Hoeveel sparen voor kindjes?

Gast

Hoeveel sparen voor kindjes?

Berichtdoor Gast » 13 dec 2007, 20:03

Hoi, ik heb een vraagje voor de NSG 's.
Hoeveel sparen jullie voor jullie kids? en ik bedoel niet uitgedrukt in geld, maar:

Wij hebben elk 1 kind en samen 1.
We willen maandelijks een vast bedrag storten op elk hun spaarrekening.
Geef je ze alle 3 evenveel, of krijgt het kindje van ons samen meer gestort dan de andere 2?
Ik vind, als ze volwassen zijn dan krijgen de oudste twee ook nog ne spaarboek van de andere ouder, en ons kindje moet het stellen met wat ze van ons krijgt he. Dus ik zou zeggen dat die van ons iets meer krijgt dan de andere 2.
Zo vind ik het eigenlijk ook naar een latere erfenis:
ons kindje kan alleen van ons erven, de ander 2 gaan van nog ne kant erven he..
Of ben ik hier mis in over hoe ik dit zie?
Alvast bedankt om jullie mening te delen!

Gast

RE: Hoeveel sparen voor kindjes?

Berichtdoor Gast » 13 dec 2007, 20:47

hier zijn alle kids gelijk..of ze nu van samen zijn of niet..
ge kiest er toch voor om samen een gezin te vormen???

hier krijgen de twee kids van mijn man zijn eerder huwelijk evenveel als het kind van ons twee..

op spaarboek dan hè.. want het kind van ons is continu bij ons en heeft al wat meer dingen 'nodig' dan de andere twee.. puur materialistisch gezien qua kleding of eens activiteit doen of zo

Gast

Berichtdoor Gast » 14 dec 2007, 07:31

Jij kijkt nu al naar de erfenis die je kind(eren) later gaan krijgen? Slecht bezig vind ik. Je moet ze leren zelfstandig te zijn en voor ogen houden dat ze moeten werken voor hun centjes, niet dat ze in het in hun schoot geworpen krijgen.

En wie zegt dat de stiefkindjes een spaarboek krijgen van de ex-partner? Voor het zelfde geld zadelt die zijn/haar erfgenamen op met een schuldenberg?

Wij hebben een spaarboek voor de dochter van mijn vriend: daarop gaan de geldkado's voor haar sinterklaas, kerstmis, pasen, verjaardag. De spaarrekening staat op mijn vriend zijn naam omdat we naar de toekomst toe problemen verwachten met de ex en omdat we niet willen dat het geld aan onozele dingen besteed worden. We hebben van de ex al een veeg uit de pan gekregen, want zij heeft "een huis gekocht en zo de toekomst van de dochter verzekerd".

Wij hebben samen ook een dochter en zij heeft ook een spaarboek (en we hebben een huis ;-)). Hetzelfde principe daar: de rekening staat op mijn naam. Ik vind niet dat zij iets extra moet krijgen van ons omdat ze "het maar moet stellen met wat ze van ons krijgt". Zij heeft de liefde van een hecht gezin en ik zie met pijn in mijn hart dat de stiefdochter dat niet krijgt thuis. Dus wie is er meer te benijden?

Gast

Berichtdoor Gast » 14 dec 2007, 16:07

hier krijgen ze op de spaarboek evenveel. De oudste kinderen hebben elk een bedrag gekregen tegen hun 18de verjaardag, de kleinsten krijgen hetzelfde bedrag.
De oudsten hebben al geërfd omdat hun moeder gestorven is en zullen nog es rechtstreeks erven van hun grootouders langs moeders kant die er warm bijzitten.
Dat zullen onze kinderen samen niet krijgen, want mijn ouders zijn niet rijk.
MAar ik ga ze daarom nu niet meer geld geven he?? Die anderen zou graag hun geld afstaan om hun moeder terug te hebben denk ik, dus da's allemaal relatief.

Iedereen die kleren nodig heeft krijgt er. Wie een kot nodig heeft, en wie zijn creche moet betaald worden, krijgt dat ook:-) Op de spaarboek staat voor iedereen hetzelfde op hun 18de verjaardag., hetzelfde van ons gekregen he. Dat staat trouwens apart op onze naam, wat ze extra krijgen van grootouders enz staat op hun eigen naam.

En achteraf wordt mijn man zijn deel door de 4 kinderen gedaan, mijn deel enkel nog door "mijn" 2 kinderen, zodat elk kind van 2 ouders heeft geërfd.
En dat dan de oudsten of de jongsten 10 000 euro meer of minder hebben, dat is dan maar zo, dat kan ik onmogelijk uittellen tot op de euro.

Gast

Berichtdoor Gast » 17 dec 2007, 09:49

Wij sparen evenveel per kind, per ouder. Dus mijn zoon heeft een spaarboekje dat op mijn naam staat en daar stort ik maandelijks een bedrag op. Mijn vriend spaart niet voor mijn kind, en dat vind ik maar logisch eigenlijk, want hij deelt al in alle maandelijkse kosten zoals eten ed. Wij gaan er inderdaad van uit dat mijn zoon ook nog iets opzij heeft staan bij zijn vader, maar dat weet je natuurlijk nooit zeker ... Mijn vriend en ik hebben samen een huis, en mijn vriend heeft een testament gemaakt waarin staat dat "het grootst mogelijke deel" van zijn te verdelen erfenis naar mijn zoon gaat, en dat vind ik echt al meer dan genoeg voor een kind dat eigenlijk niet van hem is, maar waar hij veel en veel meer voor doet dan de natuurlijke vader !! Ondertussen is er een kindje van ons samen op komst en daar gaan we natuurlijk ook voor sparen, ik zal hetzelfde bedrag opzij zetten als ik voor mijn zoon doe, en mijn vriend zal ook een gelijkaardig bedrag sparen voor ons kindje samen.
Anderzijds is het gewoon een feit dat ik later veel meer zal erven dan mijn vriend, want ik ben enig kind en mijn beide ouders zijn dat ook, dus ik heb niets te delen en mijn ouders hebben het niet slecht gedaan. Mijn vriend zijn ouders hebben zo goed als niets, maar dat is gewoon zo en dat verander je niet ! Wij zijn daar ook niet mee bezig, het is maar zielig als je met die gedachten in je achterhoofd moet verder leven, en uiteindelijk zal alles verdeeld worden zoals het wettelijk is voor zien, daar kan je toch niet veel aan veranderen ...

YY

Berichtdoor YY » 23 dec 2007, 13:52

Ik heb een stiefzoontje en een dochter. Dus mijne man had al een zoontje en samen hebben we een dochter.
Wij sparen voor alle twee evenveel, ze zijn alle twee evenveel voor ons en ze gaan later zowel van mij (stiefmama) als van hun papa alle twee evenveel erven. Hier zal niemand ooit meer of minder krijgen. Ze zijn alle twee onze kinderen.

Gast

Berichtdoor Gast » 23 dec 2007, 18:22

Dat is schoon van jou YY dat je er zo over denkt maar je stiefkind zal wel nog van zijn mama erven dus van 2 kanten, je eigen dochter maar van één kant.
Ik denk dat je dochter dat later niet zo eerlijk zal vinden, je mag nu zeggen dat het haar niets zal kunnen schelen maar het is een feit dat de meeste ruzies over geld gaan. Ik denk dat ze je dat nog zal verwijten want je zegt dat het gelijk is voor alletwee maar dat is het eigenlijk niet hé?

Lieke

Berichtdoor Lieke » 23 dec 2007, 18:45

Tja, hoe meer er te verdelen valt, hoe moeilijker dat wordt. Ik heb een zoon uit een vorig huwelijk en een zoon met mijn huidige man. We sparen inderdaad voor allebei even veel.

Toch zal de erfenis niet gelijk zijn. Ik ben bv in mijn eentje eigenares van een woning die ik verhuur. Mijn 2 zonen zullen daar elk de helft van erven. Van mijn persoonlijke fondsen zullen ze ook allebei evenveel erven. Daarnaast ben ik voor de helft eigenaar van het huis dat we als gezin bewonen. Dat huis zal door de langstlevende (stief)ouder bewoond worden, daarna krijgt de oudste de helft van mijn helft (1/4 dus), de jongste krijgt de helft van zijn vader en de helft van mij (3/4 dus). Als ik het eerste sterf dan erft mijn man ons gezamelijke spaargeld. Daarna erft de jongste van zijn vader. De oudste erft niks meer dan ? Hij erft inderdaad nog van zijn vader waar hij ook een stiefbroertje heeft. Ook daar zal hij 1/4 van een huis erven en als zijn papa het eerste zijn kaarske uitblaast misschien ook geen geld meer omdat de verdeling via stiefmama zal lopen.

M.a.w. als de oudste zijn ouders eerst sterven en hij enkel nog stiefouders over heeft dan hoop ik dat iemand hem wil adopteren dan kan het nog een beetje eerlijk verlopen... :)

De toekomst kunnen we niet voorspellen en het heeft dus geen zin om hierover wakker te liggen maar toch... ergens klopt het niet he...

YY

Berichtdoor YY » 26 dec 2007, 17:02

Mijn stiefzoon zal niks moeten erven van zijn mama. Ze heeft nu al hopen schulden. Dus het is wel evenveel voor alle twee.

Gast

Berichtdoor Gast » 03 jan 2008, 15:35

Een stiefkind kan toch nooit evenveel erven als een natuurlijk kind van dezelfde ouder ??? Ik heb een eigen kind, en binnenkort samen met mijn vriend nog een kind. Al erft mijn zoon niks van zijn vader, dan kan hij nooit evenveel krijgen van mij als van zijn stiefvader, al sparen we evenveel en is het huis van mij en mijn vriend samen ... Als ik eerst sterf, krijgt hij al 1/4 van het huis en zijn broertje ook. Mijn zoon krijgt dan ook al de helft van wat ik verworven heb uit erfenissen en van mijn spaargeld (te delen met zijn broertje). Als daarna mijn vriend sterft, is dat deel gewoon voor zijn eigen kind en krijgt mijn zoon niks meer ... Wij gaan binnenkort wel langs bij de notaris om dit alles nog eens te laten uitpluizen, maar je kan de wet nooit omzeilen zenne !

YY

Berichtdoor YY » 04 jan 2008, 20:10

Wij zijn getrouwd met een huwelijkscontract. En daar is in opgemaakt dat mijn dochter en stiefzoon alle twee even veel erven van mij. Zowel van spaarcenten als van het huis en dergelijke....Dus evenveel voor alle twee hier. Hij heeft ook niet voor de situatie gekozen he en mijne man heeft het hoederecht over hem dus ik zorg ook het grootste deel voor hem, omdat hij bijna altijd hier is. Voor mij is hij echt evenveel als mijn dochter.

Gast

Berichtdoor Gast » 06 jan 2008, 16:31

mijn stiefkinderen erven niet van mij, dat zou ik ik niet eerlijk vinden..
dat zou beteken dat zij zowel door 2 moeten delen van hun "echte" ouders, en dan door 4 als het over middelen gaat die ik heb, omdat dat dan ook door onze kinderen wordt gedeeld.
Mijn eigen kinderen zouden dan enkel maar 1 keer erven, gedeeld door 4??
niet echt eerlijk lijkt me...
de oudsten hebben het deel van hun mama al geërfd, en die erven dus ook rechtstreeks van hun rijke grootouders; mijn kinderen zullen dus bij mij erven door 2 , en man zijn deel gaat door 4, door AL zijn kinderen dus.
Mijn stiefkinderen, hoe graag ik ze ook heb, zijn NIET hetzelfde als mijn eigen kinderen

Terug naar “Nieuw samengestelde gezinnen”