mijn verhaal in het kort

L.

RE: mijn verhaal in het kort

Berichtdoor L. » 13 jan 2008, 22:22

Kan je eigenlijk een mammo en een echo laten nemen als je borstvoeding geeft?
Mijn mama heeft BK gehad toen ze 35 was, mijn tante (haar zus) toen ze rond de 40 was en mijn overgrootmoeder (oma van mijn mama) had ook BK en heeft dit niet overleefd.
Ons derde kindje is nu 8 maanden (ikzelf ben 26) en in het begin van mijn zwangerschap heb ik een echo laten nemen omdat ik toch precies iets voelde. Ik had toen een paar cysten die ik moest laten nakijken als ik bevallen was. Maar ik weet dus niet of ze iets gaan zien nu ik BV geef?
Er is nog geen onderzoek gedaan of het om een erfelijke vorm van BK ging bij mijn mama, tante en overgrootmoeder, maar ik ga dit toch eens aanpakken denk ik.
Ik voel wel allerlei dingen in mijn borsten, maar ik weet niet hoe een knobbeltje juist aanvoelt. Doet dat pijn of is het ongevoelig?

Groetjes en nog veel sterkte iedereen!

kris (mama van 5)

Berichtdoor kris (mama van 5) » 14 jan 2008, 09:09

Hoi L.,

Ik denk dat het moeilijk is om een juist beeld te vormen van een echo/mammo als je borstvoeding geeft.
Ik denk dat ze je zullen aanraden om dit na de periode te doen. Als die cyste erg duidelijk was, kunnen ze misschien wel meer zien, maar ik weet daar zelf niet zoveel van.

Over de gevoeligheid van een knobbeltje kan ik alleen maar in mijn geval antwoorden. Ik heb het mijne niet gevoeld en er was dus ook niets dat pijn deed. Ze hebben het per toeval ontdekt tijdens een controleonderzoek.

Als het zoals bij jullie al een paar keer is voorgevallen in de familie, ga dan aub elk jaar op controle. Ik heb mij ook laten afschepen met de boodschap "om de vijf jaar is voldoende, gezien u leeftijd", maar na die 5 jaar kreeg ik al wel slecht nieuws.

En dat erfelijk onderzoek ook zeker laten doen he, ik heb dat ook laten doen, en voorlopig is er nog geen enkele indicatie dat het erfelijk bepaald zou zijn.

Groetjes Kris.

L

Berichtdoor L » 14 jan 2008, 10:24

Hallo Kris,

Bedankt voor je antwoord!
Ik ga een mammo en echo laten doen als ik gestopt ben met BV (wil tot een jaar BV geven).
En dat erfelijk onderzoek laat ik dan ook doen. Beloofd :-)
Ik ben een uisteller, neem die dingen niet in handen, denk altijd dat het mij niet zal overkomen. Maar het kan dus wel degelijk he.
Moet je voor een mammo en echo een doorverwijsbrief hebben van de huisarts of gynaecoloog?

Groetjes!

kris (mama van 5)

Berichtdoor kris (mama van 5) » 14 jan 2008, 10:44

Hoi L,

Idd. ik was ook iemand die dacht dat het haar niet ging overkomen, we eten gezond, veel verse groenten, vers fruit. ik rook en drink niet, en mijn kinderen hebben ook allemaal borstvoeding gekregen, dus ik dacht wel dat het goed zat, niet dus.

Als je eens bij de huisarts bent, vraag dan eens zijn raad en vrag ineens ook een verwijsbrief van hem, en laat je niet afschepen he, hou u been stijf.

Groetjes Kris.

Terug naar “Borstkankerforum”