Bredere naam beter ?

hersentumor

Bredere naam beter ?

Berichtdoor hersentumor » 14 mar 2007, 09:47

Zou het forum niet beter' kankerforum ' heten ?
en de borst weglaten ?
chemo ed is toch voor meerdere soorten ongeveer hetzelfde ?

Moderator

RE: Bredere naam beter ?

Berichtdoor Moderator » 14 mar 2007, 14:33

Al een aantal weken krijgt het thema borstkanker de volledige aandacht in de Vlaamse media. Om ook ons Zappy-steentje bij te dragen en de verschillende campagnes rond dit thema te steunen, geven we onze lezers de komende weken een speciale plaats op het borstkankerforum. Vandaar dus deze naam.

Gast

Berichtdoor Gast » 14 mar 2007, 14:43

Hallo,

Zijn er nog mensen die heel jong borstkanker doorgemaakt hebben en eventueel ook tijdens de zwangerschap?

hersentumor

Berichtdoor hersentumor » 14 mar 2007, 14:58

Ok, mij goed,
dan trek ik mij terug
mijn borsten zijn (nog) ok

niertumor

Berichtdoor niertumor » 14 mar 2007, 21:53

hoi hersentumor,
Ik ben het met je eens hoor.
Ik kan de moderator ook wel volgen in zijn redenering, maar spijtig genoeg duiken die dingen nu eenmaal overal op. Bij onze zoon op zijn nier. Hij is nog volop in behandeling.
Veel beterschap, of hopelijk is bij jou al alles achter de rug.
succes !
niertumor

Ano

Berichtdoor Ano » 15 mar 2007, 12:21

Hoi,

Ik ben iemand van 32 jaar, en heb reeds 2 mnd geleden bericht gekregen van het UZ Leuven, dat ik een redelijk serieus risico loop op borstkanker mijn moeder heeft borstkanker gekregen, mijn tante is eraan overleden, en mijn meter heeft het ook gekregen.

Nu moet ik om de 6 maand een mamografie laten uitvoeren, en raden ze aan om een borstamputatie te laten uitvoeren, omdat het risico te hoog is.

Is er al iemand die dit reeds liet uitvoeren of niet wou laten uitvoeren.

Bedankt op voorhand.

Eva

Berichtdoor Eva » 15 mar 2007, 14:07

Beste Ano,

Ik zit voor mezelf in een enorme twijfelfase of ik wel wil weten welk dat mijn risico is.... Moeder heeft borstkanker, tante is eraan overleden, nicht van mijn moeder is op jonge leeftijd eraan overleden..
Ben zelf 31 jaar en heb twee kleine kindjes ... en ja ik weet niet goed wat ik er mee aanmoet.. ga wel regelmatig op controle. Echo ipv mammografie ...
Heb jij je bewust laten testen in Leuven om het risico te weten ??? Ik geraak er maar niet uit wat nu de beste keuze zou zijn ... Wil ik het wel weten of moet ik het weten of wat dan ook??? Als ik het weet zou ik dan bepaalde keuzes kunnen maken of moet ik de rest van mijn leven met de gedachte opstaan dat mijn risico op borstkanker zo oneindig veel groter kan zijn dan bij een andere vrouw..
En geloof me jij staat dan al voor een andere keuze : op voorhand borstamputatie laten uitvoeren.. damn ik mag er nog niet aan denken dat ik ook nog eens die keuze zou moeten maken.
Soms lig ik er wel eens wakker van ... mijn moeder heeft 25 jaar geleden kanker gekregen toen ik 6 was, ze herstelde en nu is ze de laatste twee jaar op nieuw een gevecht aan het leveren tegen de kanker... ditmaal met minder positieve resultaten...

Ik heb het er soms wel moeilijk mee, soms zou ik wat zorgelozer door het leven willen gaan en daar niet dagdagelijks mee geconfronteerd worden.

C.

Berichtdoor C. » 15 mar 2007, 19:31

Hier nog een soort gelijk verhaal.
Mijn moeder heeft borstkanker gekregen toen ik 2 was, ze heeft 16 jaar met ups en downs er tegen gevochten. Dan was ze weer voor een tijdje goed en dan dook er weer hier of daar kanker op.
Mijn oudste zus heeft op haar 32ste ook borstkanker gekregen, ze is er een paar jaar vanaf geweest en dan weer terug, zij heeft net haar 50ste verjaardag nog gehaald.
Dan zijn er nog 3 (nichten) dochters van de zus van mijn moeder die zijn ondertussen ook al kankerpatienten .....
Nu is mijn ander zus door haar gyne ook doorverwezen om haar te laten testen op de erfelijksfactor en ook de dochter van mijn overleden zus.
Ik ben nu ook serieus aan't overwegen van het te laten testen omdat ik nu toch ook al elk jaar op controle moet.
Als ik dan erfelijk belast ben zou ik ook preventief mijn borsten laten ruimen maar laten terug laten opmaken. Indien ze zorgvuldig leeg geruimd zijn zou er geen borstkanker meer kunnen optreden volens de uiteleg van mijn zus haar gyne.
Het is een zware beslissing maar als ik de ander gevolgen ervan zie, das ook niet alles. En nu ook is het eigenlijk dagelijks maar afwachten van " zou ik getroffen worden of zou ik eraan ontsnappen "
Eind deze maand heb ik nog een afspraak bij mijn gyne en ik ga der toch eens duidelijk over praten en zeggen dat ik dus dat onderzoek overweeg omdat mijn zus en de dochter van mijn overleden zus door hun gyne al zijn doorverwezen.
Voorlopig zijn bij hun de testen nog niet gedaan en dan is het nog een tijdje afwachten naar de uitslag ervan want dit kon wel eventjes duren.

groetjes
C.

Nicole

Berichtdoor Nicole » 16 mar 2007, 10:36

Tja, hoe kan ik hier het best op reageren?

Aan allen die denken dat ze op een af andere manier, al dan niet door erfelijkheid gevoelig zijn voor kanker, wil ik hier een GOUDEN raad meegeven! Laat nooit mammografie uitvoeren, tenzij het om verdere onderzoeken gaat! Want mammografie zijn stralen en deze stralen kunnen cellen aanzetten om te woekeren... wat kun je dan wel doen, een NMR laten nemen, werkt met magnetische golven!
Mijn verhaal kun je hieronder lezen, maar toen ik aan de professor vroeg wat ik kon doen ivm mijn dochter die nu 16 jaar is, zei hij NOOIT mammografie laten nemen, alleen maar NMR!

Mijn verhaal in het kort: moeder dood aan borstkanker toen ikzelf 16 jaar was, ben er nu 46; 10 jaar geleden een zus die het gekregen heeft, vorig jaar mijn andere zus, erfelijkheidstest laten doen, maar die was negatief, de wetenschap staat nog niet zover, 1/3 deel van de cel kunnen ze nog niet onderzoeken. Eind januari heb ik NMR laten doen, en ik had dus prijs. Borstkanker rechts. Ik heb niet getwijfeld, ik heb beide borsten laten wegnemen en direct de reconstructie laten uitvoeren; dit in het UZ van Gent. Ik ben nu nog herstellende, maar ik heb dus geluk gehad, ik moet geen chemo of bestraling krijgen, alleen iedere dag een anti-oestrogeen pil nemen.

Ik wil hier niemand schrik aanjagen, preventieve masectomie wordt in het UZ van Gent heel veel uitgevoerd, verschoot er zelf van. Als iemand hier nog vragen heeft wil ik die gerust beantwoorden.
groetjes

@nicole

Berichtdoor @nicole » 16 mar 2007, 11:08

kan je wat uitleg geven over de operatie?
Gaan ze dan alle kliertjes van de borst verwijderen en nadien plaatsen ze direct een borstprothese???of later?

bedankt

Nicole

Berichtdoor Nicole » 16 mar 2007, 11:44

De operatie heb ik laten uitvoeren in het UZ van Gent. Pas op ieder ziekenhuis heeft zijn eigen methode. Maar als je gaat voor de volledige reconstructie kies je best daar, want het UZ is er als eerste mee begonnen, dus heel veel ervaring. Want in sommige ziekenhuizen wordt eerst de kanker weggenomen en pas later (soms maar na 1 jaar) de reconstructie gedaan...

Je heb 2 keuzes: namelijk implantaten of eigenweefsel. Elk heeft zijn eigen voor en nadelen. Ik heb gekozen voor eigenweefsel. Maar als je daar meer over wilt weten, raad ik je aan om http://users.ugent.be/~pblondee/NewFiles/hoe.html
dit te lezen, alles staat daar heel mooi uitgelegd. Deze site heeft mij enorm geholpen, natuurlijk is het gesprek met de plastisch chirurg hier ook héél belangrijk. Pas dan heb ik mijn definitieve keuze gemaakt.
Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen!
Het beste

Gast

Berichtdoor Gast » 16 mar 2007, 16:23

Vreselijke verhalen hier, mag er niet aan denken, maar toch doe ik het, soms te veel. Werk op de scanner, en een ding kan ik je zeggen, er staat geen leeftijd meer op kanker, op elke soort. darmkanker op 30 jaar, borst op 26,en ga zo maar door. Soms wou ik in de GB werken, dan zie ik dat allemaal niet,. Zo moest eens van mij af, ik wens iedereen uit het diepste van mijzelf zeer veel sterkte, moed en liefde toe.

Gast

Berichtdoor Gast » 17 mar 2007, 16:53

Mijn moeder had op haar 37 ste borstkanker, dat is nu 16 jaar geleden. Een heel agressieve kanker, maar ze is nu al sindsdien kankervrij. Wel osteoporose eraan overgehouden, en nog een paar andere kwalen maar kom, dat is het minste. Ze is wel de enige in de familie die borstkanker kreeg maar toch is mijn risico waarschijnlijk ook hoger. Ik heb al twee mammo's laten uitvoeren, ben zelf 32 intussen, en ik laat nu voorlopig ieder jaar een echo nemen. Ik onderzoek ook regelmatig mijn borsten, ben hier meer bedreven in dan de dokter.

Een preventieve amputatie ondergaan kan ik voorlopig niet, ik ben er niet sterk genoeg voor, vrees toch wat voor mijn gevoel van vrouwelijkheid, en met drie kindjes gaat dat nu voorlopig niet. Maar de gedachte aan borstkanker is er wel. Nu ja, ik laat me regelmatig onderzoeken en zelfs mijn moeder, die er helemaal niet op bedacht was, heeft het overleefd, godzijdank... Ze kreeg bestralingen (ook in het bekken, dat doen ze nu niet meer), novaldex en chemo, die ze niet kon afmaken omdat haar bloed nooit goed was. Ik was toen 16 en herinner me nog de dag dat we de uitslag kregen van de biopsie, de loodzware sfeer die er hing, alsof er een zware druk op onze schouders duwde, niet makkelijk...

Ano

Berichtdoor Ano » 20 mar 2007, 11:33

Hoi,

Bedankt allemaal voor de berichtjes, ik kon zelf zo geen onderwerp starten ben niet echt een computergenie, en ik zit op het werk dus moet ik wel opletten.

Weet je verstandelijk heb ik al beslist ze moeten er alletwee af, maar psychologisch is het moeilijk, als ik zo alles afweeg denk ik van hoe rapper hoe liever, ik heb bijna 6 kinderen, en als ik denk van ik moest het krijgen terwijl ik weet hoe groot het risico is dat ik het mezelf nooit vergeef maar al de andere kant heb je nog een man ook, en het is rap gezegd dan moet hij maar op een ander gaan als hij niet tevreden is, het is echt niet gemakkelijk.

En ik heb al redelijk veel meegemaakt, ik weet wat voor een weg je moet afleggen en als ik daaraan denk alleen al, en dan weet je nog niet waar je staat op 't einde.

Bedankt allemaal en groetjes

Ano

Berichtdoor Ano » 20 mar 2007, 11:37

Sorry hoor maar ik wou nog eventjes op Eva antwoorden, ik heb het heel bewust gedaan maar ben daarvoor niet naar Leuven moeten gaan, in het OLV ziekenhuis in Aalst komt 1 x per maand een professor van Leuven, dit is professor Ligius denk dat het juist geschreven deze is geneticus.

Maar ik heb het volledig bewust gedaan, hoe meer ik de 36 begin te naderen, hoe verder ik zou willen gaan lopen, mijn moeder was namelijk zo oud toen ze het ontdekt hebben.

Groetjes

Gast

Berichtdoor Gast » 20 mar 2007, 12:26

Ik ben degene die hierboven schreef dat mijn moeder al 16 jaar kankervrij was, en op haar 37ste borstkanker kreeg. Wel, ze had nu al een paar dagen hevige buikpijn, gisteren werd er een echo genomen van het abdomen (ook in het OLV Aalst) en de radioloog zag een grote cyste op de eierstokken. De grond zakt opnieuw weg van onder onze voeten, het zal toch niet??? Nu heeft ze een afspraak met de gyn gemaakt, ze zal een laparoscopie moeten ondergaan om de cyste te onderzoeken op kwaadaardigheid. Een cyste bij een jonge vrouw kan geen kwaad, maar zij is al 16 jaar in de menopauze, dus dit is misschien wel een totaal andere soort cyste... We zijn zo bang, want eierstokkanker heeft wel een heel erg slechte prognose. En dat zou betekenen dat er misschien wel een brca 1 gen in het spel is, en dat ik en mijn kinderen het misschien ook hebben.

We zullen nu maar eerst afwachten, misschien loopt het allemaal zo'n vaart niet maar ze heeft al een week vreselijk veel pijn in haar buik, kan een gewone cyste zoveel pijn veroorzaken??? Wat kan het leven toch oneerlijk zijn! Afwachten maar, en hopen op het beste.

Ano

Berichtdoor Ano » 20 mar 2007, 14:29

Hoi,

Ik hoop dat het voor jullie goed afloopt, want die onzekerheid is moordend.

In elk geval veel sterkte.

Groetjes

@ Niertumor

Berichtdoor @ Niertumor » 30 mar 2007, 16:22

Bij mijn oudste werd een Wilmstumor vastgesteld toen ze net 4,5 was.

Ik versta wel de opmerking van die eerste persoon.
Een collega van me heeft een dochter bij wie ze op haar 28ste (ze was toen 6 maand zwanger van haar tweede) botkanker hebben vastgesteld. Dat was in 2003, sindsdien is ze hervallen. En zij maakt er zich ook "boos" over: "mijn" kanker telt niet, enkel borstkanker.
Ik vind het al positief dat kanker tout court in de aandacht komt, maar ik versta de reactie wel.

anomiekje

Berichtdoor anomiekje » 03 apr 2007, 10:07

Veel sterkte voor je moeder en we duimen op het beste!!!!

Gast

Berichtdoor Gast » 03 apr 2007, 14:04

Heel erg bedankt voor de lieve woorden. Intussen toch al een paar resultaten binnen. De cyste lijkt goedaardig en de tumormarker ac 125 voor eierstokkanker is laag dus waarschijnlijk heeft ze toch geluk. Wel wordt ze nog deze maand geopereerd om de eierstokken eruit te laten halen, kwestie van de tikkende tijdsbom eruit te laten halen. Iemand deze operatie al laten uitvoeren?

Gast

Berichtdoor Gast » 03 apr 2007, 16:07

Aan de mevrouw van hierboven,

Ik wil je zeker niet ongerust maken, maar ik moet je toch vertellen dat tumormarkers bij eierstokkanker niet zo betrouwbaar zijn. Mijn moeder is helaas overleden aan deze kanker. Om een lang verhaal kort te maken, mijn moeder is tweemaal geopereerd waarbij de tumormarkers met moeite 100 stonden. Het was zogezegd niet alarmerend. Ze was 4 jaar voordien geopereerd van een kwaadaardige cyste op de eierstokken en ging sedertien regelmatig op controle waarbij naast de traditionele echo ook het bloed op markers gecontroleerd werd. Mijn gynecoloog vertelde mij dat deze markers bij eierstokkanker niet effectief waren. Een goede echografie is veel belangrijker.
Ik moet wel zeggen dat mijn ma nooit geen erge buikpijn had. Integendeel er waren geen aanwijzigingen op een cyste. Ze is eerder toevallig ontdekt.
Dus ik denk inderdaad dat dat bij jouw moeder misschien een goed teken is dat ze zoveel pijn heeft (of gehad heeft) en waarschijnlijk is het ook wel beter om de eierstokken te verwijderen.
Ik wens ze in elk geval veel beterschap en duim voor je.

H.

Berichtdoor H. » 03 apr 2007, 18:05

Bedankt voor je antwoordje. De buikpijn is al beter, waar die vandaan komt is eigenlijk niet zo duidelijk... Tja, sinds haar behandeling voor borstkanker is ze toch nooit meer echt de oude geworden, en had ze sowieso al heel erg tere darmen, misschien door de bestralingen van de eierstokken. Haar ac 125 gehalte was 14, en de echografie liet een cyste zien die helemaal met vocht was gevuld, dus hoogstwaarschijnlijk goedaardig.

Het spijt me heel erg van je moeder. Hoe oud was je moeder? Wordt jij nu extra gecontroleerd?

Mijn gynecoloog vindt dat allemaal niet zo nodig om me extra te controleren (altans voorlopig) maar ik voel me daar niet zo goed bij. Ik overweeg zelf om mijn eierstokken er rond mijn 45ste uit te laten halen, hoewel je dan geen volle 100% zeker bent. Erg toch, he?

Gast

Berichtdoor Gast » 03 apr 2007, 18:08

dt-foutje... word jij...

K.

Berichtdoor K. » 03 apr 2007, 21:50

Mijn moeder was 62 jaar toen de kanker geconstateerd werd maar uiteindelijk was ze 69 jaar toen ze overleden is. Ze werd 3 x geopereerd + chemo. De tweede operatie was 4 jaar na de eerste en de derde 2 jaar na de tweede.
Nochtans had ze een goede kans bij deze toch wel agressieve kanker omdat ze het vrij vroeg ontdekt hadden. De oncoloog bevestigde wel dat het om een niet erfelijke vorm gaat. Er zijn ook geen andere gevallen in onze familie.
Ik heb ooit over een bloedtest gelezen om eierstokkanker (of aanleg voor)preventief op te sporen maar mijn gynecoloog zegt dat dat onmogelijk is.
Enkel een goede en regelmatige screening via echo is effectief volgens hem.
Het is een stille sluipende kanker waardoor hij meestal te laat ontdekt wordt en daarom zo gevaarlijk is.
Voorlopig doe ik niets speciaals maar vanaf ongeveer 40 jaar zal ik regelmatiger echo's laten nemen. Hetgeen mijn moeder overkomen is staat immers in mijn dossier bij de gynecoloog. Zelfs bij mijn bevalling stond het in mijn papieren.

Om op jouw moeder terug te komen, ik begrijp dat er altijd die angst is, als je eenmaal met kanker geconfronteerd werd. Maar er zijn inderdaad veel goedaardige cystes ook, het loopt dus dikwijls goed af en daar moet je in geloven.
Groetjes,k

Gast

Berichtdoor Gast » 23 apr 2007, 21:18

:(

Terug naar “Borstkankerforum”