Borstkanker sneller op te sporen

P

Berichtdoor P » 11 mei 2007, 10:05

Vrijdag 11 mei 2007 2 u. geleden
(Belga) Bioloog Gabriël Devriendt van researchfirma Pures heeft samen met het Algemeen Medisch Laboratorium in Antwerpen een test op de markt gebracht die de kans op borstkanker meet. Die "Elisatest" is veel nauwkeuriger dan de tests die tot nu toe bestonden. Dat schrijft Het Belang van Limburg vrijdag.

Een op de negen Vlaamse vrouwen krijgt voor haar 75ste borstkanker; drie op de vier overleven de ziekte. "Er kan veel meer voorkomen worden dan de meeste mensen denken", zegt Gabriël Devriendt. Hij heeft samen met het Algemeen Medisch Laboratorium in Antwerpen een urinetest op de markt gebracht die de verhouding tussen goede en slechte oestrogenen meet en zo een belangrijk risico van borstkanker blootlegt. (DWM)

kris (mama van 5)

RE: Borstkanker sneller op te sporen

Berichtdoor kris (mama van 5) » 11 mei 2007, 11:10

Ik heb even een vraagje.
Als dit gemeten wordt via het oestrogeen, is dat dan alleen voor hormoongevoelige kanker of niet?

Groetjes!!!

P

Berichtdoor P » 11 mei 2007, 22:11

geen idee jammer genoeg! Ik heb het artikel gepost omdat ik wel dacht dat het interessant kon zijn

Gast

Berichtdoor Gast » 14 mei 2007, 18:59

Wel interessant, maar ik denk dat het inderdaad maar een beperkt aantal soorten borstkanker kanker kan opsporen, waarschijnlijk inderdaad de hormoongevoelige. Kris, heb jij een hormoongevoelige?

Gast

Berichtdoor Gast » 14 mei 2007, 21:45

Neen, ik heb geen hormoongevoelige kanker, daarom dat ik dus ook deze vraag stelde. Ik vermoed dat het alleen om hormoongevoelige gaat, want volgens mij is er anders niets te zien in die oestrogenen, maar daar ben ik natuurlijk ook niet zeker van.
Het is ook altijd een beetje dubbel he, allez voor mij toch. Ik ga het proberen uit te leggen. Sorry voor de verwarde uitleg hoor. Een hormoongevoelige tumor is meestel (ik praat heel voorzichtig) minder agressief dan een tumor die niet hormoongevoelig is. Daar tegenover staat dat een niet hormoongevoelige tumor meestal (niet altijd) dat positief eiwit heeft (neu+++), waardoor ze dan weer de herceptine kunnen geven. (een geluk dat ik heb gehad) Dus ik vind het altijd wikken en wegen met zo'n nieuws. Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest.

Groetjes van Kris.

Gast

Berichtdoor Gast » 15 mei 2007, 16:08

Ik denk dat je gelijk hebt. Heb jij het brca gen? Ik zou dat zelf willen laten testen maar omdat alleen mijn moeder vroeg borstkanker had, zullen ze het waarschijnlijk niet willen onderzoeken. Bij mijn moeder was het wel een hormoongevoelige kanker, ze is trouwens goed uit de behandelingen gekomen. Ik ben heel blij voor jou dat jij herceptine kon (kan) nemen, want dat is echt een levensreddend/verlengend medicijn voor heel veel vrouwen. Ik wens je het allerbeste toe.

S.

Gast

Berichtdoor Gast » 15 mei 2007, 16:09

Oh ja, als ik het goed gehoord heb, hebben mensen met het brca 1 of 2 gen meestal geen h.g. kanker, ik weet niet of dat klopt.

kris (mama van 5)

Berichtdoor kris (mama van 5) » 15 mei 2007, 17:35

Tja, mijn moeder is overleden aan borstkanker (hormoongevoelige). En omdat ik ook maar pas 38 was toen ik borstkanker kreeg, heb ik een genetisch onderzoek laten doen. Daar is niets uit gebleken alleen een licht vertekend beeld, alleen ( en ik citeer letterlijk uit de brief) : "Wel werden er in het BRCA-2 gen 2 veranderingen gezien waarvan de betekenis niet duidelijk is. Mogelijk zijn dit varianten van normaal en staan los van de borstkanker. Mocht er in de toekomst meer bekend worden over de betekenis hiervan dan neem ik opnieuw contact met u op. Hiermee kunnen we niet zeggen dat erfelijkheid geen rol speelt bij de borstkanker in uw familie. Het kan nog altijd een ander gen betreffen, waarnaar onderzoek op het moment niet mogelijk is. Het eerder genoemde screeningsadvies blijft dan ook belangrijk voor de vrouwen in de familie."
Echt geruststellend vond ik het niet klinken, maar ja, ik heb het naast me neergelegd. Ik voel me momenteel erg goed, en ik geniet er ook van.

Maar ik denk dat u uiteindelijk ook wel "recht" hebt op een genetisch onderoek. Als u dat echt wil, dan moet u daarachter blijven vragen. Ik vind dat erg belangrijk.

Hou je goed, en veel liefs van Kris.

Terug naar “Borstkankerforum”