katholieke school als niet katholiek?

opstartster

katholieke school als niet katholiek?

Berichtdoor opstartster » 09 jan 2008, 13:07

Mijn dochter moet volgend jaar naar eerste leerjaar.
De school die dichtstbij is, is een katholieke dorpschool. In het eerste leerjaar zitten maar een 10-tal kinderen.
Mijn kinderen zijn niet gedoopt, als ze dan de enige in de klas zijn die hun communie niet doen (wel lentefeest) denk ik dat ze zich uitgesloten zouden voelen en misschien zelfs geviseerd worden.
Iemand ervaringen?

Gast

RE: katholieke school als niet katholiek?

Berichtdoor Gast » 09 jan 2008, 13:23

hoi

ikzelf was ook de enige in men klas die mijn communie niet deed. ik voelde me nooit uitgesloten. (en ja ik zat ook op een katholieke school). ik heb daar nooit problemen van gemaakt. alleen dat ik nooit een feest heb gehad ook geen lentefeest. Maar zelfs dat heb ik nooit erg gevonden.

Gast

Berichtdoor Gast » 09 jan 2008, 14:20

het is niet alleen de communie die telt in een katholieke school, heel het schoolbeleid, schoolvisie doorheen de dag/activiteiten is daarop gericht,
als je opvoeding daar niet bij past zou ik toch wat verder rijden

Gast

Berichtdoor Gast » 09 jan 2008, 16:15

Ik begrijp dat echt niet. Is dat om speciaal te willen doen, ofzo?
Ofwel doe je je kinderen naar een school van het go of het stedelijk net, ofwel naar een katholieke school, maar dan laat je ze toch gewoon meedoen?

Gast

Berichtdoor Gast » 09 jan 2008, 16:46

Een lentefeest wordt gedaan door de kinderen die zedenleer volgen. Ook achter het lentefeest zit een filosofie. En die filosofie is niet: "kijk naar ons, wij zijn speciaal..."

Gast

Berichtdoor Gast » 09 jan 2008, 17:00

Dit is de zoveelste discussie hierrond...

Persoonlijk vind ik dat je enkel naar een katholieke school moet gaan als je katholiek bent. Dat is namelijk zowat het enige wat deze scholen onderscheidt van scholen van het GO of gemeentescholen. Als je niet katholiek bent en je wil je kinderen zo ook niet opvoeden, waarom zou je dan kiezen voor katholiek onderwijs?

Mensen die zomaar voor een school kiezen, dat begrijp ik niet. Een school moet toch aansluiten bij jouw visie over opvoeden? Tenzij er duidelijke praktische bezwaren zijn (bv. als er binnen de 20 km geen andere school is) kies je dan toch best een niet-katholieke school, vind ik.

Gast

Berichtdoor Gast » 09 jan 2008, 17:29

Waw, vanwaar ben jij ergens? Fijn dat me bij jullie nog zo leeft maar komen 'get a life!!'

Tegenwoordig kies je geen school meer voor je visue hoor! Je kiest een school omdat ze goedkoop is, een goede naam heeft, dichtbij is, ...
Natuurlijk kan je kind naar een katholieke school en neen ze worden daar niet mee uitgelachen. Je moest eens weten hoveel migranten er in het katholiek onderwijs zitten.

@ hierboven

Berichtdoor @ hierboven » 09 jan 2008, 17:51

Gelukkig is het nog steeds een kleine minderheid die zo 'visieloos' door het leven gaat...

opstartster

Berichtdoor opstartster » 09 jan 2008, 19:43

Ik laat mijn kinderen hun communie niet doen, niet om speciaal te zijn. Maar mijn man en ik zijn (helaas) niet gelovig, het zou volgens ons dan ook zeer hypocriet zijn om onze kindjes te laten dopen. Indien zij er op latere leeftijd anders over denken en hun communie willen doen, zal ik ze zeker niet in tegenhouden.

Wat de scholen betreft is het gewoon zo, dat ik momenteel een school gekozen heb (kleuterschool) die volledig strookt met onze visie, ze is echter 20 minuten rijden. Niet altijd even gemakkelijk, we hebben 1 wagen en met de fiets lukt in de zomer maar is in de winter echt te ver voor de kindjes. De katholieke school ligt op 200 meter van onze woning, wat voor ons en voor het milieu een niet te onderschatten voordeel is.

Ik wil al jullie allemaal bedankten voor jullie constructieve antwoorden. Er zal hier nog veel over nagedacht moeten worden.

Gast

Berichtdoor Gast » 09 jan 2008, 20:39

Mijn kinderen zijn ook niet gedoopt, wij dus helemaal niet gelovig. We begonnen ook volgens onze principes met een school van het officiëel onderwijs, maar daar was het niveau op elk gebied erbarmelijk en de kinderen waren er ongelukkig. Dan wat rondgekeken en de school die ons het beste leek was een katholieke school. Aangezien onze kinderen ons veel meer waard zijn dan onze principes hebben we die school geprobeerd en we zijn er nog altijd heel gelukkig mee. Er is goed onderwijs, leerkrachten en leerlingen gaan op een aangename manier met elkaar om, er is een open geest en onze kinderen hadden nooit problemen omdat ze niet gedoopt waren. Volg je hart en zoek een school waar je kinderen zich goed voelen, ongeacht van welk net die school is of welk geloof jullie al dan niet hebben.

Gast

Berichtdoor Gast » 09 jan 2008, 20:49

Ik heb momenteel nog geen kinderen, weet nog niet of ik ze ga dopen. Maar ik zou mijn kinderen wel naar een katholieke school sturen en enkel om 1 reden. Daar zitten nog altijd de minste allochtonen. En ik bedoel dat niet op een racistische manier.
In het gemeenschapsonderwijs heb je soms klassen met maar 1 belgje in, die scholen werken op het niveau van de kleuters en als de helft van de kleuters de taal niet spreekt is het dus moeilijk om op het juiste niveau te werken. Bijvoorbeeld als 4-jarigen krijgen die activiteiten voor 3-jarigen. En ook op taal-vlak wordt er simpeler omgegaan. Mijn kinderen zouden dan ook bevriend worden met kinderen die onze taal niet spreken (niet dat dat een probleem is) en zouden dan zelf misschien een taal-achterstand krijgen, kleuters zijn daar nu eenmaal gevoeliger voor.

En ik ben zelf kleuterleidster, ik heb vaak interims gedaan in gemeenschapsonderwijs. Dat zijn geweldige kinderen om mee te werken het is alleen jammer dat ze niet op het niveau van een normale 3, 4 of 5 jarigen zitten.

En @ opstartster:
Op zich zou het dan alleen de communie zijn dat echt een groot katholiek klasgebeuren is. Als ze daar dan volgend jaar mee bezig zijn in de klas kan je er altijd met je dochter over spreken, wie weet wil ze dan wel gedoopt worden en haar communie vieren. Maar misschien begrijpt ze het ook wel. Voor de rest is er de godsdienstles die echt uigesproken katholiek is, maar ik veronderstel dat je daar geen problemen mee hebt.

Gast

Berichtdoor Gast » 10 jan 2008, 11:39

Mijn kinderen zitten op de gemeenteschool. Zij zijn op eigen vraag gedoopt toen ze in het eerste en tweede leerjaar zaten. Mijn dochter om een communiefeest te kunnen geven, mijn (filosofisch) zoontje omdat hij een kindje van Jezus wilde zijn.

Het was een geweldige doop met veel symboliek en veel klasgenootjes die uitgenodigd waren. Hun namen werden ook verklaard, en zij mochten ook actief participeren aan de doop van onze kinderen.

Gast

Berichtdoor Gast » 10 jan 2008, 11:44

Mijn kindjes zijn niet gedoopt en gaan naar een katholieke school (terwijl er op 500 m van ons huis een gemeenteschool is) maar als de katholieke school nu beter is, moet ik daarvoor m'n kinderen laten dopen?
Ik kies gewoon het beste (in mijn ogen) en ga niet hypocriet doen (zoals zovele ouders die niet geloven, enkel trouwen voor de wet en toch hun kinderen laten dopen)
Let op ik zeg zeker niet dat katholieke scholen beter zijn, maar hier waar ik woon wel.

In de klas van m'n neefje zat ook 1 jongen die geen communie gedaan heeft (van de 7 kindjes) en was nooit uitgesloten hoor.

Opstarster

Berichtdoor Opstarster » 10 jan 2008, 12:33

Bedankt voor al de verruimende gedachten. Ik zet ze nog eens allemaal op een rijtje samen met mijn man.

We gaan met de kinderen nog eens naar de 2 scholen, waartussen we willen kiezen, de dichtste en kleinste een katholieke en de verdere grotere vrije school.
We zullen hopelijk aan hun reacties zien welke school ze het beste ligt.
En dan een keuze maken, jullie reacties neem ik mee als bagage...

Bedankt.

Gast

Berichtdoor Gast » 10 jan 2008, 15:51

good luck

09 jan 2008 18:00

Berichtdoor 09 jan 2008 18:00 » 10 jan 2008, 18:57

@ 09 jan 2008 18:29

"Je kiest een school omdat ze goedkoop is, een goede naam heeft, dichtbij is, ...
Natuurlijk kan je kind naar een katholieke school en neen ze worden daar niet mee uitgelachen. Je moest eens weten hoveel migranten er in het katholiek onderwijs zitten."

Dat vind ik echt triest, dat je een school kiest omdat ze goedkoop is of dichtbij is. Ik vind een visie toch echt wel belangrijk. Trouwens, moest een visie niet belangrijk zijn, dan waren er geen katholieke scholen, enkel officiële.

En verder: vind jij het dan correct dat er zoveel migranten in het katholieke onderwijs zitten? Als ze moslim zijn, strookt dat niet met hun godsdienst. Dus ook als je niet gelooft, strookt een katholieke school met jouw visie. Ik begrijp niet dat je dan je kinderen toch op zo'n school zet. Als je kiest voor een katholieke school moet dat toch zijn vanuit een katholieke ingesteldheid.

En ik ben van de kempen trouwens, waar nog veel weldenkende mensen wonen..

Gast

Berichtdoor Gast » 10 jan 2008, 19:25

Weet je, je kiest een school omwille van het niveau van de school en de 'manier van omgaan'

Wij hebben hier om onze 2 hoeken elk een school.
1 gemeenschapsonderwijs en 1 katholieke school.
* De katholieke school zit in oude gebouwen, met oude meubels en materialen (niet dat de meubels ertoe doen, maar materiaal en klasversiering vind ik wel belangrijk) Ze werken met leefgroepen 'omdat de juffen van 3KK het niet eerlijkvinden dat de juf van 2.5 mag starten met maar 3 kindjes en zij met 20 kindjes :hic'
Als je voorbij de school komt zijn die bijna altijd aan het buiten spelen, ok daar leren ze ook uit, maar klasgebeuren is ook belangrijk.
* De gemeenschapsschool heeft een 'minder welgesteld publiek' wel veel aandacht aan omgangsvormen, de verschillende lagen in de maatschappij. Maar verschillende oudere leerkrachten die nogal doelloos voor de klas stonden.
Veel pff en tja wat houden ze ervan bij, waar doen wij moeite voor, of het iets uithaalt, ...

Waarvoor hebben wij gekozen. De school van het stedelijk onderwijs op 30 min rijden. Waarom? -> fleurige lichte klassen die energie uitstralen, een enthousiast team zowel jong al oud, nieuwe materialen een heel kindgerichte aanpak, open visie -> iedereen is welkom en iedereen krijgt extra zorg, ...

Een 'goede school' is niet afhankelijk van het net, maar van zijn team en zijn ingesteldheid. Stap gewoon eens naar die school vraag hoe zij erover denken. Misschien gaat de school niet akkoord met je visie. Zo heb ik op een school naast een asielcentrum gestaan. Om die asielzoekers te weigeren moest iedereen meedoen aan de katholiek festiviteiten en al de rest. Vandaar gingen die asielzoekers opzoek naar andere scholen.

Birdy

Berichtdoor Birdy » 11 jan 2008, 09:30

Ik ben helemaal niet gelovig en mijn vriend evenmin. We zijn zelf altijd naar het gemeenschapsonderwijs gegaan en hebben altijd zedenleer gevolgd. Er is voor ons absoluut geen sprake van dat onze kinderen ooit naar het katholiek onderwijs zouden gaan. Liefst kiezen wij nog voor een freinet of andere methodeschool zelfs al moeten we daar 30km voor rijden... Jammer voor het milieu maar er is ook nog de belbus ;)
Ik vind dat als je je kinderen 8u per dag, 5 dagen op 7 ergens achterlaat, dit dan beter een goede plek is waar ze de waarden en normen meekrijgen die jij nastreeft. Anders geef je ze toch een heel dubbel gevoel mee? Ik zie een groot verschil tussen mensen die uit het katholiek onderwijs komen en mensen uit het gemeenschapsonderwijs. Mijn schoonzus is wel naar een katholieke school gegaan omdat die op enkele stappen van de deur was en het verschil tussen haar en haar broer is op het gebied van wereldwijsheid, zelfzekerheid en eigen-mening-vormen echt enorm! En dit zijn niet de enige mensen waar ik dat verschil zo hard voel... Nee, ik geloof dat een school zoveel mogelijk bij jouw eigen idealen moet aanleunen omdat dat anders botst en verwarrend is voor het kind.

Birdy

K

Berichtdoor K » 11 jan 2008, 12:32

Mijn kinderen gaan ook naar een katholieke school omdat deze bij ons in de straat gelegen is, hoog aangeschreven en omdat wij zelf katholiek zijn. Niet fanatiek, maar wij zijn wel gelovig, zijn kerkelijk gehuwd, onze kindjes zijn gedoopt en onder onze kerstboom staat een kerststal...

Ik vind wel dat je rekening moet houden met je visie. Hoe kan je nu achter een katholieke opvoeding op school staan als je zelf niet gelovig bent? Jij, als ouder, en de school moeten toch achter hetzelfde staan, want jullie vervullen allebei een opvoedende rol.

Ik zou zelfs zo ver gaan dat een katholieke school mag vragen dat de kinderen gedoopt zijn en de ouders dus katholiek zijn en dit ook doorgeven aan de kinderen. Hou niet zo van dat hypocriete gedoe; van elk geloof (of geen geloof) de goede dingen nemen en de rest maar links laten liggen...

Groetjes

Gast

Berichtdoor Gast » 11 jan 2008, 17:11

Komaan seg, gelovig omdat je voor de kerk gehuwd bent, je kindjes gedoopt zijn en je een kerststal hebt???

Wij hebben dat ook allemaal en wij weten niet of wij gelovig zijn. Waarom hebben we het dan?
Omdat een huwelijk in de kerk mooier is en meer heeft dat de 5 min in het gemeentehuis. Gedoopt omdat de kindjes het dan later makkelijker hebben om wel verder te gaan met het geloof
En de kerstsstal, omdat het bij de boom hoort.

Je kiest toch de school die je als ouder de beste vind zeker???

Gast

Berichtdoor Gast » 11 jan 2008, 17:37

"Wij hebben dat ook allemaal en wij weten niet of wij gelovig zijn. Waarom hebben we het dan?"

Kijk, dat vind ik nu dom en bovendien een kinderlijke manier van denken. Ja, ik weet dat ik hiermee op jouw tenen trap en je kwaad ga maken. Ik vind het gewoon respectloos voor zowel gelovigen als niet-gelovigen om er zo mee om te gaan. Ik geloof persoonlijk niet, dus ik kies ook bewust voor geen katholieke school, geen kerststal, geen kerk, geen doop, zelfs geen peter of meter. De redenen die jij aanhaalt en die zovelen jammer genoeg ook nog volgen, duiden op een onvolwassen houding naar geloof toe. En dat is jammer, want geloof (of niet geloven) bepaalt echt wel wie je bent. Kijk maar naar de vele godsdienstoorlogen, naar de huidige terroristen en fundamentalisten, en naar hoe geloof jammer genoeg nog steeds vaak de politiek bepaalt.

Nadenken over waarin je gelooft (of het aanvoelen zoals gelovigen volgens mij doen) is een proces naar het volwassen worden. Mensen die zoals jij wat rondzwerven zonder hier echt hun standpunt in te bepalen, hebben meer risico op depressies. Dat zeg ik niet zomaar, dat is terug te vinden in allerlei lectuur hierrond.

Van mij mag iedereen geloven wat hij wil, zolang je maar bewust een keuze maakt. Mensen die zomaar wat aanmodderen op dit vlak, daar heb ik echt moeite mee. (en met fundamentalisten vanzelfsprekend ook) :hihi

Wij die niet weten of we geloven

Berichtdoor Wij die niet weten of we geloven » 11 jan 2008, 19:55

Worden we dan verplicht om 'de slechte' GO school te kiezen ipv de 'goede' katholieke school? Omdat wij onszelf niet kunnen vinden in het 'Jezus en God verhaal'?

Worden gelovige mensen verplicht de 'slechte' katholieke school te nemen ipv de 'goede' GO school?
Enkel en alleen maar omdat zij het 'Jezus verhaal' wel geloven??

Waar ben je dan mee bezig?
Godsdienst of verwante vakken, krijgen ze amper 2 uur in de week. Denk je nu echt dat kinderen daardoor 'gevormd' worden??

Geef je dan thuis geen waarden en normen mee? Dingen die jezelf belangrijk vindt? ... Ok op school leren ze ook waarden en normen, maar deze mogen wel anders liggen dan de onze.

@ hierboven

Berichtdoor @ hierboven » 12 jan 2008, 07:44

Neen, je wordt niet verplicht om de "slechte go school te kiezen...".
Jij hebt alle recht om jouw kinderen naar een katholieke school te sturen. Ik vind echter dat een katholieke school dan alle recht heeft om te vragen dat de kinderen gedoopt zijn en alle godsdienstige activiteiten meedoen.
Trouwens, een kind wordt heel zeker gevormd door die paar uurtjes godsdienst per week.
Het is niet allesbepalend, maar het vormt een kind heel zeker. Ik heb altijd zedenleer gevolgd en dat heeft zeker voor een stuk mee bepaald wie ik nu ben.
Trouwens, ik vind niet dat jij jou hoeft aangevallen voelen. Jij weet niet of je gelooft, je kinderen gaan naar een katholieke school, maar je aanvaardt wel dat dat consequenties meebrengt: doop, communie,...
Opstartster niet. Ze gelooft niet, wil haar kinderen naar een katholieke school brengen, maar wil verder niks met het katholieke geloof te maken hebben.
En dat noem ik dan: speciaal willen doen.

Gast

Berichtdoor Gast » 12 jan 2008, 09:17

Weet je, wij geloven wel maar onze kindjes gaan naar de gementeschool, waarom? Omdat de katholieke school in ons dorp ons absoluut niet aanspreekt, ze werken o.a. met leefgroepen, ...

Gast

Berichtdoor Gast » 12 jan 2008, 10:49

Maar jouw kindjes volgen wel godsdienst, veronderstel ik?

Terug naar “Andere onderwerpen”