Oma heeft borstkanker:hoe uitleggen aan kind?

Schoondochter

Oma heeft borstkanker:hoe uitleggen aan kind?

Berichtdoor Schoondochter » 02 apr 2007, 20:32

Hallo,
een maand geleden is er borstkanker vastgesteld bij oma. Ze heeft al 1 keer chemo gehad en nu begint haar haar uit te vallen. Ze is ook een beetje ziekjes en moe van die behandelingen. Ze ligt meestal in de living in een bed en ze heeft veel rust nodig. Nu vraag ik me af hoe we dat best uitleggen aan onze dochter van 5,5jaar? Ze heeft oma al zien liggen op haar bed en we hebben al gezegd dat ze ziek is maar ze stelt natuurlijk meer vragen.
Iemand een idee?
Groetjes!

kris (mama van 5)

RE: Oma heeft borstkanker:hoe uitleggen aan kind?

Berichtdoor kris (mama van 5) » 03 apr 2007, 21:15

Hey,

Toen ik ziek werd was mijn jongste vier, maar in het ziekenhuis kreeg ik een boekje met de titel "mama heeft kanker".
Misschien eens even horen in het ziekenuis, maar ik denk dat je dit boekje ook bij de kankerliga kan bestellen. Op hun site staan veel brochures en boekjes die je kan bestellen, en de meeste zijn gratis.

Veel beterschap voor je mama.

KNuf van Kris.

kris (mama van 5)

Berichtdoor kris (mama van 5) » 03 apr 2007, 21:16

O ja, nog vergeten. ik vond het vooral belangrijk om eerlijk te zijn. Dus ik heb ook eerlijk tegen mijn kids gezegd dat ik niet wist of ik zou genezen, en dat ik idd heel ziek was, dat mijnhaar ging uitvallen, enz....

Groetjes Kris

Schoondochter

Berichtdoor Schoondochter » 05 apr 2007, 19:52

@ Kris:bedankt voor je antwoord!
Ik wil nl ook niet liegen tegenover onze dochter.Dat zou ook moeilijk gaan want ze is zo'n type die blijft doorvragen en ze weet ook al heel goed dat je van gewoon ziek zijn geen maanden in bed ligt he.
Het gaat trouwens over de mama van mijn man,vandaar mijn naam 'schoondochter' ;-)
Ik zal eens zoeken naar zo'n boekjes,dat is een goed idee.
Haar haar is nu ook uitgevallen,ze draagt een pruik en het is een heel ander kapsel. Voor mijn man en ik was het ook even schrikken. Onze dochter heeft oma nog niet gezien met pruik,toen had ze nog haar haar. Maar lang zal het niet meer duren,haar weghouden heeft geen zin aangezien het lang zal duren vooraleer ze terug een beetje hetzelfde kapsel zal hebben. Ze moet nog minstens 7 keer chemo krijgen!
Ik heb het moeilijker met wat je schrijft "dat ik niet wist of ik zou genezen". Oma heeft 99% om te genezen en daar geloven we in,om dat nu te zeggen...daar is het mss nog een beetje te vroeg voor,we weten het zelf ook nog maar 4 weken dat ze borstkanker heeft.
Tips nog altijd welkom!
Groetjes!

Gast

Berichtdoor Gast » 16 apr 2007, 14:49

Wij hebben in een gelijkaardige situatie gezeten, maar hebben onze dochter van toen bijna 6 toch geen volledige uitleg gegeven hoor. We hebben enkel gezegd dat oma heel erg ziek was en dat ze veel moest rusten. Dat ze enkel kon genezen door heel sterke medicijnen in te nemen waardoor haar haren uitvielen. Ik vind dat je kinderen niet te vroeg met alles moet confronteren. Zij zijn nog niet rijp genoeg om alles te vatten.

kris (mama van 5)

Berichtdoor kris (mama van 5) » 16 apr 2007, 18:25

@ hierboven,

Dat is toch ook de waarheid, je hebt toch ook niet gelogen?

Ik heb tegen mijn zoon van 4 jaar ook niet gesproken over kanker en chemotherapie, maar wel dat ik naar het ziekenhuis moest, dat ik erg ziek was, dat mama haar haar ging uitvallen, en dat het wel even ging duren. Dat bedoel ik met niet liegen.

Gast

Berichtdoor Gast » 19 apr 2007, 13:50

Mijn moeder en schoonmoeder hebben beide kanker. (respectievelijk eierstok en borstkanker)
Mijn moeder heeft voor haar borstkanker (2e keer) nu geen chemo gehad. Ze ervaart wel bijwerkingen van de medicatie die ze moet nemen. Heel erge pijn in haar botten en spieren en veel hoofdpijn. Ze is ook meer moe dan voordien.
Mijn dochtertje van 3,5 weet dat moemoe soms moet rusten. Ik hoop ook dat mijn moeder op tijd meldt wanneer het tijd is voor ons om naar huis te gaan. Eigenlijk weet mijn dochter compleet niet wat er "echt" aan de hand is.

Bij mijn schoonmoeder hadden we gezegd dat de "moe" ziek is en dat ze naar het ziekenhuis moest. Op vraag van mijn schoonmoeder hadden we eerst niks gezegd over de haaruitval na de chemo. Maar mijn dochtertje zei op een bepaald moment dat de moe haar haar toch raar was(pruik). En enkele weken later zag ze (toen we onverwacht even op bezoek kwamen) de pruik op de kast liggen. We hebben er even speels op gereageerd door te zeggen dat de moe toch wel een straffe madam is omdat ze haar haar kan afzetten (en ook haar tanden kan uitdoen). We hebben dan bij onszelf geprobeerd om de haar af te zetten en de tanden uit te doen. (we zagen dat ze erg geschrokken was van die pruik en wilden de eerste schrik wegpakken door er een grapje over te maken)
We hebben dan daarna gezegd dat het komt omdat de haren ook mee ziek waren geworden dat die waren uitgevallen. En dat de moe binnenkort weer haar zal hebben dat ze niet kan afzetten.
We zeggen ook tegen haar dat ze nu niet bij de moe kan blijven spelen of logeren omdat de moe nog veel moet rusten.

groetjes en sterkte aan iedereen

Terug naar “Borstkankerforum”