scheiding=hoe begin je eraan?

Gast

scheiding=hoe begin je eraan?

Berichtdoor Gast » 03 jan 2008, 11:15

ik wil geen negatieve commentaar krijgen maar heb besloten weg te gaan van m'n man na 2j huwelijk al omwille van allerlei omstandigheden die er even niet aan toe doen...(nee ik heb geen ander of bedrog)mijn vraag is hoe begin ik eraan en hoe doe ik dat?we zijn voor de wet getrouwd alleen....

Gast

RE: scheiding=hoe begin je eraan?

Berichtdoor Gast » 03 jan 2008, 12:08

Je bent volgens je trouwboek samenwonen verplicht. Dus vertrek zeker NIET met pak en zak uit het huis want dan wordt de scheiding in jouw nadeel uitgesproken!! Je moet naar het vredegerecht stappen om een aanvraag in te dienen om alleen te wonen, eventueel ook voor dringende en voorlopige maatregelen voor de kinderen. Pas dan kan jij (of je man) het huis verlaten.

Maak een afspraak bij de notaris om de bezittingen te verdelen.

Desnoods kan je terecht in de wetswinkel voor juridisch advies voor een prikje: www.dewetswinkel.be

Veel sterkte!

...

Berichtdoor ... » 03 jan 2008, 15:40

Wat bedoel je met "wordt de scheiding in jouw nadeel uitgesproken?"

Mijn man is alleen gaan wonen (had achter mijn rug een appartement gehuurd) om "na te denken wat hij wil in zijn leven".
De kans bestaat dat hij terug komt, al is die eerder klein.

Wat zijn dan bij een evt. scheiding de nadelen voor hem? Ik denk niet dat hij dat heeft aangegeven dat hij alleen is gaan wonen...

Gast

Berichtdoor Gast » 03 jan 2008, 16:21

Als je het huis verlaat zonder toestemming van het vredegerecht, dan wordt jij als schuldige aanzien voor de echtscheiding. En degene die schuldig is, wordt het zwaarst gestraft. Op diversen is ook zo'n gelijkaardig topic. Je kan alvast door de wijkagent laten vaststellen dat je man niet meer in huis woont. Heeft hij zijn domicilie op zijn nieuwe adres (waarschijnlijk niet)?

wat de nadelen voor hem zijn, kan je best eens navragen bij de notaris. Dat hangt ook af van jullie huwelijkscontract.

Gast

Berichtdoor Gast » 05 jan 2008, 10:02

hoe regel je het dan, als je man zijn domicilie niet veranderd???
dat is dus bij mij het geval, al verschillende keren vertrokken maar steeds komt hij terug, en je kan hem de woonst niet weigeren.
Liefs

Gast

Berichtdoor Gast » 05 jan 2008, 10:53

laat een pv opmaken dat je man het huis heeft verlaten en ga daarmee naar de vrederechter.

Gast

Berichtdoor Gast » 07 jan 2008, 12:09

vertrekken, en dan de schuld krijgen????
In welke tijdsperk leven jullie£????

Als je kinderen hebt, zal het "misschien" een rol spelen.... en dan nog.....

- Vertrekken of uit huis gezet . Het is maar hoe je het noemt!!!!

een goede advocaat, das het enigste wat je nodig hebt.....
de rest is zever....

Aan levende lijve ondervonden.....

Gast

Berichtdoor Gast » 09 jan 2008, 17:26

By the way, de wetgeving is veranderd, er is nu enkel schuldloze echtscheiding hoor...

Gast

Berichtdoor Gast » 09 jan 2008, 18:13

"vertrekken, en dan de schuld krijgen????
In welke tijdsperk leven jullie£????"

Vraag je beter eens af uit welk tijdperk de wetgeving stamt. Dit heb ik 2 jaar geleden nog zo geleerd op school. En die info komt van een advocate, niet een prutsdocent.

Schuldloze echtscheiding... eerst zien en dan geloven. Justitie is qua moderniteit een jaartje of 50 blijven stilstaan...

Gast

Berichtdoor Gast » 10 jan 2008, 09:12

Schuldloze echtscheiding ingevoerd in de herfst (oktober ?) van vorig jaar. "2 jaar geleden nog zo geleerd op school" betekent helaas niet veel. Hopelijk heeft jouw docent dat ook uitgelegd.

De beste raad die hier al tussen staat: consulteer een advocaat, liefst vooraleer je wat dan ook concreet onderneemt !
Als je geen recht hebt op pro deo bijstand kost dit meer (informeer je hierover op voorhand, maak afspraken), maar het kan je een berg miserie en kosten besparen.

Gast

Berichtdoor Gast » 13 jan 2008, 12:06

dikke zever van die schuldvraag en schuld krijgen !
dat is van jaren geleden en koppels die niet overelkaar komen en elkaar voor het minste onozelheden willen aandoen !

de dag van vandaag scheid je met onderlinge toestemming en ben je na 1 keer tekenen van elkaar af !
(als je beide akkoord gaat )

mensen die gaan vechten voor alle onozelheden zoals wie de ladder krijgt of wie de koffiezet , tja die zoeken het zelf om een vechtscheiding te krijgen die langer aansleept !

ik van hierboven

Berichtdoor ik van hierboven » 13 jan 2008, 12:09

ah ja en ga naar de notaris als je onderling overeen komt en dan kost het je maar 950 euro met alle gerechtskosten in .
je gaat 1 keer tekenen en je bent dus op een goede 4 maand gescheiden .

en dit is een nieuwe wet sinds SEPTEMBER 2007 !

Terug naar “Gescheiden ouders”