kan ik bezoekrecht eisen voor petekind te zien ?

anonymous_5b870e73d1de0

kan ik bezoekrecht eisen voor petekind te zien ?

Berichtdoor anonymous_5b870e73d1de0 » 27 jul 2011, 11:22

hallo,

zoals de titel al laat blijken ziek ik mijn petekind nie meer . de mama was mijn beste vriendin tot ze van de een op de andere dag alle contact verbrak , nu ik kan haar niet dwingen om te zeggen wat er is maar ik zie mijn petekindje wel graag wat kan ik hieraan doe nwettelijk dan !

LienD

Re: kan ik bezoekrecht eisen voor petekind te zien ?

Berichtdoor LienD » 27 jul 2011, 11:43

niets (wettelijk gezien dan)

Peter- & meterschap is geen wettelijke bepaling, enkel een kerkelijke bepaling.

anonymous_5b870e73d1de0

Berichtdoor anonymous_5b870e73d1de0 » 27 jul 2011, 11:58

dus met andere woorden als zij contact weigert zie ik mijn petekindje niet meer ?

oostvlaamsemama

Berichtdoor oostvlaamsemama » 27 jul 2011, 13:23

Dat is volgens mij zo. Jammer genoeg....

***Dora***

Berichtdoor ***Dora*** » 27 jul 2011, 13:37

Ik dacht dat je enkel als ouder en grootouder bezoekrecht kon eisen, niet als meter/peter die niet bloedverwant is. meter/peter zijn heeft geen enkel wettelijke rechten
Mama van 2 schatjes van patatjes.

Ajuintje

Berichtdoor Ajuintje » 27 jul 2011, 14:07

lies1985 schreef:hallo,
zoals de titel al laat blijken ziek ik mijn petekind nie meer . de mama was mijn beste vriendin tot ze van de een op de andere dag alle contact verbrak

In haar ogen zal ze daar wel reden toe gehad hebben waarschijnlijk? Je gaat iemand toch niet verplichten haar kind bij jou op bezoek te laten komen? Stel je nu eens in de moeder haar plaats.
Een dooppeter en -meter zijn louter ceremonieel en hebben geen enkel wettelijk recht.

anonymous_5babf73119c26

Berichtdoor anonymous_5babf73119c26 » 27 jul 2011, 14:30

Wettelijk gezien heb je inderdaad geen schijn van kans.
Ik begrijp wel dat het natuurlijk erg jammer is als je je petekind niet meer te zien zal krijgen maar je moet proberen om het een beetje realistisch te bekijken.

Stel je voor, als ouders ga je uiteen, voor de grootouders is er wettelijk bepaald dat wanneer het contact ervoor er voldoende was dat deze recht hebben om hun kleinkind te blijven zien.
Als ze dit voor een peter en/of een meter ook moeten gaan toestaan, dan zou dat ook moeten voor een eventuele stiefouder, broers, zussen..
Wordt een onmogelijke zaak want op den duur is het kind nog amper bij de ouder zelf.

De enige mogelijkheid is om het uit de praten met de ouders, als je je kleinkind zograag nog wil zien zal het enkel nog via die weg kunnen.

anonymous_5b13b5da0a282

Berichtdoor anonymous_5b13b5da0a282 » 27 jul 2011, 14:35

Je kunt wel bezoekrecht vragen. Grootouders krijgen het bijna altijd. Zelfs als ze hun kleinkinderen nog nooit, of al jaren niet meer gezien hebben. Zij moeten geen bijzondere affectieve band kunnen aantonen. Enkel en alleen grootouder zijn, is genoeg.
Jij kunt dan weer bezoekrecht aanvragen op basis van die bijzondere affectieve band die je met het kind hebt.
De vraag is echter of dat allemaal zo'n goed idee is. Sowieso maak je minder kans om bezoekrecht te verkrijgen dan bvb grootouders. En wie ondervindt hier voordeel van? In mijn ogen alleen jij. Heeft een kind baat, om gedwongen op bezoek te moeten gaan bij iemand die niet overeenkomt met zijn/haar ouders?

anonymous_5b13b5da0a282

Berichtdoor anonymous_5b13b5da0a282 » 27 jul 2011, 14:37

kolleke schreef:Wettelijk gezien heb je inderdaad geen schijn van kans.Ik begrijp wel dat het natuurlijk erg jammer is als je je petekind niet meer te zien zal krijgen maar je moet proberen om het een beetje realistisch te bekijken.

Stel je voor, als ouders ga je uiteen, voor de grootouders is er wettelijk bepaald dat wanneer het contact ervoor er voldoende was dat deze recht hebben om hun kleinkind te blijven zien.
Als ze dit voor een peter en/of een meter ook moeten gaan toestaan, dan zou dat ook moeten voor een eventuele stiefouder, broers, zussen..
Wordt een onmogelijke zaak want op den duur is het kind nog amper bij de ouder zelf.

De enige mogelijkheid is om het uit de praten met de ouders, als je je kleinkind zograag nog wil zien zal het enkel nog via die weg kunnen.

Wettelijk gezien maakt ze wel een kans! Bezoekrecht op basis van een bijzondere affectieve band. En ja, dat kan idd ook aangevraagd worden door bvb stiefouders. Of ex-pleegouders,...
Alleen vind ik het een zeer slecht idee.

anonymous_5b74cfe5696df

Berichtdoor anonymous_5b74cfe5696df » 27 jul 2011, 14:46

en wat is de bijzondere affectieve band?
Lijkt me ook heel moeilijk, want is de band hier anders dan met bijvoorbeeld een andere goede vriendin van de mama?

anonymous_5babf73119c26

Berichtdoor anonymous_5babf73119c26 » 27 jul 2011, 14:50

Waar jij het over hebt zijn uitzonderlijke situaties.
Als ts als meter fungeerde als een tweede thuis, of gedurende een lange tijd voor opvang heeft gezorgd is er inderdaad een waterkans.
Ik zou er in haar geval nooit aan beginnen, het gaat een massa geld kosten met een slaagkans die zogoed als onbestaande is.

anonymous_5b13b5da0a282

Berichtdoor anonymous_5b13b5da0a282 » 27 jul 2011, 14:55

Zinzia schreef:en wat is de bijzondere affectieve band?
Lijkt me ook heel moeilijk, want is de band hier anders dan met bijvoorbeeld een andere goede vriendin van de mama?

Dat wordt afzonderlijk bekeken, maar dat kan redelijk ver gaan. Stel dat het bewuste kind een paar keer daar is gaan slapen, of daar regelmatig werd opgevangen, meeging op uitstapjes,... dan is dat al veel waard. Maar nogmaals, ik vind dat allemaal geen goede evolutie.
Ook dat grootouderrecht vind ik veel te uitgebreid. Heel jammer voor grootouders die niets misdaan hebben (al ben je om ruzie te maken altijd met z'n 2), maar er zijn er ook andere. Er zijn er die zich hun hele leven misdragen hebben, hun eigen kinderen zeer slecht behandeld hebben en desondanks bezoekrecht hebben gekregen voor hun kleinkinderen.(zelfs incestplegers !) Enkel en alleen omdat ze grootouder zijn. Maar sorry, mocht bvb. mijn vader zich heel erg misdragen hebben tov mij in m'n jeugd (is gelukkig het geval niet), no way dat hij m'n kinderen zou te zien krijgen. Gelijk wat een rechter daarover beslist. Het is ook je taak als ouder om je kinderen te beschermen. Niemand laat z'n kinderen omgaan met mensen waarvan men weet dat ze een gevaar zijn, slechte invloed zijn,...Ook niet als die mensen toevallig je eigen ouders/schoonouders zijn.

anonymous_5b13b5da0a282

Berichtdoor anonymous_5b13b5da0a282 » 27 jul 2011, 14:59

kolleke schreef:Waar jij het over hebt zijn uitzonderlijke situaties.
Als ts als meter fungeerde als een tweede thuis, of gedurende een lange tijd voor opvang heeft gezorgd is er inderdaad een waterkans.Ik zou er in haar geval nooit aan beginnen, het gaat een massa geld kosten met een slaagkans die zogoed als onbestaande is.

Als er voor opvang werd gezorgd, is er geen waterkans, maar een enorm grote kans!
Voor de rest geef ik je gelijk! Ik zou er ook nooit aan beginnen. Niet zozeer omwille van de centen, maar omwille van het kind!

anonymous_5babf73119c26

Berichtdoor anonymous_5babf73119c26 » 27 jul 2011, 15:11

Zo'n dingen moet je eens uitleggen aan een papa (of mama) die in principe niks misdaan heeft en het toch met maar enkele dagen per maand moet doen.
Als voorbeeld, toen mijn vriend en zijn ex uiteengingen heeft hij de eerste 2 jaar voor de 'opvang' gezorgd terwijl mama ging werken.

Toch zijn er 2 rechtzaken en een keer beroep nodig geweest om er meer dan een klassieke regeling uit te krijgen.
Hij ving zijn dochtertje elke! weekdag op buiten zijn 3 dagen per week dat ze er al was (in onderling overleg) dus ze was voor 80% bij hem.

Toch vond het gerecht in eerste aanleg dat een klassieke regeling voor dochterlief en hem ook wel zou volstaan, geen enkel argument in heel deze zaak waarom een bilocatieregeling niet aangewezen zou zijn. (buiten het feit dat mama dit niet meer wou maar dat was blijkbaar voldoende)

Vandaar dat het mij heel sterk zou lijken dat het zo eenvoudig zou zijn voor eender wie met een beetje een goede band met het kind.

Ohja, niet onbelangrijk om weten, de bilocatiewet was in deze zaak al van toepassing, alleen werd en wordt ze nog steeds maar zelden toegepast.

anonymous_5b13b5da0a282

Berichtdoor anonymous_5b13b5da0a282 » 27 jul 2011, 15:17

kolleke schreef:Zo'n dingen moet je eens uitleggen aan een papa (of mama) die in principe niks misdaan heeft en het toch met maar enkele dagen per maand moet doen.
Als voorbeeld, toen mijn vriend en zijn ex uiteengingen heeft hij de eerste 2 jaar voor de 'opvang' gezorgd terwijl mama ging werken.

Toch zijn er 2 rechtzaken en een keer beroep nodig geweest om er meer dan een klassieke regeling uit te krijgen.
Hij ving zijn dochtertje elke! weekdag op buiten zijn 3 dagen per week dat ze er al was (in onderling overleg) dus ze was voor 80% bij hem.

Toch vond het gerecht in eerste aanleg dat een klassieke regeling voor dochterlief en hem ook wel zou volstaan, geen enkel argument in heel deze zaak waarom een bilocatieregeling niet aangewezen zou zijn. (buiten het feit dat mama dit niet meer wou maar dat was blijkbaar voldoende)

Vandaar dat het mij heel sterk zou lijken dat het zo eenvoudig zou zijn voor eender wie met een beetje een goede band met het kind.

Ohja, niet onbelangrijk om weten, de bilocatiewet was in deze zaak al van toepassing, alleen werd en wordt ze nog steeds maar zelden toegepast.

Jamaar, verwar dit niet met rechten tussen ouders hé. Dit bezoekrecht, waarvan ik heel zeker weet dat het betrekkelijk makkelijk wordt toegestaan, gaat hoogstens over een uurtje of 2 om de paar weken! En ja, voor de rest heb je weeral gelijk. Jeugdrechters nemen soms absurde beslissingen. Zoals bezoekrecht toestaan aan een grootvader die zijn eigen dochter seksueel misbruikte...

anonymous_5b870e73d1de0

Berichtdoor anonymous_5b870e73d1de0 » 18 aug 2011, 13:30

bedankt voor de reactie's

eerst en vooral ajuintje sorry maar vriendin heeft een nieuwe partner die haar verplicht te breken met iedereen dus ook met de meter van haar kind ! dus ik vermoed niet dat dit mijn schuld is dan he ???

en ik en het kind hebben een zeer hechte band als hij mij ziet dan wil hij mee met mij en als hij dat dan niet mag dan gaat hij huilen !
als hij bij mij is is hij een heel vrolijk en aanhankelijk kind !
ik ben ondertussen raad gaan vragen bij mijn advocaat mss is het voor jullie nie belangrijk maar in mijn ogen is hij evenveel waard als mijn eigenen kinderen !
vriendin heeft na haar scheiding ook bij mij ingewoond samen met haar zoontje heeft hier 6maand gewoond en toen is ze alleen gaan wonen maar na mijn scheidin heb ik 1jaar bij haar ingewoond dus er is echt wel een band !

Zelf de oma klaagt dat ze haar dochter niet meer hoort alleen als zoontje word afgezet ziet ze die anders niet meer !

waarom worden ik en mijn metekindje gestraft ??

Ajuintje

Berichtdoor Ajuintje » 18 aug 2011, 15:55

lies1985 schreef:waarom worden ik en mijn metekindje gestraft ??

Het leven is nu eenmaal niet altijd fair he.
Maar het kind van een 'vriendin' als je eigen gaan beschouwen en bezoekrecht opeisen vind ik echt te ver gaan. Ook al zou het haar partner zijn die haar verplicht om contact te breken, ze kiest er zelf voor om er op in te gaan. En ze heeft recht op die keuze.
Maar je doet wat je wil, we kunnen hier niet meer doen dan onze eigen mening geven.

Ik had ook een heel goeie band met enkele neefjes van mijn ex man, door de scheiding zie ik die ook niet meer maar geen haar op mijn hoofd dat er aan dacht om bezoekrecht te vragen. Soms gebeuren er dingen in het leven waardoor wegen scheiden, zo gaat het nu eenmaal.

anonymous_5b870e73d1de0

Berichtdoor anonymous_5b870e73d1de0 » 18 aug 2011, 22:48

je kan nu eenmaal een kind graag zien als je het bijna heel zijn leven bij u gehad hebt ook he ! hij is 3jaar nu en in die drie jaar heeft hij 2.5j bij mij gewoond ! dus is het wel normaal dat ik hem heel graag zie !

ik ben ook gescheiden maar de meter en peter van mijn kinderen zien hun doopkinderen nog altijd ik laat ze zelf naar daar gaan !

waarom word je anders meter ? gewoon om het doopsuiker te betalen ?????

Ajuintje

Berichtdoor Ajuintje » 19 aug 2011, 07:56

lies1985 schreef:je kan nu eenmaal een kind graag zien als je het bijna heel zijn leven bij u gehad hebt ook he ! hij is 3jaar nu en in die drie jaar heeft hij 2.5j bij mij gewoond ! dus is het wel normaal dat ik hem heel graag zie !

Daarom heb je nog geen recht op die kinderen!

anonymous_5babf73119c26

Berichtdoor anonymous_5babf73119c26 » 19 aug 2011, 08:36

nogmaals, ik vind de emoties van de ts heel begrijpelijk, en het is jammer dat de dingen soms zo moeten lopen, maar uit belang voor de kinderen/het kind, zou ik er niet om gaan vechten, maar het jammerlijk laten voor wat het is...

Ik heb ook vriendinnen verloren toen ze nieuwe relaties aangingen, mijn partner heeft ook een petekind die hij dolgraag zag en nu niet meer kan zien omwille van een ruzie, maar je moet ergens grenzen trekken vind ik zelf...

Het leven is zeker niet altijd eerlijk, maar dat hoort er nu jammer genoeg eenmaal bij....

anonymous_5b878314b8cdf

Berichtdoor anonymous_5b878314b8cdf » 19 aug 2011, 10:43

'k Zou niet gaan proberen om bezoekrecht te verkrijgen, dat zet alleen maar kwaad bloed en zo wordt de kans dat het weer goed komt zo goed als nihil, volgens mij. Moest ik in je plaats zijn, 'k zou van op een afstand laten weten dat je er nog steeds wilt zijn voor hem. Stuur af en toe een kaartje, een klein cadeautje. Misschien gaat de mama op termijn wel inzien dat het niet zo'n goed idee was om, omwille van een man, te breken met haar vrienden... Niet handelen vanuit kwaadheid, da's een slechte raadgever...

anonymous_5b870e73d1de0

Berichtdoor anonymous_5b870e73d1de0 » 21 aug 2011, 14:22

hey iedereen ,

heb een beetje jullie raad opgevolgt en eerst nog eens geprobeerd om te praten met haar uiteindelijk heeft ze toegehapt . er zijn heel veel dingen bij haar thuis aan de hand met die vriend maar uiteindelijk zijn we overeen gekomen dat ik mijn metekind mag oppikken vanavond tot vrijdagavond :) ben superblij !

ik weet dat de vriendschap ver van in orde is maar mss komt het beetje bij beetje wel terug in orde .

bedankt iedereen !

anonymous_5babf73119c26

Berichtdoor anonymous_5babf73119c26 » 21 aug 2011, 18:42

Geweldig nieuws, gefeliciteerd met dit toch al mooie resultaat :)
Geniet ervan :)

anonymous_5b870e73d1de0

Berichtdoor anonymous_5b870e73d1de0 » 21 aug 2011, 22:49

dank je kolleke :)

Eddy Geysels

Berichtdoor Eddy Geysels » 15 mei 2018, 18:00

hallo,
zoals de titel al laat blijken ziek ik mijn petekind nie meer . de mama was mijn beste vriendin tot ze van de een op de andere dag alle contact verbrak
In haar ogen zal ze daar wel reden toe gehad hebben waarschijnlijk? Je gaat iemand toch niet verplichten haar kind bij jou op bezoek te laten komen? Stel je nu eens in de moeder haar plaats.
Een dooppeter en -meter zijn louter ceremonieel en hebben geen enkel wettelijk recht.
beste als je kan aantonen dat je een hechte band hebt kan je dit wel , peter , meter , vriend op art 375bis wetboek
maar je kent het gerecht hier in belgie , zelfs dan krijg je geen gehoor hier van de belgishe wet die ze hebben geschreven

Terug naar “Je kleuter, 3 tot 6 jaar”