Alleenstaand-schrik vr de 1st maanden na bevalling

Ines

Alleenstaand-schrik vr de 1st maanden na bevalling

Berichtdoor Ines » 15 jan 2008, 07:46

Hallo,

Mijn man heeft mij verlaten toen ik 2 maanden zwanger was van m'n tweede kindje. Hij had blijkbaar iemand anders. Ik weet nog dat ik de eerste maanden bij m'n eerste eigenlijk heel zwaar vond en toen had ik dus toch nog een beetje hulp van m'n man.
Ik kijk wel heel erg uit naar de komst van m'n tweede dochtertje (over 7 weken) maar heb er eigenlijk ook wel een beetje schrik voor. Ga ik het wel alleen kunnen, terug die onderbroken nachten, slaapgebrek ... en ondertussen huppelt er hier nog een vrolijk peutertje rond dat toch ook wel veel aandacht en verzorging nodig heeft en liefst geen mama die uitgeput is, met alle gevolgen van dien ?
Hoe doen jullie dat ? Hebben jullie practische tips ?
Alvast bedankt
Ines

Gast

RE: Alleenstaand-schrik vr de 1st maanden na bevalling

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 09:48

Het lijkt me idd geen eenvoudige periode.
Fijn dus dat je je nu al kan/wil voorbereiden op de praktische kant van de zaak.

Enkele tips:
- Zorg voor kraamhulp of huishoudhulp via dienstencheques. Het kost wel wat (tenzij het in je verzekering opgenomen is), maar dan moet je je toch al niet bezighouden met de was, poesten, koken,...
- Je hebt de eerste weken recht op enkele gratis bezoeken van een vroedvrouw aan huis. Zij doen uiteraard geen praktisch werk, maar je kan bij hen wel terecht met vragen, twijfels,... Informeer eens bij je mutualiteit.
- Kook vanaf nu dubbele porties pastasauzen, stoofvlees, videevulling,... en vries een deel in. Snelle en gezonde maaltijden als je kindje er is!
- Zien je ouders, zussen, broers, vriendinnen, buren,... het zitten om eens te komen spelen met je oudste, wat huishoudelijk werk te doen, de jongste te verzorgen terwijl jij eens bijslaapt,... Mss is er zelfs iemand die het ziet zitten een paar nachten te komen logeren opdat je er dan ook niet alleen voor staat?
- Plan je bezoek en wees er in het begin zuinig op. Het is écht geen schande om met een klein babytje in huis je bezoek af te zeggen, een ander moment voor te stellen, te laten weten dat ze welkom zijn maar slechts een uurtje,... Hou het voor jezelf haalbaar én aangenaam.
- Probeer ook wat tijd voor jezelf te nemen. Het gepuzzel en geregel vraagt wel wat. Maar dat warme bad, die wandeling, dat bezoekje zonder kinderen,... doet echt wel deugd!

In elk geval: veel succes gewenst en geniet van je kinderen!

Ann

RE: Alleenstaand-schrik vr de 1st maanden na bevalling

Berichtdoor Ann » 15 jan 2008, 12:56

Bam, 2 kindjes (bijna 3 en 1,5 jaar oud).

Ik heb na de bevalling van mijn tweede kindje ook beroep gedaan op familiehulp en dit was zelfs gratis voor een beperkt aantal uren (ik dacht 60 uur of zoiets). Zéér veel hulp van gehad, stomme dingen zoals eten maken, even op de kindjes passen terwijl ik boodschappen deed, wat opruimen of schoonmaken, kindjes in badje enz... héél nuttige en welkome hulp!

Oudste bleef tijdens mijn bevallingsverlof 1 dag in de week naar onthaalmoeder gaan, zo bleef hij het gewoon bij de onthaalmoeder, en voor mij een dagje 'rust'....

Mijn kindjes gaan (nog steeds) 1 keer in de 3 à 4 weken een nachtje logeren bij mijn zus, niet omdat ik weg moet, maar zodat ik een lange, ongestoorde nachtrust heb. Eens de batterijen opgeladen, terug een uitgeruste en vrolijke mama!

En als ik eerlijk moet zijn, vond ik al het bezoek helemaal niet erg... dan was mijn oudste zoontje een beetje geanimeerd, en dus minder aandacht-vragend (of had hij een speelkameraadje) en ik kon dan, zonder schuldgevoel omwille van al hetgeen dat nog 'moet' gebeuren, gewoon effe blijven zitten en een tasje koffie drinken....

Vooral niet vergeten te genieten van kleine momentjes, want oké, het is effe zwoegen, maar ook zo voorbij!
Veel plezier samen!

Terug naar “Alleenstaande ouders”