baby mag niet meer naar oma

Gast

baby mag niet meer naar oma

Berichtdoor Gast » 14 dec 2007, 16:15

Hoi,

Mijn vriend en ik hebben een kindje van 7 weken. Na de bevalling had ik het emotioneel zwaar, nu soms nog. Ik denk misschien een post natale depressie. Mijn moeder heeft toen voorgesteld om op de baby te passen een nachtje zodat ik eens goed kon bijslapen. Ik heb dat gevraagd aan mijn vriend en hij was akkoord. Sinds toen is de kleine nog 2 keertjes bij mijn moeder gaan slapen. Steeds met toestemming van mijn vriend. Mijn moeder is iemand die alles hetzelfde doet zoals mij als ik dat vraag,zelfde manier van flesje geven(om wille van reflux), ze laat de kleine niet alleen, ze is echt heel bezorgd. Nu een tijdje geleden vroeg mijn vriend of de kleine naar zijn moeder mocht gaan en ik heb daarop nee gezegd. Ik heb hem wel uitgelegd waarom; zijn moeder neemt geen raad van mij aan(ze was eens een flesje aan het geven aan de kleine en ik heb 3 keer gevraagd of ze hem rechter wou zetten, maar ze negeerde mij totaal),toen ons zoontje een paar dagen oud was had ze hem eens vast en liet ze zich achterover vallen in de zetel,waardoor zijn hoofdje enorm naar voor vloog,als ik iets vertel over wat de dokter zei dat we moeten doen,keurt ze dit allemaal af en vind ze dat we ons daar niet aan moeten houden. Toen mijn vriend nog klein was vergat mijn schoonmoeder hem regelmatig van school te gaan halen. Is het dan niet logisch dat ik het echt niet vertrouw als ons kindje bij mijn schoonmoeder zou blijven?

Nu vind mijn vriend dat de kleine ook niet meer naar mijn moeder mag gaan, langs één kant begrijp ik dat hij dat niet leuk vind dat ik zijn moeder op dat vlak niet vertrouw, maar hij moet mij toch ook kunnen begrijpen? Hij vertrouwd mijn moeder 100%, maar wil nu niet meer dat onze kleine naar mijn moeder gaat.

Wat vinden jullie?

Gast

RE: baby mag niet meer naar oma

Berichtdoor Gast » 14 dec 2007, 16:24

Het valt toch op dat eigen moeders altijd alles goed doen, en schoonmoeders alles verkeerd doen.
Nu is je baby idd nog heel klein, dan hou je hem liever nog wat bij jezelf, maar om nu te beslissen dat het nooit naar je schoonmoeder zal mogen gaan, sorry, ik vind dat overdreven. Geef haar ook een kans. Het zou toch leuk zijn voor je kind als het 2 oma's heeft die hij graag ziet en die hem graag zien.

Gast

Berichtdoor Gast » 14 dec 2007, 17:27

Ik geef opstartster wel gelijk hoor. Een moeder die haar eigen zoon niet fatsoenlijk kan opvoeden is zeker niet te betrouwen met een kleinkind. Haar vriend zou dat moeten begrijpen. Maar ja die mannen verdedigen nog liever hun moeder dan hun vrouw. Niet toegeven !

Gast

Berichtdoor Gast » 14 dec 2007, 19:16

Is er hier ergens op zappy iemand die niet meedoet met de rage om de schoonmoeder uit te sluiten?

Gast

Berichtdoor Gast » 14 dec 2007, 19:18

Ja, ik.

Gast

Berichtdoor Gast » 14 dec 2007, 20:24

en ik ook maar ik heb dan ook een goei schoonmoeder, moest ze zo zijn als die van opstartster dan zou mijn kind daar ook niet alleen bij blijven.

Gast

Berichtdoor Gast » 14 dec 2007, 21:15

kom aan zeg,

relativeer toch even. Laat je schoonmoeder toch ook van haar kleinkind genieten... En je houdt toch van je vriend om wie hij is dus zo slecht heeft zij hem toch niet opgevoed? De dingen die je beschrijft waarom je het niet wil lijken mij niet van die aard dat je je kindje daar niet kan achterlaten. Ik denk dat vooral jij moeilijkheden hebt om los te laten. Ok je baby is nog wel klein, maar probeer eerst eens een half uurtje ofzo. Vertrouwen moet langs twee kanten komen...

Gast

Berichtdoor Gast » 14 dec 2007, 21:19

Hoe schoonmoeder kon haar eigen zoon niet opvoeden. Hoe komt het dat opstartster met zo een slecht opgevoede jongen kindjes kweekt ?

Gast

Berichtdoor Gast » 14 dec 2007, 23:43

probeer het eens :) en als het tegenvalt weet je meteen hoe het komt...

14 DEC 22.19

Berichtdoor 14 DEC 22.19 » 15 dec 2007, 09:07

Wat een opmerking is dit nu?
Als ge op iemand verliefd wordt is dat chemie en alle negatieve kanten worden gewist! Later komen ze pas bovenen de liefde is er dan wel.
En die schoonmoeder zal ook wel haar goede kanten hebben. Maar ik begrijp opstartster wel , haar babytje is nog zo klein en dan panikeer je meer dan bij een zevenjarige bv.

Gast

Berichtdoor Gast » 15 dec 2007, 10:26

Van ELKE moeder kan je negatieve dingen zeggen:

mijn moeder heeft me vroeger ook 2 keer vergeten aan de kleuterschool (ze werkte toen wel in een bedrijf dat op een faillisement afstevende, en een periode van veel stress was het gevolg).
mijn moeder heeft in mijn puberjaren ook wel eens haar kalmte verloren en dingen geroepen die kwetsend waren.

mijn schoonmoeder had mijn pasgeboren zoon op haar schoot, wilde een aai geven aan zijn oudere broertje en oeps, even viel het hoofdje ook naar voren.
mijn schoonmoeder kan ook wel eens een idee hebben over opvoeding waar ik totaal niet achtersta, geeft ook snel snoepjes en zo.

ik moet zeggen dat ik in de vijf jaar dat ik mama ben , ook wel enkele momenten had waarop ik niet de perfecte opvoedster was, ik heb ook wel eens geschreeuwd wanneer het me echt teveel was.

MAAR dat weegt echt allemaal niet op tegen de massa's liefde, schitterende momenten en al bij al een goede opvoeding die de kinderen kregen/krijgen van ons. Als je deze voorbeelden los van alles ziet staan, denk je 'wat een slechte moeders' . Maar we zijn gewoon mensen, en tegen die voorbeelden kunnen ook veel vbn staan die het omgekeerde bewijzen.
Ik wil maar zeggen: een beetje relativeren, hé.
Het is niet omdat je schoonma eens iets verkeerds doet, dat ze zowiezo een onwaardige oma is. (Ik heb het wel niet over extreme gevallen, jé, die je hier ook wel leest.)

Honeybee

Berichtdoor Honeybee » 15 dec 2007, 12:00

Ik vind het al ferm dat opstartster "toestemming" moet vragen aan haar vriend om hun kindje naar haar ma te brengen!

Ik vertrouwde mijn schoonmoeder ook voor geen haar toen de kinderen klein (babies) waren; nu gaat het beter!
Mijn man begreep dat, zag zelf hoe zijn ma klungelde en heeft er NOOIT een woord van gezegd dat onze kids vaker bij mijn ma werden opgevangen dan bij zijn ma!

Ann

Berichtdoor Ann » 16 dec 2007, 12:20

Ik zou het toch het maar eens proberen,hoor. Je kan eerst beginnen met eens een uurtje of zo en zorg dat ze het echt het gevoel krijgt dat je ze nodig hebt (vb. dat je naar de dokter moet of ergens naartoe moet waar je baby niet mee kan). Ik herken heel goed het gevoel, vooral van een eerste kindje, dat je niemand behalve je eigen moeder ermee vertrouwt. Probeer dat gevoel van je af te zetten, je schoonma zal je baby heus niets misdoen, hoor.

@ honeybee

Berichtdoor @ honeybee » 16 dec 2007, 12:27

En waarom zou haar vriend daar geen inspraak in mogen hebben? Zijn het misschien minder zijn kinderen, dan de hare?
Zou je het ook zo evident vinden dat hij zijn kinderen naar zijn moeder brengt, zonder toestemming van de mama?

Honeybee

Berichtdoor Honeybee » 16 dec 2007, 12:37

@ 16/12 - 13:27

Ik heb nog nooit beweerd dat een kindje méér van de mama is dan van de papa, wie ben jij trouwens om te durven zeggen dat ik zo denk!

Wat ik wel weet: het is meestal de mama die ervoor mag zorgen dat er opvang is voor de kindjes, en als zij zich bij bepaalde personen niet goed voelt, moet ze haar kindje er gewoonweg niet brengen. Dat die persoon in kwestie toevallig schoonma is, ja, het lot, zeker...

Mijn opmerking ging trouwens meer over partners die elkaar "toestemming" moeten vragen, ik vind "overleggen" beter, maar blijkbaar snapt men dat niet...

Els

Berichtdoor Els » 17 dec 2007, 09:49

Je schoonmoeder heeft tot nu toe nog niets gedaan dat anderen ook wel eens verkeerd zouden kunnen doen. Je WILT haar gewoon niet als oppas omdat het je schoonmoeder is en om geen enkele andere reden. Je man heeft gelijk dat hij zo streng is, dit is gewoon consequent zijn en je kind 2 oma's gunnen ipv 1.

S

Berichtdoor S » 17 dec 2007, 12:23

Persoonlijk zou ik ook niet je baby naar je schoonmoeder brengen.
Als je er niet gerust in bent , moet je dat niet doen , wacht gewoon tot het kindje wat ouder is en het wat gemakkelijker wordt.
Ik heb mijn kindjes toen ze zo klein waren nooit naar iemand anders gedaan , mijn oudste is voor de eerste keer bij mijn zus blijven slapen toen ze bijna 1 jaar was en mijn zoontje was zelfs iets ouder.
Ik vind ook niet dat je iemand anders moet opzadelen met nachtvoedingen, dus zolang je nog voor je baby 'snachts moet opstaan vind ik niet dat iemand anders daar voor moet opdraaien.
Probeer voorlopig zoveel mogelijk zelf voor je kindje te zorgen en binnen een paar maanden kan je ze terug eens een keertje bij je mama laten slapen en daarna eens bij de schoonmama proberen en laat haar eerst overdag eens oppassen en als je dan wat geruster bent kan je ze eens 1 nachtje daar laten slapen.

groetjes

Gast

Berichtdoor Gast » 17 dec 2007, 12:42

Vergeten van school te halen is toch iets heel anders dan een baby een flesje geven. Ik zou het ene niet durven te extrapoleren naar het andere, en eerlijk gezegd: ik ben het eerste zelf al tegengekomen terwijl ik mijn kindjes als baby toch niet heb laten verkommeren...

Wacht tot je kleine naar school gaat dus, en kom daar dan nog eens over praten.

Eerlijk gezegd denk ik dat je vriend gelijk heeft om boos te zijn op jou. Zijn moeder is niet minder waard dan de jouwe, al kan ik me inbeelden dat een mama in depressieve flipt op elke 'andere werkwijze' dan de hare.

Het is normaal dat jij die van je moeder beter kent, maar bedenk wel dat dit voor jouw man net omgekeerd is. Voor hem is zijn moeder de vertrouwde basis...

Een beetje begrip van jouw kant zal toch nodig zijn als je niet binnen de kortste keren je relatie om zeep wil helpen. Denk daar maar eens goed over na.

Gast

Berichtdoor Gast » 17 dec 2007, 12:44

En wat betreft dat hoofdje: wacht tot dat kind zijn hoofdje zelf recht probeert te zetten... dat zal eerst ook wel alle kanten uitgaan. Het hangt echt wel goed aan mekaar hoor, geen van mijn drie kinderen is ooit zijn hoofd verloren, hoewel ze door veel mensen op allerlei (soms onhandige) manieren werden opgenomen.

Kalmeer toch eens een beetje en maak wat tijd voor genieten en gezellig samenzijn i.p.v. te vitten op wat je schoonmoeder allemaal niet goed doet. Daar zou een mens pas depressief van worden.

Gast

Berichtdoor Gast » 17 dec 2007, 13:08

Ik zou het als volgt oplossen.
Je laat je baby misschien niet graag achter bij je schoonmoeder om welbepaalde redenen maar breng je kindje af en toe eens een uurtje of 3 naar haar. Zo toon je je goeie wil en staat je man ook niet tussen 2 vuren want voor hem zal dit zeker niet fijn zijn en vergeet niet dat je je schoonmoeder af en toe later toch nog zal nodig hebben voor opvang. Ik spreek uit ervaring en ben nu dankbaar dat ik haar heb.

Lynn (opstartster)

Berichtdoor Lynn (opstartster) » 17 dec 2007, 15:48

Bedankt voor alle reacties! Ik respecteer ieder zijn/haar mening! Ok, het is cru dat ik mijn schoonmoeder niet vertrouw, maar ik vind het spijtig dat de kleine dan ook niet naar mijn moeder mag gaan, want mijn vriend vertrouwt mijn moeder wel. Hij kan me toch niet verplichten om vertrouwen te hebben op dat vlak in zijn moeder.

Nog een reden waarom ik niet graag heb dat mijn schoonmoeder op de kleine past ; zij is niet iemand die nogal fel op hygiëne let.Ik bedoel dit niet slecht, maar de feiten zijn er. Een tijd geleden viel de kleine zijn tutje op de grond(buiten op straat) zij nam het op en wou het zo terug in zijn mondje duwen zonder af te spoelen.
Ook moet zij bij haar thuis regelmatig een vlooienbom plaatsen,omdat ze soms vlooien heeft bij haar thuis door de honden. Ook liet ze soms ratjes die ze had vrij in de zetel rondlopen,deze ratjes deden dan hun behoeftde op de zetel en dat werd zelfs niet dadelijk opgeveegd. In haar frigo vind je producten van meer dan 2 jaar vervallen,..ok ieder zijn huishouden, maar toch vind ik dat hygiëne belangrijk is,...wanneer ze de kleine vast pakt riekt ons kindje helemaal naar de sigaretten,...

Dit alles zijn misschien kleine dingen, maar dat allemaal samen? En daar zou ik mijn kindje bij moeten vertrouwen.

Heb het daar moeilijk mee...

Vind het ook echt spijtig dat mijn moeder nu niet meer op de kleine mag passen. Het is misschien wel waar dat je denkt dat je eigen moeder het allemaal beter doet, maar die dingen heeft mijn moeder toch nog nooit gedaan.

Gast

Berichtdoor Gast » 18 dec 2007, 09:17

Denken jullie nu echt dat jullie schoonmoeders het slecht voorhebben met jullie kindje???
Jullie beschrijven ze als 'monsters'. oei, het hoofdje eens naar achter laten vallen, flesje anders geven....
Tjonge, wat moeten jullie schoonmoeders wel niet over jullie denken!
Zet jullie kindjes anders in een glazen bakje. En weet moeders, ooit worden jullie ook schoonmoeders. Dan ben ik eens benieuwd of jullie alles netjes opvolgen over hoe je bv een flesje moet vasthouden...
Laat die schoonfamilie nu ook eens van jullie kindje genieten. ik kan me voorstellen dat die al serieus in de stress komen te zitten. Flesje zo, hoofdje zo, rugje zo.... En dan zullen ze zich afvragen of ze nu alles wel goed doen tegenover hun schoondochters. Ik denk niet dat jullie schoonouders er echt van genieten.

Gast

Berichtdoor Gast » 18 dec 2007, 09:42

ik zou mijn kind daar ook niet naar brengen

Els

Berichtdoor Els » 18 dec 2007, 09:45

Alles samen is dit nog steeds geen reden om je schoonmoeder niet te vertrouwen. Geef nu toch gewoon toe dat je haar niet kan uitstaan en dat je redenen zoekt.

Gast

Berichtdoor Gast » 18 dec 2007, 10:57

Dat is nu eenmaal het probleem als je met iemand zijt van een ander niveau , een andere mentaliteit , andere opvoeding , waarden en normen ja dat brengt problemen mee!

Terug naar “Partners, familie & vrienden”