je dat je daarmee zit? Ik had deze week schrik van zo'n infectie, maar wil niet voor elke schrikkronkel in mijn hoofd naar de gyn hollen dus ik wacht mooi af tot mijn controle dinsdag. Mijn schrik komt een beetje omdat ik nog 3 keer per dag 2 bolletjes utrogestan moet opsteken. Ik was wel mijn handen, maar je gaat toch telkens met je vingers naar binnen he. Dus ik vraag me echt wel af hoe ik kan voelen, weten als ik een infectie zou hebben.

Mams, dan heb jij geluk gehad dat ze de eerste keer nog tijdig een cerclage gestoken hebben? Zijn je twee kindjes thuis overdag? Mijn dochter gaat naar de OM, heb absoluut verbod gekregen om haar nog op te pakken, het risico is te groot dat de cerclage zou doorscheuren of dat ik weer contracties zou krijgen.
En ja, ik heb het psychologisch nu heel veel lastiger dan de vorige keer, vooral omdat ik niets meer mag. Twee weken geleden was mijnplan nog om alleen de ochtend voor ons dochter te zorgen en haar zelf naar de OM te brengen, maar een controle later mocht dat dus ook niet meer en nu moet ik echt alles laten doen en dat is enorm frustrerend. Ik begin stillaan te merken dat alles een andere plaats aan't krijgen is in de kasten om maar één iets te noemen. Gisteren is het wollen truitje van ons meisje compleet gekrompen uit de wasmachine gekomen om iets anders te zeggen. Ik heb gewoon liever zelf controle over mijn huishouden.
't is nu ook wel een moeilijke periode: 17w is ons eerste kindje plots geboren en vorige keer had ik vanaf 23w premature contracties. Dus als ik de volgende weken tot daar goed doorkom zal het allemaal terug beter te doen zijn in mijn hoofd (niet dat ik daar constant aan denk hoor of negatief kijk).

Lies,
't zal wel zijn da thet paniek is telkens je bloedverlies hebt, dat hoort inderdaad niet bij een zwangerschap!
Ja, ik krijg elke twee weken een inwendig onderzoek om te zien of de cerclage nog goed zit, om te zien of ik nog geen opening heb en om te zien hoe lang mijn baarmoederhals nog is.
Mijn eerste zwangerschap kreeg ik die inwendige controles niet, ze doen dat niet standaard. Toen ben ik naar de gyn gegaan omdat ik veel buikpijn had en blijkbaar was ik toen al in arbeid. Van een zwakke baarmoederhals zeggen ze dat je dat pas kunt weten door een kindje te verliezen, 't zijn de gelukzakken die de eerste zwangersschap met zwakke baarmoederhals nog tijdig een cerclage kunnen krijgen.
Mijn baarmoederhals was ook al op 12w verweekt.

Saar, jouw verhaal is bijna dat van mij vorig jaar!
Neem jij die utrogestan ook vaginaal?
Binnenkort wordt jouw cerclage weggehaald waarschijnlijk? Ben benieuwd voor jou hoe lang je dan nog gaat rondlopen! En lig je nog steeds plat of doe je al wat meer.
Ik heb nu ook nog geen strikte platte rust, ook gewoon veel rust. Maar als je nniks meer mag doen komt dat er dus uiteindelijk op neer dat ik de hele dag zo veel mogelijk neerlig zodat ik 's avonds toch twee uurtjes rond kan lopen als mijn dochter thuis komt. Ik heb ook snel last in de buik als ik te veel doe (vage maandstondenkrampen, zo'n zeurderig gevoel - denk dat dat ook weer beginnende harde buiken zijn).

Zo, na deze epistel ga ik maar even verzenden...

Saar

Berichtdoor Saar » 08 jun 2007, 12:32

Mama in spé, na mijn cerclage moest ik de Utrogestan oraal nemen ipv vaginaal wegens het risico op infecties. Wij mogen ook al geen betrekkingen hebben sinds dan en ik mag ook niet in bad of gaan zwemmen of zo. Ik heb 1 inwendige echo gehad sinds ze de cerclage hebben aangebracht, normaal zouden dit er nul geweest zijn, maar na hevige weeën moesten ze toch wel ff controleren of alles nog goed zat.

Sinds week 34 heb ik ook geen strikte platte rust meer, gewoon idd veel rust. Maar het lukt me toch niet echt om iets te doen want ik krijg onmiddelijk harde buiken/weeën. Dus is mijn reactie dan automatisch om weer te gaan liggen...

Ik krijg een keizersnede op 19 juni omdat ons meisje in stuit ligt. De cerclage wordt net voor de keizersnede verwijderd. Ik mag ook maar dan stoppen met de Utrogestan en de Prepar (zelfs al heb ik last van m'n hart). Moest ik volgende week teveel last krijgen van weeën of van m'n hart dan mag ik binnen gaan en gaan ze de KS eerder doen, maar ik zou toch graag die 37 weken halen. Dus nog 11 daagjes en dan heb ik m'n meisje in m'n armen!

Veel succes dames!

Liefs
Saar

Saar

Berichtdoor Saar » 08 jun 2007, 12:37

Dolores, hoe is dat dan gegaan toen je die infectie had?? Is je water dan gewoon te vroeg gebroken?? Of is het beebje in je buik gestorven of zo? Sorry dat ik mijn vraag zo direct stel hoor... maar ik ben ook een beetje bang geworden. Ik wist wel dat het mogelijk was, maar was nog niemand tegengekomen die het had meegemaakt...

Knuffel
Saar

mama in spé

Berichtdoor mama in spé » 08 jun 2007, 14:24

Saar,
Ik vind het zo raar dat de procedures voor opvolging overal zo verschillend zijn!
Ik krijg elke keer een inwendig onderzoek + echo. Over betrekking, bad en zwembad hebben wij nooit instructies gekregen, maar we laten alledrie sowieso achterwege tot na deze zwangerschap.
Ik ga dinsdag toch eens vragen of ik utrogestan niet oraal mag nemen en er mee doorgaan ipv af te bouwen, kwestie van deze keer geen contracties te krijgen. Sowieso heb ik alweer vaak pijn onderaan in mijn buik.

En binnen elf dagen is je meisje er! da's echt wel aftellen he nu.! ik kijk daar al enorm naar uit om terug mama te worden van zo'n klein mensje!

Ons dochter is echt een lieve schat, een heel brave! 't is alsof we een godsgeschenk gekregen hebben na al onze moeilijkheden vooraf.

Dolores

Berichtdoor Dolores » 08 jun 2007, 15:07

Saar en mama in spé,

Maak je maar niet ongerust een infectie komt inderdaad heel weinig voor.

Ik had namelijk wel een voor geschiedenis.
De week voor de infectie heb ik een operatie gehad. Ik had namelijk een dubbele torsie van mijn linker eierstok. (een gedraaide eierstok)
En dit op week 18 van mijn zwangerschap.
Ik heb met spoed een operatie moeten ondergaan, via de buikwand. Precies een week later is mijn water gebroken en was het sprookje over.
De gyn waar ik toen bij was, heeft mij nooit niet opgevolgd en nooit willen toegeven dat er een infectie op zat.
Hij zei simpelweg, je kunt ook kinderen adopteren.
Gelukkig zijn we naar Jette gegaan en een second opinion gaan vragen bij een prof.
Die zei, dat er zeker een infectie op zat en dat die vast er al vlug na het zetten van de cerclage al aanwezig was. De restanten waren nog zichtbaar in mijn baarmoeder. Na een antibiotica kuur van 5 maand, was alles weg.

Het was misschien combinatie van factoren: geen opvolging na de cerclage, die operatie misschien en de gyn.

Dus maak je maar niet te ongerust, mijn verhaal is zeeeer uitzonderlijk

mama in spé

Berichtdoor mama in spé » 08 jun 2007, 15:18

Ah Dolores, 't is dus niet dat er gevaar meteen als de infectie er is, ik kan nog wachten tot dinsdag om er over te praten met de gyn dus.
Zo erg dat dit moet gebeuren door het nalatige van je gyn! Word je nu veel beter opgevolgd?
In elk geval heb ik tot nu toe bijna allemaal positieve verhalen gehoord over cerclages (en er zelf dus ook al één doorgemaakt). Al blijft elke keer opnieuw toch voor dezelfde vragen en onzekerheden zorgen.

Als je maandag controle hebt kom je misschien het geslacht al te weten. Of wil je 't niet weten op voorhand?

Saar

Berichtdoor Saar » 08 jun 2007, 18:09

Mama in spé, vreemd dat je geen instructies hebt gekregen ivm betrekking, bad en zwembad. Ik denk ook dat het beter zou zijn dat je de Utrogestan verder neemt, maar ik ben natuurlijk geen dokter. Mag ik vragen van welke regio jij bent?

Dolores, wat erg dat je je kindje op die manier bent verloren (het is zowiezo altijd heel erg om een ukkie te verliezen). Ik hoop ook dat je nu veel beter opgevolgd wordt en je over een paar maanden een heel gezond ukkie op de wereld mag zetten! Bedankt ook voor de geruststellende woorden.

Liefs
Saar

mama in spé

Berichtdoor mama in spé » 08 jun 2007, 20:55

Saar,
ik ga er volgende week zeker naar vragen of het niet goed is van utrogestan verder te nemen preventief.

Ik ben van Oost-Vlaandere, 20min van Gent (waar ik bevallen ben en terug zal bevallen).

Dolores,
Ik vroeg me vandaag nog af hoe jij de moed gevonden hebt om er nog een keer voor te gaan. Het moet toch onmenselijk moeilijk zijn om een derde keer vertrouwen te hebben... een tweede kindje verliezen is bijna ondraaglijk volgens mij.

Lies en Mams,
hoe gaat het met jullie vandaag?

Kristien

Berichtdoor Kristien » 09 jun 2007, 12:08

Hallo!

Ik ben er nog (ik heb een paar keer naar het topic gezocht, maar niet gevonden), en zeker geïnteresseerd in dit forum! Want inderdaad, ik heb ook wel behoefte aan uitwisselen van ervaringen, ongerustheden en zo. Iemand die niet moet platliggen weet dikwijls niet hoe zwaar het is.
Momenteel niet veel tijd, maar straks of morgen neem ik vertel ik "mijn verhaal".
Tot dan!
Groetjes,
Kristien

Dolores

Berichtdoor Dolores » 09 jun 2007, 12:55

Hallo dames,

Eindelijk weekend! Zaterdag en zondag zijn hier bezoekdag. Lekker tafelen met familie en vrienden.
Gaan jullie zondag stemmen of hebben jullie een dokters attest?

Mama in spé, inderdaad in het begin was het best moeilijk om terug zwanger te zijn.
Ik doe nu ook niks van voorbereidingen. Een kinderkamer en kleedjes hebben we nu al.
Al ben ik wel een beetje dom geweest om bijna al mijn zwangerschapskledij weg te geven.
Soit, dat is gemakkelijk op te lossen.

Maandag heb ik dus controle, maar geen echo. Echo's zijn in jette op verschillende dagen. Voor de echo moet ik nog wachten tot ik 20 weken ben.
Gelukkig heb ik thuis zo'n Angelsound en hoor ik het harte van ons kleintje elke dag.
Ben wel benieuwd of het een meisje of jongen is. Maar ik heb zo'n gevoel dat het een meisje is. (vraag me niet waarom...)

Nog een fijn weekend

Saar

Berichtdoor Saar » 09 jun 2007, 15:40

Ik ga zondag gewoon stemmen... maar ik ben dan ook al 36 weken en blij dat ik eens buiten kan komen.

Pffff... daarnet een discussie gehad met mijn ma... die snapt nu niet dat ik er nog niet helemaal gerust in ben en dus nog steeds bang ben dat er iets mis zal lopen. Ik vind het toch wel normaal dat ik niet gerust zal zijn voor ik m'n meisje in m'n armen heb en zie dat ze helemaal gezond is... mijn ma noemt mij daarvoor een doemdenker...

Krijgen jullie een beetje steun van familie en vrienden??

Fijn weekend gewenst!

Liefs
Saar

Mams

Berichtdoor Mams » 09 jun 2007, 22:33

Hallo,

Ik zie dat de topic druk bezocht wordt ! Dat is goed nieuws. Soms heb je dat wel nodig, he, gedachten uitwisselen, vragen stellen, enz.

Hier is alles nog ok.
Bij mijn eerste zwangerschap hebben ze te laat vastgesteld dat ik een zwakke baarmoederhals had. Op 30 weken had ik ineens 3 cm opening. Dat was dus platte rust tot het einde. Bevalling is spontaan gekomen rond 38 weken.
Voor mijn tweede zwangerschap heeft mijn gyn dus preventief een cerclage geplaatst op 4 maanden. Vanaf 6 maanden ook aan de weeenremmers zoals voor eerste zwangerschap. Cerclage eruit gehaald op 37 weken en een paar dagen erna bevallen.
En voor deze zwangerschap terug cerclage op 4 maanden en tot nu toe geen weeenremmers ! Wel magnesium, omdat ik wel harde buiken heb, maar niets meer. Mijn cerclage wordt er normaal uitgehaald op een goeie 38 weken.

Volgens mijn gyn gaat het deze keer vlotter omdat ik al een geslaagde cerclage achter de rug heb.

Mijn twee kleutertjes gaan in de week naar school, en in het weekend kan ik op hulp van de papa rekenen.

Ik doe elke dag wel een middagdutje van een uur of twee.
Voor de rest doe ik alles zeer rustig aan en vraag ik dikwijls hulp aan mijn man (hij wordt het met momenten een beetje beu, maar het is voor het goeie doel, he !)

Mijn kindjes mag ik zeker niet pakken (maar om ze te knuffelen komen ze wel zelf op mijn kniëen klimmen, ook het in et uit-gaan van het bad lukt met een stoel naast het bad, ...).
Ook zwemmen mag niet. In bad mag wel, maar ik hoe het liever bij een douche.

Groetjes aan alle platliggende mama's !

Mams

Deze zwangers

mama in spé

Berichtdoor mama in spé » 10 jun 2007, 00:14

Had hier net een heel bericht getypt, maar 't is verdwenen...
en 't is te laat om nog te herbeginnen.

Alleen, Lies, we hebben je nu al 2 dagen niet meer gehoord geloof ik... is alles nog in orde??? Goh, ik heb al veel aan je gedacht en hoop echt dat er niets misgelopen is intussen. Laat je gauw weten dat alles nog ok is?

mama in spé

Berichtdoor mama in spé » 11 jun 2007, 20:56

dolores, hoe was je controle?

saar, gaat het al wat beter? begin je er stilaan geruster in te worden nu je laatste week ingegaan is? er kan nu echt niet veel meer fout gaan hoor! alleen zorgen dat je bij weeën direct naar de materniteit gaat zodat ze de cerclage kunnen doorknippen.

lies????

Krisje

Berichtdoor Krisje » 12 jun 2007, 21:07

Pfff, de week is nog maar net begonnen en ik lig nu al strijk in de zetel...

We zijn gisteren naar de gyn geweest, alles was in orde. 8 weken ver! We hebben ook gevraagd of het even moeilijk zou worden als de vorige keer en we hebben tenminste al de hoop gekregen dat het ook goed kan gaan. Beter dan niets he!

Ik heb ondertussen bijna drie jaar geleden een conisatie gehad waardoor mijn baarmoederhals zowiezo wat korter is dan die van andere vrouwen. Ik wist dus dat ik een verhoogde kans had op een moeilijke zwangerschap. Op 22 weken ben ik op controle gegaan waar ze zagen dat ik nog maar 1 cm baarmoederhals over had, veel te weinig. Direct naar het ziekenhuis, maar daar konden ze nog niets doen omdat ze voor 24 weken niets mogen doen. Al een geluk heeft zich dat terug gestabiliseerd, en na een kleine week mocht ik weer naar huis, met platte rust. Op 28 weken zijn de vliezen uitgezakt in de vagina, weer ziekenhuis, maar dat is ook al een geluk vanzelf weer over gegaan. Ik mocht week naar huis, met nog plattere rust. Op de 32 weken op controle had ik 2 cm ontsluiting, weer ziekenhuis waar ik twee weken gelegen heb met intraveneus weeënremmers en longrijping. Ergens was ik opgelucht dat ik in het ziekenhuis lag, daar controleerden ze twee keer per dag of ik weeën had, en met die weeënremmers was ik er ook vrij gerust in. Op 34 weken mocht ik naar huis, met Berotec, dat zijn weeënremmers in pilvorm. Dat zijn echt geen gewone pillekes, ik bibberde letterlijk uit mijn bed en had een hartslag van 120 in rust. Verschrikkelijk! Maar ik was wel gerust dat ik ons kindje zou kunnen uitdragen, met remmers kon er toch niets gebeuren. Dacht ik :-) Op 35 weken is er zonder reden een klein scheurtje in de vliezen gekomen waardoor ik ben ingeleid (de weeën bleven natuurlijk uit door die remmers). Onze kerngezonde dochter is dan geboren, en heeft nog drie weekjes op de neonatale gelegen voor we ze mee naar huis mochten nemen. Nu is ze 14 maanden, ze stapt vrolijk rond, begint te babbelen, ze heeft er alleszins niets aan overgehouden!

Dolores, Saar en mama in spé, van jullie verhaal krijg ik het echt koud. Ik heb lang met de angst gezeten om ons kindje te verliezen, en ik kan me niet voorstellen hoe het voor jullie geweest moet zijn. Ik wens jullie heel erg veel succes met deze zwangerschap!

Mams, al 36 weken, dat is gewoon fantastisch! Nog een weekje volhouden zou ideaal zijn, al zou het geen kwaad meer kunnen dat het nu komt he.

Opnieuw zwanger zijn is spannend, hopelijk verloopt het deze keer wat rustiger, ik zou zo graag met mijn dikke buik rondlopen en het kindje op de kamer hebben. Maar uiteindelijk is het belangrijkste dat het kindje gezond is!
Cerclage was geen optie, door de vele harde buiken die ik vorige keer had zou die kunnen doorscheuren. De gyn is er daarom ook niet voor om er deze keer een te zetten.

Nog even zeggen dat ik het topic wel regelmatig volg, maar heel weinig tijd heb om er op te antwoorden. Maar ik ben er dus wel.

Heel veel succes en groetjes aan iedereen!
Krisje

mama in spé

Berichtdoor mama in spé » 12 jun 2007, 21:54

krisje,

ook geen eenvoudige voorgeschiedenis voor jou zeg!
En he, jij hebt dus ook een dochter rondlopen van net zou oud als de mijne! Ons meisje is van de 4de april vorig jaar.
't is een geruststelling he dat die eerste controle alles in orde is, een dikke proficiat dan ook officieel.
Ik heb begrepen dat je nu nog werkt? Wanneer moet je dan stoppen van je gyn?

Ik heb ook contracties gehad op de cerclage en dat werd in eerste instantie opgevangen met berotec. Maar ik blijk daar niet tegen te kunnen, direct heel felle stijging van mijn leverwaarden - zo erg dat ze op 24w aan mijn bed stonden in 't ziekenhuis en zeiden dat ze 't babytje gingen moeten uit mijn buik halen. Ik heb toen gezegdd at ze die berotec moesten stilzetten. Dat hebben ze gelukkig gedaan en toe heb ik 2 kuren tractocyle gekregen - 1 kuur duurt 48u en daarna indocid-pilletjes waarmee ik naar huis kon. Die tractocyle geven ze niet gauw, het is een heel erg duur product... ik geloof dat op de factuur stond dat die kuren zo'n 2500 euro kostten aan deziekenkas... . Indocic was dan weer een medicament tegen de reuma dat blijkbaar ook ontspannend werkt op de baarmoeder. Maar dat mag je maar tot 32w nemen, want het kindje kan daarvan hartafwijkingen krijgen (het wordt ook gegeven als het adertje in 't hart dat normaal vanzelf sluit na de geboorte niet vanzelf sluit en door die medicatie zou dat dan al in de baarmoeder kunnen gebeuren).

Toch heb ik absoluut een cerclage nodig, anders zou ik nooit een zwangerschap kunnen uitdoen.

Vanavond dus op controle geweest. Alles was OK, geen druk op de cerclage en kindje bewoog nog goed. Nu mag ik binnen 3 weken terug voor een controle zonder echo en dan mag ik pas olm de 4 weken terug. Dat beangstigt mij wel, de vorige keer had ik een andere gyn en die liet mij alle twee weken komen. Maar ik neem het zoals het komt en probeer mij niet druk te maken.

Saar, ik moet de utrogestan afbouwen. Hij vond mijn schrik op een infectie niet nodig. Ben jij nu volop alles aan't voorbereiden thuis voor de baby? Oh, ik kijk nu al uit naar die laatste weken dat ik terug alles kan doen en de laatste dingetjes kan verzorgen voor de baby!

vele groetjes!

Terug naar “Prematuurtjes”