geïndexeerde allimentatie

opstartster

geïndexeerde allimentatie

Berichtdoor opstartster » 24 dec 2007, 12:39

Hallo iedereen,

in 2004 zijn mijn ex en ik overeengekomen dat hij 125 euro alimentatie per maand moet betalen voor ons zoontje.
In het vonnis staat er dat het onderhoudsgeld geïndexeerd is.
Ze hebben ons toen uitgelegd dat als de index verandert de alimentatie ook stijgt. Sinds mei 2004 is dit nog niet gebeurd. Nu heb ik op het nieuws vernomen dat de index gaat veranderen of zo iets.
Wijzigt de alimentatie dan automatisch of moeten we terug naar het vredegerecht om dit te laten herberekenen?

Groetjes

Rudy

RE: geïndexeerde allimentatie

Berichtdoor Rudy » 24 dec 2007, 14:16

De alimentatie moet elk jaar worden geindexeerd. Dit hoeft niet noodzakelijk op 1 januari te gebeuren maar hangt af in welke maand jullie gescheiden zijn, het indexcijfer van die maand is de basisindex.Trouwens,het indexcijfer verandert elke maand en kan je terugvinden op de site van economische zaken.

opstartster

Berichtdoor opstartster » 24 dec 2007, 20:33

@Rudy

Hoe gaat dit dan in zijn werk?
Moet ik dan telkens een advocaat contacteren?
Het vonnis is op 1 mei 2004 opgesteld, hoe verandert die alimentatie dan?

Ik ben nu even de kluts kwijt, ik wist echt niet dat de index maandelijks veranderde.

Groetjes

Kelly

Berichtdoor Kelly » 25 dec 2007, 02:09

De indexatie moet inderdaad maar jaarlijks gebeuren. Je kan daarvoor naar je advocaat gaan maar je kunt dit evengoed zelf uitrekenen.
Normaal moet in het vonnis staan welke maand je de indexatie moet veranderen. Ik wil gerust de indexatie berekenen voor u maar dan heb ik nog enkele extra gegevens nodig nl: of je de gezondheidsindex of consumptieindex nodig hebt en de maand van indexatie. Staat dit niet in het vonnis dan is het normaal de gezondheidsindex en jaarlijkse indexatie in januari.

Groetjes
Kelly

Rudy

Berichtdoor Rudy » 25 dec 2007, 08:39

Het zou in je akte moeten vermeld zijn wie de indexatie moet doen (normaal gezien je ex-man). Je kan de achterstallige alimentatie nog wel terugvorderen, je kan tot 5 jaar terug gaan. De formule die je dient te gebruiken is de volgende
basisbedrag(125 euro) x de nieuwe index(wss die van de maand mei), dit bedrag delen door de basisindex(wss die van mei 2004 in jouw geval)
De indextabel die ik gebruik is die van de huurindex ( is dezelfde als ddie van de consumptie, dacht ik)
Als je nog vragen hebt,stel ze gerust maar lees eerst je akte eens goed na. daar moet een clausule in staan over de indexatie

opstartster

Berichtdoor opstartster » 25 dec 2007, 09:30

Hallo,

de enigste paragraaf in het vonnis over de index is de volgende:
"Verweerder verklaart zich akkoord maandelijks een onderhoudsgeld te betalen voor *** ten bedrage van 125 euro geïndexeerd dit vanaf 1 mei 2004 en dit bovenop de kinderbijslag, meer de helft van alle buitengewone medische kosten en buitengewone schoolkosten. "

Voor de rest gaat het enkel over het bezoeksrecht.
Ik heb ondertussen één en ander opzoekingswerk verricht en ben op de site van LBIO terechtgekomen. Daar heb ik het jaar en het bedrag ingevuld en inderdaad elk jaar steeg de alimentatie.
Ik weet niet of deze berekening klopt.
Maar hij zou de laatste jaren in het totaal dan ongeveer 104,40 euro te weinig hebben betaald. Vanaf 01-01-2008 zou hij ipv 125 euro, 132,66 euro moeten betalen.
Ik heb al schrik voor zijn reactie als ik er over begin. De helft van de buitengewone medische en buitengewone schoolkosten heeft hij ook nog nooit willen overschrijven.

Ik zal na de feestdagen eens contact opnemen met een advocaat.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Rudy

Berichtdoor Rudy » 25 dec 2007, 09:44

Hij KAN er gewoon niet aan ontsnappen,betalen moet hij. Ik geef je gelijk dat je contact opneemt met je advokaat.Wij zijn destijds gescheiden met EOT en dat maakt het achteraf wel een stuk makkelijker.

opstartster

Berichtdoor opstartster » 25 dec 2007, 10:04

@Rudy

Wat is EOT?

Rudy

Berichtdoor Rudy » 25 dec 2007, 10:38

echtscheiding met onderlinge toestemming

opstartster

Berichtdoor opstartster » 26 dec 2007, 16:23

Hallo,

heb nog één vraagje. Is de index van Nederland dezelfde als die in België?
Want de site waarop ik de alimentatie had berekend was van .nl.
Vandaag heb ik advocaat gebeld, die heeft me nr. van deurwaarder gegeven. Nu moet ik van hem eerst aan mijn ex vragen om de achterstal zo te betalen en de alimentatie vanaf volgende maand juist te betalen. Natuurlijk moet ik dan wel een betrouwbare berekening hebben. Ik ben al eens naar de site alimentatie-online.be gegaan. Maar je moet dan eerst heel veel persoonllijke vragen beantwoorden voordat je iets kan berekenen. bv; jaarlijks inkomen van ex,...En zo'n antwoorden weet ik niet.
Wil mijn ex niet betalen dan mag ik naar de deurwaarder bellen en die berekent dan alles na en gaat langs bij mijn ex. Is een deurwaarder gratis?

Nu vroeg ik me dus af of LBIO.nl betrouwbaar is omdat deze van Nederland is?

Groetjes

Rudy

Berichtdoor Rudy » 26 dec 2007, 16:54

Ik geloof nooit dat je de nederlandse index mag gebruiken,die zal wel verschillend zijn van de belgische.Voor de juiste index kijk je op: http://mineco.fgov.be/informations/indexes/indint3xls_huurind_nl.htm
Een deurwaarder werkt niet gratis denk ik mar of jij of je ex-man die dan zal moeten betalen, dat durf ik niet zeggen.
Groetjes

Opstartster

Berichtdoor Opstartster » 26 dec 2007, 18:46

Hallo Rudy,

bedankt voor je hulp. Ik heb de berekening gedaan via die site de je me gegeven hebt.
Dus voor de maand mei 2007 kom ik op 131,78 euro ipv 125 euro.
Ik heb deze berekening ook gemaakt voor december 2007 en dan is het resultaat al 134,41 euro.
Moet ik dit voor elke maand uitrekenen of enkel in mei de alimentatie herberekenen? Want ik vind dat de verschillen maandelijks véél zijn.

Als ik dit maandelijks moet doen, hoe leg ik dit dan het beste uit aan mijn ex?

Groetjes

Gast

Berichtdoor Gast » 26 dec 2007, 19:05

107,44 x 1,1377=122.23.(huidige index omgezet naar index 1996)

bedrag x huidige index : aanvangsindex.
125 euro x 122.23 : 113.50 (index april 2004) = 134.61 euro.

opstartster

Berichtdoor opstartster » 26 dec 2007, 19:14

@20:05

Dus mijn berekening is niet goed?

Rudy had hier ergens eens een berekening gezet:
Basisbedrag (125 euro) x de nieuwe index (die van de maand mei) dit bedrag delen door de basisindex (wss die van maand mei 2004)

Ik heb de berekening voor de maand mei 2007 eens gedaan op die manier: 125 euro x 105,34 = 13167,5 : 99,92 = 131,78 euro
Ik heb de berekening voor de maand december 2007 eens gedaan ook op die manier: 125 euro x 107,44 = 13430 : 99,92= 134,41 euro

Jouw eerste berekening snap ik niet. Waarom moet je de huidige index omzetten naar index 1996?

Rudy

Berichtdoor Rudy » 27 dec 2007, 13:08

Aan die berekening van iets hierboven kan ik niet aan volgen, het jaar 1996 heeft hier niks mee te maken.
De alimentatie wordt slechts éénmaal per jaar geindexeerd (niet te gulzig zijn hé), in jouw geval in de maand mei of juni

opstartster

Berichtdoor opstartster » 27 dec 2007, 17:47

Hallo,

ik heb vandaag contact gehad met de deurwaarder. Hij wou dit voor mij uitrekening en een officieel document opmaken, zodat ik het bewijs zwart op wit heb.
Heb nu een mailtje gestuurd naar die gerechtsdeurwaarder met de nodige gegevens en hij ging via mail antwoorden.
Ben benieuwd.
Morgen zie ik mijn ex, hij komt dan onze zoon terugbrengen. Ik heb mijn ex nog niets gezegd over die alimentatie, zou ik hem al voorbereiden of nog even zwijgen?
Eigenlijk kijk ik er wel naar uit om zijn reactie te zien, amai die gaat woedend zijn. Wat ben ik toch een slecht mens. Hihi

Ik mag ook al eens iets positiefs meemaken, hé. Ik werk hard genoeg om de eindjes aan elkaar te knopen.

Rudy

Berichtdoor Rudy » 27 dec 2007, 18:44

Als hij echt zo opvliegend is, dan zou ik er over zwijgen maar eigenlijk moet je dat voor jezelf uitmaken. Wat me de laatste tijd opvalt is wanneer een man scheidt van zijn partner, hij blijkbaar ook wil scheiden van zijn kind(eren). Ik vrees dat het voor de meeste mannen een geldkwestie is. Je mag me altijd op de hoogte houden, als je dat natuurlijk wil hé.
Groetjes

opstartser

Berichtdoor opstartser » 27 dec 2007, 19:01

Hallo Rudy,

mijn ex is inderdaad nogal opvliegend. Hij zal nooit eens iets extra geven aan zijn kind. Maar daar heb ik al mee leren leven. Hij wil zijn kind wel nog zien hoor, maar het mag hem niets teveel kosten.
Als ik morgen nog niets heb gehoord van de deurwaarder, zal ik maar beter zwijgen tegen mijn ex, tenzij dat hij weer een discussie begint, dan kan ik hem eens een antwoord teruggeven.
Alvast bedankt voor je advies.
Groetjes

opstartster

Berichtdoor opstartster » 28 dec 2007, 18:53

Oef de eerste stap is gezet. Vandaag al reactie van de deurwaarder gekregen. Hij had de nodige berekeningen gemaakt. Al de informatie heb ik dan afgeprint voor mijn ex. Ik heb nog eens alles aangeduid en apart opgeschreven, zodat het duidelijk was.
Toen mijn ex daarstraks onze zoon kwam terugbrengen, heb ik alles afgegeven en een beetje uitleg bij gegeven. Hij werd eerst wit en dan rood. Hij had het wel al verwacht dat de alimentatie ooit eens zou veranderen, maar niet dat hij mij nog een bedrag moet. Hij gaat er mee akkoord om de nieuwe alimentatie te betalen, maar niet met het bedrag dat achter is. Hij zei vlakaf dat hij daar geen geld voor heeft. Momenteel leeft hij al een 6 maanden van de ziekenkas, maar hij hangt wel veel op café. Dus daar heeft hij wel het geld voor. Hij begon er zelfs over dat hij de alimentatie eens gaat laten nakijken, want hij denkt dat hij veel minder alimentatie moet betalen (minder dan 125 euro) omdat hij geen inkomen heeft.
Ben eens benieuwd wanneer ik het geld ga zien, ik heb hem een maand gegeven om te betalen.

bes

Berichtdoor bes » 30 dec 2007, 23:14

EOT is niet altijd interessant, zeker als je weet dat je ex niet zal betalen. Ook omgekeerd, bv schoolonkosten moeten gedeeld worden, maar er zijn genoeg koppels waarbij de vrouw deze niet wil betalen. Het is niet altijd de man die in de fout gaat

Gast

Berichtdoor Gast » 31 dec 2007, 13:57

mijn ex betaalt onderhoudsgeld voor de dochter met jaarlijks indexaanpassing,
helft orthodont en uitzonderlijke medische kosten (vb vaccinaties),schoolgeld, kledij, uitstappen school, scouts,... NIKS, staat ook niet in vonnis maar zelf
stelt hij dat ook nooit voor !!!

Gast

Berichtdoor Gast » 03 jan 2008, 17:22

ik lees dit hier allemaal,en ik schrik ook een beetje.Ik heb hier eerlijk gezegd ook niet zoveel verstand van,maar mijn ex betaald alimentatie van mei 2004,en ik weet ook dat dat geidexeerd is,wil dat dan zeggen dat hij eigenlijk al 3 jaar elk jaar iets meer moet betalen?Ik snap het niet zo goed.

opstartster

Berichtdoor opstartster » 03 jan 2008, 18:45

@18:22

Hallo,
als het duidelijk in het vonnis staat dat de alimentatie geïndexeerd is, dan moet deze jaarlijks de maand mei worden aangepast.
Ik wist dit vorige maand ook niet hoor.
Maar ik raad je aan om met het vonnis langs een advocaat of gerechtsdeurwaarder te gaan. Bij mij is dit allemaal gratis gedaan. Ik heb dit telefonisch gedaan en dan mail met de nodige gegevens verzonden naar de gerechtsdeurwaarder. Deze heeft dit kosteloos berekent en de dag nadien had ik al een mail terug. Het stond allemaal in een officieel document.
Ik heb deze documenten aan mijn ex gegeven. Hij heeft ondertussen al de alimentatie aangepast, maar de achterstal is wat anders.
Het beste.

nan

Berichtdoor nan » 08 jan 2008, 21:27

jaja elk jaar komt er een beetje bij,en idd met een eot is het allemaal niet zo makkelijk....mijne ex stond 1.5jaar achter met betalen niet alleen allimentatie,ook logopedie en dan heb ik het nog niet over derest.maja ik heb maar 25keer zijn handtekening overal opstaan..en toch loop ik elke keer met men gezicht tegen de muur!waarom???wel hij woont nu in gent en ik antwerpen en in antwerpen heb je een homoligatie nodig om je centen op te eisen.de pipo liet mij en de 3kids achter met de rekeningen...als ik bv in arrondissement mechelen had gewoond had ik die homoligatie niet nodig gehad....krom he tjaaaaah belgisch gerecht halleuja...dus advocaat erop enne aja die achterstallige allimentatie heb ik eindelijk gehad maaromdat ik 2jobs heb om te kunnen rond komen,en dus niet in aanmerking kwam voor een prodeo(hij wel want hij zat in budgetbeheer)moest ik wel mijn advocaat betalen dus 1900 allimentatie via de deurwaarder ontvangen........>2100betalen aan de advocaat leuk he!!!!en zo kan ik uren doorgaan dus dames kijk goed uit ,ik had namelijk wel alles netjes op papier en gehandtekend en met zijn toestemming maarja daar sta ik dan....en wat kan ik doen???het voor het gerecht trekken ja maar gezien de kosten en de stress???waar begin je aan,daarbij heb ik niet eens de garantie dat ik win ondanks het feit dat ik recht in men schoenen sta..........en dan heb ik het nog niet gehad over de keren dat hij kids liet stikken ,niet kwam opdagen,of de spiegels van men auto kwam knallen omdat de deurwaarder aan zen deur stond,en meer van dat fraais

Gast

Berichtdoor Gast » 09 jan 2008, 08:48

Hallo,mijn vriend betaalt een alimentatie van 125 euro en is al eens geindexeerd geweest verleden jaar in januari 2007. Dus moest hij 127,02 euro per maand.Nu zijn we januari 2008 en moet de index weer aangepast worden. Kan iemand mij daar mee helpen a.u.b.?
In het vonnis staat: alim.basis vermenigvuldigt met index van december 2006 : index van juli 2005.
Ik snap daar gewoon niets van.Als iemand me wil helpen,alvast bedankt.

Terug naar “Gescheiden ouders”