vraagje

mieke

vraagje

Berichtdoor mieke » 30 jun 2007, 09:07

Hallo allemaal,ik had eens een vraag.Ik moet volgende week een echogeleide biopsie laten doen,wie heeft dit ook al een laten doen?
Is het pijnlijk?duurt het onderzoek lang?

Bedankt op voorhand.

Gast

RE: vraagje

Berichtdoor Gast » 30 jun 2007, 16:21

Ik heb dit vorige week laten doen.
Het spuitje met de verdoving voel je natuurlijk wel maar is niet pijnlijk. Voor de rest voel je eigenlijk niks. Lang duurt het onderzoek niet hoor.
Ze leggen goed uit wat ze gaan doen.
Het kleine sneetje maken ze dicht met steristrip en daarover kleven ze obsite (is een platiek klever zodat je kan douchen). Na vijf dagen mag de klever en de steristrip er af.
Na tien dagen heb je de uitslag.
Ik vond de NMR veel lastiger. Moet snel gaan. Ik lag niet goed en was blij dat die twintig minuten stil liggen voorbij waren.

Mieke

Berichtdoor Mieke » 30 jun 2007, 17:04

Bedankt voor je antwoord Mri is idd lastig dan duurt 20 min lang hé

Ik zou de uitslag van biopsie na 2 dagen al krijgen schijnt.

Groetjes

griet

Berichtdoor griet » 02 jul 2007, 13:15

Dag Mieke,

uitslag biopsie is inderdaad na 2 dagen al gekend, tenminste als uw gyn of dokter er een beetje achter zit. Ik heb er twee laten doen vermits de eerste keer negatief was en de dokters toch hadden verwacht dat de uitslag positief was obv de echo en mammo. Spijtiggenoeg was hun verwachting correct, de tweede keer was positief, dus borstkanker. Hopelijk heb jij meer geluk! Laat je iets weten?

Groetjes,

Griet

Mieke

Berichtdoor Mieke » 02 jul 2007, 15:38

Hey Griet

Dat is idd slecht nieuws voor jou. Ben ook zenuwachtig pffff

En zal zeker en vast iets laten weten.

Veel sterkte voor jou hé

Groetjes

M

Berichtdoor M » 04 jul 2007, 08:38

Mag ik es vragen: hoe oud zijn jullie?

Wil dat dan zeggen dat een NMR ook al niet betrouwbaar is??

Mieke

Berichtdoor Mieke » 04 jul 2007, 09:23

Ikzelf ben 49 jaar heb gisteren die biopsie laten doen viel redelijk mee maar s'avonds deed mijn borst ferm pijn.Nu trouwens nog altijd.En nu maar wachten hé morgen weet ik de uitslag pffff

Groetjes

griet

Berichtdoor griet » 04 jul 2007, 09:50

Ik ben 28 jaar. Obv de punctie/biopsie weet men meer over de samenstelling van het gezwel, dus of het al dan niet kwaadaardige cellen bevat. Het is een microscopisch onderzoek en kan dit dus nauwkeurig onderzoeken. Of een NMR dit kan twijfel ik aan. Ik heb ook een NMR (KST) laten doen nadat de diagnose was gesteld, en dit om de exacte grootte te kennen. Ben immers sinds gisteren met chemo gestart (alvorens het gezwel te verwijderen) en zo kan men opvolgen af de chemo al dan niet werkt. Tussen diagnose (20 juni) en start behandeling (3 juli) zijn er naast de KST nog een hele boel andere onderzoeken gebeurd: echo lever, RX longen, PET-CT scan, botscan en echo hart, dit om te onderzoeken of er geen uitzaaiingen zijn en de echo hart om te kijken of mijn hart niet te hard zal afzien van de chemo.

Groetjes

M

Berichtdoor M » 04 jul 2007, 09:54

Griet, hadden ze direct gezien op de echo dat dit een gezwel was en niks anders (iets onschuldigs)?

En hoe waren je uitslagen van al die onderzoeken? Hopelijk zijn er geen uitzaaiingen en zo....

HAd je dat gezwel zelf gevoeld of eerder toevallig ontdekt?

griet

Berichtdoor griet » 04 jul 2007, 10:26

Op de echo zagen ze dat de knobbel weelderig van vorm was en toch wel heel groot (2 op 3 cm). Vandaar dat de radioloog, ondanks het feit dat ik nog borstvoeding gaf, ook een mammo wou. Op de mammo zag men calcificaties, wat toch wel vaak op kwaadaardigheid wijst. Ik weet niet hoe ze het precies zagen, maar zowel de radioloog, gyn en achteraf gyn-oncoloog vermoedden op basis van de mammo en echo dat het om borstkanker ging. En spijtiggenoeg hadden ze het alle drie bij het rechte eind...

De overige onderzoeken toonden geen uitzaaiingen aan in andere organen, enkel aan één lymfeklier in de oksel.

Ik had het gezwel zelf gevoeld tijdens de zwangerschap. Hoe dit precies verlopen is heb ik net neergetypt onder een ander onderwerp hier op het borstkankerforum (ik denk onder 'mijn verhaal' of zoiets). Dus als je wil kan je dit daar lezen. Kwestie van mezelf wat vingerkrampen te besparen hé....

Wat was bij jou de uitslag van de biopsie en NMR? En hoe oud ben jij?

M

Berichtdoor M » 04 jul 2007, 10:42

Ik ben ook 28 jaar. Ik heb (nog) geen biopsie moeten laten doen. Ik had bij mezelf een knobbeltje gevoeld, er is een echo gedaan en dokter zegt dat het om een cyste gaat. Maar binnenkort laat ik een uitgebreide echo maken door de radioloog.

Ook ik heb een klein kindje en heb borstvoeding gegeven. Ik heb de indruk dat wel meerdere vrouwen afwijkingen in de borst krijgen na borstvoeding te hebben gegeven...terwijl dit eigenlijk net het omgekeerde zou moeten zijn! De dokters zeggen toch altijd dat BV helpt tegen borstkanker? Nou, die cyste zat er toch ook niet voordien hoor. En ik voel wel nog meerdere knobbels, dus ik hoop dat het bij dat ene blijft

Mie

Berichtdoor Mie » 19 jul 2007, 09:53

Hallo allemaal,

Ik kom hier af en toe lezen naar de ervaringen van iedereen. Maar nu ik dit las, wou ik graag aansluiten.

Ik ben ook 28 jaar, en heb een dochtertje die in oktober 2 jaar wordt. Ik heb vorig jaar in juni een knobbeltje ontdekt en na echo/mammo/biopsie bleek het dus kwaadaardig te zijn. Gelukkig was het nog in een voorstadium. Dus ik heb mijn borst moeten laten wegnemen, nu bijna een jaar geleden, maar voor de rest heb ik geen andere behandeling moeten volgen. Bij alle controles nadien was alles gelukkig in orde.

Je hoort inderdaad nog dat vrouwen die net bevallen zijn, borstvoeding gegeven hebben, dat die dan met dit geconfronteerd worden. Maar ik heb wel maar 3 weken borstvoeding gegeven. Volgens mijn gynaecoloog in GHB is er wel geen enkele reden dat je met zekerheid kan zeggen dat het door de zwangerschap of door de borstvoeding komt. Waarschijnlijk zat het er al wel van voor de zwangerschap.

Alleszins veel sterkte allemaal!

Groetjes,
Mie

griet

Berichtdoor griet » 19 jul 2007, 15:51

Dag Mie,

spijtig te horen dat ook jij gekweld bent door de borstkankergeest. Ik lees dat jij in GHB in behandeling bent (of geweest bent). Bij wie precies?
Wat ik raar vind (maar des te beter voor jou!) is dat jij voor de rest geen behandeling moet krijgen. Bij mij proberen ze eerst via chemo de tumor te verkleinen om dan eventueel borstsparend te opereren. Was hier bij jou geen sprake van? Zelf ben ik bij Dr.Neven in behandeling.

Groetjes,

Griet

Wendy

Berichtdoor Wendy » 20 jul 2007, 07:54

Ik hab in een ander onderwerp (Borskanker?) ook al mijn verhaal gedaan. Ik vind het ook drastisch om ineens te amputeren. Ook ik was 28 jaar en dr. Berteloot heeft toen ook eerst chemo gegeven en dan pas de operatie. En zo hebben ze mijn borst ook kunnen sparen.
Maar gedane zaken nemen geen keer. Ik hoop dat alles nu goed gaat, en als je een beetje steun zoekt, of eens een babbeltje wil doen, geef me je mailadres en ik antwoord je zo snel mogelijk terug.

Ps: een goede raad voor meisjes/ vrouwen die nog kindjes willen, laat eicellen invriezen. Ik moet 5 jaar medicatie nemen die voorkomt datik mijn maandstonden krijg en dus met andere woorden de eierstokken plat legt. Er is nog maar een kleine kans dat die daarna terug gaan werken. Ik heb nog geen kinderen. Gelukkig staan we erg open voor adoptie en zitten we daar ook midden in de procedure.

Groetjes,
Wendy

Mie

Berichtdoor Mie » 20 jul 2007, 10:50

Bedankt voor jullie reacties. Het is wel fijn om er eens met lotgenoten over te praten.

Ik zal eventjes wat duidelijker mijn verhaal vertellen. Ik was eerst in behandeling bij mijn gynaecoloog in Tienen. Het knobbeltje dat ik ontdekt had, bevatte dus kwaadaardige cellen, maar het was 'in situ'. Het bleef in de kern zitten. Het was dus het voorstadium van borstkanker.

Eerst heb ik dan ook een borstsparende operatie gehad. Dat was in juli. Ze hebben dan alles onderzocht. Maar het bleek dat in de snijvlakken toch nog kwaadaardige 'in situ' cellen zaten en dat ze dan geen risico's nemen. Ze hebben dan in augustus een tweede operatie gedaan waar ze de hele borst hebben weggenomen.

Dan hebben ze de hele borst onderzocht en er bleken dus nog op twee plaatsen kwaadaardige cellen te zitten, maar gelukkig allemaal 'in situ'. Dus het ging nergens naar het bloed of de lymfeklieren. De schildwachtklier is ook weggenomen in mijn oksel en daar was ook alles in orde mee.

Dus nadien is alles besproken op de staf in GHB. En daar zeiden ze dat ik gezien ze alles hadden kunnen wegnemen, geen nabehandeling moest volgen. Enkel regelmatig op controle. Toen is ook gezegd dat ik nog kindjes mocht krijgen, mits wel een tijdje te wachten.

Mijn gynaecoloog in Tienen is daar dan op terug gekomen en hij wou me toch een hormoonbehandeling laten volgen. Ook was hij niet meer zo overtuigd of het wel een goed idee was dat ik ooit nog kinderen mocht krijgen. Hij werd altijd 'strenger' telkens ik er was, zonder dat er enig onderzoek was dat daar reden toe gaf.

Alleszins, ik ben voor een tweede opinie naar GHB gegaan, waar ze unaniem bij hun eerste standpunt bleven. Ik heb er dan voor gekozen om nu helemaal in GHB opgevolgd te worden bij Dr. Leunen.

Maar het gaat nu wel goed met mij. Ik heb eerst een gewone prothese gedragen en nu heb ik sinds eergisteren een plakprothese. Ik ben ook al gaan informeren voor een borstreconstructie, en daar heb ik nu een afspraak voor op 1 maart 2010... Nu dat lange wachten vind ik niet zo erg, want als we nog een kindje willen, is het beter, esthetisch gezien, dat het voor de reconstructie komt.

Griet, ik heb gelezen dat je net met de chemokuur begonnen bent. Valt het een beetje mee? Het zou inderdaad wel goed zijn dat je dan een borstsparende operatie kunt hebben. Alleszins veel goeie moed!

Wendy, verdraag je de medicatie goed? Niet teveel last van? Ik heb wel gehoord dat als je nog jong bent, dat je cyclus normaal gezien wel terug in gang komt, na de hormoonbehandeling. Maar ja, het zal van medicijn tot medicijn afhangen waarschijnlijk. Ik vond het ook wel heel moeilijk. Niet alleen krijg je zo een nieuws op je bord, ook bepaalde toekomstplannen worden ineens in vraag gesteld. Ik wou altijd graag 2 kindjes. En ik vond het heel moeilijk om mee om te gaan, dat dat misschien niet meer kon. Maar ik wens je alleszins al heel veel succes met de adoptie!

Amaai, 't is precies een hele boterham geworden.

Groetjes,
Mie

Terug naar “Borstkankerforum”