genetisch onderzoek

Gast

genetisch onderzoek

Berichtdoor Gast » 18 apr 2007, 07:48

Heeft iemand daar ervaring mee? aangezien we al veel borstkankers hebben in de familie zou ik mij willen laten onderzoeken op defect gen.

kris (mama van 5)

RE: genetisch onderzoek

Berichtdoor kris (mama van 5) » 18 apr 2007, 10:40

Hoi,

Ik heb een genetisch onderzoek laten doen omdat mijn moeder overleden is an borstkanker en ik zelf ook deze ziekte heb.

Uit het onderzoek is niets gebleken, maar omdat ze nog maar twee defecte genen kennen, blijft je bloed in het labo zitten voor verder onderzoek.

Ik heb wel het bericht gekregen dat vooral de vrouwelijke kant van mijn familie zich toch regelmatig moet laten onderzoeken.

Groetjes Kris.

Els

Berichtdoor Els » 21 apr 2007, 20:38

Hallo,

25 mei ga ikzelf voor genetisch onderzoek naar leuven... bij mijn grootmoeder, tante en mama werd borstkanker vastgesteld, alleen mijn mama heeft het overleefd. Ze is getest op het BRCA 1 en BRCA2 gen, en positief voor BRCA 1.getest.
Dus grote kans.

Gast

Berichtdoor Gast » 22 apr 2007, 10:47

mijn dochter gaat dit jaar ook nog een genetisch onderzoek laten uitvoeren, in Gent. Mijn andere dochter kreeg 3 jaar geleden borstkanker, is genezen en verleden jaar werd het defecte gen BRCA1. ontdekt bij haar.
De geneticus raadde mijn dochter aan om haar 2 borsten te laten wegnemen, met alle borstweefsel en een reconstructie te laten uitvoeren met eigen lichaamsvet. Indien dit niet zou lukken, dan uiteraard implantaten. Ik las laatst een artikel dat reconstructie met eigen lichaamsvet nog niet op punt staat, er treedt soms 40 % vetverlies op in de borsten na enkele jaren!

nicoletta

Berichtdoor nicoletta » 25 apr 2007, 18:30

In het UZ van Gent zijn ze al 15 jaar vertrouws met reconstructie van eigen lichaamsweefsel. Mijn zus was bij een van de eerste, en ik moet zeggen dat het nu, er nog altijd goed uitziet, geen vetverlies, het volume is gebleven wat ht was. Maar als je nu sterk zou vermageren, tja, dan die borsten ook natuurlijk, als je begrijpt wat ik bedoel!
Wat jammer dat bij jou dochter BRCA 1 ontdekt is, hoe oud is ze? Is toch wel ingrijpend zo'n operatie, is niet gemakkelijk om tot zoiets te besluiten... Veel moed gewenst!

Gast

Berichtdoor Gast » 25 apr 2007, 19:12

Bij gewone borsten heb je dat toch ook als je veel afvalt.

Terug naar “Borstkankerforum”