peuter thuis wil niet slapen

stressssss

peuter thuis wil niet slapen

Berichtdoor stressssss » 07 jan 2008, 20:47

Mijn zoontje 2 jaar en 5 maanden maakt het me flink lastig.
Elke avond krijst hij uren aan een stuk omdat hij niet in bed wil slapen. En hij is nochtans heel erg moe. Er bij blijven, laten wenen, de vijf-minuten regel, ... niets helpt.
Ik sta er alleen voor en ben op van de zenuwen.
Als beginnend leerkracht heb ik 's avonds nog heel wat werk en ik kan er nooit voor tien uur aan beginnen.
Momenteel roept hij dat hij zich pijn gedaan heeft, doet alsof natuurlijk.

Wie heeft nog zo'n lastige peuter?

meelevende mama

RE: peuter thuis wil niet slapen

Berichtdoor meelevende mama » 08 jan 2008, 11:58

tja, sdorry hoor maar consequent volhouden is het enige dat helpt!!
stel een routine op die haalbaar is voor jou en waarbij je kind voldoende slap krijgt en hou dat vol!
2,5 jaar dus rond 19u à 19u30 in bed lijkt me (hangt ervan af hoe laat je opstaat natuurlijk) dus een kwartiertje vroeger aankondige dat het bijna bedtijd is en beginnen met het ritueel, bad, bekertje melk, pijama, tandjes poetsen,... (is bij iedereen verschillend), verhaaltje in bed en dan licht uit. 4-minutenregel (dus pas teruggaan om de 4 minuten als ze wenen (moets van onze kinderpsychologg 4 minuten zijn ipv 5, zij vond 5 minuten te lang en onze zoon was toen bijna 3) en steeds zo weinig mogelijk zeggen, kind aai geven (niet neerleggen als het rechtstaat in bed) en zeggen dat het tijd is om te slapen, en dan weer buiten... de eerste keren krjsen ze nog harder, uiteraard zijn ze kwaad dat ze geen aandacht krijgen... maar het werkt wel hoor (tenminste als er echt geen medische reden is waarom ze wenen!!) en hoe moeilijk het ook is, volhouden!!!

niet plots na en uur toegeven want dan heeft je kind alleen geleerd dat het gewoon lang genoeg moet voldouden en dat het uiteindelijk toch zijn zin krijgt!!
volhouden en dan lukt het wel hoor na enkele dagen!
als jij het volhoudt zal je kind zich gewonnen geven en uiteindelijk een mooie slaaproutine krijgen zodat jij ook rustig je werk kan doen! een kleuter van 3j heeft echt voldoende slaap nodig!

Ik wens je veel succes ....
ik begrijp zo goed wat je doormaakt, onze zoon had tot zijn 3 jaar geen enkele nacht doorgeslapen en met deze 4-minutenregel was het op 3 dagen geklaard (en zoon heeft nochthans heel koppig karakter!)

Groetjes, en sterkte,

een meelevende mama

ook meegemaakt

Berichtdoor ook meegemaakt » 11 jan 2008, 15:26

2 jaar is een zeer drifterige leeftijd!!!

Gast

Berichtdoor Gast » 12 jan 2008, 11:51

Ik weet ondertussen dan bedrituelen en slaapuren hier héél gevoelig liggen.

Maar misschien gaat hij te laat slapen -> te moe en niet meer in slaap geraken
Of mischien is het slaapritueel niet duidelijk genoeg voor hem
Of misschien vindt hij zijn kamer niet aantrekkelijk genoeg.

Gast

Berichtdoor Gast » 12 jan 2008, 11:55

"Of misschien vindt hij zijn kamer niet aantrekkelijk genoeg."

Djeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeezes !!!!!! :hoho :hoho :hoho

Gast

Berichtdoor Gast » 12 jan 2008, 20:46

Nog nooit naar dat programma op vitaya gekeken, waarbij enkele koppels samen naar een huis komen om aan de problemen met hun kinderen te werken??

Bijna iedere keer zat daar een koppel bij met een kindje met een slapprobleem. En al die ouders kregen de tip om samen met hun kindje dingen te gaan kopen om te kamer te versiere ed en bijna al die kinderen gingen nadien met plezier naar 'hun' kamer

Gast

Berichtdoor Gast » 12 jan 2008, 21:17

Ik denk ook dat hij misschien te laat gaat slapen.

Stel een vaste slaaptijd in, een vast ritueel, en houd je daaraan. Na enkele moeilijke dagen gaat het vast beter als je volhoudt! Veel succes!

Gast

Berichtdoor Gast » 14 jan 2008, 19:46

Ik had hetzelfde voor met mijn zoontje aan die leeftijd
Hij wilde ook niet neerliggen. Na enige tijd bleek dat hij een oorontsteking had, maar verder géén symptomen zoals koorts of een loopneus.
Laat bij je kindje eens zijn oortjes nazien! Ik probeerde ook consequent te zijn en had daar nadien spijt van, mijn zoon had immers pijn bij het neerliggen maar kon dit nog niet duidelijk maken. Na het plaatsen van buisjes nooit geen problemen meer gehad met bedtijd.

Gast

Berichtdoor Gast » 15 jan 2008, 06:40

Slaapt hij nog in de namiddag?
Want dan is hij misschien toch niet moe?
Mijn dochter is gestopt met een middagdutje toen ze ongeveer 2 was, omdat ze anders pas moe werd rond 22u (ze sliep wel tot 8u 's morgens en een middagslaap van ruim 2u). Zonder middagslaapje was ze moe rond 19u, maar inslapen is altijd iets geweest wat niet zo vlot ging. Heeft te maken met de intensiteit waarmee ze in het leven staat en dat ze moeilijk kan stoppen met allerlei dingen bedenken.
Een muziekje (klassiek of new age) en een zachte rugmassage waren de effectiefste hulpmiddelen.

Terug naar “Andere onderwerpen”