schoonmama borstkanker

Lisa

schoonmama borstkanker

Berichtdoor Lisa » 03 okt 2007, 15:40

Ik kom hier even op dit forum omdat mijn schoonmama borstkanker heeft (reeds vele jaren en ze zal het waarschijnlijk niet halen, want ze heeft ondertussen al botkanker) en ik met een paar vragen zit. Momenteel is ze vaak moe en heeft spierpijn (voor zover ze er iets over zegt, want ze is een supermoedige vrouw die altijd maar verder doet en nooit klaagt). Ik vind ook dat ze er echt minder goed uit begint te zien (vroeger was dat niet). Zijn dit alarmerende tekenen? Ik weet dat ze binnenkort terug chemo moet krijgen, en ik dacht dat ze dat toch niet meer doen als het niet nuttig zou zijn. Het is echt ontzettend moeilijk; mijn kindjes zien hun oma ook supergraag en ze weten absoluut nog van niets (zijn ook heel klein). Ik heb schrik dat ze er op een dag gewoon niet meer gaat zijn. Of is het echt altijd een lange lijdensweg? Zoveel vragen, zoveel onzekerheden. Zal ze er nog zijn met de verjaardag van onze oudste? En met Kerst? ...
Maar het allerbelangrijkste: wat kan ik doen om haar toch nog een goed gevoel te geven? We gaan er veel langs met de kindjes, of zij komt hier met de opa, we bellen vaak, ik bak af en toe een cake. Ik wou haar ook nog eens bloemen brengen, om plezier te doen, maar dat heeft misschien geen goed effect? Hebben jullie tips? Alvast bedankt.

Carine

RE: schoonmama borstkanker

Berichtdoor Carine » 03 okt 2007, 19:09

Beste Lisa,
misschien kan je eens contact opnemen met haar arts voor wat meer info.
Normaal gezien als de chemo echt niet meer helpt stoppen ze ermee, maar er bestaan ook een soort van kalk baxters. Hiervan zijn de mensen niet ziek en die worden wel eens gegeven bij mensen met botkanker. Mijn oudste zus heeft eerst ook borstkanker gehad en nadien is het ook botkanker geworden.
Dankzij de morfine heeft zij nog redelijk goed gebleven tot aan het einde, het is eigenlijk pas de laatste 8 a 10 dagen dat ze zichtbaar achteruit ging door gewoon meer te slapen van de morfine.
En schenk haar nu zeker nog maar bloemetjes nu kan ze er nog van genieten !!!!

Groetjes Carine

kris (mama van 5)

Berichtdoor kris (mama van 5) » 03 okt 2007, 19:40

Hey,

Is het echt chemo dat ze gaat krijgen of botversterkers (is klassiek bij botmetastasen). Botverstevigers zijn idd. op de botten te verstevigen zodat volgende uitzaaiingen wat tegen kunnen worden gegaan en eventueel botverlies tot het minimum kan beperkt worden. Als ze chemo gaat krijgen, dan wil dat meestel zeggen dat het op dit moment wat minder goed gaat, maar dat er ook nog hoop is. (ik ben hier mijn woorden echt aan't wikken hoor, want ik wil zeker niks verkeerd zeggen).
Hoe heet verder gaat verlopen is echt moeilijk te zeggen hoor. Bij mijn mama is dat nog 8 jaar super goed gegaan, maar ik denk dat er evengoed mensen zijn waar het allemaal niet zo goed bij loopt. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat ze weet dat jullie haar steunen, en haar kunnen helpen waar nodig, vb. eens een strijk doen, een bloemetje, een cake, praten, enz...

Ik hoop in ieder geval nog het allerbeste voor je schoonmama, en nog veel sterkte voor heel jullie gezin/familie.

@Lieve carine, sorry dat ik zo kom zeuren maar als je na borstkanker uitzaaiingen krijgt in het bot, dan heb je geen botkanker, maar borstkanker met uitzaaiingen naar het bot. De behandeling verschilt heel erg.

Veel liefs kris.

Carine

Berichtdoor Carine » 04 okt 2007, 07:50

Hey Kris,
ik vind het niet erg hoor dat je jouw gedacht of jouw kennis hier neerzet hoor. We kunnen altijd nog iets bijleren.
Mij zus heeft dus eerst borstkanker gehad, een jaar of 7 goed geweest, daarna een gezwel in haar rug en daarna was haar bot dus op verschillende plaatsen aangestast.
Ondertussen is ze nu ook al 7 jaar overleden en dan zet je die mediche termen zo wat uit uwe kop.
Gelukkig ( allé eigenlijk wel spijtig voor die er door getroffen zijn) zijn er andere mensen hier meer up to date voor wat raad te geven.

Groetjes
Carine

Terug naar “Borstkankerforum”