wanneer liepen jullie prematuurtjes?

liefdevolle mama

RE: wanneer liepen jullie prematuurtjes?

Berichtdoor liefdevolle mama » 09 jul 2007, 21:14

hey Anneke,

ben blij dat alles ok is met jou en flore, ons Lina loopt ook nog niet zenne alleen zowat langs de salontafel, probeer er me er niet druk in te maken zeker als je alle reacties ziet he hier is het handjes draaien handjes klappen papa kijk dada en voor de rest geen zittend gat maar ik zie ze toch zo graag he wij gaan in verlof in september naar waar gaan jullie?
aan alle mama's proficiat met jullie vinnige kindjes

Attachment : IMG_1816.JPG

anneke

Berichtdoor anneke » 01 aug 2007, 11:55

hey liefdevolle mama, amaai proficiat met je flinke dochter seg! Hoeveel weegt en meet ze nu? Flore zit eindelijk boven de 9kg! Ik ga binnenkort nog es naar de ka om haar es te meten en te wegen. Flore is echt een pientere dame en nog steeds een enorm rustig goedgezind kindje!

Het lopen laat nog steeds op zich wachten. Een tijd geleden had ze haar evenwicht gevonden maar nu is ze het (door snel te groeien denk ik) weer wat kwijt. Het zal dus nog niet voor morgen zijn! ;)
Nu heb ik de laatste weken echt den indruk dat haar rechterkant weer stijver is. Ze sleept een beetje met die voet ook. En als ze zit krult ze vaak gespannen haar teentjes. Sinds een week denk ik toch aan om haar toch maar weer es door een kinesist te laten bekijken? Zeker met haar hersenbloeding en prognose in het achterhoofd.
Of maak ik me te snel zorgen?
Ik ben er zeker van dat ze zal lopen hoor maar vorige maand was ik er ook zeker van dat ze het zonder hulp van buitenaf zou kunnen, daar ben ik nu niet meer zo zeker van.

groetjes
anneke

liefdevolle mama

Berichtdoor liefdevolle mama » 06 aug 2007, 19:45

hey anneke

liefdevolle mama

Berichtdoor liefdevolle mama » 06 aug 2007, 19:51

sorry hey anneke,

blij dat alles ok is met jullie?
Lina wordt idd groot maar heb totaal geen idee hoeveel ze weegt moet pas in september op controle.
Als ik van jou was zou ik me niet te snel zorgen maken.
vorige week zeiden vrienden stappen zal niet voor morgen zijn en van het weekend was ze weg door heel het huis met looprekje nu wil ze alleen stappen aan handjes vlot het heel goed en dit op de ene dag en vorige week nog op de tippen nu zou het volgens onze om niet meer lang duren lina is nu 16 maanden corr 14 maanden en begon me ook zorgen te maken maar laat je niet zoals ik opjutten door mensen je zal zien voor je het weet is het zover.
we mogen fier zijn op onze kindjes.
groetjes je mag me altijd mailen als je dat liever dooet

Gast

Berichtdoor Gast » 07 aug 2007, 08:29

hoi liefdevolle mama,
bedankt voor de lieve woordjes! en blij te lezen dat Lina het ook zo goed doet! Wij mogen nu vrijdag es bij de kinesist op controle met Flore (ik volg nu revalidatie bij haar kiné dus das wel gemakkelijk...toen ik mijn bezorgdheid vernoemde zei hij meteen: kom ze maar es laten zien!)
Zaterdag vertrekken we voor een weekje naar de ardennen. Dan kan ik met een gerust hart (dat er niks mis is, of dat hij haar terug zal helpen) vertrekken.
Ik ga je zeker nog es mailen ma tzal ni voor direct zijn dus...;)
Liefs,
geniet van je flinke meid,
ik doe hier hetzelfde!
anneke

Gast

Berichtdoor Gast » 27 sep 2007, 22:30

hé lang geleden allemaal!
Flore is nu 20 maand, gecorrigeerd bijna 18 en loopt nog steeds niet :(
Op sommige dagen loopt ze vlot aan 1hand en denk ik laat los en je stapt alleen!, op andere denk ik, wat een stijf harkje, da ga nog lang duren! ;)
Hoe zit het met jullie kindjes? Zijn er ondertussen al 'nieuwe lopers?'
En liefdevolle mama loopt lina al?
En nena? Hoe gaat het met Olivia? En met je nieuwe job?

groetjes
anneke

liefdevolle mama

Berichtdoor liefdevolle mama » 28 sep 2007, 21:12

hey Anneke,

hoop dat alles ok is met jullie?
Nee ons Lina loopt nog niet nog steeds aan een vinger soms enkele pasjes los maar nog niet zelfstandig denk ook soms dit gaat elke moment zijn afwachten he. ben naar kinderarts geweest en die heeft met verteld dat er geen probleem is met haar dit is vrij normaal ze is nu 18 maanden corr 15 en een halve maand dus. haar motoriek was perfect geen verdere testen alles verloopt goed ben superblij weegt nu 10 kilo en 77 cm is nog fijn maar geen probleem vinden ze. had vertreld dat ik me zorgen maakte ivm met haar lopen maar dit moest ik absoluut niet doen ze kan wel al alleen de trap op straf he. hoe wast mer Flore bij de dokter?
en wat zegt ze zoals??
Hier is het mama,papa, wawa, bumba, hallo, dada, auto....
laat eens iets weten.
Dikke knuffel aan flore

Aan andere mama's veel plezier met jullie kindjes.
Zijn er toevallig ouders die ook naar dr Van Mol gaan in sint augustinus??

groetjes

nena

Berichtdoor nena » 30 sep 2007, 14:48

dag Anneke en liefdevolle mama !
Hier van 't zelfde !! 18,5 maanden reëel en 15,5 gecorrigeerd en nog steeds geen lopen in zicht ! Ze trekt zich nu wel heel vlot recht, maar stapjes zetten weigert ze (max. 3 na elkaar en ondersteund of aan twee handen vast gehouden). Daar tegenover staat wel dat ze met een snelheid het huis doorkruipt, amai, ik kan haar amper volgen. Ze gaat dus ook de trap op.
Ze verstaat bijna alles en wijst vlot haar mond, oor, oog, haar, buik, hand, vingers, tenen en voetjes aan. Ze zegt: mama, papa, Baba (= Casper haar broer), aapje (op haar schaapje), titi (op haar tut), paa'een (pakken), kijk, dat, adaa (daag), bumba (of course), ichje (licht), en vooral heel kordaat "NEE" !
Wij zijn in elk geval heel geduldig geworden, elke dag zie ik dat ze weer iets nieuws kan en in dat lopen maak ik me in ieder geval geen zorgen (meer).
Anneke, ik stuur je een mail binnenkort om EINDELIJK eens af te spreken. Het is nu idd. druk met de opening van het kantoor, maar hou je al klaar !
Ons meisje weegt nu 8kg400 (dus nog fijner dan LINA !) en is 76,4 cm lang.
Groetjes !

Gast

Berichtdoor Gast » 30 sep 2007, 18:06

hé nena en liefdevolle mama,

blij om jullie zo snel nog es te lezen! Heb jullie al gemist! ;)
Flore is nu 20maand en een beetje en gecorrigeerd net 18.
Hier ook vliegensvlug kruipen, op en af en in en uit de zetel, salontafel, trap,...
Ze stapt ook overal rond en over..als ze maar iets vast kan houden!
Haar fijne motoriek is ook uitstekend. Dopjes op en af een flesje draaien, muntjes in een spaarpot steken,blokjes op elkaar zetten, mijn bankkaarten uit mijn portefeuille halen ..allemaal zonder moeite. ;)
Maar wat Flore het liefst doet is babbelen, buiten zijn , naar en met de beestjes spelen, naar de videoclips van samson en gert kijken en meezingen, boekjes lezen met moeke, rond moeders rokken hangen als deze staat te koken en eten!
Wat zegt ons Flore zoal? teveel om op te noemen! Ze is beginnen praten op 1januari en elke week en nu elke dag komen er woorden en zinnen bij.
Moeke, vake zelfs Bart, poes, hallo lekker, buiten, lamp, licht, ete(n), koek,oort,neus, dikke buik, appel, dinke (drinken), oma, allo, auto, ato (er komt nu vaak int weekend een gepensioneerde hulphond en deze heet eros maar er is een commando 'attend' en dit is nu volgens Flore zijn naam ;) ), kijk, bumba, bumbaloe enfin zo kan ik echt nog regels doorgaan met stoeffen hihi
zinnetjes zoals:kom a mij! Moeke ik ben wakke(r)! Mag ik da pakken? Kijk e keer! Slaaplekker vake/moeke! En deze week toen ze voor teerst in de hoek zat en hartverscheurend huilde vroeg ik: Ga je braaf zijn? Zei ze: JA Floreke ni pijn (had tijdens het verschonen constant zitten schoppen). Echt gek om haar haar naam te horen zeggen!
Nu ze zot is van de samsonclips kent ze ook al de liedjes alé de refreinzinnetjes en ze zegt deze al net voor het ander gedaan is..precies of ze doet een hele dag niks anders dan daar naar kijken!
op,op alles is op! oh lalala lala lalala! mooi (de wereld is mooi), loeien, loeien (roeien) echt super grappig!
Alé, op da gebied is ze echt een supermeid! Ik kan er echt al kleine conversaties mee voeren...Genieten met de grote G!
jammer da de mensen daar niet naar vragen! Daar is maar 1vraag belangrijk: Kan ze al lopen? Anders zou ik veel minder gefrustreerd zijn! De kiné, had in augustus gezegd dat alles ok was en dat ze zichzelf zou leren lopen. We geven het nog een maandje en dan ga ik nog es vragen om haar te zien.
Hopelijk kan ik het hier binnenkort van de daken schreeuwen hé!
Jullie ook zeker laten weten hé!!
En morgen zet ik haar op de weegschaal! Ik denk dat het tussen Lina en Olivia in gaat zijn! Qua lengte zit ze wel al boven de 80 denk ik!

xxx
anneke

claudia

Berichtdoor claudia » 01 okt 2007, 14:25

Ons Liesje is geboren op 33w en woog 1,5 kg.
Ze is nu iets meer dan een jaar (geboren 7/9/06), maar ze doet nog niets dan alleen zitten. Ze kruipt niet, trekt zich niet recht , kan nog niet van lig naar zit , rolt niet. Op zich denk ik wel dat het goed komt , maar toch kan ik het niet laten van me zorgen te maken. Fijne motoriek is heel goed ; haar taalontwikkeling is ook nog niet zo fameus , maar ik weet niet ofdat het normaal is. Mijn ander dochtertje (2j) , zei op 1j al bewust mama en wees me al aan, dat doet ons Liesje ook nog niet hoor.
De reakties van de mensen vind ik ook supervervelend , zeker ook omdat je het niet meer aan ons Liesje ziet dat ze prematuur en dysmatuur is geweest.
Ze zit al over het gemiddelde , ze weegt bijna 11kg en meet al 76cm.
Zou ze die achterstand nog vlug kunnen inhalen?
Volgens de Kinderarts moet ik me geen zorgen maken , maar ja, dat is gemakkelijker gezegd he.
Die boekjes van de gezinsbond doen er ook geen deugt aan, want daar kan zij nog niet veel van.
groetjes

Gast

Berichtdoor Gast » 01 okt 2007, 22:13

hé claudia,
bedankt om je verhaal hier te delen. Een prematurenmama zijn is toch niet zo evident hé?!
Je ziet je kindje wel evolueren maar op een heel eigen manier...het lijkt of je nergens houvast kan vinden. Elk boekje, tijdschrift, ouderervaringen..(bijna) niks klopt met wat wij meemaken! Dat we ons daardoor zorgen maken of es gefrustreerd zijn is normaal zeker?!
Er is zo weinig nuttige moederinfo over prematuren en hun toch net iets anders zijn.
En 'andere' mama's lijken het toch echt vaak niet te snappen. Iedereen vraagt vanaf ze 1 zijn...loopt ze al? En als je nee zegt is het nog ok maar als je dan durft zeggen dat dat je soms zorgen baart zeggen ze meteen van; Ze ziet er toch goed uit! Alles komt wel goed! Einde discussie! Dan wordt ik soms zo kwaad, verdrietig en eenzaam vanbinnen.
En idd die boekjes van den bond...dan lees je na een paar maand een artikkel van een prematurenmama die haar frustratie over de boekjes, in dat boekje doet. dat ze bij haar eerste altijd uitkeek naar die boekjes en nu telkens geconfronteerd wordt met wat haar kindje aleemaal nog niet kan....Als ze dat weten waarom sturen ze die dan effectief niet een paar maand later!?

Maar langs de andere kant zie ik ook hoe ik toch net ietsje meer van alle kleine vooruitgangen bij mijn dochter geniet! Alles is een mijlpaal en een feestje waard! ;)

Flore rolde op haar eerste verjaardag en zitten was nog niet fameus. Op 15m zijn we 15beurten naar de kiné geweest om te leren kruipen. Rechttrekken, aan handje lopen, trappen opkruipen, in en uit de zetel is allemaal vanzelf gevolgd. Nu is ze 20m en moet ze leren durven loslaten...en ik, ik moet nog maar wat geduld hebben! ;)
Je ziet het komt met tijd en bokes (en eventueel wat kiné) wel goed!
En je weet waar je terrecht kan als je je weer es zorgen maakt of boos bent of groot nieuws hebt...
liefs anneke

ps: Flore zette gisteren 4pasjes (heel stijf) alleen! in totaal was ze denk ik 15cm verder maar apetrots was ik!

nel

Berichtdoor nel » 01 okt 2007, 22:19

Amai zeg! Die heeft al goed ingehaald voor dysmatuur geboren te zijn!

Hier nog steeds niks... ze zijn nu 19 maanden (17 gecorrigeerd) en lopen vlot aan de hand, staan alleen gedurende 10 seconden, maar weigeren een stap alleen te zetten...

ach ja... ik maak me nog steeds niet veel zorgen hoor... zolang ze maar vooruit gaan en niet blijven hangen denk ik altijd!

groetjes en ik laat het weten wanneer ze lopen!

Tana

Berichtdoor Tana » 03 okt 2007, 08:58

Wat ben ik blij dat ik die mooie Flore nog eens tegenkom zeg.
Hey Anneke, hoe gaat het met je?
Ik kwam hier even kijken omdat ik nu ook tot de categorie 'prematurenmama' behoor he, al voel ik het absoluut niet zo aan. Mijn twin is immers geboren op 35.5 weken wat helemaal niet slecht is voor een twin. Zij doen het ook redelijk goed. Ik begrijp wel een beetje dat gevoel wat je daar hebt hoor, al is het bij jou nog iets extremer waarschijnlijk omdat Flore toch heel wat vroeger is gekomen he. Ik vergelijk ook altijd met Senna maar dat mag ik natuurlijk helemaal niet doen he.
Maar wat een vooruitgang he, dat die meid van jou heeft gemaakt. Ongelooflijk wat een sterke meid je hebt, dat heb ik je al meerdere malen gezegd he. Wat moet je toch ongelooflijk trots zijn, zeker nu ze ook een paar stapjes doet. Een mijlpaal voor haar maar ook voor jou he.

Allez ik hoop nog vaak hier te lezen over Flore en jou

Groetjes
Tana

Cynthia

Berichtdoor Cynthia » 03 okt 2007, 14:25

Mijn zoontje is 2 maanden te vroeg geboren en liep als hij 12 maanden en 3 weken was, dus na correctie 10 maanden en 3 maanden.

Praten ging dan weer niet zo vlot.

Hij is er nu bijna 11.

Gast

Berichtdoor Gast » 03 okt 2007, 21:50

hé tana,
leuk je hier te lezen...zeker omdat alles zo goed gaat! Proficiat met je 3jongens! zal daar bij jullie dikken ambiance zijn!? Post es een foto als je zin hebt!
je leest mijn gelukzaligheid én frustratie hier hé...en je leest ook dat ik niet alleen ben..vandaar dat je me hier kan vinden en niet bij de peutermama's ;) Herkenning is toch belangrijk hé!?
Ben je weer in Leuven bevallen?
groetjes en tot gauw!
anneke

Tana

Berichtdoor Tana » 04 okt 2007, 08:59

Ja Anneke, en trouwens ons topicje bij de peuters is zo stilaan aan het doodbloeien zenne. De mama's hebben het te druk.

Ik ben weer in Leuven bevallen. Zowiezo, ik ben van oorsprong van tegen Leuven. Zeker toen we wisten : het wordt een tweeling, dan zit je in Leuven wel goed denk ik. En de neonatologie kende ik daar ook nog he. Senna was daar wel maar kort geweest maar toch eh, je vergeet dat niet. Het deed wel raar hoor, terug op neonatologie. Terug alle gewoontes van daar, enzovoort. Ach het was voor hun goed he, ondertussen zijn het stevige jongens geworden zenne.
Wout is 58.9 cm en weegt 5500 gram vorige week
Jelle is 58.5 cm en weegt 5240 gram. Dat is me dunkt niet slecht voor 14 weken.
Wat wel is : vb het eten, als ik lees bij de junimama's van dit jaar, dan eten die kindjes daar enorme hoeveelheden tegenover mijn jongens zenne. Of als ik lees : ze rollen al. Tja, die van mij niet zenne.
Maar ze komen er ook wel. Iets langzamer maar zeker even goed. Ik heb wel een beetje genoten dat ze echt zo lang baby zijn, anders is dat zo rap weg, nu bleef dit iets langer . Ondertussen slapen ze door (geweldig he), ze eten hun flesjes (niet de gewenste hoeveelheden voor hun leeftijd), ze zijn veel wakker overdag. Kijken naar hun handjes, brabbelen enorm veel, en sinds eergisteren begint Wout te grijpen naar zijn boog, Jelle sinds gisteren. Dat gaat nog ongecontroleerd maar toch he.
Jelle maakt aanstalten om te draaien, en rolt af en toe wel op zijn zij. Wout is iets rustiger en heeft daar nog helemaal geen zin in.
Dus zij evolueren ook goed hoor, iets trager zoals gezegd, maar zeker even goed.
ik herinner mij dat je Flore al snel kon redelijk goed praten he. Senna begint dat nu pas echt goed te doen. Ne rappe loper maar tpraten kwam wat langzamer.

Afin ,ik ga eens zien want Woutje verveelt zich geloof ik!
Links Wout en rechts Jelle!

Attachment : HPIM11741.JPG

Meike

Berichtdoor Meike » 04 okt 2007, 13:05

Amai Anneke, dat babbelen gaat al vlot, hé? Ons Hanne is nu 27 maanden (gecorrigeerd dus net 2 jaar) en babbelt ons de oren van de kop. Ze leert zoveel bij - nu gaat het echt heel hard. Ze zingt liedjes die ze bij de onthaalmoeder leert (niet bij mij maar ik herken ze echt wel): "iene mutte isse baas", "hanjes draaien, koeke bakke aaje" en dan heel hard: "stokvis!"

Ze zit nu op een leeftijd dat het echt genieten is - elke dag leert ze precies bij. Ze is zelden ziek en eet goed, ik schat dat ze nu een 87 cm is, ze weegt nu 11 kilo (bij geboorte - op 27w - 960 gr en 37cm).

Geniet er maar van, ze wordt nu wel heeeel snel groot! :hihi

liefdevolle mama

Berichtdoor liefdevolle mama » 17 okt 2007, 13:47

Hey Nena en Anneke,

Amai jullie schattekes zijn ook echt wel vlot in het spreken zeg. Ben blij om te horen dat alles vlot gaat hier ook zenne, alleen vorige week weer een oorontsteking maar terug volledig genezen ze en jaja heb nieuws ons Lina kan stappen sinds gisteren nog wat onwennig en voorzichtig maar ze is er zelf heel fier over en wij natuurlijk ook zo lief he.
En Anneke we moeten echt is afspreken he, eventueel met Nena erbij zou ik wel tof vinden om ze is echt te praten over onze kindjes want sommige mensen begrijpen niet dat het soms toch nog moeilijk is om de nare periode te vergeten he.
wat ik wel spijtig vind is dat we niks meer horen van Kim en Peter of jullie miss wel??

Groetjes aan jullie schattjes ( en geloof me het stappen komt wel ineens is het er gewoon moet wel toeggeven men onthaalmoeder heeft haar een hulpmiddeltje geleerd om te leren stappen.)

Gast

Berichtdoor Gast » 17 okt 2007, 15:57

Proficiat aan nena en vooral aan Lina!!! Ik ben echt blij!
Flore ook weer mooie vorderingen gemaakt maar na 4 stappen houdt ze het voor bekeken ;)
t KOmt wel...
Schrijf later meer want het is tijd voor fruit en daar kan geen seconde meer voor gewacht worden ;)
anneke

Gast

Berichtdoor Gast » 05 nov 2007, 09:42

jawadde, zie hier weer net mijne 'kemel van een fout' hierboven! ;)
Ikzelf heb het heel zwaar gehad de laatste tijd. Constant pijn en uitgeput. mijn hoofd en concentratie was niet veel meer waard...wat dus duidelijk te lezen hierboven! Maar we zijn er aan aant werken. ben nog es de alternatieve weg ingeslagen omdat de reguliere geneeskunde mij toch niet verder kan helpen en ik moet zeggen dat het nu stillekesaan begint te beteren (na eerst een voorspelde verslechtering). Mijn reuma en hoofdpijn is onder controle met een natuurlijke pijnstiller en ik neem nu een hormoon die de slaap bevorderd en deze nacht heb ik het eerst sinds JAREN doorgeslapen tot 6u! ZALIG!

Voor de rest heb ik hier hééél goed nieuws! Flore stapt sinds zaterdag! Ook nog heel voorzichtig en op haar gemak en wat houterig maar de stijfheid van schrik is eruit! ;)
Fier! Fier! Fier!
s Morgens hadden we nog gezegd dat we het toch nog es gingen laten nakijken door de kiné en in de namiddag is ze aan kleine eindjes begonnen en 's avonds konden we echt zeggen: 'Ze is vertrokken!' Zondagmorgen nog even bang afgewacht of ze het wel weer zou doen ma ze keek zo naar ons van 'natuurlijk, wat had je nu verwacht?' hihi ;)

Ik had altijd gezegd, als ze 10kg weegt zal ze wel stapeen en ik denk dat ik pal opzit! :)

Ze was er echt klaar voor want ze geniet nu volop van motorische 'uitprobeersels'! Laat ons zeggen dat ik de kleine poezen en haar nog véél zal mogen berispen de komende tijd! :)

Liefdevolle mama en Lina, bij jullie zal het nu al veel vlotter gaan zeker? Toch nog een dikke proficiat!
En Nena en olivia, veel oefengenot. Jullie hebben nog een paar maand extra ook hé!? Hopelijk tot binnenkort!
anneke en flore

liefdevolle mama

Berichtdoor liefdevolle mama » 06 nov 2007, 20:42

hey proficiat aan flore je ziet wel he.
Lina is ook al een stadium ver zenne niet te doen gaat zo snel he, maar kan best geloven dat je een zekere opluchting voelt dat had ik ook.
hier zo druk werken aan ons huis druk op het werk je kent het wel he.
Maar van Lina volop genieten.
hier een foto dikke Kus aan Flore

groetjes

Attachment : Lina op 1.11.07 009.JPG

claudia

Berichtdoor claudia » 07 nov 2007, 15:19

Ik had een vraagje aan de mama's van de late lopers; wanneer konden jullie kindjes staan? Ons Liesje is dus vandaag 14 maanden geworden en kan nog totaal niet staan , als ze valt kan ze zich ook nog niet terug rechtzetten; kruipen doet ze ook nog niet, zelfs niet rollen. Maar als ik haar met haar beentjes op de grond zet , trekt ze die in, ze steunt er totaal nog niet op.
Ik begin me opdenduur toch zorgen te maken hoor , volgens de kinderarts komt het allemaal wel in orde , maar ja.
groetjes

Gast

Berichtdoor Gast » 07 nov 2007, 22:03

hé claudia, mijn dochter stond al heel vlug op haar benen recht (met onze steun hé). Flore haar strekkers waren door het lange couveuse liggen te sterk ontwikkeld op de buigers. Buigers zijn in de eerste instantie belangrijker om te leren rollen, kruipen. Nadien, als ze leren staan, rechttrekken, lopen zijn de strekkers natuurlijk ook belangrijk.
Maar dat je je zorgen maakt kan ik me echt goed inbeelden. Wij zijn op 14maand (gecorrigeerd 1jaar) begonnen met 15 beurten kiné op aanraden van de neuroloog in Leuven. Op dat moment rolde Flore en zat ze, maar nog niet echt stevig. Ik ben heel blij dat ze dat gevolgd heeft. 15beurten later kroop ze vrolijk rond. De rest ging wel vanzelf volgen zei hij. In april trok ze zichzelf recht, in juni begon ze rond dingen rond te wandelen, in juli aan 2handjes. ik ben in augustus nog es bij hem geweest om te vragen of ze niet te 'stijf 'was om te leren lopen maar hij zei dat ze het zelf zou leren en je ziet...nu stapt ze heel voorzichtig maar kordaat de wereld in ;)

Als je moederhart denkt dat kiné haar mss kan helpen ga dan es praten met de ka of meteen bij een pediatrische kinesist. In Leuven gebruiken ze meestal bobath therapie. Die mesen zullen heel eerlijk zeggen of het nodig is en of ze net die extra stimulans kunnen geven om Liesje haar grove motoriek 'op gang te brengen'
Veel geluk allesinds!
anneke

ps: vanwaar ben je? Ik ben in dendermonde bij een bobath therapeut geweest. als je uit de buurt bent wil ik je zijn nr wel geven?

claudia

Berichtdoor claudia » 08 nov 2007, 17:51

Bedankt voor je antwoord
Ik ben van Stekene
Volgens de kinderarts kan een kine ook nog niet veel doen omdat haar spieren hier nog niet klaar voor zijn . Volgens hem heeft het niet te maken met het feit dat ze prematuur was , maar gewoon omdat ze zo elastische spieren heeft.
Ik maak me het meeste zorgen omdat ze nog totaal niet steunt op haar voetjes , als ze eventjes de grond raken omdat ik haar zo zet , dan trekt ze die direkt terug. Pff, van mij hoeft het zeker geen vroege te zijn met alles, maar je wilt toch alles op zijn tijd he. Ze begint nu wel veel te verstaan , want als ik vraag waar zijn je voetjes dan , pak ze die vast. (dat is toch wel al flink he). Ah ja, zitten doet ze heel stevig , al van haar 10 maand.
groetjes

Gast

Berichtdoor Gast » 08 nov 2007, 19:14

Flore is ook hypermobiel. dat heeft ze geërfd (ik en mijn man kunnen onze ledematen ook in rare bochten wringen ;) ) en prematuren hebben dit naart schijnt wel vaker. Hoeveel weken was Liesje te vroeg? Wordt ze niet opgevolgd door een neuroloog en/of kiné in het ziekenhuis? Omdat Flore een hersenkamerbloeding gedaan heeft met toch wat kleine schade werd ze heel goed gevolgd in Leuven. Daar gingen we altijd uitgebreid naar de kiné en die gaf ons altijd hele goeie tips om zelf thuis te oefenen.
Jammer dat je die dingen allemaal zo snel vergeet eens ze dat stadium door zijn, anders zou ik u nu ook wat tips kunnen geven.
Doe gewoon wat je hart je ingeeft. Als je ze ziet blijven evolueren, hoe klein ook, geen zorgen maken. En anders op eigen initiatief, zoals ik al eerder zei, es bij een kinesist gaan!
liefs
anneke

Terug naar “Prematuurtjes”