Tweetalig?

Ingrid

Tweetalig?

Berichtdoor Ingrid » 26 mar 2007, 14:39

Hoi, Ik ben getrouwd met een Algerijn. Onze zoon van 3 wordt tweetalig opgevoed. Hij verstaat heel veel in het arabisch maar spreekt zelf enkel Nederlands (en enkele woordjes arabisch). Kan het in zinnen spreken nog komen of is dat te laat?

Dounya

RE: Tweetalig?

Berichtdoor Dounya » 26 mar 2007, 15:20

Hier bij ons hetzelfde! Ik stel mij dan ook dezelfde vraag dus graag wat ervaring van mama's met al wat oudere kinderen.

Bedankt!

L.

Berichtdoor L. » 26 mar 2007, 15:38

hallo

onze dochter wordt al van bij de geboorte in 2 talen opgevoed. ze is nu 2,5 en spreekt vlot albanees en nederlands en ze weet ook perfect tegen wie ze welke taal moet spreken. verder kan ze ook al engels.

ik wil maar zeggen, het komt allemaal vanzelf hoor, doordat ze 2 talen te verwerken krijgen, kan het al wat langer duren, hebben ze mij in K&G gezegd.

M

Berichtdoor M » 27 mar 2007, 09:11

Hoi Ingrid.
Bij ons gaat het net hetzelfde. Onze zoon van 3,5 spreekt ook alleen maar Nederlands. Mijn man spreekt toch vrij consequent zijn moedertaal met hem. Maar onze zoon spreekt altijd in het Nederlands terug. Soms denk ik dat we hem altijd moeten vragen om te proberen 'Ghanees' te spreken tegen papa. Of zal dit vanzelf komen? Ik wil er ook geen druk op leggen...

Fransje

Berichtdoor Fransje » 27 mar 2007, 09:46

Ik heb me laten vertellen dat de meeste kinderen een voorkeurtaal aannemen. Hoewel ze de andere taal perfect begrijpen, zijn ze toch geneigd om in één taal te spreken.

ila

Berichtdoor ila » 27 mar 2007, 22:21

hier hoorden ze Nederlands van mij en Engels van mijn man, Twi (ghanees) wil hij nog mee wachten, hij zegt het is nu toch niet nodig.
Ze zijn nu 9 en 12 en spreken vloeiend nederlands en engels en Twi is geen moeilijke taal, geen vervoegingen en zo dus zal straks makkelijk aan te leren zijn.
Maar dus wel elke ouder consequent zijn eigen taal spreken.
Ik ken een belgisch koppel, vader spreekt abn, moeder thais, oma west-vlaams en ze leert frans op school en het kind is nu 14 en spreekt 4 talen vloeiend want heeft ook nog engels op school!

Pia

Berichtdoor Pia » 30 mar 2007, 10:47

Ons dochtertje wordt drietalig opgevoed en is nu 1,5 jaar oud. Ze begrijpt de drie talen, maar spreekt nog niet echt. Volgens research zal het bij haar wat langer duren omdat ze eerst de drie talen wat moet catalogiseren vooraleer ze zelf zal spreken. Maar ik geloof erin dat het wel goed komt, zolang we maar consequent zijn.

Mila

Berichtdoor Mila » 31 dec 2007, 06:03

Ben benieuwd hoe lang het bij ons gaat duren. Ons dochtertje van 2 wordt drietalig opgevoed maar spreekt eigenlijk nog niet.

Gast

Berichtdoor Gast » 31 dec 2007, 08:13

Leer je kind 1 taal fatsoenlijk anders wordt het een mix zoals vroeger de Brusselaars spraken.Was wel charmant.Maar dan is het geen enkele taal fatsoenlijk machtig.Uw kindje is hier geboren dus is het niet nodig dat het Ghanees ofzo spreekt.

Gast

Berichtdoor Gast » 31 dec 2007, 09:14

als je op bezoek gaat bij de grootouders in het land van herkomst is het altijd leuk dat het kind de familie verstaat en niet aankijkt alsof het niet weet waar die rare klanken vandaan komen...allez dat vind ik toch dus tweetalig opvoeden is toch een voordeel...

verder om het even over tweetaligheid te hebben. ik ben pedagoog en dus weet er toch iets vanaf...kinderen die tweetalig opgevoed worden hebben meer tijd nodig om de taal juist aan te leren en vooral te spreken....ze verstaan heel vroeg al veel van de verschillende talen maar spreken duurt iets langer...wel moet je als ouders consequent jouw taal tegen hen spreken hoor...
en ook verwachten dat je kind in jouw taal antwoord...Als je Nederlands spreekt en hij antwoordt in het Ghanees dan mag je als ouder niet reageren want je verstaat hem zogezegd niet...ik zit in dezelfde situatie en voed mijn kind tweetalig op maar dat laatste altijd consequent de taal spreken en niet reageren als hij de andere taal tegen je spreekt is niet eenvoudig maar dat zou het beste zijn heeft onderzoek uitgewezen...

dus ga ervoor

Mila

Berichtdoor Mila » 31 dec 2007, 10:28

We zijn aan een drietalige opvoeding begonnen omdat ik Engels met mijn partner spreek en hij spreekt zijn eigen taal met ons kindje.
Ik heb me voor de geboorte al voorbereid door studies door te nemen over meertalige opvoeding.
En het zou moeten kunnen als je als ouder inderdaad consequent bent, ofwel één taal per persoon, ofwel één taal per situatie (bijvoorbeeld thuis Frans en op school Nederlands). Wij hebben gekozen voor één taal per persoon.

Zij verstaat de drie talen zeer goed, maar spreekt nog maar een paar kleine woordjes. Ik ben nog niet ongerust, maar het zou gewoon handiger zijn als zij wat meer kon vertellen.

Gast

Berichtdoor Gast » 01 jan 2008, 11:03

wij hebben vier kinderen tussen bijna 6 en bijna 3. Papa spreekt Arabisch,mama Nederlands en papa en mama onder elkaar Engels.
De kinderen spreken altijd met mij en op school Nederlands en dat gaat goed. Geen verschil te horen met andere kinderen. Papa is enkel Arabisch (hij gaat bv nooit in het Nederlands antwoorden) en zelfs de kleinste heeft dat heel rap mee. Hun Nederlands is wel iets beter dan hun Arabisch maar ik ben ook veel meer bij de kinderen. Engels nemen ze zo mee. Ze gaan nooit in het Engels spreken maar verstaan wel allles wat we zeggen. Zeker de oudste dan. Gisteren waren naar een film aan het kijken en ze verstond een groot deel van wat ze daar zegden. Ik vind het een pluspunt maar vind het heel belangrijk dat je als ouders consequent bent.Dus altijd dezelfde taal.
Mijn ouders zijn West-Vlamingen en spreken dan nog heel vaak het dialect,dus dat zullen ze ook wel meenemen zeker?
Alle kinderen in de omgeving spreken Frans, dus hier en daar nemen ze ook wel een woord op. Fantastisch toch,niet?Spelenderwijze al die talen opnemen!

NK

Berichtdoor NK » 04 jan 2008, 07:18

Onze kinderen (7, 3 en bijna een jaar) worden ook tweetalig opgevoed: ik spreek Nederlands met de kinderen en de papa Albanees. Onze oudste verstaat zeer goed Albanees en spreekt het redelijk goed. De middelste verstaat het een klein beetje, maar spreekt eigenlijk geen Albanees. Zorgen maak ik me er niet om. Ik heb bij de oudste ook gezien dat dat pas later kwam. Wat bij ons wel geholpen heeft, is dat de oudste vorige zomer voor het eerst 6 weken naar Kosovo geweest is (waarvan 3 weken alleen). Haar Albanees is toen met sprongen vooruitgegaan!

Hermine_Kerrebroeck

Re: Tweetalig?

Berichtdoor Hermine_Kerrebroeck » 20 jul 2020, 12:19

Hey Hey, Zelf weet ik niet zoveel van tweetalig opvoeden maar ik lees er wel veel over. Laatst kwam ik dit :https://mama.libelle.be/baby/tweetalig-opvoeden/ artikel tegen op libelle mama. In dit artikel zeggen ze dat het mogelijk is dat je kindje de twee talen zal verwarren in het begin. misschien komt dit nog en zal hij binnenkort Nederlands met Arabische woorden spreken. Na het lezen van het artikel vraag ik me af waarom ik mijn kids niet tweetalig heb opgevoed haha.

Hermine_Kerrebroeck

Re: Tweetalig?

Berichtdoor Hermine_Kerrebroeck » 20 jul 2020, 12:20

Hey Hey, Zelf weet ik niet zoveel van tweetalig opvoeden maar ik lees er wel veel over. Laatst kwam ik dit :https://mama.libelle.be/baby/tweetalig-opvoeden/ artikel tegen op libelle mama. In dit artikel zeggen ze dat het mogelijk is dat je kindje de twee talen zal verwarren in het begin. misschien komt dit nog en zal hij binnenkort Nederlands met Arabische woorden spreken. Na het lezen van het artikel vraag ik me af waarom ik mijn kids niet tweetalig heb opgevoed haha.

Terug naar “Multiculturele gezinnen”