HELLP/zwangerschapsvergiftiging

Follieke

RE: HELLP/zwangerschapsvergiftiging

Berichtdoor Follieke » 19 jan 2007, 13:25

Ik vond het nieuwe jaar een mijlpaal om een nieuwe start te maken, dus vanaf 1/1/2007 zijn we opnieuw aan 't proberen om zwanger te geraken.
Ik moest ook minstens een half jaar wachten omwille van de keizersnede.
Maar ik voel me precies al een paar weken zwanger. Zondag moet ik mijn regels gaan krijgen, dus als die uitblijven kan ik een test doen.
De verpleegsters en de dokter waren er ook het hart van in dat ons zoontje het niet gehaald had, vooral omdat hij het eerst zo goed deed. Ze zijn zelfs naar de engeltjesmis gekomen en moesten zelf ook wenen.
Mama Tiebe, ik zal je per mail alles vertellen. Mijn mailadres is miekatoen_11@hotmail.com.

Gast

Berichtdoor Gast » 19 jan 2007, 16:33

@ Folieke,

dan heb jij een dokter uit de duizend!! De mijne zou dit ook gedaan hebben!

Mama van 2

Berichtdoor Mama van 2 » 21 jan 2007, 11:53

Hallo E,

Blij te horen dat je terug zwanger bent!
Ik hoop echt dat het nu goed mag gaan.
Ik duim zeker met je mee....

Véél succes!!!

Follieke

Berichtdoor Follieke » 23 jan 2007, 13:25

Nee, niet zwanger. Ik voelde me nochtans zo en mijn regels zijn 2 dagen te laat begonnen. Na 2 negatieve zwangerschapstesten moet ik het nu uiteindelijk toch inzien.

E

Berichtdoor E » 06 feb 2007, 21:59

Hallo allemaal,

Het topic blijft vrij rustig. Toch ook wel een goed teken! Geen nieuwe gevallen van Hellp bijgekomen mss?! Hopelijk, want we wensen het niemand toe.
Ook even een update van mezelf.
Ben 18 weken ver. Sta onder strikte controle en tot nu gaat alles goed. Moet wel zeggen dat het allemaal zo angstig is soms. Maar we kunnen niet meer doen dan rustig blijven en op tijd en stond rust nemen.
En dat lukt me tot nu wel. Zeker als ik nu zie hoe het buiten sneeuwt, dan denk ik niet dat ik me veel buiten ga vertonen! Brrrr!

Aan allen nog veel succes met een nieuwe (en snelle?) zwangerschap!

Liefs,
E

Gast

Berichtdoor Gast » 21 feb 2007, 18:37

goeie moed
cattie

Miep

Berichtdoor Miep » 23 feb 2007, 11:43

Beste allemaal,

Om alle pagina's te lezen is een beetje omslachtig voor mij.
Ik had enkele vraagjes. Maak zelf door omstandigheden grote kans zwangerschapsvergiftiging/hellp te ontwikkelen tijdens mijn zwangerschap. Ik sta wel onder striktere controle, maar had voor jullie toch enkele vraagjes...

1. Hoe ver waren jullie toen er bij jullie de eerste symptomen optraden?
2. Op welke zwangerschapsweek zijn jullie dan (moeten) bevallen?
3. Wat hebben ze kunnen doen voor jullie om het te rekken?

Ik hoop dat jullie me een antwoord kunnen geven, want in het ziekenhuis blijven ze vaag met de antwoorden. Jullie hebben dit aan de lijve kunnen ondervinden,.
Alvast bedankt!

Miep

Els

Berichtdoor Els » 23 feb 2007, 14:46

Ik kreeg de eerste symptomen (achteraf pas herkend) op 26 weken.
Op 29 weken ben ik bevallen.

Aan hellp is maar 1 ding te doen : bevallen.
Geen enkel medicament / remedie werkt.

(men kan wel je bloeddruk etc. controleren / relatief laag houden) om de duur te kunnen rekken, maar eens moment daar is bevallen de enige optie.

Mus

Berichtdoor Mus » 26 feb 2007, 14:02

Hey allen, eind oktober ben ook ik bevallen via spoedkeizersnede, door HELLP, en dit op 29w6d, ik lag toen 6 dagen in het ziekenhuis, ons meisje was ook licht dysmatuur en had een gewicht van 994gram. Momenteel is ze 4 maand oud en weegt ze 3kg660, ze heeft de eerste dagen erg moeten vechten voor haar leventje, omdat de longrijpers niet hadden gewerkt bij mij. Eerste sypmtoom een wekenhalf ervoor gemerkt, ben zelf naar ziekenhuis gegaan omdat ik me gewoon erg belabberd voelde, de dag van mijn bevalling was alles me teveel, bezoek, gebabbel, licht, alles ...

Ik voel mee met de mensen die hun kindje zijn verloren, zoiets kan je pas vatten als je zelf zo dicht gestaan hebt bij vechten, hopen, duimen, bidden, verlies van anderen, angst, teleurstelling, maar gelukkig bij ons ook verluchting, geluk.

Of ik ooit nog eens zwanger durf worden, ik durf daar eerlijk gezegd nog niet op antwoorden, ik had graag vele kindjes, maar nu heb ik zoiets van, we hebben nu 1 gezonde dochter die er zonder teveel kleerscheuren is doorgekomen, moet ik het noodlot nog tarten?
En ik vind het jammer dat niemand je kan vertellen wat de kans is dat je opnieuw met HELLP wordt geconfronteerd...

krista

Berichtdoor krista » 27 feb 2007, 09:38

Hallo,

Hier is nog een mama die met HELLP geconfronteerd is. Ik was zwanger van ons 3de kindje. Donderdag middernacht 15 februari, geconfronteerd met een pijn die ik zelf mijn vijand niet zou willen wensen! Een zware aanval van alle geblokkeerde lichaamsdelen, nieren, lever, gal, maag. Via spoed binnen gegaan, longrijpingspuitje op 31w2d, en op 31w3d. Zondag in allereil overgebracht naar UZ Gent, Daar nog een 2d en 3de crisis gekregen, van donderdag al met magnesium gelegen.
alles leek aan de beterhand tot dinsdag 20 februari, verpleegster komt me een medicijn geven om maag te stabiliseren. Enorm verdacht, dan de gynecoloog die binnen komt om te melden dat de keizersnee die dag zal plaatsvinden en wel onder volledige verdoving, Te hoge kans op Bloedstollingsproblemen. Nu net exact een week geleden is ons kleine meisje geboren op 32 weken, een Gewicht van 1kg 495 en 39,5 cm groot. Ze ademde alleen, tot ze de 2de dag een klaplongetje krijgt. Ze krijgt een enorme terugval, ademde niet meer alleen, leek te verslechten, zuurstof opgebouwd, frequentie opgebouwd; bloed niet goed phtjes niet in orde. Ze heeft geknokt en gevochten; nu net 1weekje oud, ademt ze terug alleen, zouden ze vandaag of morgen de cpap verwijderen.
Dan nog gaan wij dit dag per dag moeten nemen. Ze heeft op amper 1dag en half, haar zuurstof volledig weggewerkt, haar frequentie op peil gebracht;
Wij zijn heel trots dat ze terug alleen ademt. Door een drain in haar longetje krijgt ze wel nog geen voeding. Gisteren echt waar, zo'n mini mensje kan de mens verwonderd laten stilstaan, bij hun prille leventje. Ons meisje heeft een tuutje gekregen, ze kan er echt goed aan trekken, net of ze honger heeft.
Wij hopen uit de grond van ons hart dat ze zo verder mag gaan, dat we haar snel zullen kunnen knuffelen.
Mama is blij dat ze het van haar heeft kunnen afschrijven.
krista

LI

Berichtdoor LI » 27 feb 2007, 11:34

Hoi,
even een vraagje, ik ben nu aan week 27 en ben nu sinds 2d niet in vorm. Heb hoofdpijn, ben misselijk en last van pijn rond maagstreek. Mijn bloeddruk is nog altijd ok, zelfs meestal aan de lage kant. Ik heb 4j geleden zwschpsvergiftiging gehad, mr ik vroeg me af of hoge bloeddruk het eerste teken was of dat dat pas later komt. Ik heb zo'n schrik om het weer te krijgen...

mei mama

Berichtdoor mei mama » 27 feb 2007, 12:34

@ LI: ga eens lang je materniteit. Om zeker te zijn nemen ze gewoon eens je bloed en doen ze een eiwittest. Zo ben je toch weer gerust. Als je het al eens gehad hebt dan zou ik zeker geen dag langer zo blijven rondlopen.

@ Miep:
Ik heb de eerste syptomen gehad op 30 weken. Ben uiteindelijk bevallen op 35 weken. Moest vanaf 30 weken rusten, zoveel mogelijk op de linkerzijde liggen.
Op 34 weken opgenomen, longrijping gekregen, pilletjes om de bloeddruk te verlagen en magnesiumsulfaat (of zoiets) Dat laatste dient om stuipen tegen te gaan (eclampsie) Dan hebben ze proberen inleiden, wat niet lukte en ben ik met keizersnede bevallen.

aan Li

Berichtdoor aan Li » 27 feb 2007, 14:04

Ik zou toch ook langs dokter gaan, kan ook gewoon griep zijn, maar omdat je al ooit zwangerschapsvergiftiging hebt gehad zou ik geen risico nemen. Zeker vandaag nog gaan...dan ben je ook gerust en kan je je achteraf niets verwijten.

liefs,Syl

Li

Berichtdoor Li » 28 feb 2007, 09:58

Hoi hoi,
ik ben nog niet naar de dokter geweest, maar ik zo meteen na het eten even bellen. Ik voel me nog steeds wat gerust omdat mijn bloeddruk normaal is 11/7, hij stijgt wel snel bij inspanningen, maar ik lig dan ook al een paar weken in mijn bed en heb dus geen conditie. Ik dacht echt dat boeddruk een eerste teken was...

Li

Berichtdoor Li » 28 feb 2007, 14:02

Heb naar verloskwartier gebeld en moet dus wel aan de monitor. Hoge bloeddruk moet per sé niet...
duimen allemaal dat het gewoon een griepje is...
pff :-(

Gast

Berichtdoor Gast » 03 mar 2007, 13:21

Hoe was het aan de monitor, ik hoop alles goed!!!!

Mus

Berichtdoor Mus » 04 mar 2007, 10:35

@Krista, wat voel ik enorm met je mee ! Wij zijn net 5 weken uit het UZ en ons meisje, die 994 gram woog heeft de eerste week ook serieus moeten knokken, en ze hebben ook hun laatste hulp uit de kast moeten trekken met occilerende beademing, en als ze na 9 dagen aan de CPAP was, en je ziet hun zuurstofnood dalen, dan kan je aan geen mens beschrijven hoe fier je bent op hen!! Toeval of niet maar de dag dat jij je berichtje hier postte was ik bezoekje gaan brengen op neonato, ons meisje was dan ook 4 maanden oud en toch al 3kg660 zwaar! Ik hoop van harte dat je binnen 4 maanden met jouw spruit mag gaan pronken op neonato!
Als je er even wil over mailen, mag je dat gerust doen op mus@mail.be.
Groetjes

LI

Berichtdoor LI » 06 mar 2007, 13:38

Hoi hoi,
ik ben 3 daagjes opgenomen en ben zo blij dat alles ok was. Ik hoop dat echt dat ik deze zwschp nog zonder al te veel problemen kan uitdoen. Ons meisje weegt gelukkig al een kilo. Dat is toch een geruststellend gevoel.
Nog 3 daagjes en ik ga nog eens op controle.

Ben nu 28w en ik ga voor week 36...dat zou prachtig zijn!

krista

Berichtdoor krista » 08 mar 2007, 09:11

@mus, heb een emailtje gestuurd.

@Li Ik duim mee met jou dat je de 36 weken haalt.
Ons klein prinsesje stelt het inmiddels goed, ligt op de B zaal in een gesloten couveuse, mag melk van een flesje beginnen drinken, zuigen gaat heel goed, het slikken wat minder, ja is pas 34 weken. Ze is inmiddels 41 cm groot en heeft deze morgen een gewicht van 1 kg 375, Stilaan komt ze bij.
Dit is bekijken dag per dag.Volgende eindstreep is die van 1 kg 700 dan mag ze naar een verwarmd bedje, later is dat 2kg 300 dan mag ze eindelijk mee naar huis, we kijken ernaar uit.
groetjes Krista

meisje

Berichtdoor meisje » 15 mar 2007, 15:12

krista en li, ik duim voor jullie...!

Ben hier zelf een tijdje niet geweest, omdat ik probeer een beetje minder aan zwanger worden en zijn te denken, maar omdat me dat toch niet lukt (net zomin als zwanger worden, plots lukt zelfs dàt al niet meer, laat staan zwanger BLIJVEN) kom ik toch maar nog even langs.

E, je laatste berichtje dateert van een maand geleden, ik hoop echt dat alles goed gaat! Laat je nog eens iets weten?

Groetjes,
meisje

krista

Berichtdoor krista » 15 mar 2007, 20:55

ons meisje stelt het goed, vandaag een gewicht van 1 kg 557, is gelijk gebleven van lengte, hoofdomtrek 29; Flesje leegdrinken lukt niet zo goed, ons meisje drinkt heel traag, valt dan terug in slaap. Wel ander nieuws gekregen, ons meisje wordt morgen overgebracht naar het ziekenhuis waar ik normaal zou bevallen. Ze doet het goed en moet plaats maken voor kindjes die het slechter doen dan zij.

Groetjes

Krista

krista

Berichtdoor krista » 15 mar 2007, 20:59

@ meisje,

Probeer je gedachten ergens anders op te zetten, Voor mijn eerste had ik een miskraam en bij ons lukte het toen ook niet direct om terug zwanger te worden.
Begin januari besloten we om op reis te gaan in de congé. De bestemming Gardameer in Italië. Geloof het of niet, omdat ik het druk had met de plannen van de reis, waren we het vergeten. ja hoor, die maand zwanger, dochter is op 11 september 1999 geboren. De reis naar het Gardameer, ja die moeten we nog altijd maken.
Zo zie je maar. Hou vol en blijf geloven.
Groetjes

Krista

Wendy

Berichtdoor Wendy » 15 mar 2007, 21:48

Hallo,

Ik heb hier al veel gelezen en wil ook mijn verhaal met jullie delen.
In augustus 2005 ben ik gestopt met de pil en in september bleek ik al zwanger te zijn! Dolgelukkig natuurlijk, ook ik ga in Genk bij een gynaecologe, ik kon pas eind november naar de gynaecologe, maar dan zou ik ongeveer 11 weken zijn en dan zagen we ook echt al iets, dus ik vond het niet echt erg. Op 1 november had ik bloedverlies, paniek, verschillende keren bloed laten trekken bij de huisarts, alles ok hcg bleef stijgen, toch naar de verloskamer voor controle. Het kon alle kanten uit, er was wel iets te zien, maar nog niet duidelijk. 2 weken later terug op controle bij een andere gynaecoloog. Wat bleek ik was zwanger van een drieling! Dat had de gynaecoloog nog nooit mee gemaakt, zeker omdat het bij mij spontaan was. Wat een shock, maar we zouden het nemen zoals het kwam, we gingen er zeker geen laten weghalen zoals de gynaecoloog voorstelde. 2 weken daarna moest ik terug op controle, jammer genoeg slecht nieuws. De dag nadien volgde mijn curettage al, was ik op zich wel blij om. Daar heb ik gelukkig geen slecht gevoel aan over gehouden, is super meegvallen. Aangezien ik in de verpleging werk, was ik al thuis van het werk, maar moest nu dus terug beginnen, viel helemaal niet mee, maar mijn collega's waren superlief. De gynaecologe had gezegd dat we best een maand wachten alvorens terug te proberen. Dat hebben we niet echt gedaan, maar we hebben zeker ook geen moeite gedaan om onmiddellijk terug zwanger te worden. Blijkbaar ben ik super vruchtbaar want op 6 januari 2006 bleek dat ik terug zwanger was. In het begin was in ongerust omdat de gynaecologe had gezegd van te wachten, maar dat bleek nogal mee te vallen. Nu nog bang afwachten, wnat bij het eerste consult zagen we nog geen hartslag. 2 weken later kregen we goed nieuws, alles was ok en het was er deze keer maar 1. Ik was uitgeteld voor 17 september. In juni zijn we nog een week op vakantie geweest met het vliegtuig. Toen we half juni terug waren kreeg ik super dikke voeten, verder had ik geen last. ben nog op consultatie geweest 11 juli voor een 'uitgebreide' echo en alles was ok. Ik was tot 18 weken niets aangekomen, maar rond half juli kwam er soms wel 2 kilo of meer bij op een week, terwijl ik toch niet superveel at. Ik heb 1 keer hoofdpijn gehad, maar dat is na een pijnstiller over gegaan. Het weekend voor ik op controle moest had ik wel zo'n raar gevoel inn mijn buik, maar ik zocht er niets achter. Op 8 augustus moest ik op controle (kon al maanden niets anders aan dan teenslippers) en bleek mijn bloeddruk veel te hoog. Ik werd opgenomen op de MIC en er werden allerlei onderzoeken gedaan. Ik was er van overtuigd dat ik de dag erna weer thuis zou zijn. De echo die 's avonds van onze kleine meid werd gemaakt, bleek gelukkig prima, haar gewicht werd geschat op 2.157 kg, ik was toen 34 weken en 2 dagen. De volgende morgen volgde een echo van mijn nieren en daaruit bleek dat die helemaal niet goed waren, mijn bloed was ook een ramp. er werd beslist om de bevalling in te leiden. Dat gebeurde, maar het ging niet vooruit. Op donderdag morgen (was dinsdag binnen gegaan en had al 2 nachten niet geslapen (1 van de pijn en 1 van de weeën) om 5u30 werd ik naar de verloskamer gebracht, had 2cm ontsluiting. Ze hebben me dan medicatie gegeven om de weeën op te wekken en mijn water gebroken. Een epidurale kon ik niet krijgen omdat ik veel te weinig bloedplaatjes had. Ik wou eigenlijk wel bevallen zonder, maar als je al 48 uur bezig bent is dat toch anders. Om half 10 zag ik het echt niet meer zitten, ik had alle 2 minuten felle weeën en nog steeds maar 3 cm. Toen hebben ze besloten om een spoedkeizersnede te doen. Ik was eigenlijk opgelucht, maar voor mijn man ws het een hele nare ervaring, op 5 minuten tijd was ik weg en hij mocht er niet bij blijven omdat ik volledig in slaap moest. Onze kleine Yonna is uiteindelijk geboren op 10 augustus 2006, na een zwangerschap van 34 weken en 4 dagen. Ze woog 2.132 kg en was 46.3 cm. Ze deed het onmiddelijk heel goed en heeft alleen een waakinfuus gehad en in de couveuse en onder de lamp gelegen. Ze woog 2.175 kg toen ze mee naar huis mocht, 2 dagen nadat ik het ziekenhuis had verlaten. Ondertussen is ze 7 maanden en doet het prima, ze eet goed, slaapt door en is super braaf. Ik zou dolgraag een 2de willen ondanks mijn zwangerschapsvergiftiging en hoop tegen het einde van het jaar opnieuw zwanger te zijn. Ik zal alle symptomen nu beter in de gaten houden en ongerust zijn, maar ik heb het er voor over.
Ik weet dat mijn verhaal een happy end heeft, maar door mijn stage op de NIC (ik werk op een kinderafdeling) weet ik ook dat dat niet altijd het geval is. Diegene bij wie het minder goed gegaan is wil ik veel sterkte wensen!

Groetjes Wendy

mei mama

Berichtdoor mei mama » 18 mar 2007, 13:45

Hoi Wendy, het is inderdaad goed dat je verhaal een happy end heeft gehad. Maar ik weet uit ervaring dat het toch emotioneel zijn sparen nalaat.

Ik kwam hier ook even piepen omdat ik net aan E. dacht, dat we al een paar weken niets van haar gehoord hebben. Hopelijk is alles OK?

Ik wou ook even laten weten dat we onze eerste maand aan het proberen zijn voor een tweede kindje. Na lang twijfelen hebben we eindelijk de knoop doorgehakt.

E.

Berichtdoor E. » 19 mar 2007, 15:08

Hey,

Ja, hier ben ik dan!!!
En ja, nog steeds alles goed. Fijn dat jullie toch wel zo bezorgd zijn!!
Ik moet zeggen dat de zwangerschap (emotioneel) steeds zwaarder begint door te wegen. Ik ben nu bijna 24 weken. Maar tot op heden nog steeds alles ok. Hou zelf mijn bloeddruk bij (deze is zelfs prima tot nu), de vroedvrouw komt elke week langs : controle hartslag baby, eiwitten in urine. En elke week op controle bij de gyn.
Ik hoop echt dat het eindelijk eens gaat lukken. Ik neem wel mijn voorzorgen en rust geregeld. Het kan alvast geen kwaad om wat meer te rusten dan nodig. Ik kom hier wel geregeld eens bijlezen, en zal dan nu ook wat meer julle op de hoogte houden.
Zo, veel liefs en bedankt voor jullie bezorgdheid!!

E.

Terug naar “Prematuurtjes”