Monfortcollege Rotselaar

vraagje

Monfortcollege Rotselaar

Berichtdoor vraagje » 13 jan 2008, 13:37

Hallo het centrum voor geestelijke gezondheidszorg van de KULeuven raadde ons voor onze zoon met ADHD het MColl aan. Het niveau is volgens de psychiater niet zo hoog meer (in tegenstelling tot vroeger) en de opvang in het internaat zou goed zijn voor actieve jongeren.
Iemand ervaring met deze school?

leentje88

RE: Monfortcollege Rotselaar

Berichtdoor leentje88 » 13 jan 2008, 16:53

Het aantal studierichtingen die géén Latijn of Grieks bevatten was heel beperkt 5 jaar geleden. Veel leerlingen veranderden op het einde van het 4e jaar van school omdat ze een richting willen doen die je daar niet vindt. En redelijk wat leerlingen konden het niveau bij ons niet aan in de school waar ik zat. Misschien dat dat nu wel veranderd is, maar over het algemeen vind ik dat de school een vrij ouderwetse indruk geeft.
Ze pushen hun leerlingen wel, vind ik; een vriendin van mij werd bij de directie geroepen en toen kreeg ze te horen dat ze Grieks-wiskunde zou moeten volgen omdat ze daar intelligent genoeg voor is. Toen mijn vriendin zei dat ze liever geen Grieks meer zou doen, kreeg ze een hele preek over zich heen, over het "niet genoeg benutten van de capaciteiten" etc...
Hoe het er in het internaat aan toe gaat, weet ik niet. Maar het is wel een mooi domein en ruimte om actief bezig te zijn is er genoeg.

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 08:18

Bedankt voor de info,

Op 'lotgenoten Leuven', had ik de vraag ook gesteld, en daar werd ook gezegd dat de manier waarop met de leerlingen omgegaan wordt ook nu nog niet ideaal is. En zeker niet voor een kind met ADHD.

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 08:50

Met het niveau werd bedoeld dat er vooral gefocussed wordt op leerlingen die goed kunnen van buiten leren en reproduceren en op punten gericht zijn, maar minder op kritisch denken en leren redeneren.

Misschien het aanraden van een ADHD'er omwille van de strenge aanpak en het niet toelaten van buiten de lijnen te lopen. (maar zo misschien het breken van de creativiteit van mensen met ADHD?)

Ik

Berichtdoor Ik » 14 jan 2008, 13:08

Wat een onzin dat men daar kritisch denken en leren redenen zou afremmen. De kinderen worden hierin wel degelijk gestimuleerd maar natuurlijk met respect voor medeleerlingen en leerkrachten. Als je onder kritisch denken verstaat dat je een anders denkende (mogelijk leerkracht) voor rotte vis wil uitschelden dan kan je er beter wegblijven. Op deze school gelden dezelfde regels dan in de maatschappij. Als je later voor een baas werkt kan je ook maar beter de juiste manier aanwenden om je kritiek te spuien.

Been there, done that, never doing it again!

Berichtdoor Been there, done that, never doing it again! » 15 jan 2008, 12:22

Doe je oogkleppen af. In onze maatschappij gaat de rest van die kinderen hun leven niet steeds iemand naast hen staan om hen in het oog te houden en hen in het rijtje te laten lopen, hoor. Als deze kinderen eindelijk 'vrij' gelaten worden aan de unif later, moeten ze bijna allemaal hun eerste jaar overdoen of opgeven omdat de verleidingen van de echte wereld te groot zijn.

Terug naar “Andere onderwerpen”