schrik voor 2de prematuurtje!!

tinne

schrik voor 2de prematuurtje!!

Berichtdoor tinne » 06 jan 2007, 21:00

Dag mama's,

Mijn man en ik hebben een schat van een zoontje van 16 maanden oud. Hij is 5 weken te vroeg geboren, woog 2120 g en 45 cm. Hij bleef 5 weken op neonatologie.

Nu was ik onlangs bij de gyne voor controle en die wist me te vertellen dat de kans op weer een vroeggeboorte groot is. Ze hebben nooit een reden gevonden waarom ons kindje vroeger is gekomen. Mijn water was plots gebroken.

Nu be ik zo bang voor een tweede zwangerschap. Ik denk dat ik er niet van zal kunnnen genieten. Bij de minsteharde buik ga ik in paniek zijn. Die begonnen de eerste keer al op 16 weken...
PFFF... ik zou er zo van willen genieten, maar zoveel vragen spoken door mijn hoofd...
Wat als het kindje nog vroeger komt?
Hoe moet ik rusten met een peutertje in huis...

Zijn er mama's met dezelfde ervaringen??

Groetjes

Elise

RE: schrik voor 2de prematuurtje!!

Berichtdoor Elise » 06 jan 2007, 22:29

hallo tinne, hier hebben wij ook twee kerngezonde prematuurtjes in huis, ons oudste werd 6 weken te vroeg geboren en ons tweede 10 weken, terwijl de oudste 1,900 gr woog, was ons tweede dochter amper 900 gr zwaar - terwijl ons eerste dochtertje enkele dagen met behulp van zuurstof heeft moeten leven, kon ons tweede zonder problemen zelfstandig ademen - nu zit de oudste in het derde leerjaar en doet het probleemloos terwijl ze in feite een jaar te vroeg in de klas zit (is van eind november) en onze jongste spruit telt nu 20 maanden, ze kon al op 14 maanden lopen, ze begint al goed te babbelen en tot op vandaag is ze nog nooit ziek geweest... dus Tinne je moet je ongerust maken, het zijn vechtertjes!

Gast

Berichtdoor Gast » 06 jan 2007, 22:32

sorry in al mijn haast: je moet je zeker niet ongerust maken, alles valt wel in zijn plooi ;-)

tinne

Berichtdoor tinne » 07 jan 2007, 09:11

Hallo Elise,

Dank je wel!
Hebben ze bij jou een reden gevonden waarom je dochtertjes zo vroeg kwamen?

Geniet van je 2 vechtertjes!!

mama van prematuurtje

Berichtdoor mama van prematuurtje » 07 jan 2007, 13:25

Hey Tine,
Ik , alé wij, zitten ook met dat probleem.Mijn kindje is 10 weken te vroeg geboren, maar alles is goed gekomen, van in het begin.Ik had net als jij dat mijn vliezen spontaan zijn gebroken en een oorzaak hebben ze niet gevonden...
en bij een tweede zou het waarschijnlijk weer zo kunnen zijn, maar dan denk ik, stel je voor dat het niet goed afloopt,dat het nog vroeger dan 10 weken te vroeg komt en dat het kindje veel problemen heeft.Want toegegeven hebben we heeel veel geluk gehad, hoeveel kindjes zijn er niet die er wel iets aan overhouden!Ik heb gewoon bang, ik wil zo een tijd niet meer meemaken, en toch zou ik graag een 2 de willen, wat is het moeilijk.
Maar het kan dus ook zijn dat wel alles normaal verloopt...maar net omdat je een vroeggeboorte hebt gehad is de kans natuurlijk groter voor wéér een vroeggeboorte te krijgen!
Maar ik ben blij dat ik een gezond kindje heb, ik hoop dat als we voor een 2 de zouden gaan dat alles goed verloopt.Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven moest het weer zo vroeg zijn...
Niet makkelijk hé Tine, gaan jullie nu voor een 2 de?Ik wens je héél veel succes!

Gast

Berichtdoor Gast » 07 jan 2007, 15:46

Er heeft eens een kindje bij ons gelegen dat op 28 weken is geboren, haar 2 broertjes zijn nadien a term geboren. Er was ook geen reden van vroeggeboorte gevonden.

KAtrien

Berichtdoor KAtrien » 12 jan 2007, 22:09

Hallo

mijn eerste was ook op 35w geboren. Op 32w ingedaald + opneing, op 34w slijmprop weg en een paar dagen later vliezen gebroken. Zonder reden.
2de kindje op 39w geboren. Ik ben toen wel al op 20w gestopt met werken wegens harde buiken.
Nu ben ik van een derde kindje al voorbij de 39w. Iedereen begint te vragen wanneer het kindje komt. Leuk om dat ook eens mee te maken.

Gast

Berichtdoor Gast » 13 jan 2007, 22:25

Hier een mamma met 3 prematuur geboren kindjes.
Ook bij mij hebben ze nooit kunnen achterhalen wat de reden van een vroeggeboorte is maar het heeft me niet kunnen weerhouden opnieuw zwanger te worden na de eerste en tweede.

tinne

Berichtdoor tinne » 14 jan 2007, 21:16

Katrien, jouw berichtje geeft me hoop!!

Aan de mama hierboven : Hoeveel te vroeg zijn je kindjes geboren?

Heb jij moeten platliggen of moest je sneller stoppen met werken? Hoe heb jij dat gedaan met peutertjes in huis?

Groetjes en aan iedereen al bedankt voor de reacties!

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2007, 18:31

Hallo,

Ikzelf heb momenteel drie kindjes en binnen enkele weken willen we aan nummer 4 beginnen! Bij mijn eerste dochtertje heb ik vanaf 32 weken weeenremmers ( berotecinfuus) gekregen. Ik had al sinds 16 weken harde buiken maar ik wist niet wat het was! ik ben tenslotte pas op 37 weken bevallen. Bij mijn zoontje bleek op 26 weken de baarmoederhals volledig verstreken te zijn en ben ik op 32 weken bevallen. Ik wilde graag nog een derde maar was enorm bang. Ik ben gestopt met werken op 20 weken en heb veel gerust. Mijn mama is vroedvrouw en via haar kende ik een natuurlijk produkt ( Bryofillum)dat je moet innemen telkens je een harde buik hebt. Mijn man is arts en hij geloofde er niet veel van! Maar ik ben deze keer NIET te vroeg bevallen (38 weken) en heb geen enkele andere weeeenremmer genomen, zelfs geen ziekenhuisopname! Nu wil ik graag nog een laatste kindje, enerzijds ben ik ook wel terug een beetje bang maar anderzijds weet ik dat met rust het wel kan lukken! Veel succes zou ik zeggen en geniet toch nog een beetje van je zwangerschap!

opstartster

Berichtdoor opstartster » 15 jan 2007, 19:46

Hallo,

Dat natuurlijk middeltje ga ik in huis halen. Ik heb nu een sterk vermoeden zwanger te zijn, maar het is nog te vroeg om te testen...
Is er iemand van jullie die weet of je meer kans hebt dat het kindje vroeger komt dan de eerste keer?

Ik ben zo bang dat ik totaal niet kan genieten en dat vind ik zo ontzettend erg!

Groetjes van een angstige mama

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2007, 20:55

Wil je niet bang maken maar mijn eerste kindje is gekomen na 30 weken zwangerschap.
Mijn tweede na 26 weken en 1 dag.
Het kan dus wel, hé.

opstartster@mama hierboven

Berichtdoor opstartster@mama hierboven » 15 jan 2007, 21:24

Hebben ze bij jou een oorzaak gevonden? Zijn jouw vliezen ook plotseling gebroken?
Heb je vooraf moeten rusten?
Had jouw gyne vooraf iets gezegd over de kans op een eerdere vroeggeboorte dan de eerste keer?
Hoe is het nu met jouw kindjes? Ik hoop het allerbeste!

Groetjes en bedankt!

li

Berichtdoor li » 16 jan 2007, 14:50

hier hetzelfde, bij mijn eerste zwschp had ik weeën op 30w, ik heb tot 35w afwisselend prepar, adalat en berotec gekregen. OP 36w hebben ze ingeleid wegens zwschsvergiftiging.
Enkele dagen geleden voelde ik me kiplekker, net de 20w echo achter de rug en ik voelde me schitterend, op 1 dag is het gekeerd en ik lig nu plat en heb utrogestan gekregen in de hoop dat mijn baarmoeder kalmeert. Ik heb niet echt de indruk dat het helpt en moet morgen terug nr het ziekenhuis. Ik heb zo'n schrik dat het fout gaat gaan en heb echt mentaal een dip. T Is wat egoïstisch, maar ik zie ertegenop om nog maanden alleen in mijn bedje te hangen. Als ik nog maar aan mijn dochtertje denk,dan schiet ik vol. Ze zal zich ook flink moeten aanpassen.
Uiteraard moet ik er nu alles aan doen om het zo lang mogelijk te rekken en ik ga keihard mijn best doen, maar ik voel me toch wat triest, mijn lichaam laat me weer eens aardig in de steek.

opstartster @ li

Berichtdoor opstartster @ li » 16 jan 2007, 19:21

Li,

Wat erg voor je! Ik heb met je te doen... Het is net of iedereen een zwangerschap kan uitdragen. Dat lijkt zo vanzelfsprekend, maar voor sommigen is het dat niet. De angst die ermee gepaard gaat is zwaar om dragen!

Ik duim morgen voor je!

Houd je me op de hoogte aub?

Veel groetjes en sterkte!

sara

Berichtdoor sara » 19 jan 2007, 16:03

Hallo allemaal,

Wat moedig zijn wij, en onze baby's ook!! Van mijn eerste kind kreeg ik veel (lees om het kwartier) harde buiken op 15 weken. Ik ben toen op 19 weken begonnen met prepar en platte rust thuis (toen ging dat nog...) Op 29 weken werd dan vastgesteld dat mijn baarmoedermond al open was zodat ik in het ZH moest worden opgenomen, daar lag ik zeven weken aan het infuus om de weeen tegen te houden. Op 34 weken en 3 dagen werd dit gestopt, en diezelfde namiddag ben ik bevallen van een dochter van 3kg. Ze stelde het zeer goed, en wij waren er ondersteboven van... Toen ik de tweede keer zwanger was had ik veel schrik dat mij hetzelfde zou overkomen (die schrik was ook het enige wat mij deed twijfelen om nog een kleintje te krijgen). Mijn gyn. had mij verteld dat ik meer kans had op een volgende vroeggeboorte, maar dat dit niet zo hoefde te zijn. Ik werd van nabij opgevolgd en ben direct met rusten begonnen (bij beide zwsch. was ik onmiddellijk moeten stoppen met werken owv risicoberoep). En de geschiedenis herhaalde zich. De schrik om deze keer terug opgenomen te moeten worden zat er diep in, omdat ik nu mijn oudste moest achterlaten. Ik ben dus in weken mijn bed niet uitgekomen, en ik heb het getrokken tot 34 weken met prepar, wekelijks moest ik wel mijn cervix laten meten, en zo kwam ik voor enkeledagen in het ZH terecht omdat men dacht dat het ging gebeuren, ik kreeg spuitjes voor de longrijping en gelukking mocht ik terug naar huis. Ook nu werd ons kindje vijf weken te vroeg geboren, en met een gigantisch geboortegewicht (3kg 800!!).

Ik geloof echt dat platte rust (maar ook mentale rust) ervoor zorgt dat een baby die te vroeg dreigt te komen, een betere start heeft dan wanneer de mama nog lang heeft moeten werken. Ik denk dat je gyn. je beter ziekteverlof (of moet ik zeggen broedverlof) kan geven. Met al een peuter in huis is dat niet altijd makkelijk, gelukkig kreeg ik alle steun van mijn man en oma en opa

Ik wens alle bange mama's veel succes in het uitdragen, de rust op voorhand moet je voor lief nemen...

Groetjes

Gast

Berichtdoor Gast » 19 jan 2007, 21:43

Hoi Tine,
Mijn dochter is geboren met 34 weken en hoewel alles perfect is gegaan met haar (buiten een rare kraamtijd omdat ze de eerste 5 weken in het ZKH lag) herken ik heel duidelijk je angst voor een 2e vroeggeboorte.
Op http://www.vroeggeboorte.nl/1563510.htm heb ik gevonden dat die kans 17,2 % is en dat valt eigenlijk best mee als je weet dat ik geloof bijna 10% van alle kinderen te vroeg wordt geboren. Maar het blijft spannend....
Sanne

Gast

Berichtdoor Gast » 20 jan 2007, 12:44

hallo tinne,
hier ook bij mijn eerste zwangerschap zooontje 5weken te vroeg geboren woog 1985gram en en was 44cm groot. door gebroken vliezen
Tijdens de 2de zwangerschap zat de gyne er ook mee in voor vroeggeboorte.
Heb aan 34weken longrijping gekregen ter preventie. was niet nodig dochtertje is aan 37weken en 3dagen geboren ook door gebroken vliezen
dus wees niet ongerust, ga regelmatig op controle en geniet van je zwangerschap

li

Berichtdoor li » 20 jan 2007, 20:19

Hey dames,

wow Sara, 2x te vroeg geboren en wat een kanjers! Mijn dochtertje woog op 36,5w 2600 gram.

Ik heb redelijk ok nieuws gekregen. Mijn baarmoederhals is nog 4,7cm, das enorm. De utrogestan is dus opgedreven, 3x2 per dag. De harde buiken blijven, maar door die pilletjes lig ik toch een 18u per dag te knorren, ik ben daar echt lam van.

De moraal erin houden, dat is nog het moeilijkste, vandaag is mijn mama haaknaalden komen brengen, ben nu poppekleedjes aan het maken, das nog het enige leuke dat ik voor ons muisje kan doen.

Ach, gewoon niet te ver vooruit denken, dag per dag en dan komen we er wel.

tinne

Berichtdoor tinne » 28 jan 2007, 19:01

bedankt voor al jullie reacties!! Andere ervaringen zijn nog welkom!

Groetjes

Inge

Berichtdoor Inge » 28 jan 2007, 20:11

Dag Tinne,

Wij hebben een prachtig zoontje van intussen bijna 6,5 maand! Hij is geboren op 35weken en 1dag. Ik lag al 2 maand plat: enkele weken thuis en enkele weken in het ziekenhuis met prepar... Een vreselijke tijd als ik eraan terug denk! Ons zoontje verbleef nog een maand op de neonatologie. Gelukkig is dit alles nu achter de rug, maar ik zit er ook VRESELIJK mee in om dit opnieuw mee te maken bij een volgende zwangerschap: platliggen met een peuter in huis, hoe moet dat?? Of nog erger: in het ziekenhuis met een peuter in huis?!
En dan de kans dat het kindje weer te vroeg zou geboren worden...

MAAR TOCH willen we zeker nog een tweede kindje! Binnen enkele jaren (nu nog lang niet) zijn we dit alles wel weer vergeten en zal ons zoontje zo blij zijn met een broertje of zusje, niet?

Groetjes
en weet: hoe bang je ook bent, toch zal je later blij zijn met de keuze nog een kindje erbij te hebben!!

Maud

Berichtdoor Maud » 01 feb 2007, 13:06

Hallo allemaal,

ons zoontje (nu bijna 8 maand oud) werd eveneens te vroeg geboren (zo n 6.5 weken te vroeg) door spontaan gebroken vliezen en niet-te stoppen weeen. We weten nog altijd niet of infectie met GBS (groep-B-streptococcen) de vliezen heeft doen breken of dat door de gebroken vliezen hij geinfecteerd is geraakt met GBS. Na 6 weken neonatologie (1 dag voor de uitgerekende geboortedatum) mocht hij mee naar huis met ons. En sindsdien gaat alles prima ! Toen heb ik ook gezegd "nooit meer" omdat je toch niet wil dat er misschien nog zo n klein hummeltje zolang op de neonatologie moet 'achterblijven' (ook al doen ze daar erg hun best), maar nu de eerste emoties verwerkt geraken, denken we toch om onze plannen voor een broertje of zusje verder te zetten. Ja, ik loop verhoogde kans op een vroeggeboorte, ja ik heb meer kans op terug een zwangerschapsvergiftiging (ook zonder die GSB-infectie zou ik niet aan 40 weken geraakt zijn waarschijnlijk) en ja, nummertje twee zou ook terug die ene op 1000 kunnen zijn die zo ziek wordt van die bacterie. Maar niets of niemand zegt dat alles terzelfdertijd weer zal bij ons voorkomen he. We hebben er lang over nagedacht maar willen er toch voor gaan. En als t zover is ga ik met een positieve ingesteldheid dat nieuwe avontuur tegemoet (of toch proberen ;-) want dat kleine prutske heeft ook recht op een onbezorgd-groeien-in-mamas-buik. En dan zien we wel wat de toekomst brengt ....
Veel succes en probeer je niet blind te staren op wat zou kunnen zijn ...

Kelly

Berichtdoor Kelly » 11 feb 2007, 13:49

Hallo allemaal,
even mijn verhaaltje vertellen.
Ik heb een jaar hormonen genomen om zwanger te raken, en had dan ook schrik voor een probleemzwangerschap, maar niets van dat, ik ben zelfs geen dag misselijk geweest! Iedere controle bij de gyn was ok, geen echte groeiachterstand, maar het zou niet de grootste baby worden. Maandag 30 oktober naar de gyn, geen opening of indaling, alles in orde, de morgen nadien braken mijn vliezen, dan naar het ziekenhuis, nog een hele dag platgelegen, maar ik had weëen en na 30 uur is dan ons zoontje geboren, dysmatuur; hij woog 2,090 kg en was 46 cm groot. Nu zijn we 3 maanden verder en hij heeft wel reflux en had een liesbreuk waar hij ondertussen aan geopereerd is, maar voor de rest doet hij het goed.
Wij hebben al besloten binnen een jaar of 2 aan de 2e te beginnen, ondanks de gebeurtenissen nu en het feit dat hij dan 3 weken in het ziekenhuis is gebleven. Bij mij is geen oorzaak gevonden, maar mijn gyn (een oudere man) is ervan overtuigd dat mijn lichaam erin voorzien heeft de baby geboren te laten worden, omdat ik zo'n klein bekken heb, en een voldragen baby nooit gewoon geboren zou kunnen laten worden.
Ik zit dus met een dubbele schrik, enerzijds wil ik niet opnieuw een premature baby en het achterlaten; anderzijds wil ik ook geen keizersnede.
Komt daarbij dat ik nu geweldig werk heb gevonden en ik dus normaal gezien vanaf 32 weken platte rust zal moeten nemen. Mijn gyn is er quasi van overtuigd dat een 2e anders ook vroeger zal komen, terwijl ik nu tot de zaterdag voor de bevalling aan het werk was...
De schrik zit er dus goed in, maar wij willen heel graag een 2e kindje en dus gaan wij het 'risico' maar nemen, wie weet hoe het dan zal lopen?

K

Berichtdoor K » 15 feb 2007, 07:56

Ik heb ook een enorme schrik voor een tweede zwangerschap, in die mate dat ik niet terug zwanger durf worden. Onze dochter is ook 5 weken te vroeg geboren, en woog 2.160kg. Ze deed het heel goed en mocht na iets meer dan twee weken al naar huis.
Maar voor haar geboorte heb ik 13 weken plat gelegen en het is vooral daarvoor dat ik weer schrik heb. Nu kon ik (meestal) thuis blijven, maar wat als ik 10 weken in het ziekenhuis moet liggen, zoals een collega van mij? Zij had al een geluk nog geen kinderen, maar wij nu wel eentje. Ik zie het echt niet zitten. De kans dat het opnieuw gebeurt is heel groot door een conisatie in mijn voorgeschiedenis, dus ik kan enkel maar hopen op een mirakel.

Saar

Berichtdoor Saar » 15 feb 2007, 12:14

Mijn dochtertje werd geboren aan 23w en een paar dagen, ze heeft amper een half uurtje geleefd... Nu ben ik opnieuw zwanger, ik ben al thuis van de dag nadat ik het wist, opgenomen in het ziekenhuis aan 13 weken omdat ik teveel harde buiken had, Prepar moeten beginnen nemen om de 4u, op 14 weken cerclage gekregen, een week erna het ziekenhuis morgen verlaten met Prepar om de 4u en platte rust, enkel opstaan om naar het toilet te gaan dus. Vorige week de Prepar moeten verhogen, dus nu eentje om de 3u. Ik hoop dat ik er nog een heel aantal weken kan bijdoen (ben nu nog maar 19w en 4d). Ons eerste "doel" is de 28 weken halen, alles die er dan nog bijkomt is extra voor ons kleintje!

Terug naar “Prematuurtjes”