baby mag niet meer naar oma

Gast

RE: baby mag niet meer naar oma

Berichtdoor Gast » 18 dec 2007, 11:13

Lynn,
als je je er niet goed bijvoelt dat je schoonmoeder op je kleintje let, dan moet je hem er ook niet naar toe brengen.
Je krijgt hier zoveel verschillende meningen MAAR het belangrijkste is dat je doet waar jij en je vriend je goed bijvoelen. En ik denk dat je eens goed moet babbelen met je vriend: waarom je niet wilt dat hij naar zijn moeder gaat, waarom dat hij niet meer naar jou moeder mag,... Het is een beetje overeenkomen maar ik ben van mening dat je niets moet doen waar je je niet goed bijvoelt.

Gast

Berichtdoor Gast » 18 dec 2007, 13:15

@ els: ik vraag me af hoe jij zou reageren moest je schoonmoeder hetzelfde doen als de opstartser haar schoonmoeder? Ik denk niet dat er veel moeders zijn die staan te springen om hun kind in een keutelstal te brengen!

Ik zeg ook niet dat we er kasplantjes van moeten maken, ze kunnen inderdaad tegen een stootje...

Ik zou er inderdaad ook eens over praten met je vriend en uitleggen wat je net moeilijk vindt aan je schoonmoeder zodat jullie samen een oplossing vinden. Je kindje onthouden van zijn 2e grootmoeder vind ik ook geen goed idee, dus een oplossing zal je toch moeten zoeken.

Niet iedereen heeft dezelfde mening of dezelfde manier van opvoeden. Zolang het JOUW opvoeding niet in de weg komt te staan, zie ik geen probleem. Het is juist belangrijk denk ik dat een kind weet dat niet overal dezelfde regels gelden, want later zal dat alleen maar vaker gebeuren, het is belangrijk om duidelijk te stellen wat de regels thuis zijn.

Ik heb soms ook problemen met mijn schoonmoeder, maar zoals iemand al aanhaalde: voor je man is dit wel zijn vertrouwde basis en dit kan je relatie aantasten, dus kan je best een oplossing zoeken. Als er iets mij stoort, dan probeer ik dat uit te praten met mijn man en hem ook mijn standpunt te doen begrijpen (is niet hetzelfde als mijn standpunt opdringen), zodat hij het op zulke momenten zijn moeder hierover kan aanspreken.

En wat betreft het zelf ooit schoonmoeder worden: kijk, daar word ik nu eens vree ambetant van als mensen met zo'n opmerking afkomen. Ik sta open voor het feit dat mensen de dingen anders doen of een andere mening hebben, dus ik ben er vrijwel 100% van overtuigd dat ik NOOIT zo'n schoonmoeder zal worden, net omwille van het feit dat het mij met momenten mateloos kan storen dat er opmerkingen blijven komen omdat ik niet zus of zo doe op de manier dat zij wilt. Ik vertel haar toch ook niet de hele tijd hoe ze moet koken of wassen omdat haar manier niet de mijne is?

Gast

Berichtdoor Gast » 18 dec 2007, 14:01

ah, nog eens een schoonmoedertopic! Hier voel ik me altijd aangesproken, ik heb namelijk zelf een monster van een schoonmoeder.
Aan de opstartster wil ik zeggen: volg je gevoel, als je kindje groter is en je schoonmoeder is nog van de kwaadsten niet, buiten wat hygiëne-probleempjes, dan komt alles wel in orde. Binnen anderhalf jaar zegt je kindje wel spontaan 'bweiiiiiik!' als het zelf de indruk heeft dat het ergens vuil is. Bij je eerste kindje moet je zelf nog een beetje zoeken, en je schoonmoeder moet hier begrip voor hebben en je een beetje tijd gunnen.
Mijn schoonmoeder is niet alleen vuil en vies, ze is ook echt van slechte wil. Ze wil de boel onder controle houden door alles en iedereen te manipuleren. Toen mijn man mij leerde kennen heeft ze in zijn plaats beslist dat ik niet geschikt was voor hem, en niet omdat ik te min was ofzo, neen, ik was afkomstig uit een ander dorp, ik had gestudeerd en ik ga niet naar de kerk... 'zoiets' was niet welkom in haar familie. Ze doet na al die jaren nog steeds alsof ik niet besta, zelfs tegen mijn dochter zegt ze al dingen om mij zwart te maken (mijn dochter is pas 20 maand!). Zelfs haar kinderen zet ze op tegen elkaar. Resultaat: ze heeft geen vrienden en een familie waar constant spanningen zijn en waar iedereen enkel elkaar bezoekt omdat het zo hoort, en dan terug zo snel mogelijk naar huis gaat!
Ik laat mijn dochter dan ook nooit alleen bij haar achter, ik vertrouw haar totaal niet. Ze hoeft mijn dochter niet te manipuleren zoals ze met haar eigen kinderen gedaan heeft, en nog steeds doet.

Gast

Berichtdoor Gast » 18 dec 2007, 15:32

Mijn man zegt zelf dat onze zoon niet bij zijn moeder mag zijn zonder dat wij erbij zijn. We zien het resultaat van haar andere 2 kleinkinderen die er wel zijn en da's geen voorbeeld. Ze zal nog net toekijken dat ze niet met messen spelen (tenzij haar programmakes op tv bezig zijn of de nieuwe dag allemaal er is) of waspoeder aan het drinken zijn, maar daar blijft het ook bij. Nooit zal ze er mee spelen of zich met bezig houden; een vuile pamper heeft ze toevallig nooit geroken en honger of dorst hebben ze ook nooit ..... !!!

lieve

Berichtdoor lieve » 24 dec 2007, 07:31

ik moet eerlijk zijn onze kinderen gaan NOOIT naar schoonmama !
het is er altijd vuil , afwas van een week en ze heeft haar eigen kinderen grootgebracht alsof ze een boksbal waren ( als de kinderen op de grond lagen bleef ze verder stampen !! )
zelf zegt ze dat ze ooit fout is geweest en dat je je kinderen nooit mag slaan ,.... maar als ik de indiaanenverhalen hoor van mijn schoonzussen heb ik de conclusie vlug getrokken dat mijn kinderen NOOIT bij haar blijven !
schoonmama zegt wel dat ze veranderd is en niet meer is zoals vroeger maar als een kind een rotdagje heeft en ze ziet het een momentje niet meer zitten kunnen onze kinderen het bekopen .
ik weet dat ik haar pijn mee doe dat de kinderen niet mogen blijven slapen of laat staan een half uurtje bij haar bijven als ik bv. naar de winkel toe ga .
ik vertrouw haar gewoon niet en ik vind als je iemand niet vertrouwd dat je je kinderen er beter niet laat blijven want uiteindelijk zijn je kinderen je meests kostbare bezit !
je moet toch vertrouwen hebben in iemand als je gaat werken of ergens naartoe gaat anders pieker je je de hele dag gek!

Gast

Berichtdoor Gast » 24 dec 2007, 08:33

groot gelijk Lieve moest mijn schoonmama zo zijn dan deed ik hetzelfde!

Gast

Berichtdoor Gast » 26 dec 2007, 21:30

Waarom zijn julie moeders toch altijd beter dan die van je man. Vergeet niet dat jullie allemaal op een dag ook schoonmoeders worden. Leuk hé, dat ze dan zo achter je rug gaan praten.
Het is ook de oma van je kind en vind dat je man groot gelijk heeft. Waarom zou zijn moeder minder zijn dan die van jou. Omdat ze niet alles naar wens doet. Trouwens wie zegt dat je moeder dit allemaal doet als je weg bent.

Gast

Berichtdoor Gast » 31 dec 2007, 10:44

mijn schoonmoeder vegat mijn zoontje z'n eten te geven en z'n pamper te verversen, het is dikwijls gebeurt dat hij een overvolle pamper en vuurrode poep had, ze vergat haar eigen zoon niet van school te houden, maar ik vond haar wel altijd wilde bewegingen doen met mijn zoontje. Regelmatig werd hij dan nog eens gebeten door hun hondje. Beide oma's mochten hem over toer bij houden toen ik ging werken, toen dit enkele keren gebeurde heb ik hem enkel toevertrouwd aan mijn moeder. Grote ambras is hiervan gekomen

Gast

Berichtdoor Gast » 31 dec 2007, 18:05

@ hierboven:

Begreep jou man dan niet dat je enkel je moeder vertrouwde? Hoe hebben jullie dit dan opgelost?

S.

Berichtdoor S. » 02 jan 2008, 14:23

Bij ons ook gelijkaardig. Wij thuis zijn met 3: mijn ma heeft ons alle 3 zelf opgevoed. Mijn man was meestal bij een dagmoeder: weekend inclus. Zijn ouders vonden niet dat ze hun jonge leven moesten opgeven voor een baby: hij besefte het toch niet!

Nu zou mijn schoonmoeder onze zoon bijna elke dag willen zien en ervoor zorgen terwijl ik in zwangerschapsverlof ben. Dat wil ik niet omdat ik zelf voor hem thuisblijf. Natuurlijk kan ze er eens een paar uurtjes voor zorgen, dat heeft ze al gedaan. Maar... ze heeft hem nog nooit ververst. Telkens als ik daar toekom moet ze hem toevallig juist verversen. Haar ouders zijn ook vies van een pamper... Ze moest hem 1x drinken geven (180ml) Ik was begonnen en bij mij had hij 80 gedronken. Volgens haar had hij de rest uitgedronken maar na 2u huilde hij van de honger, dat kan toch niet hoor! Als hij niet meer wou drinken moest ze mij dat gezegd hebben maar toch niet alles gewoon weggedaan hebben.

Ik weet het, later word ik ook schoonmoeder maar sommige dingen kunnen toch echt niet. Een verse pamper en eten is toch fundamenteel voor een baby vind ik.

11:44

Berichtdoor 11:44 » 02 jan 2008, 16:44

Mijn man hangde toen erg veel naar zijn moeder. Ik heb een onthaalmoeder gezocht, en de kinderen komen alleen op bezoek bij beide grootouders met ons erbij, niet omdat we ze niet vertrouwen. Schoonouders zien het zelf ook niet meer zitten dat ze bij hen even zouden blijven, maar kunnen ook niet verdragen dat de kinderen dan bij mijn ouders blijven. Om de ruzies te vermijden, moet je soms zeer veel water in de wijn doen

Gast

Berichtdoor Gast » 03 jan 2008, 12:45

Kan je niet gewoon heel rechtuit zijn in die dingen?

Zowel mijn man als ik hebben nogal wat problemen met onze ouders (gehad) en toen ons zoontje nog een baby was, heb ik heel duidelijk gezegd dat ik niet wilde dat hij al zou komen logeren. Ik kwam wel vaak met hem op bezoek want ik wilde dat mijn zoontje zijn grootouders wel zou leren kennen. Het is niet omdat wij problemen ervaren dat we hem zijn grootouders moeten ontzeggen, vind ik. Als ik dan op bezoek was, maakt ik heel duidelijk wat ik wel en niet wilde. Ik heb dit altijd heel vriendelijk gedaan, maar ook heel duidelijk. Na een tijdje zag ik dat allebei onze ouders dit ook begonnen te respecteren en dan is ons zoontje toch eens een dagje mogen gaan.

Uiteindelijk bleek dat zowel mijn ouders al schoonouders zich goed houden aan hetgeen ik vraag en nu gaat hij geregeld een dagje of een nachtje naar daar. Ik had dit nooit gedacht, maar zij gaan nu met hem om zoals ik het vraag en niet zoals ze met hun eigen kinderen (ons) of andere kleinkinderen deden.

Ik probeer langs de andere kant ook wel begrip te tonen voor dingen die zij belangrijk vinden. Persoonlijk vind ik niet dat een tweeënhalfjarige elk stukje speelgoed moet opruimen als hij met iets anders wil spelen, of van mij mag hij op zijn kousjes in de zetel klimmen, maar als zij daar anders over denken vind ik dat dat hun goed recht is in hun eigen huis. De manier waarop hem iets verboden wordt, vind ik dan weer wel mijn zaak (maw. geen 'pedagogische tik', niet roepen).

Ik had het nooit gedacht, maar uiteindelijk komen we hierin nu goed overeen... En mijn zoontje is echt wel gek op zijn grootouders.

Gast

Berichtdoor Gast » 11 jan 2008, 12:07

En kan de papa niet eens opstaan 's nachts zodat de baby niet bij de oma moet blijven????????

tita

Berichtdoor tita » 11 jan 2008, 22:25

Hallo

Bij ons is het ook niet zonder slag of stoot gegaan hoor.
Wij hebben de oma langs mijn man zijn kant echt moeten opvoeden.
Neen, geen honing aan het tutje. Neen geen suiker in de papfles. Neen niet laten huilen in het bedje en gewoon het licht uit en de deur toe (3 maanden!). neen, niet zonder autostoel in de auto...
Echt ik was zo benauwd toen mijn man voorstelde mijn dochtertje toch eens bij oma te laten slapen!!!
De eerste paar keer zijn wij gewoon mee gaan logeren en vanaf toen is alles vlotter beginnen gaan.
Nu, als ik zie dat ik te veel werk heb, dat ik echt in tijdsnood kom om een deadline af te werken, of ik moet 's nachts werken en mijn man is in het buitenland, dan is oma de eerste die ik bel, voor ik mijn eigen moeder bel...
Thans is mijn moeder kinderverpleegkundige van opleiding en heeft ze altijd een chreche gehad.
Zo zie je maar...
Misschien is dat wel een idee he, ga met z'n allen eens bij de oma slapen.
Dan zij opstaan 's nachts en je kindje etengeven. Dan kan jij rusten, en als je het niet vertrouwdt kan je toch ingrijpen.
Het is maar een idee...

Groetjes

Petra

Berichtdoor Petra » 13 jan 2008, 20:43

Hallo,

Ik heb ook niet graag dat mijn zoontje van anderhalf jaar bij mijn schoonmoeder is, en dat heeft niks te maken met hoe ze de fles geeft of opvoedkundig. Maar alles met hare hond, die ze beschouwt als een kind, die mag alles, wordt nooit terecht gewezen door haar, is rot verwend, slaapt bij haar in bed, mag overal mee naartoe (bij ons mag hij niet meer binnen sinds de kleine er is, wat me niet in dank werd afgenomen...). Als mijn zoontje in zijn buurt komt begint hij te grommen, laat hij zijn tanden zien en weet je wat mijn schoonmoeder dan doet ? Ze lacht daarmee want ze vindt da enorm grappig. Het gevolg is dat mijn man de hond en haar terecht wijst, wat ik normaal vind want iemand moet ingrijpen voor er iets ergs gebeurt. Ze lacht daarmee want "de hond doet toch niks he" Mijn zoontje geeft de hond zelfs geen aandacht, loopt er gewoon naast. Ik wil nog niet weten wat er zou kunnen gebeuren als onze kleine aan de staart gaat trekken ofzo....

Zolang mijn schoonmoeder hare hond nie straft of terecht wijst als we erbij zijn, wil ik ook niet dat mijn zoontje bij haar alleen blijft.

Groetjes

Laat nu de reacties maar komen over dat ik me te druk maak en dat honden en kinderen toch zo goed samen gaan...

gea

Berichtdoor gea » 14 jan 2008, 00:20

waahhhh..... Zou ik ook zo'n draak van een schoonmoeder zijn, die kinderhoofdjes laat bungelen en nooit luiers verschoont en waar het heel vies is in huis waar de vlooien door de kamer lopen en die misschien als ze zich heel goed gedraagt een uurtje op haar kleinkind mag passen? Maar misschien wil ik helemaal niet op oppassen en luiers verschonen en me goed gedragen zoals m'n schoondochter het wil. Gelukkig kan ik daar zelf over beslissen ppfff...wat een opluchting!

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 11:55

Ik vind het dom van je eigen man dat hij zijn kind niet liever ziet... Mijn man heeft ook ene moeder die haar kinderen nooit heeft verzorgd en uiteindelijk zelf in de steek heeft gelaten. Als we al samen zijn met zijn moeder storen we ons soms aan haar manier van doen met die kindjes... Geen haar op ONS hoofd denkt eraan om ze door haar te laten babysitten, al heeft ze vaak aangegeven dat wel te willen... Hij is tenminste kritisch naar zijn eigen moeder!

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 12:42

ik geef de opstartster groot gelijk!! mijn ma liet me, als ik amper 1 jaar was, bij mijn tante omdat ze wegmoest. ze kwam terug en ondertussen was mijn hoofdje al genaaid door dokter.. ze zeggen dat er van op een plat dakje speelgoed naar beneden viel!!!! was er wel altij rommelig. komaan zeg!! zat onder bloed en mijn hoofd lag open. ben er nooit meer geweest met mijn moeder. later is die vader nog in de gevangenis gemoeten van mishandelen zijn eigen kinderen, wat we toen niet wisten natuurlijk. leuke familie he... als ik me niet goed ga voelen bij iemand, zal ik ook nooit mijn kids daar onder brengen Nooit!! ik volg mijn gevoel!!

Terug naar “Partners, familie & vrienden”