constructie met lichaamseigen vet uit de buik

Gast

constructie met lichaamseigen vet uit de buik

Berichtdoor Gast » 09 aug 2007, 16:51

ik sta op een wachtlijst voor die operatie, ik heb borstkanker gehad en wil het risco op herval zo klein mogelijk houden. Hoe verloopt het herstel van zo'n operatie? Daar lees je weinig of niks over! de narcose alleen al duurt soms tot 12 uren!

Gast

RE: constructie met lichaamseigen vet uit de buik

Berichtdoor Gast » 09 aug 2007, 17:36

ik bedoel amputatie en gelijktijdige reconstructie. Ik kies voor de radicale methode, want ik ben drager van het defecte gen BRCA1

Gast

Berichtdoor Gast » 01 sep 2007, 22:01

ik heb een reconstructie gehad vlak na het wegnemen van de borst,de operatie heeft ongeveer 8 uur geduurd en daarna laten ze je nogmaals 24 uur onder narcose om onmiddelijk te kunnen ingrijpen als de doorbloeding niet goed doorgaat,maar spijtig genoeg hebben ze de borst moeten wegnemen nadat er een gezwel teruggekomen was omdat er nog kankercellen in de huid achtergebleven waren en dat komt meer voor,heb al een paar mensen gehoord die hetzelfde voorhadden,en 1 is er van gestorven door uitzaaiingen die ze te laat gezien hadden,omdat er geen mammo meer gedaan wordt op die borst.

Gast

Berichtdoor Gast » 04 sep 2007, 15:02

das schrikken voor mij...ik moet bijna onder het mes voor een soortgelijke operatie. beide borsten! ik dacht dat er maar 5% kans was dat de kanker terugkeert na zo'n operatie!

Anne-Marie

Berichtdoor Anne-Marie » 05 sep 2007, 09:40

Hallo,

Ik sta ook op de wachtlijst voor een reconstructie met weefsel uit de buik. Ik had een voorloper van kanker en ze hebben 1 borst weggenomen. Dat is nu iets langer dan een jaar geleden. Ik heb nu om de 3 maanden bloedonderzoek en om de 6 maanden mammo/echo of scan. Ik ben bij de plastisch chirurg geweest en mijn reconstructie is nu gepland op 1 maart 2010. Dus ik loop nog een tijdje rond met mijn prothese.

Misschien is dat ook een optie dat je eens kan bespreken? Pas op een later moment de reconstructie laten doen. Dan kunnen ze in de tussentijd alles goed controleren. Er bestaan trouwens een goed boek over reconstructie en over alles wat erbij komt kijken en welke opties er zijn. Dat is het boek 'Twee borsten' met Lieve Blancquaert die de foto's gemaakt heeft. Echt de moeite!

Veel succes en sterkte gewenst,
Anne-Marie

Gast

Berichtdoor Gast » 12 sep 2007, 17:07

@A-Marie, in welk ziekenhuis sta je op een wachtlijst? Ik laat het doen in Roeselare eind november, ik heb eerst 1 1/2 jaar op de wachtlijst gestaan! ik zou graag mensen horen die het hebben laten doen in Roeselare en die hun persoonlijke ervaringen hier willen neerschrijven.

Anne-Marie

Berichtdoor Anne-Marie » 13 sep 2007, 11:27

Hallo,

Wel, ik sta in Gasthuisberg op de wachtlijst bij Dr. Vandevoort. Er zijn twee dokters die zulke operaties doen in Leuven en dat is hij en Dr. Fabré. Het zijn ook die twee die in Roeselare de operaties doen. Als ik me daar op de wachtlijst zette, dan moest ik maar twee jaar wachten. Maar ja, ik woon in Tienen, dus GHB leek me toch een betere optie.

Dus ik kan je niet helpen met ervaringen, maar ik hoop om jouw ervaringen te horen als de operatie achter de rug is. Bij welke dokter ga jij het laten doen? Alleszins al veel succes ermee!

Groetjes,
Anne-Marie

C.

Berichtdoor C. » 18 sep 2007, 13:58

Hier nog eentje die aan't aftellen is naar mijn operatie.
Bij mij gaat het wel om een preventieve operatie op aanraden van de dokters omdat in mijn naaste familie wel heel wat borstkanker zit.
Ik ga ze niet laten opmaken met buikvet maar wel met prothesen, eerst een half jaar voorlopige die dienen om alles te rekken en na een half jaar dus komen de echte prothesen erin.

Gast

Berichtdoor Gast » 18 sep 2007, 16:20

@ C heb je je laten testen op Brca ? als ik vragen mag, heb je al kinderen of heb je geen kinderwens? ik heb nl het BRCA1, heb 1 kindje en overweeg om mss ook op een wachtlijst te gaan staan voor reconstructie met eigen weefsel. ik ben er nog niet uit of ik durf voor nr 2 gaan of niet. en wat als mijn kinderen dit defecte gen ook erven?

C.

Berichtdoor C. » 18 sep 2007, 21:52

Neen ik zelf heb me niet laten testen op Brca, ik heb zoontjes dus die zouden het niet over erven.
Volgens de dokter zijn ze nu nog maar op zoek naar 2 soorten Brca omdat ze momenteel nog geen andere kennen maar stel je voor dat je je laat testen en ze 1 en 2 niet vinden en dan denk je dat je gerust kan zijn maar misschien heb je nog wel een ander gen dat ze nog niet kennen....
De dochter van mijn oudste zus ( ook overleden aan borstkanker) is wel bezig om haar te laten testen omdat zij al wel een dochtertje heeft maar zij gaat ook haar resultaten niet meer afwachten en ook al vroeger ( waarschijnlijk begin volgend jaar) haar beiden borsten laten ruimen en bij haar zouden ze met buikvet opgemaakt worden.
Mijn keuze is gemaakt en hier worden het prothesen, ik zie tegen de nog zwaardere operatie ( met buikvet ) tegenop. Een andere zus van mij is over 4 maanden terug ook preventief geopereerd en zij heeft ook voor prothesen gekozen.

Hoelang heb jij moeten wachten op je resultaten van je test ???

groetjes C.

Gast

Berichtdoor Gast » 19 sep 2007, 09:58

ongeveer 6 maanden, als de broers of zussen zich laten testen ze na 4 weken al resultaat hebben. Ze weten nl al waar het familiale defecte gen zich situeert.
Zoontjes kunnen het defecte gen ook overerven, ze maken dan nl kans op prostaat kanker op vroege leeftijd. Mijn broer heeft zich laten testen en heeft ook het BRCA1, hij is 40 jaar en gaaat nu zéér regelmatig een prostaat onderzoek laten doen.

C.

Berichtdoor C. » 19 sep 2007, 11:46

Zoeken ze dan alleen naar BRCA 1 of ook nog naar den 2 bij de rest van de familie?
Bij mij heeft de dokter alleen gevraagd of ik dochters had, toen ik antwoorde neen zoontjes is daar verder niks meer over gezegd. Hoewel ik weet dat er ook mannen zijn met borstkanker, heel zeldzaam maar er zijn er toch.
Van mijn moeder en zus is er geen DNA materiaal niet meer om mee te vergelijken.
En mijn gyne vind die onderzoeken superduur en dus niet altijd correct.....van de plastische chirug kreeg ik dus de uitleg dat ze nog maar naar 2 soorten zoeken maar dat er nog wel eens meerdere soorten zouden kunnen zijn die ze nog niet kennen.
Mijn gyne is eigenlijk wel tegen het preventief opereren want waar gaat het eindigen volgens hem.
Mijn huisarts heeft heel de situatie meegemaakt met mijn moeder en zus en steunt onze beslising wel, hij zou ook deze maand nog in Leuven een grote bespreking erover bijwonen om extra info te bekomen.
Maar de gyne van mijn (overleden zus) haar dochter en mijn andere zus die heeft het ons alle 3 aangeraden om het te doen.
De dochter van mij zus is dus ook bezig met dat DNA onderzoek maar zij heeft toch ook al besloten om preventief te laten ruimen omdat zij ook vrezen dat er nog meerdere soorten zouden bestaan dan waar ze nu momenteel naar zoeken.

Groetjes C.

Gast

Berichtdoor Gast » 19 sep 2007, 16:07

@ c...je genen laten onderzoeken op defecten is gratis, toch voor de patïent! Ze hebben gezocht naar Brca1 én Brca 2. Brca2 duidt op een verhoogd risico om eierstokkanker te krijgen. het één hangt wel samen met het ander. Als je borstkanker hebt gehad, heb je méér kans dan een ander om eierstokkanker te krijgen.

C.

Berichtdoor C. » 19 sep 2007, 16:45

Dank je wel aan hierboven.
Volgens mijn gyne waren dat allemaal dure onderzoeken.
En wanneer ben je een patïent? Als je al kanker hebt of als je in de verhoogde risico klasse zit?
Ik vind het soms allemaal zo verwarend en de ene dokter tegen de andere dokter hunne uitleg scheelt soms ook zoveel.
Maar als ik dit alles weer lees ga ik misschien best toch ook maar die testen laten doen want over een jaar of 8 terug is er al een stukje uit mijn baarmoederhals weggenomen. Het was nog geen kanker maar was wel op weg. Ik geloof dat bij baarmoederhalskanker het in 4 stadiums is en bij mij was het grootste gedeelte 2 en een klein stukje toch al in het derde stadium.
Maar dan vind ik het toch raar dat mijn gyne het gen onderzoek afraad. De eerste 2 jaar heb ik half jaarlijks onderzoeken gehad en nu nog 1 keer per jaar.
Dus zowel een uitstrijkje als een echo en mamo van de borsten.

C.

Terug naar “Borstkankerforum”