Platte rust: baarmoederhals ingekort en bang !!!

Annabel

Platte rust: baarmoederhals ingekort en bang !!!

Berichtdoor Annabel » 20 jan 2007, 15:33

Woensdag 'slechte' nieuws vernomen dat mijn baarmoederhals al erg is verkort en ik mijn laatste 10 weken in de zetel zal moeten doorbrengen. Ik moet ook 2keer 4 weëenremmers - berotec - per dag innemen.
Ik was er zo van aangegrepen dat ik, buiten te vragen of ik nog mocht poetsen of schilderen (kinderkamer) niet weet wat het rusten juist inhoudt. Enkele vragen aan mijn lotgenoten:
-mag ik nog koken?
-mogen we nog vrijen?
-moet ik echt liggen of is zitten met benen op poef ook rusten?
-mag ik nog met de auto rijden?
-kan dit zich stabiliseren?
-vanaf wanneer kan ik me terug geruster voelen (ben nu net 30 weken),
m.a.w.: wanneer zijn alle functies van het kindje rijp voor geboorte?

Gast

RE: Platte rust: baarmoederhals ingekort en bang !!!

Berichtdoor Gast » 20 jan 2007, 19:18

Annabel,
ik heb al geantwoord in je vorig topic.
Bij mij betekende die platte rust echt NIETS doen. Ik mocht enkel opstaan om te eten en naar toilet te gaan. Niets anders!!!!
Bij mij was dat tot 37 weken omdat dan het kindje meestal niet in de couveuse moet.
Ik vond het echt verschrikkelijk toen, maar mijn kindje is uiteindelijk geboren op 41 weken. Iedereen dacht ook dat het er veel eerder zou zijn, maar ik heb echt héél goed de raad van de gyn gevolgd. Hij was echt fier op mij achteraf.
Achteraf weet je ook wel waarvoor je gerust hebt.

Héél veel moed.
C

Gast

Berichtdoor Gast » 20 jan 2007, 19:32

Ja hoor, volgens mij ook: platte rust.Ik had een verkorte b.hals bij mijn eerste, al rond de vijfde maand of zo en moest "het rustig aan" doen, geen volledige rust.Zelfs dit wou zeggen: zo veel mogelijk liggen. Ik mocht wel nog op maar gespreid over de dag als het echt nodig was. Dit wou zeggen: toilet, eten, bad,..Naargelang mijn zw vorderde mocht ik terug wat meer op omdat het bij mij niet verergerde.Maar tussendoor nog veel rusten. Ik heb dit echt goed opgevolgd. Uiteindelijk ingeleid omdat de baby op zich liet wachten (bijna twee weken overtijd).

Ik zou in jouw plaats echt blijven liggen hoor. En anders even bellen naar de gyn.

Annabel

Berichtdoor Annabel » 20 jan 2007, 21:53

Bedankt alvast, ik ga zeker rusten!
(maar ook heel af en toe computeren om deze topic verder te volgen)

Gast

Berichtdoor Gast » 31 jan 2007, 12:49

Annabel ik zou me ook maar houden aan platte bedrust als ik jou was. Het komt er op neer om alle druk op je baarmoederhals zoveel mogelijk te vermijden. Dus;
- niet lang recht staan vb voor het koken
- geen zware dingen tillen vb kindje of boodschappen
- vermijden van contracties van de baarmoeder of verdere verweking van de baarmoederhals vb door een orgasme of uitgelokt door de prostaglandines in het sperma, dus helaas ook niet vrijen.
Van de andere kant ben je wel al 30 weken en hebben de kindjes die op die termijn geboren worden toch al een goede kans om er zonder al te veel kleerscheuren vanaf te komen (32 weken wordt in de medische wereld als veilig gezien).
Op je tanden bijten dus, maar je moet je denk ik niet al te veel zorgen maken.

sisi

Berichtdoor sisi » 31 jan 2007, 21:07

hey annabel
blij da ik je gevonden heb
maakte me al wa zorgen zenne
ma het beste wa ge nu kunt doen
is rusten,rusten en nog es rusten meid
hoe moeilijk en vervelend het ook ga zijn
ma denk aan je babyke meid
en hoe langer je je baby in je buik kan dragen hoe beter het is
want kan er van mee spreken

dus meid luister ma na je dokter
is echt het beste wat ge kunt doen

nog heel veel succes meid
en hou ons op de hoogte he

grtzzz sisi

Nath

Berichtdoor Nath » 31 jan 2007, 23:51

bij mij was platte bedrust in UZ 10min per 24u opstaan! Mocht enkel naar toilet en om de 2 à 3 dagen een snelle douche nemen!
Vergeet niet: je baarmoeder is de beste couveuse die bestaat...
Veel succes en hou ons op de hoogte

30 weken is al niet slecht, ben op 27 weken bevallen. Als je gyné echt superongerust zou zijn, zou hij je in het ziekenhuis hebben gehouden en longrijping hebben gegeven. Blijf goed rusten en laat je verwennen...

Terug naar “Prematuurtjes”