wanneer liepen jullie prematuurtjes?

anneke

wanneer liepen jullie prematuurtjes?

Berichtdoor anneke » 23 mei 2007, 08:55

hallo,
mijn dochter is nu 16maand. Gecorrigeerd 13,5m. Ze trekt zich nu vlotjes recht en loopt 'rustig' aan haar loopwagentje. Ik vroeg me af wanneer jullie kindjes liepen? Er is mij nu aangeraden om haar al schoentjes aan te doen omdat ze hypermobiel is. Dit zou haar knietjes wat blokkeren en de kans op x-benen verminderen? ook daar iemand ervaring mee?
groetjes
anneke(moeke van Flore)

mar

RE: wanneer liepen jullie prematuurtjes?

Berichtdoor mar » 23 mei 2007, 20:44

hallo,
mijn dochter is nu 22 maanden. Ze is met 30 weken geboren. Ze liep met 18 maanden. Mij is juist afgeraden om schoentjes aan te doen, ze heeft in het begin even op leren slofjes gelopen. Ze zeggen dat als een kind 6 dagen aan een stuk loopt dat je voor schoenen kunt gaan. En ze heeft hele mooie rechte beentjes, zegt mijn moeder dan toch iedere keer. groetjes mar

Gast

Berichtdoor Gast » 24 mei 2007, 09:23

hallo mar,

bedankt voor ja antwoord!18maand is een mooie leeftijd om te lopen hé?Hopelijk lukt het Flore ook!

Wat die schoentjes betreft. Het is inderdaad normaal niet goed om zo vroeg met schoentjes te beginnen, maar je zal ook wel weten dat prematuren wel meer dingen niet 'volgens het boekje' doen.(Tot grote ergernis en ongerustheid soms)
Mijn dochter is hypermobiel. Dat heeft ze geërfd van mij en wordt nog versterkt door haar prematuur zijn. Daardoor heeft ze, naart schijnt,meer kans om x-benen te 'kweken' en steeds over haar voeten te struikelen. Door haar enkels wat te blokkeren (met bottinnekes)blokeer je naar tschijnt ook haar knieën wat.
Ik heb ook niet de indruk dat ze aanlg heeft voor x-benen, wel zet ze soms haar voetje op haar ander voetje. Maar is dit niet iets wat elk kind doet?Zucht.
Ik kan alleen maar geloven en doen wat de dokters zeggen zeker? Heb haar gisteren een lief paar meisjesschoenen gekocht en twas niet gemakkelijk hoor om in de zomer een leuk paar te bottinnekes met veters te vinden. Maar na winkel 4 is het toch gelukt ;)

Nog es bedankt voor je antwoord! Ik wens je het allerbeste met je meid!
anneke

Meike

Berichtdoor Meike » 25 mei 2007, 12:06

Ons meisje is op 27 weken gekomen en kom alleen lopen op 19 maanden (gecorrigeerd 16 maanden). Ze kon ruim 2 maanden aan een handje lopen maar durfde precies niet alleen.. Uiteindelijk heeft ze toch "de stap" gezet :hihi

Wat de beentjes betreffen: heb ik geen ervaring mee. Hanne heeft altijd bobuxjes gedragen tot ze echt zelfstandig kon lopen, dan ben ik op zoek gegaan naar schoentjes.

anneke

Berichtdoor anneke » 25 mei 2007, 12:28

amaai meike, ook een flinke dochter hé! Hoe oud is ze nu?

Gisteren, net nadat ik mijn vorige bericht hier had getypt kroop ze voor t'eerst de 2 treden van de eet naar de zitkamer op! Superfier ben ik! Ik kan niet vergelijken met mezelf omdat Flore mijn eerste kindje is maar denk dat je, omdat je meer gefocust bent op alles door het prematuur zijn, toch ook fierder en bewuster bent bij elke (kleine) stap voorwaarts die onze wonderkes maken?!
Ik geniet allessinds met volle teugen!

groetjes
anneke

Gast

Berichtdoor Gast » 25 mei 2007, 15:18

Hallo, mijn jongens (alletwee prematuur) liepen respectievelijk op 12 maand al, de 2de was 22 maanden voor hij, wankel, kon stappen. Oudste geboren op 30 weken, de jongste op 34 weken.

Gast

Berichtdoor Gast » 26 mei 2007, 20:51

Mijn oudste liep met 9 maanden (geboren met 31wkn.) de tweede met 12 maanden (geboren 31,4weken) en de jongste met 17 maanden (geboren met 34 weken)

cindyw

Berichtdoor cindyw » 28 mei 2007, 11:32

Meisjes geboren op 32 weken en stappen beiden op 12 maand. Zat 2 weken verschil tussen de twee.

Gast

Berichtdoor Gast » 28 mei 2007, 17:37

Mag ik iets vragen? Vroeg me af hoelang jullie prematuurtjes in een coeveuse hebben moeten liggen, of hoe lang je ze niet bij je kon hebben?Vraag me dat echt af :)Ben zelf 25weken zwanger, Bedankt !!

Gast

Berichtdoor Gast » 30 mei 2007, 16:47

Mijn zoontje is op 34 weken geboren. 45 cm en 2kg140gr.
Kon op 21 maanden alleen stappen.

Gast

Berichtdoor Gast » 31 mei 2007, 09:40

Mijn zoontjes, geboren op 34 w, zijn 13 maanden en zetten nu hun eerste stapjes.
Mijn dochter werd op 39 w geboren en begon pas te stappen toen ze 15 maanden was.

nadia

Berichtdoor nadia » 31 mei 2007, 10:07

Ons jongste dochtertje geboren op 33 weken is beginnen stappen op 18 maanden. Zij heeft wel heel lang aan poepschuiven gedaan.

Meike

Berichtdoor Meike » 31 mei 2007, 13:03

Hey Anneke,

Ons meisje wordt volgende maand al 2 jaar - het gaat zo snel allemaal! Ze doet het inderdaad echt goed, motorisch en mentaal is alles in orde tot nu toe, ze blijft alleen een fijn poppemieke (kleine 10 kilo - 83 cm). Ze zit binnen haar curve, maar wel tussen de 3 en 10 percentiel.

Intussen weten we ook wat "peuterpuberteit" betekent :hihi :soms slaan als ze iets niet mag, "nee mama" te pas en te onpas... Nu ja, dat gebeurt niet dagelijks, hoor, het is over het algemeen een brave. Maar wel een karakterke! Nu goed, als ze dat niet was, was het misschien helemaal anders afgelopen... Ik ben heel content dat ze het momenteel zo goed doet.

nel

Berichtdoor nel » 12 jun 2007, 21:17

Hoi,
Mijn meisjes zijn geboren op 32 weken, 1250g en 1870g, ze deden het van bij de geboorte prima!
Hun mentale ontwikkeling is prima, fijne motoriek uitstekend, maar grove motoriek behoorlijk aan de late kant. Ze zijn nu bijna 16 maand en kunnen zich recht trekken tot op hun knieën. Kruipen kunnen ze van hun 14,5 maand, maar stappen nog in de verste verte niet! Ik maak me al lang geen zorgen meer... ze zijn ocharme 72 cm... zie je dat al lopen?

bye x

cindyw

Berichtdoor cindyw » 19 jun 2007, 21:07

@17:37

geboren op 32 weken.

3 weekjes in couveuse. Wij mochten er bij vanaf de eerste dag en mochten ze ook al even vastnemen. Vanaf 1 week couveuse konden we elke dag kangeroeen.
Ik weet niet of dat in elk ziekenhuis hetzelfde is.

(kangooroeen is je kindje op je blote borst of bovenlichaam leggen en relaxen. Heel zalig gevoel)

anneke

Berichtdoor anneke » 20 jun 2007, 09:43

amaai ik vind dat er hier veel fantastische vroege lopers zijn! Maar ben ook stilletjes blij te lezen dat er ook laatbloeiers zijn ;)
herken veel in Nel's verhaal. Flore haar taalgebruik staat veel verder dan de (meeste) leeftijdsgenootjes, heel goeie fijne motoriek, grove is haar 'zwakke plek' maar ze komt er wel. Ze is nu bijna 17maand (gecorrigeerd 14) en weegt nog steeds 8,4kg. Ik heb toch ook den indruk da gewicht belangrijk is bij de motorische ontwikkeling. Gewicht=spiermassa=nodig voor motorische beweging en kracht?
Flore stapt nu goed op aan zo'n loopkarretje en kruipt sinds kort in maar vnl uit de zetel. Eergisteren zat ze zelfs in de droogkast! :)

Vind het leuk dat er gereageerd wordt op dit topic! Tis leuk om het samen met prematurenmama's toch ook es over 'luchtige(re)' dingen te hebben....
Dus mama's (en papa's) laat jullie lezen (je mag ook es over andere dingen dan lopen stoeffen hoor ;) )

groetjes, anneke

Attachment : DSC01890.JPG

Nijnie

Berichtdoor Nijnie » 20 jun 2007, 23:17

Onze oudste, geboren op 34 weken, liep helemaal alleen op 15 maanden.

Groetjes, Nijnie

Gast

Berichtdoor Gast » 22 jun 2007, 12:20

Mijn meisjes eentje 1kg350 liep op 12 maand en de andere 2kg180 liep op 15 maand.

t keinste was een serieus dysmatuur (35 weken geboren) maar blijkbaar nu de felste

vanessa

Berichtdoor vanessa » 01 jul 2007, 10:04

hoi

mijn jongens geboren op 30 weken 1kg 560 en 1kg 495
ze zijn van deze week begonnen met lopen ze zijn nu 18 maand gecorrigeerd 16 maand.
Ik heb ze steeds bobuxen aangedaan en heb sinds 1 maand voor als we weggingen en op bezoek waren schoenen aangedaan voor als ze daar uit de buggy wouden, maar ik laat ze als ze thuis zijn nog steedds op blote voeten lopen dat is het beste zeggen de dokters.

Gast

Berichtdoor Gast » 03 jul 2007, 23:00

geboren op 33w
kon stappen op 17m
is nu 20m, en is intussen echt wel 'helemaal normaal' tov leeftijdsgenootjes

Gast

Berichtdoor Gast » 04 jul 2007, 09:34

hé vanessa, proficiat met je lopertjes! Fantastisch gevoel zeker?
anneke

vanessa

Berichtdoor vanessa » 05 jul 2007, 22:24

Ja anneke dat is zeer fijn en zeker omdat wij morgen op vakantie vertrekken.
Ik wou altijd dat ze konden lopen moesten wij op vakantie zijn en zie anderhalve week voor we vertrokken zijn ze ermee weg.
Heerlijk om te zien, en bij een tweeling zie je ook meteen dat als de ander achterop is en wij de ander aanmoediging of feliciteren dan zie je goed dat de ander het ook probeert en die krijgt dan natuurlijk ook zijn felicitaties.

Anneke

Berichtdoor Anneke » 06 jul 2007, 10:20

Hé Vannessa, geniet maar volop van je vakantie en je 2lopende kapoenen!
Flore is een thuisblijfkindje en mist denk ik wel daardoor wat motorische aanmoediging en voorbeelden van leeftijdsgenootjes. Op taal is ze dan echt een uitblinker omdat ik haar daar veel beter in kan stimuleren hé.

Af en toe staat ze al alleen maar als ze het door heeft oh wee! tzal dus nog een tijdje duren eer ze alleen vertrokken zal zijn...
Wij gaan 10augustus op verlof. Mss moet ik dat nu elke dag tegen haar zeggen en hopen dat ze ook de week ervoor begint!? hihi

Leuke vakantie
anneke

anneke

Berichtdoor anneke » 07 jul 2007, 14:15

Hallo iedereen!
Gisteren waren we op bezoek bij vrienden en ineens stond ons madam alleen. Ze heeft haar evenwicht gevonden! Raar hé, hoe zo iets heel plots gaat? Je merkt het echt ook als ze stapt. Het is haar niet meer alleen om de beweging te doen maar ook om het evenwicht. We zijn dus weer een grote stap verder!
Nu begin ik stilletjes te hopen zoals vannessa dat onze spruit voor ons verlof zal lopen....;)
Een trots moeke!!

anja

Berichtdoor anja » 09 jul 2007, 20:20

dag anneke

Ik heb een tweeling die geboren is op 33 weken elise liep op 17 maanden en liam loopt nu pas ze zijn vandaag 21 maanden geworden .

Terug naar “Prematuurtjes”