regeling co-ouderschap

Siska

regeling co-ouderschap

Berichtdoor Siska » 09 jan 2008, 12:11

Hallo, welke regeling hebben jullie en hoe oud waren jullie kinderen bij de scheiding? Is deze regeling gedurende de jaren veranderd?

Arwen

RE: regeling co-ouderschap

Berichtdoor Arwen » 09 jan 2008, 12:46

Hey Siska,

Wij hebben de regeling van halve weken, dwz zondag tot en met woensdag bij mama, donderdag tot en met zaterdag bij papa. Onze zoon was 3 toen we uit elkaar gingen en dit is bijna een jaar geleden. Bij ons is er nog niets gewijzigd maar het is wel mogelijk dat het week/week wordt als hij wat ouder is.

Groetjes
Arwen

stien

Berichtdoor stien » 09 jan 2008, 13:11

en wat als ouders verschillende opvoedingsstijlen hebben? is co-ouderschap dan een goede regeling? welke andere regelingen zijn dan aangewezen?

Arwen

Berichtdoor Arwen » 09 jan 2008, 14:43

Hey,

Ik kan natuurlijk enkel voor mijn winkel spreken, ik en mijn ex-partner komen nogal goed overeen als het over de opvoeding gaat. En als ik bijvoorbeeld iets merk dat ik liever anders zie dan praten wij hierover. Ik weet dat ik in een luxepositie zit waar wij (ex-partners) nog heel goed overeenkomen.

Op jou vraag kan ik moeilijk antwoorden, wat is de beste regeling als er verschillende opvoedingsstijlen zijn? Nogal een complexe materie, ik denk dat een pedagoog hier een beter zicht op heeft!

Ik weet één ding dat ik hééél blij ben dat mijn zoontje evenveel mama als papa krijgt. Hij heeft dit echt nodig!! Gezien de omstandigheden hebben wij een hele blije en goed in zijn vel zittende superzoon.

Groetjes
Nancy

Siska

Berichtdoor Siska » 09 jan 2008, 15:08

@ Arwen, dus eigenlijk is jouw zoontje 4dagen bij jou en 3 bij de papa. Wonen jullie dicht bij elkaar (ivm school)?
@ Stien, ik denk dat je die verschillen in opvoedingswijzen in elk gezin kan hebben.

Arwen

Berichtdoor Arwen » 10 jan 2008, 09:42

Hey Siska,

Wij wonen idd in dezelfde stad, dit is bewust gedaan zodat we onze zoon niet van school moesten veranderen.

Jij bent blijkbaar ook nog een regeling aan het zoeken?
Succes alleszinds!!
Arwin

Gast

Berichtdoor Gast » 10 jan 2008, 19:15

mag ik vragen of de papa dan nog allimentatie moet betalen ?

Arwen

Berichtdoor Arwen » 11 jan 2008, 10:15

Hey,

Nee er wordt geen allimentatie betaald en het kindergeld wordt gedeeld in twee. Alle extra kosten (school, dokter, enz...) wordt ook door beide betaald.
Groetjes

anoke

Berichtdoor anoke » 11 jan 2008, 10:48

wij hebben ook co-ouderschap sinds anderhalf jaar nu. Wij zijn uit elkaar gegaan als ons zoontje net 3 jaar was geworden. Nu heeft mijn ex man een nieuwe vriendin en opeens wil hij volledige voogdij... resultaat: echtscheiding is gisteren eindelijk uitgesproken maar de regeling voor ons zoontje zal apart behandelt worden. Wie weet hoe lang gaat dat nu weer duren. Ons kind wil al geruime tijd niet meer naar zijn papa gaan en ik probeerde de kerk steeds in het midden te houden door hem te zeggen dat papa hem ook graag een weekje heeft om samen leuke dingen te doen... Nu voel ik mezelf serieus in de zeik gezet natuurlijk

Arwen

Berichtdoor Arwen » 11 jan 2008, 12:13

Hey anoke,

Amai daar kan ik goed inkomen dat je je 'in de zeik' gezet voelt. Daar zou ik ook niet mee kunnen lachen. Vind het wel chique van je dat je je kind blijft motiveren, zal niet evident zijn in zulke situatie. Hopelijk ziet je ex het licht nog voor er een gevecht van komt.
Courage meiske

Groetjes

Siska

Berichtdoor Siska » 14 jan 2008, 15:47

@Arwen : idd we zijn nog op zoek nr een regeling. Ik zie het echt niet zitten week om week.

Ik heb inderdaad ook schrik om 'in de zeik gezet' te worden.

Sjattie

Berichtdoor Sjattie » 15 jan 2008, 11:41

Mijn eigen kindjes hebben de klassieke omgangsregeling. Maar de kindjes van mijn vriend (1.5 en 3.5j) hebben co-ouderschap, dus ik heb er wel een beetje zicht op hoe het kan.

De kinderen waren 9m en bijna 3 (de oudste ging nog niet naar school) toen hun ouders uiteen gingen. Direct daarna ben ik wel bij mijn vriend ingetrokken maar da's een ander verhaal ;)

Hier was het van bij het begin week/week en de kinderen hebben dat lijkt me wel vrij vlot verteerd. Ze kenden mij en mijn kinderen wel al op voorhand, dus 't was niet zo dat er ineens een paar vreemden in hun huis rondliepen.

Kosten:

Als ze bij ons zijn en we hebben er een dokter en medicijnen voor nodig betalen wij die en vice versa. Ziekenhuisopname is hier gelukkig nog niet nodig geweest, maar ik vind het evident dat in zo'n situatie het remgeld (na aftrek van tussenkomst hospitalisatieverzekering uiteraard) in twee gedeeld wordt.

Schoolrekening wordt in twee gedeeld, behalve dan de voor-en naschoolse opvang. Dat wordt appart verrekend omdat er soms een te groot verschil op zit (vaak heeft de mama meer opvang nodig dan wij)

Crèche voor de jongste betaalt (uiteraard) elk "het zijne". De kleinste gaat ginder ook naar een andere crèche dan als ie bij ons is.

Dingen als een boekentasje of zo spreken we gewoon af wie wat koopt, zodat dat kindje niet met twee verschillende boekentassen naar school moet. Schoenen, jassen etc ("grotere" kosten dus) idem dito.

Kinderbijslag: de mama stort de helft door naar mijn vriend.
Allimentatie wordt er niet betaald omdat de mama en de papa een gelijkaardig inkomen hebben.
Ik denk wel dat als er een heel groot verschil tussen de inkomens is er zelfs bij co-ouderschap allimentatie betaald kan worden voor de kinderen, maar hier is dat dus niet van toepassing.

School:

Mama en papa wonen een km of 15 à 20 uiteen. De mama heeft geen auto, de papa wel. Hun oudste gaat dus naar school in de woonplaats van de mama. Dat leek ons praktisch gezien het simpelste (al was het eerst de bedoeling om het kereltje ergens halverwege naar school te laten gaan, misplaatste trots en zo weet je wel).

Opvoeding:

Op zich zit er geen hemelsbreed verschil tussen de mama en de papa. We overleggen soms wel bij bepaalde situaties waarin we denken dat het wel belangrijk is voor de kinderen als er consequent wordt op gereageerd.

Ik moet wel zeggen dat - na die eerste woelige periode - het contact tussen ons drie heel goed is. Het gebeurt regelmatig dat de mama en ik gewoon aan de foon hangen om te tetteren (en te roddelen :p ) en tijdens dat soort gesprekken wordt er indien nodig ook over de aanpak naar de kinderen toe gepraat.
Persoonlijk vind ik dat een stuk aangenamer dan alles in regeltjes te gieten waar onder geen beding vanaf geweken kan/mag worden :)

Veel succes verder met je zoektocht :)

Terug naar “Gescheiden ouders”