katholieke school als niet katholiek?

Gast

RE: katholieke school als niet katholiek?

Berichtdoor Gast » 12 jan 2008, 14:23

Op een gemeenschapsschool kan je altijd terecht, want daar heb je godsdienstkeuze. Katholieke scholen hebben inderdaad het recht om van de kinderen te vragen dat ze gedoopt zijn en hun communie doen. Wat zou hen anders nog verder onderscheiden van andere scholen, buiten hun katholieke visie?

Voor mijn part schaffen ze de netten af natuurlijk, maar dat is weer een andere discussie.

K.

Berichtdoor K. » 13 jan 2008, 18:48

Hallo,
Ik heb hier niet alles gelezen....
Maar wou je gewoon dit vertellen. Ikzelf geef godsdienst in een katholieke school. Voor mij is een leerling die geen katholiek is,wordt of dat van thuis meekreeg geen probleem. Ze zijn even welkom als andere leerlingen in mijn les. Vaak is het zelfs een verrijking. De maatschappij is toch ook pluralistisch niet ?
Ook staan deze leerlingen vaak heel open t.o.v. bijbelverhalen en andere zaken, juist omdat ze nog zo'n onbeschreven blad zijn op dat vlak leren ze mij als gelovige steeds zoekende mens extra nadenken en ook de andere leerlingen.
Mijn les is absoluut geen zieltjeswinnerij voor niemand. Wel wil ik hen vertellen laten meeproeven van wat geloven/leven vandaag de dag nog kan betekenen en zelfs als het niks betekent is het nog een stuk cultuurgeschiedenis.

Ik vind het prachtig als gelovigen of ongelovigen tot wederZijds begrip komen en de moeite doen om zich in elkaar in te leven. Ik moet zeggen dat ik dat wekelijks toch mag meemaken. Ik besef wel dat ik nog een heel fijn en goed publiek heb in de school waar ik nu toch al 10 jaar sta, in mijn bginjaren in vaak moeilijkere scholen klassen was dat veel moeilijker. Al lag dat toen misschien ook aan mij.

Groetjes en veel deugd aan het overdacht een keuze maken,
K.

opstartster

Berichtdoor opstartster » 14 jan 2008, 10:53

@hierboven
Bedankt voor je verruimend antwoord. Aangenaam om te lezen.

Ik wou gewoon nog even meegeven dat het niet zo is dat ik niets met het Katholieke geloof wil te maken hebben.
Het is zo dat ik niet gelovig ben (zelf wel naar katholieke school geweest, met alles er op en er aan), maar wil mijn kinderen niet opvoeden met oogkleppen op, ik denk dat het goed is dat ze van alles kunnen proeven, zodat ze zelf veelkleurige ruimdenkende personen met een eigen mening kunnen worden, maar die binnen die mening toch veel respect kunnen hebben voor mensen die er anders over denken.
De katholieke school in ons dorp is bovendien een zeer aangename school met leerkrachten die bij ons eerste contact direct een goede indruk maakten, kortom mensen bij wie ik met veel gemoedsrust mijn kinderen wil laten openbloeien tot schitterende volwassenen.

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 15:47

Maar toch mogen ze niet gewoon meedoen met de rest...

opstartster

Berichtdoor opstartster » 14 jan 2008, 20:09

Natuurlijk mogen ze wel meedoen met de rest, ik zal ze beide keuzes trachten uit te leggen op hun niveau.
Ik wou gewoon visies van andere mensen hier omtrent.
Jammer als dat niet duidelijk was.

Terug naar “Andere onderwerpen”