eigen kind naar mijn school of school in het dorp?

ano

eigen kind naar mijn school of school in het dorp?

Berichtdoor ano » 14 jan 2008, 12:42

Ik sta momenteel voor een moeilijke keuze!!
Ikzelf ben lerares in het lager onderwijs in een dorpsschooltje in een buurgemeente op 10 km van bij ons thuis.
Mijn dochtertje wordt bijna 2,5 jaar en mag dus bijna vertrekken naar school.
Mijn grote vraag: Zou ik haar meenemen naar mijn school of zou ik haar beter laten starten in een schooltje in onze gemeente??
Aan de ene kant zou ik kiezen voor de school in onze gemeente: vriendjes maken uit de eigen gemeente, eens met de fiets naar school kunnen, grootouders wonen in de buurt bij ziekte of problemen, de buurkinderen gaan er ook, 's middags kan ze ook eens bij mijn ouders gaan slapen (in plaats van het slaapklasje op school) want een dutje 's middags heeft ze nog nodig, ... Maar dan moet ze ' morgens en 's avonds wel eens naar de opvang.
Aan de andere kant zou ik kiezen voor mijn eigen school: nooit naar de opvang moeten, altijd mee met mij en in de buurt van mij, ik hoor en zie meer dan een ander ouder door mijn beroep (bij toezichten op de speelplaats, door het raam van haar klasje),... maar ik hoor en zie dan ook als het eens minder goed gaat met haar en dan moet ik daarop reageren als leerkracht en niet als ouder. Bovendien komt ze dan ook ooit eens in mijn klas en daar sta ik persoonlijk niet op te wachten.
Beide scholen zijn goed. De school waar ik werk is klein ( voor elke leeftijdsgroep 1 klas), de school bij ons in de gemeente is wel groter maar ik heb er zelf als kind gezeten en vond het daar fijn!
Ik weet het dus echt niet! Er zijn voor beide scholen voordelen en nadelen. Zijn er hier nog ouders / leerkrachten die voor dezelfde keuze hebben gestaan als ik en die mij hun ervaringen kunnen geven? Wat was jullie keuze en waarom? Welke raad kunnen jullie mij geven?

Gast

RE: eigen kind naar mijn school of school in het dorp?

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 12:51

School in de eigen gemeente. Eens ze ouder is, is het leuker om in de buurt vriendjes en vriendinnetjes te hebben. Je zegt dat ze in de voor en naschoolse opvang zal moeten, maar misschien niet te lang? Heeft deze school dezelfde uren als je eigen school?

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 13:06

Vrienden maken uit je eigen buurt, samen naar school wandelen, kattenkwaad uithalen op weg naar school èn in school zelf zonder dat mama het altijd te weten komt, mensen kennen die mama niet kent en er thuis dolenthousiast over vertellen, fietsen naar school, snoepjes kopen in de buurtwinkel, 's ochtends geen lange autorit maken, ... Laat haar naar school gaan in je eigen gemeente, ze zal je zeker dankbaar zijn.

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 13:13

Ik zit in een gelijkaardige situatie. Mijn kinderen gaan naar de buurtschool omwille van de voordelen die jij ook opnoemt. 's Morgens (vanaf 7u45) en 's avonds (tot 16u30) blijven ze in de opvang. Na schooltijd zijn ze eigenlijk net klaar met vieruurtje eten als ik er al ben om hen op te halen. Dit heeft ook zijn voordeel : je gaat niet naar huis met zeurende, hongerige kinderen :)

ook leerkracht

Berichtdoor ook leerkracht » 14 jan 2008, 13:49

12 jaar geleden stond ik ook voor deze keuze. Het was toen een evidentie dat je als leerkracht je kinderen mee naar school bracht. Ik heb dat toen bewust niet gedaan en heb er geen moment spijt van gehad. Mijn kinderen moesten ook naar de voor- en naschoolse opvang, maar daar gaan ze niet dood van. Het heeft bovendien niet alleen de integratie van onze kinderen binnen de gemeente bevorderd, ook die van ons. Ik heb in die tijd vaak de verzuchting van collega's gehoord die hun kinderen meebrachten naar onze school dat hun kinderen in de eigen gemeente geen vriendenkring hadden.
Niet aarzelen, zou ik zeggen. Hou je kinderen in hun eigen dorp.

Berichtdoor *** » 14 jan 2008, 14:55

Ik ben zelf mee moeten gaan naar de school waar mijn mama kleuterleidster was. (moest van de nonnen! :))

Het was zo'n 20 km van bij mij thuis. Nu lijkt dat niet zooo ver maar toen wel. Achteraf gezien een totaal verkeerde beslissing.

Ik kon nooit ergens gaan spelen in de vakantie wegens te ver. Had zelf ook zelden kindjes die kwamen spelen. (stiekem verwijt ik mijn ouders toch wel dat ze ook wel eens iemand hadden kunnen laten slapen, toch een verjaardagsfeestje hadden kunnen organiseren,...)
Had in mijn eigen 'dorp' geen enkel vriendinnetje.

Op de jeugdbeweging werd ik beschouwd als de vreemde eend. Die meisjes zaten natuurlijk ook allemaal samen in de klas.
In het middelbaar ging ik wel in onze stad naar school. Daar werd ik gewoon in de klas ingedeeld met de leerlingen die van buiten de stad kwamen.

Ik ben eigenlijk mij 'geïntegreerd' geraakt nadat ik mijn middelbaar afgemaakt heb.

dus laat ze aub in hun eigen gemeente naar school gaan!

groetjes

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 15:23

Als het praktisch haalbaar is zou ik ook kiezen of school in gemeente, om dorpsgenootjes te leren kennen, en zo ben je gewoon een oduer als al de rest en zie en hoor je niet alles van je kind...

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 18:33

Hallo,

Ik zit in dezelfde situatie.
Mijn dochter gaat nu met mij mee. Heel praktisch!
Maar vanaf het lagere zal ik ze naar de school hier in de buurt doen.

Terug naar “Andere onderwerpen”