PLEEGOUDER WORDEN

BJORN

PLEEGOUDER WORDEN

Berichtdoor BJORN » 22 dec 2007, 12:08

WIJ ZIJN EEN GEZIN VAN MET 2KINDJES EN ZOUDEN GRAAG PLEEGOUDERES WORDEN EN HEBBEN EEN AANTAL VRAGEN WAT ZIJN DE VOOR EN NADELEN VOOR ONZE EIGEN KINDEREN HOEVEEL MOET JE INKOMEN ZIJN HOEVEEL PLAATS MOET JE HEBBEN EN WAT ZIJN DE KOSTEN EN WAT KRIJG JE ZOAL VOOR DE OPVOEDING VAN ZO EEN KIND IKZELF STA IN HET ONDERWIJS EN MIJN VROUW IS PARTAIME BEDIENDE WE HEBBEN EEN EIGEN HUIS EN ZIJN AL 6 JAAR GELUKKIG GETROUWD EN WAT IS MAXIUM AAN KINDEREN WAT JE MAG OPVOEDEN
HOE ZIT HET MET TENLASTE KOMEN VAN IEMAND EN KINDERGELD EN DEV AFTREK VAN DE BELASTINGEN EN DE SCHOLEN VAN DE KINDEREN WORDEN DIE BEHOUDEN OF VERANDERD

GROEJES BJORN

Gast

RE: PLEEGOUDER WORDEN

Berichtdoor Gast » 22 dec 2007, 13:56

Dat zijn veel vragen ineens :)
Begin alvast eens met op de algemene website van pleegzorg te kijken: www.pleegzorgvlaanderen.be Daar zul je op heel wat vragen al een antwoord vinden. Voor de rest:
Voordelen voor je eigen kinderen: ze leren veel uit de verschillende situaties en hebben altijd iemand om mee te spelen.
Nadelen: ze moeten ook hun ouders, hun speelgoed, soms hun kamer,... delen met de pleegkinderen.
Kinderen die langdurig bij je geplaats worden, staan meestal ook ten laste van je: kindergeld en meer inkomen (minder belastingen afgetrokken). Je krijgt een onkostenvergoeding waar het kindergeld vanaf wordt getrokken.
Hoeveel inkomen je hebt, speelt niet echt een rol. De onkostenvergoeding en het kindergeld dekt over het algemeen de extra kosten die je hebt. Normaal mag je maximum 4 pleegkinderen in huis nemen, maar de meeste diensten zijn daar wel flexibel in. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je aankunt.
Qua plaats, als ze een bed hebben om in te slapen, een stoeltje om aan te schuiven aan tafel, wat plaats voor hun speelgoed en voor zichzelf,... dan lukt het wel.
Naar welke school ze gaan, hangt van een aantal factoren af. Wij stellen zelf de voorwaarde dat ze naar dezelfde school moeten kunnen komen als de andere kinderen. Ik kan onmogelijk aan drie scholen op het zelfde tijdstip staan. Maar als het kortopvang is of zo, tja, dan kun je het kind moeilijk van school laten veranderen voor een paar weken of maanden. Maar alles is bespreekbaar, je stelt ook vooraf (na een vorming) een profiel op, daar houden ze ook wel rekening mee dan.
Ik hoop dat ik je al wat vooruit heb geholpen!
Groetjes!

Gast

Berichtdoor Gast » 22 dec 2007, 18:25

Sorry he, maar ik vind het heel raar dat iemand die in het onderwijs staat geen leestekens kent, met hoofdletters typt en het woord 'partime' niet juist kan schrijven..

het lijkt mij een fake berichtje

bjorn

Berichtdoor bjorn » 22 dec 2007, 19:27

wijsneus dat is omdat ik zijn vrouw en niet in het onderwijs staat het bericht heeft gemaakt en als het is om comentaar te geven laat het dan want wij willen dit echt wel en kunnen mensen die anderen op hun fouten wijzen wel missen op deze site

een fijne kerst en oudejaar gewenst

Gast

Berichtdoor Gast » 22 dec 2007, 19:32

hoe kies je een pleegzorgdienst, er zijn er zovelen

Gast

Berichtdoor Gast » 23 dec 2007, 11:36

Bjorn en vrouw, trek je het commentaar niet aan!

Zo hebben wij een pleegdienst gekozen, maar dat is hoe je het zelf wilt natuurlijk...: Op de site www.pleegzorgvlaanderen.be vind je alle pleegzorgdiensten. De eerste selectie die we maakten was de provincie. Meestal neem je een pleegdienst die in dezelfde provincie ligt. Maar als je aan de rand woont van een provincie, kan het evengoed anders. Soms ligt een dienst in dezelfde provincie ook te ver weg, dat hangt veel van de dienst af. Wij hebben naar de verschillende diensten in onze provincie gemaild en een informatiepakket aangevraagd. Dan hebben wij dat gelezen en gebeld voor een gesprek. Ze zijn dan naar ons thuis gekomen. Ondertussen hadden we ook veel gepraat met pleeggezinnen die we kenden (we kenden er toevallig wel enkelen): bij welke dienst zitten jullie en wat ervaren jullie als voor- en nadelen bij die dienst? Dus op basis van die twee dingen: ervaringen van anderen en het eigen gevoel bij de informatiepakketten en de gesprekken, hebben wij onze keuze gemaakt. Die dienst werkte samen met een andere dienst voor STAP (de selectieprocedure) en ondertussen vangen wij kindjes op voor beide diensten. De andere dienst is trouwens in een andere provincie, maar dat lukt allemaal vrij goed!
Veel succes in jullie keuze!

Gast

Berichtdoor Gast » 24 dec 2007, 14:58

iemand ervaring met opvang.be?

bjorn

Berichtdoor bjorn » 25 dec 2007, 21:14

heb gebeld maar ze waren gesloten tot de 3 januari kan niet wachten voor te bellen heb er zon zin in en de hele familie staat achter en dat geeft ons< zon goed gevoel van de info wat op de site staat ben ik al heel wat wijser geworden allemaal bedankt en je hoort het vervolg dikke nieuwjaarsgroeten de familie terwingen

Gast

Berichtdoor Gast » 26 dec 2007, 07:50

Lastig hé, wachten :)... Dat is ook onze sterkste kant niet. Begin volgend jaar zul je de verschillende diensten wel kunnen bereiken!
In welke regio wonen jullie?

@22.12 - 19.25

Berichtdoor @22.12 - 19.25 » 26 dec 2007, 09:00

Commentaar leveren is gemakkelijk, maar als je het dan toch niet kan laten, doe het dan correct: het is parttime en niet partime. Als het je kan helpen: dit betekent deeltijds en komt van het Engelse 'a part of the time'.

petra

Berichtdoor petra » 27 dec 2007, 07:22

hallo bjorn,

hopelijk kunnen jullie snel een dienst bereiken en word er in 2008 een kindje heel blij in jullie gezin!
veel succes!
mvg petra

vlindertje

Berichtdoor vlindertje » 28 dec 2007, 18:02

van gisteren weten we dat we goedgekeurd zijn als pleegouders. Dus nu kijken we uit naar het nieuwe jaar en naar het pleegkind dat in ons gezin zal komen.

We zijn héél blij.

En hopelijk mogen nog veel mensen hier snel een goed advies krijgen

Groeten xxx

Gast

Berichtdoor Gast » 28 dec 2007, 22:52

Bjorn, leer eens leestekens te gebruiken in jouw tekst!
Als je pleegouder wilt worden zal je je moeten bezig houden met de opvoeding van de kinderen, dus ook met het huiswerk!

Gast

Berichtdoor Gast » 29 dec 2007, 17:39

Moet je hier nu echt over die leestekens komen zagen?
Het gaat hier over pleegouders, niet opleiding schooljuffrouw of hoe wordt je een gefrustreerd mens ....
HALLO zulle!

Ik wens jullie een heel goed jaar, zonder irritant gezaag en veel liefde!

Ik zat daarjuist in het station in dendermonde en op die lichtbalk verscheen een oproep voor pleegouders, .....
Kzou ja zeggen ,maar kheb er nu al een paar dus ja, hopelijk mogen jullie deze kindjes een thuis geven!!
succes
mvg petra

Gast

Berichtdoor Gast » 29 dec 2007, 22:10

Sluit je aan bij KAOS, daar moet je zeker geen leestekens kennen en kan het geen kwaad dat je in drukletters schrijft...

Gast

Berichtdoor Gast » 30 dec 2007, 12:16

Bjorn en alle anderen,
laat je niet ontmoedigen door die gefrustreerde kaos haters,
wij zelf worden heel goed begeleid door kaos en jeugdrechtbank!
Iemand die pleegouder wordt van kinderen buiten hun familie zijn mensen met een groot hart en veel geduld en liefde!
Er zijn zoveel kindjes die nu in instellingen zitten, waar ze echt niet thuis horen!
Een beetje hulp voor ieder kind in deze periode, en het hele jaar is nodig !
Zijn jullie al eens in een instelling geweest?
Heb je al eens goed gezien hoeveel kinderen daar zitten !!!
90 procent van die kinderen heeft van die kortzichtige ouders en door die hun fout worden de kinderen gestraft!!
Die ouders gaan hun gangen , enkel met wat minder kindergeld en zonder de last van hun kinderen maar ze doen gewoon verder enkel het kind wordt gestraft doordat het in een instelling vliegt!!

denk daar maar eens over na met of zonder leestekens
met of zonders hoofdletters
maar met een hart en gezond verstand!
mvg p

wil graag pleegouder worden @petra

Berichtdoor wil graag pleegouder worden @petra » 30 dec 2007, 12:54

Wil graag pleegouder worden maar dan plaatsing op lange termijn...

Maar wanneer spreken we over lange termijn en wordt er dan ongeveer een "tijd" uitgesproken?

Hoe gaat dit in zijn werk?

Ik neem contact op met KAOS en dan?

Hoe lang duurt het eer ik een pleegkindje onder mijn hoede krijg?

groetjes

Gast

Berichtdoor Gast » 30 dec 2007, 13:00

Hallo,

Wij zijn wel niet aangesloten bij KAOS maar hebben ook gekozen voor lange termijn opvang. Hoe lang dit dan wel is kan niemand je op voorhand zeggen. Het is wel zo (bij ons toch) dat eens de jeugdrechtbank een uitspraak gedaan heeft, dit dan zo blijft voor minstens 1 jaar. Elk jaar opnieuw is er een zitting.
Wij hebben heel veel geluk gehad denk ik. Wij hadden 2 maand na ons eerste gesprek al een match en nog eens 2 maand later was ons pleegdochtertje full time bij ons. De maand voor haar plaatsing is ze wel dagelijks bij ons geweest maar moest ze 's avonds terug naar de instelling worden gebracht. Alleen in de week-ends bleef ze slapen (van vrijdagmorgen tot zondagavond).

Groetjes

Paulien

Gast

Berichtdoor Gast » 30 dec 2007, 18:03

hallo, wil graag pleegouder worden,

je gaat eerst naar info avond, daarna bel je naar dienst als je je nog mee wil doorgaan naturlijk.
Daarna krijg je een paar keer iemand van dienst op bezoek, met vele voorbeelden en uitleg en je moet zelf ook aan hen uitleggen waarom je pleegouder wil worden, meermaals.
Dan krijg je , na een paar bezoeken bij je thuis, een lijst met pleegouders die je moet bezoeken en daar aan die mensen kan je verdere vragen stellen en info verzamelen en zie je ook hoe een pleeggezin functioneert.(krijg je ook een beter beeld)
Aan die pleegouders wordt dan ook gevraagt hoe het gesprek verlopen is en of die mensen er echt voor 300 procent zouden voor gaan!
Na een hele bedenk tijd en vele gesprekken, kan je dan aan de dienst laten weten of je voor lange korte plaatsing gaat.

Daarna geef je ook je leeftijds categorie door die jij het best ziet zitten.
Daarna , kan lang duren of kan heel vlug gaan is te zien , krijg je een kindje en de situatie uitgelegt(daar kan je nog eens over slapen ) en ga je akkoord of niet.
Als je akkoord gaat, mag je het kindje gaan bezoeken een 3 tal weken (om de 2 dagen)daarna een weekendje mee naar huis als je het dan nog steeds ziet zitten komt het pleegkindje bij u wonen.( Je kan ook nog gedurend de gehele kennismaking laten weten als je het niet ziet zitten, als het echt niet klikt met het kindje)
Je moet niet alleen kunnen opschieten met het pleegkindje maar ook met de ouders of familie van het kind!
Hou daar zeker rekening mee!
En zoals Paulien al zei je weet nooit hoelang het kindje bij je blijft!
Het is en blijft pleegzorg he !
Per jaar wordt het op de jeugdrechtbank wel vastgelegt , dan ben je weer voor een jaartje pleegouder .
Je kan zelf ook heel goed inschatten wanneer het weer met de ouders oke komt! (dat voel je echt aan)
En een terugkeer gaat niet van vandaag op morgen je wordt goed op voorhand ingelicht!
Het gaat niet van vandaag op morgen zoals er hier sommigen beweren!
Ook al is het bij kaos, je neemt een kind van iemand onder je vleugels!
Dat doe je niet zomaar he !
Ze hebben ook een hele "rugzak" mee uit hun verleden hoe klein ze ook zijn !!
Heel goed nadenken voor je begint of je met dat rugzakje kan omgaan!
Het is soms emotioneel heel zwaar, je moet sterk zijn voor jezelf maar zeker voor de kinderen!
Maar de liefde en vriendschap dat je na een tijdje van die kinderen krijgt maakt het allemaal heel goed!
De manier waarop je de kinderen zit vooruit gaan is onbeschrijflijk!
Iets waar we heel erg fier op mogen zijn !
vriendelijk groeten petra

Gast

Berichtdoor Gast » 30 dec 2007, 18:42

aja, voor het geld zou ik het niet doen zoals er sommigen zeggen!
(er zei ooit iemand tegen mij dat ik er rijk van zou worden, financieel rijk zal ik er nooit van worden maar mijn hart des te meer!!
Ten eerste moet ik me nu een grotere wagen aanschaffen(we hadden juist een nieuwe!dus redelijk veel op verloren!) Ik blijf thuis voor "onze kindjes" dus geen inkomen meer voor mij maar ook geen vrije tijd want die kindjes hangen zo aan mij niet te geloven!Ik heb het allemaal met plezier opgegeven maar als ik dan somigen hun reactie hoor en zie dan kan ik er echt kwaad van worden! doe mij maar eens een week na die roddelaars geef ik geen 5 uur !!!!(ik heb er hier 4 beneden de 3.5 jaar!))
Een kind kost! Reken maar dokterskosten, kledij ,voeding,meer wassen en strijken(dus meer electriciteit) nieuwjaars, kerstdagen, sint-maarten, verjaardagen( hier krijgen onze pleegkinderen evenveel als onze bio-kindjes zowel van ons als van mijn ouders en mijn grootouders!)nog maar te zwijgen over onze uitstapjes en vrijetijds bestedingen van de kinderen!
Ik heb natuurlijk altijd al zieke kindjes gehad,dus vele dokterskosten, kan niet spreken over andere pleegzorg-kindjes.
Ik ga natuurlijk niet zeggen dat we te weinig krijgen maar te veel zal je me ook niet horen zeggen!
Hopelijk kan ik nog vele kindjes een warme thuis aanbieden!
Kinderen moeten we helpen ze verdienen onze liefde en aandacht!
Zo zie ik het natuurlijk kan niet spreken over anderen , maar toch wel voor 99 procent van de pleegouders denk ik!
vele groeten petra

Gast

Berichtdoor Gast » 01 jan 2008, 08:33

Voor het geld hoef je het idd niet te doen,
de meeste mensen denken vaak dat het financieel heel aantrekkelijk is want 15 euro per dag dat is toch mooi meegenomen, wel als je dan een kindje binnenkrijgt met zware allergie, breukjes, longontsteking en noem maar op, reken dan maar es uit hoever je komt met 15 euro per dag.
Als je crisis opvang doet kom je er vaak niet mee toe, maar idd je krijgt van de kindjes zoveel terug dat het financiele minder belangrijk is.

veken

Berichtdoor veken » 01 jan 2008, 09:12

ik wens hierbij alle pleegouders en toekomstige pleegouders een héééél verijkend jaar toe!!!!!!!!!!!!
een gelukkig en gezond 2008 voor jou , je pleegkindjes en je familie...
mvg

Gast

Berichtdoor Gast » 02 jan 2008, 19:56

Wat hier opvalt is als mensen willen beginnen aan pleegzorg dat ze dan direct vragen hoeveel er te verdienen valt!
Ik vind zoiets héél erg, een kind opvoeden is investeren dat weet toch iedereen;)
Die kindjes zullen het nogal treffen in een gezin te komen waar zo'n gelwolven zitten!

Gast

Berichtdoor Gast » 02 jan 2008, 19:57

Geldwolven bedoel ik ;)

wil graag pleegouder worden

Berichtdoor wil graag pleegouder worden » 03 jan 2008, 06:25

Als ik mijn vragen goed herlees vind ik nergens en vraag over geld terug...
De vergoeding die je ervoor krijgt zal net gepast zijn om het pleegkindje te kopen en te geven wat het nodig heeft zeker?

Trouwens ik weet wat kinderen kosten,ik heb zelf al 3 kinderen tussen 1 en 7 jaar...

Groetjes

Terug naar “Pleegouders”