wanneer liepen jullie prematuurtjes?

claudia

RE: wanneer liepen jullie prematuurtjes?

Berichtdoor claudia » 09 nov 2007, 08:19

Ons Lies , was 7w te vroeg. Maar ze deed het direkt heel goe.
Ze woog maar 1,5 kg , maar is direkt goe bijgekomen en deed alles zelfstandig.
Na 2w was ze al uit de couveuse , na 5w mocht ze mee naar huis.
Dan zijn we nog eens op controle gegaan , maar ze zeiden dat we ze nu als "normaal" mochten beschouwen , ze moest niet meer speciaal op controle.
Ik ga nu wel nog om de paar maanden naar de kinderarts , maar dat is zelfs in een ander ziekenhuis dan waar ze gelegen heeft.
Als ze al eens moest steunen op die voetjes he , dan zou ik al veel geruster zijn. Ze probeert nu wel pas haar rechter te trekken , het gaat al een beetje op haar knieen , dus vooruitgang is er wel. En als ze zich kwaad maakt en neerligt dan stampt ze met haar voetjes haar poep omhoog , dit heeft de kinderarts ook gezien en hij zei toen ook , van als ze wilt kan ze wel meer.
Ik denk ook dat ze wat aan de luie kant is zene. ;-)
Als moeder maak je je toch altijd zorgen he en zeker meer omdat ze prematuur was. Ik vind wel dat haar fijne motoriek ok is en verstandelijk is ze ook wel ok , dus dat is dan wel weer het voornaamste he.
Hoe oud is je dochtertje nu? Heeft ze alles al ingehaald?

nel

Berichtdoor nel » 20 nov 2007, 01:14

Even om te zeggen dat die van mij eindelijk kunnen lopen... 21 maanden alsjeblieft! Zolang je maar vooruitgang ziet.. zeg ik altijd.

Kleine analyse:

Zitten op 10 maanden
Kruipen op 14.5 maanden
Lopen op 21 maanden

Alles -2 gezien ze 2 maanden te vroeg uit het nestje vielen.. ;)
Dat ze laat zijn, had ik van in het begin al in de mot... Hopelijk gaan ze nu stilletjes aan op ontdekkingsreis.

groetjes

claudia

Berichtdoor claudia » 20 nov 2007, 07:47

Nel,

Weet je nog hoe oud ze waren , als ze recht konden staan.
Ons Lies kon ook zitten op 10 maanden.
Ze is nu 14,5 maand , ze zit nu op haar knietjes maar geraakt nog niet vooruit.
Staan kan ze nog bijlange niet hoor.

Maya

Berichtdoor Maya » 20 nov 2007, 15:42

Ik ben heel benieuwd wanneer ons meisje gaat stappen. Ze zat met steun iets voor 4 maanden, zat alleen op 6 maanden, bunkerde (kruipen met alleen de armen) op 7 maanden, kroop op 7,5 maanden en staat zelf recht sinds een week voor ze 8 maanden was. Ze is nu 9 maanden en maakt al enkele dagen aanstalten om te gaan stappen... Ze laat regelmatig 1 handje los en dan het 2de en dan houdt ze het nog enkele seconden uit alvorens omver te vallen.

Ze is nu druk bezig het oprapen van een speeltje te oefenen vanuit stand zonder echt te gaan zitten (dus gewoon gehurkt). En ze zit ook meer en meer te spelen op haar knietjes ipv op haar zitvlak. Doen jullie kindjes dat ook?

Alles is min 1,5 te doen (geboren 12/2, verwacht op 29/3) om de gecorrigeerde leeftijd te kennen. Als ik het zo zie, is ze blijkbaar wel snel. Ik dacht eigenlijk dat dit een eigenschap was van prematuren: klein maar dapper? Ze heeft haar gewicht (6,6 kilo) ook mee natuurlijk.

kathy,mama van een prematuur

Berichtdoor kathy,mama van een prematuur » 20 nov 2007, 19:44

Gianni is 3 maanden te vroeg geboren,woog 1.90 kg en was 35 cm klein.
Hij is geboren op 28 december 2004

Alleen zitten: 15/11/2005
Kruipen: 19/12/2005
Alleen stappen: 15/05/2006

vele groetjes

nel

Berichtdoor nel » 21 nov 2007, 12:21

@claudia

Goh... de juiste leeftijd weet ik niet meer...Bedoel je alleen staan? Dat kunnen ze denk ik van 17 maanden ofzo... maar zoals je ziet hebben ze dat bijna 4 maanden vol gehouden zonder een stap vooruit te willen zetten. Vandaar dat ik altijd dacht.. nu zal het wel niet meer lang duren... tevergeefs..

Gewoon staan (met steun dus) konden ze denk ik vanaf ze konden kruipen, iets later misschien.. 15-16 maanden ongeveer.
Het is dus niet zo abnormaal dat Lies het nog niet kan.. Je zult zien, vanaf ze kan kruipen, gaat de wereld ineens open en durven ze veeeeeeel meer, ook staan! Veel hangt trouwens af van de durf van het kind hoor! Ons kleinste (de lichtste van de 2) kan al zoooooo lang alleen staan (echt lang). Pas nadat we een namiddagje met haar geoefend hebben (van ma naar pa stappen) kon ze het ineens... Moesten we het een maand eerder geoefend hebben kon ze het eerder denk ik... ze durfde gewoon niet.

De grootste is nog zeer wankel... daar ga ik morgen eens mee naar de kine voor wat tips... ik vind dat ze nogal weinig tonus heeft..

succes! het komt wel! nogmaals, indien ze vooruit gaan is het goed (da's ons motto!)

nel

Berichtdoor nel » 21 nov 2007, 12:31

@claudia

Sorry ben even terug gaan lezen en zie dat je idd "steunen op de beetjes" bedoelt.
Ik was nog iets vergeten zeggen:
Mijn nichtje (nu 6 jaar) is gewoon geboren, op 36 weken, woog 2500g en lag gewoon bij mijn schoonzus op de kamer... ne nipte, maar de bv en al de rest ging goed.

Ik herinner me nog (ik had toen zelf geen kinderen) dat ze heeeeel laat was om haar hoofdje recht te houden! Je moest dat altijd steun geven. Zitten was ook al niet te vet, kruipen nog later en stappen deed ze op 18 maanden of zoiets. Toen ze 1 jaar was probeerde ik haar te stimuleren om haar voetjes eens op de grond te zetten (want trok ook altijd haar voeten omhoog). Haar neefje, even oud, stapte mooi met 2 handen van de mama rond de living... en madam bougeerde niet... (ik dacht toen ook... jezus... da's laat.. dat mag toch stilletjes aan gaan komen)

Nu 6 jaar later... pracht van een kind, slim, lief, bij de pinken, doet ballet en alles wat ge wilt! 1 ding moet ik wel zeggen... als ze mag kiezen tussen den tv en een spelletje, zal ze voor tv kiezen.. ze is echt aan de heeeel luie kant..:)
en slapen doet ze ook als de beste! zoveel je maar wil...

Gast

Berichtdoor Gast » 21 nov 2007, 13:52

hé nel, een dikke proficiat met je stappende dochters! Flore doet het elke dag een beetje beter. Ze is nu volop aan het 'zeulen' met potten en pannekes en popjes,... ;) Echt zalig om ze bezig te zien!

Claudia, ons Flore heeft zoals ik al geschreven heb leren kruipen bij de kiné op 12 a 13m. Rechttrekken deed ze kort daarna op 14m.
Hoe gaat het nu met je meid? Begint ze al wat meer te doen qua motoriek?
groetjes
anneke

claudia

Berichtdoor claudia » 23 nov 2007, 15:21

Anneke , Nel,

Bedankt voor jullie antwoorden , het doet deugt van verhalen te horen over prematuurkes. Je blijft je daardoor toch wat extra zorgen maken he.
Er begint nu toch wel wat verbetering te komen met ons Lies , er begint al wat beweging in te zitten ;-)
Ze trekt nu toch haar beentjes niet meer omhoog als ze de grond raakt en soms steunt ze dan al eens een beetje (niet overdreven veel hoor).
Het gaat traag , maar er is toch wat evolutie , je ziet nu dat ze het wel zal kunnen later.Maar ik denk dat we toch nog wel wat maanden geduld moeten hebben hoor. Mijn oudste dochter is maar 11 maanden ouder , die kon ook maar stappen op haar 15,5 maanden , maar die kon kruipen als de beste.Daar zag ik ook dat het wel ging komen. Maar ons Lies is veel luier denk ik.
De oudste kijkt nog niet echt naar TV , want ze kan niet stilzetten , maar ons Liesje die hoor ik niet als de TV aanstaat zene.
Er is intussen ook bloed getrokken bij ons Lies omdat we echt niet gerust meer waren om te kijken of ze geen spierziekte had , maar alles was ok.
Dus alles zal wel goed komen.
Ik hoop toch dat ik nog wat van jullie zal horen , want ik vind het leuk om te horen wat jullie kindjes al kunnen (normaal mag je wel niet vergelijken , maar ja , wie doet dat niet he).
Hier heeft er eentje me nodig
groetjes

Gast

Berichtdoor Gast » 30 nov 2007, 08:46

hé claudia,
ik begrijp heel goed wat je bedoeld hoor! Ikzelf ben ook blij om andere verhalen te lezen en ervaringen uit te wisselen. En wat dat vergelijken betreft. Dat is idd wat normaal. Je moet er je gewoon niet op vastpinnen en we kunnen dan beter vergelijken met andere prematuren als bij 'normale' kindjes hé ;)
Flore stapt elke dag beter en beter maar toch blijft die angst voor haar rechterkant er toch wat inzitten bij mij. dat is ook wel normaal hé, als je je 21m daarover zorgen maakt stopt dat niet van dag op dag.
Ik ben heel blij te lezen dat Liesje toch vooruitgang maakt! Elke vooruitgang, hoe klein ook, is een heel goed teken! En je kan nu ook, na de goede bloeduitslagen, een pak geruster zijn! Gewoon haar blijven stimuleren en genieten met haar en het komt allemaal wel goed!
groetjes en tot gauw!
anneke

Gast

Berichtdoor Gast » 07 jan 2008, 13:25

hé mama's, hoe gaat het nu met jullie en de kindjes?
anneke

Terug naar “Prematuurtjes”