Herval na genezing?

Bezorgde schoondochter

Herval na genezing?

Berichtdoor Bezorgde schoondochter » 22 jul 2007, 17:00

Hallo,
Mss kan ik hier effe mijn hart luchten! Mijn schoonmoeder heeft 4 jaar geleden borstkanker gehad, ze heeft dan ook een borstsparende operatie gehad, chemo,... alle ja alles wat erbij hoort. Nu moet ze nog heel regelmatig op controle en vorige week was het weer zover ze hebben een abnormale waarde in haar bloed gevonden waardoor ze vrezen voor een herval. Nu hebben ze al zaken gecontroleerd en hebben ze nog niets gevonden. Ze moet nu dagelijks naar het ziekenhuis voor verdere controles.
Zijn er nog mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt en bij wie het resultaat uiteindelijk nog meeviel.
Tegenover mijn man probeer ik er steeds positief over te praten en zeg ik hem dat het allemaal wel goed komt met zijn moeder, maar wanneer ik in mijn omgeving rondkijk, kan ik niet zeggen dat er 1 iemand kanker overleeft heeft, waardoor ik nu vrees dat het deze keer ook niet goed zal komen. Nu ja, ik hoop dat ik het mis heb..............

Gast

RE: Herval na genezing?

Berichtdoor Gast » 17 aug 2007, 20:49

waarschijnlijk is in haar bloed een verhoogde waarde van het CA 15.3 gevonden. Dit is een stof die specifiek wordt gemaakt door kankercellen uitgaande van de borst. Je kunt dit vergelijken met een oranje licht: negeren mag niet, dus zoeken of er geen uitzaaingen zijn: echo lever, RX thorax en een botscintigrafie. Waarom deze onderzoeken? Wel eenvoudig weg omdat dit de meest frequente plaatsen van metastasen zijn. Soms vinden ze niets en wordt het bloed na 3 maanden opnieuw nagekeken. Vinden ze wel iets, dan zijn ze er vroeg bij en kan afhankelijk van ligging en uitgebreidheid een behandeling met chemotherapie of een hormoontherapie (bv Nolvadex, femara, arimidex of aromasin) gestart worden. Eens er metastasen zijn gevonden is genezing niet meer mogelijk. Dit betekent ook niet dat je onmiddelijk sterft, er zijn inmiddels vele lijnen therapie op de markt. Blijf hoop houden. Sterkte

Terug naar “Borstkankerforum”